De melyik az a jel, mely csak ránk jellemző, melyet valamiképp magunknak alakítunk, magunkban hordunk? A következő feladat erre próbál választ keresni.
A feladat első részéhez szükséges eszközök: tus, hurkapálca, rajzlap, pénztárszalag, dekorkés (sniccer).
Mindenekelőtt az író, vagy rajzszerszámot kell elkészítenünk. A dekorkés segítségével faragjuk a papírboltokban kapható, széles nyomtávú színes kihúzófilcek végéhez hasonlatosra, mint azt már az előző tussal kapcsolatos munkák készítésekor is említettük. Így az eszközzel könnyen tudunk vékony vonalat (hegyével), illetve széleset (lapjával) húzni. Gyakoroljuk tussal a rajzlapon, íves és egyenes vonalakkal egyaránt!
1. Feladat: rajzoljunk piktogramokat, melyek csak vonalakból, vagy pontokból állnak. A piktogramok lehetőleg ne legyenek nagyobbak egy gyufás címke felületénél és maximum 5, minimum 3 elemből álljanak. Törekedjünk arra, hogy az említett kötöttségek ellenére a lehető legkevésbé hasonlítsanak egymásra, és gyorsan, némiképp az automatikus íráshoz hasonlatosan vessük papírra őket. Ha már kisebb gyakorlatra szert tettünk eszközünk kezelésében a rajzlapon, munkánkat a pénztárszalagokon folytassuk! A szalagokból többet, minimum 5 darabot készítsünk, különböző hosszúságban (70 és 150 cm között) tetszőlegesen! Ha kész vagyunk, ragasszuk őket egymás mellé egy hurkapálcára, vagy egy nádra.
Az egymás mellé ragasztott szalagokból csakhamar nyilvánvalóvá válik, hogy jeleink bizony meglehetősen hasonlítanak egymásra. (Amennyiben e feladat során társaink is vannak, tapasztalni fogjuk, hogy munkáink egyénenként szignifikánsan különböznek egymástól.) Elkészült alkotásunk azon túl, hogy önálló grafikai munkának is tekinthető, a csak ránk jellemző rajzi gesztusainkból is gazdag gyűjteményt rögzített.
131. ábra – Piktogramok pénztárszalagon. II. éves óvodapedagógus hallgatók munkái
2. Feladat: válasszunk ki az elkészült munkánkból egy olyan jelet, mely leginkább tartalmazza az általunk használt gesztusokat, kapcsolódásokat, gyermekrajzok elemzésénél használt terminussal élve kombinátumot! Nagyítsuk fel fénymásoló segítségével! A nagyítás mértéke természetesen tetszőleges, mégis ha lehet, a jelet magában foglaló téglalap magassága ne haladja meg a 20 centimétert, szélessége pedig a 15 centimétert! Átvilágítás segítségével készítsünk róla papírmetszet nyomtatásához alkalmas dúcot! Legegyszerűbb megoldás, ha az üvegablakon átszűrődő természetes fényt használjuk, de ha lehetőségünk van, világítóasztalt is használhatunk. E magasnyomású eljárást megvalósíthatjuk a kartonlapra ragasztott papír segítségével is, de célravezetőbb a papír síkjából dekorkés segítségével kivágni a formát.
Ezt a nyomóformát (dúcot) befestékezve tetszőleges számú papírmetszetet készíthetünk jelünkről.
3. Feladat: akár természetes, akár mesterséges átvilágítást alkalmazva jelünk vonalainak jellegzetességeit felhasználva készítsük el saját monogramunkat! Egy-egy vonalszakaszt, tetszőleges irányban és tetszőleges számban használhatunk, esetlegesen fénymásoló segítségével még a további nagyítás, kicsinyítés eszközéhez is folyamodhatunk.
132. ábra – Egyéni jel és formavilágából kialakított papírmetszet készítésére alkalmas dúcok
II. éves óvodapedagógus hallgató munkái
133. ábra – Egyéni jel. Színes papírra nyomtatott papírmetszet
II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
134. ábra – Egyéni jel. Színes papírra nyomtatott papírmetszet
II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
135. ábra – Monogram. Színes papírra nyomtatott papírmetszet
II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
136. ábra – Monogram. Színes papírra nyomtatott papírmetszet
II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
4. Feladat: további, az előzőekhez kapcsolódó feladat, ha az általunk spontán módon kialakított jelet, vagy jelkombinációt nem csupán papíron, nem pusztán festékből, papírból alakítva, hanem más anyagból elkészítve a környezetünkben is kipróbáljuk, megfeleltetjük mint önálló alkotást.
Helyezzük el a jelünkből kialakított tetszőleges élő, vagy élettelen anyagból létrehozott formát valamely szabadon választott külső vagy belső környezetben kétféle módon:
- Elrejtőzve, a lehető leginkább beleolvadva a környezetbe
- Másodszor, helyezzük el úgy, hogy erőteljesen váljon el a környezetétől
Az elkészült alkotást dokumentáljuk fotografikus úton. A fényképeket nyomtassuk ki, hiszen a fotó szintén teljes értékű vizuális műalkotás, hasonlatosan a festményhez, vagy grafikai laphoz. Természetesen a variációs lehetőségek itt is számtalanok, több megoldás kipróbálása kifejezetten ajánlott.
137. ábra – Egyéni jelek a környezetben. II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
(Rejtőzködés és megnyilvánulás külső környezetben)
138. ábra – Egyéni jelek a környezetben. II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
(Rejtőzködés és megnyilvánulás belső környezetben)
139. ábra – Egyéni jelek a környezetben. II. éves óvodapedagógus hallgató munkája
(Applikáció, Rejtőzködés és megnyilvánulás belső környezetben)
140. ábra – Egyéni jel megnyilvánulásának variációi külső környezetben
II. éves óvodapedagógus hallgató munkája