Skip navigation

14. Festménykiegészítések


A szín és a reprodukált szín kérdése. Színkeverés . A valőr. A fény és a szín. Az eltérő évszakok, napszakok, időjárási állapotok fény és színvilága.


  1. feladat, melynek célja, hogy oly módon folytassunk egy reprodukált művészi alkotást, hogy a lehető legkevesebb különbséget lehessen észrevenni az eredeti mű reprodukciója és a mi általunk készített kiegészítés között, bizony nem szeplőtelen. Jócskán megcáfolja azt a tényt, miszerint a művészi kompozíció olyan megbonthatatlan egész, melyhez sem hozzátenni, sem elvenni belőle nem lehet. Mégis úgy gondoljuk, hogy azáltal, hogy nem pusztán elméletben, hanem gyakorlatban is megvalósítjuk egy neves festmény színrezdüléseit, sok tapasztalat szerzésre nyílik lehetőségünk. Ha egy hasonlattal szeretnénk megvilágítani ennek lényegét, talán leginkább a gyermekét biciklizni tanító szülő képére hivatkozhatnánk. Miként az esetben is a kezdeti segítség, kísérés biztos támaszt nyújt. Valami hasonló történik a képkiegészítés alkalmával is. Célszerű egy impresszionista tájképet választanunk, ugyanakkor figyeljünk arra is, hogy a választott reprodukció a lehető legjobb minőségű legyen. Tisztában vagyunk azzal, hogy ahány reprodukció, annyi színvilág, mégis munkák során, ha lehet, ne az eredeti színvilág megközelítését, hanem a reprodukció által nyújtott „hangolást” tekintsük kiindulási alapnak. Igyekezzünk a legkisebb színkülönbséget, idegen szóval a valőröket megjeleníteni. A valőröket, nem éppen a legtalálóbban, de a szín tónusának is szokták nevezni. Tudnunk kell, hogy egy adott színezetben a legkisebb elmozdulás, akár színezetben, akár világosságban, akár telített, vagy telítettlenségben már egy eltérő valőrértéket eredményez. Némileg sarkítva, a festmények varázslatos színvilága a valőrök gazdagságában keresendő. Festészeti feladatunkhoz egyaránt választhatjuk a vízfestéket és a temperát, illetve a kettő tetszőleges kombinációját.
  2. feladat, mindenképpen továbblépést és emelkedő nehézségi fokozatot is jelent az előzőekhez képest. Azt is mondhatjuk, ez már önálló munka, improvizáció egy már létező festészeti alkotásra. A választott festmény kiegészítést más évszakba, napszakba vagy időjárási állapotba kell átültetnünk. Magától értetődő, hogy az eltérő fényviszonyok eltérő színviszonyokat eredményeznek. Mindannyian számtalanszor megtapasztalhattuk már, mennyire más színe (színvilága) van a házunk falának reggel, délben, vagy akár délután. Miként változik a park, vagy a rét tavaszról a nyárba vagy őszről a télbe. Bizony, ennél a feladatnál már nem elegendő a művész munkáját folytatnunk, képe leginkább csak formailag ad tanácsot.
  3. Szerencsére más napszakokat, évszakokat, időjárási alkotásokat más neves művészek is megörökítettek. Tanulmányozzuk munkáikat és eredményeiket, az alkalmazott színharmóniákat, kontrasztokat építsük be festményünkbe! Ennél is hasznosabb, ha magunk is készítünk a szabadban színvázlatokat, melyeket felhasználhatunk alkotásunk készítésekor. Ne felejtsük azonban, hogy ennél a feladatnál a lényeg nem a rajzi megjelenítésen van, másképp fogalmazva nem az előző, mintaként szolgáló festmény a viszonyítási alap, hanem a választott évszak, napszak, vagy időjárási állapot színvilága. Természetesen több variációt is készíthetünk a kiegészített festményről, hiszen minden gyakorlat, minden mű elkésztése az adott témában javunkra szolgál.

91. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (1)
91. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (1)

92. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (2)
92. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (2)

93. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (3)
93. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (3)

94. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (4)
94. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (4)

95. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (5)
95. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (5)

96. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (6)
96. ábra – Napszakváltakozások. vízfesték – tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (6)

97. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (I.)
97. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (I.)

98. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (II.)
98. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (II.)

99. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (III.)
99. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (III.)

100. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (IV.)
100. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (IV.)

101. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (V.)
101. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (V.)

102. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (VI.)
102. ábra – Napszakváltozások. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (VI.)

103. ábra – Festménykiegészítés. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (a)
103. ábra – Festménykiegészítés. vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (a)

104. ábra – Festménykiegészítés. /Évszakvariáció/ vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (b)
104. ábra – Festménykiegészítés. /Évszakvariáció/ vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (b)

105. ábra – Festménykiegészítés. tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (c)
105. ábra – Festménykiegészítés. tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (c)

106. ábra – Festménykiegészítés. /Évszakvariáció/tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (d)
106. ábra – Festménykiegészítés. /Évszakvariáció/tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (d)

107. ábra – Festménykiegészítés. tempera – vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (e)
107. ábra – Festménykiegészítés. tempera – vízfesték. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (e)

108. ábra – Festménykiegészítés. /Napszakvariáció/ tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (f)
108. ábra – Festménykiegészítés. /Napszakvariáció/ tempera. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (f)

A kötetre így hivatkozzon: Németh Tamás (szerk.): Gáspárdy Tibor: Festészet – Grafika. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2021.
A szerkesztés lezárva: 2021. november 2. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!