Skip navigation

7.1. Levélmozaik készítése

Az őszi évszak rengeteg különböző színű és árnyalatú, felületű és formájú levél gyűjtését teszi lehetővé viszonylag kis fáradsággal. Ez alkalommal nem a levelek formáját, hanem színvilágát és faktúráját állítjuk a középpontba. Gyűjtsünk minél több különböző színű és felületű levelet, az sem baj, ha némelyiket már az őszi időjárás erősen gondjaiba vette és ennek nyomát megbarnult, foltos felszínén magán viseli. Ne felejtsük el: viszonylag kis fáradsággal szerzett gyűjteményünk gazdagsága a későbbiekben bőven meghálálja magát!

A levélmozaik, mint arról a neve is árulkodik, különböző levelekből álló kompozíció.

A feladat azonban nem arról szól, hogy a különböző színű és formájú leveleket, esztétikus elrendezésben egymás mellé, fölé, esetleg részben takarva ragasztjuk. (A feladatnak ez az olvasata természetesen az óvodai vizuális tevékenységek során erősen ajánlottan megvalósítható. Ez esetben a kollektív munka gyümölcse szintén a csoportszoba dísze lehet a természet törvényeiből eredően sajnos csak korlátozott ideig – őrizve az őszi séták emlékét.)

Jelen iskolai feladatunk azonban ettől némiképp eltérő jellegű. Vágjunk a levelekből szabadon választott különböző arányú geometrikus formákat: négyzetet, téglalapot, háromszöget, stb. és ezek felhasználásával alakítsuk ki kompozíciónkat! Ily módon levelünk színe és felülete – megfosztva annak formájától – nem pusztán az őszi levelekről szól majd, hanem sokkal többről: magáról az őszről, annak színpompájáról és enyészetéről a földbe hullott mag varázslatáról.

Ne feledkezzünk el arról sem, hogy a kevesebb néha több! Nem kell az összes gyűjtött levelet, a rendelkezésünkre álló valamennyi színárnyalatot felhasználnunk. Próbáljunk és kísérletezzünk bátran! Célszerű a feladatot hozzávetőlegesen egy nagyméretű képeslapnyi felületen megvalósítani. Magától értetődő, hogy a kép arányaival szabadon rendelkezhetünk, a téglalaptól a négyzetig, sőt, alkotásunkat akár háromszög formátumban is megvalósíthatjuk. A színek és formák visszatérésére – miként a levélnyomtatási feladatnál – itt is ügyeljünk. Csak akkor ragasszuk le kompozíciónkat, ha már több variációt kipróbáltunk, több lehetőséget mérlegeltünk! Hasznos, ha még röviddel végleges leragasztás előtt papírpaszpartut készítünk. Ezt, készülő munkánkra mintegy rápróbálva nem egyszer hamarabb találjuk meg a hiányzó láncszemet egy barna, vörös, kicsi, vagy éppen nagyobbacska levélkivágat formájában. Már ennél a viszonylag egyszerű feladatnál is gyakorta jellemző, hogy éppen az utolsó lépések a legnehezebbek. A „valami még kéne ide...” nyugtalanító kérdése. A papírpaszpartu a későbbiekben munkánk kereteként is felhasználható.

A levélmozaik feladat kiegészíthető további járulékos alkotásokkal, például kompozíciónkról készített tónusos rajzzal, vagy festett színvázlattal. Ezen feladatok elkészítése erősen ajánlott, de természetesen nem kötelező.

39. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája
39. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája

40. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája
40. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája

41. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája
41. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája

42. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája
42. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája

43. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája
43. ábra – Levélmozaik I. éves óvodapedagógus hallgató munkája

A kötetre így hivatkozzon: Németh Tamás (szerk.): Gáspárdy Tibor: Festészet – Grafika. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2021.
A szerkesztés lezárva: 2021. november 2. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!