huszonegyedik fejezet (21, 1-38)


Az özvegyasszony két fillérje (21, 1-4)

1. Amikor feltekintett, látta, hogyan dobják a
gazdagok áldozati ajándékaikat a perselybe.
2. Észrevett ott egy szegény özvegyasszonyt is,
aki két fillért dobott abba,
3. és így szólt: «Bizony, mondom nektek, hogy
ez a szegény özvegyasszony mindenkinél
többet dobott a perselybe.
4. Azok ugyanis mind a feleslegükből dobtak
az áldozati ajándékokhoz, ő azonban
szegénységéből mindazt beledobta, amije
volt, az egész vagyonát».

Az epizódról Márk (12, 41-44) és tömörebb formában Lukács emlékezik meg. A templom számára történő adakozás nagyon régi gyakorlat volt (vö. 2 Kir 12,9). Jézus nem az adományozás jogos voltát vitatja, amelyet azok az emberiességi célok is igazolhattak, amelyekre rendeltetett, hanem a különféle adományozók magatartásformáit szembesíti egymással. A szöveg valószínűleg nem mond el mindent, és néhány olyan részletet is sejtet, amelyek érthetőbbé tehetnék Jézus észrevételeit. A templomperselyhez járuló személyek két csoportra oszthatók: néhány gazdag ember és egy szegény özvegyasszony (1-2. v.). Még ilyen helyzetben sem valószínű, hogy az előbbiek kürtöltettek volna maguk előtt, mint ahogyan ezt a Mt 6,2 megjegyzi, de minden bizonnyal nagyobb nyilvánosságot adtak cselekedetüknek.

Valószínűleg előhúzták vaskos erszényüket, a pénzérméket úgy dobták a perselybe, hogy ezek zajt keltsenek, bizonyítványt kértek a soros felvigyázótól (őrtől) stb., azaz művük nem maradt észrevétlen. Ezzel szemben az özvegy, akire senki sem ügyel, úgy közeledik a perselyhez, hogy senkinek sem tűnik fel. Adományához nem férhet kétség, mert nem hiú kérkedésből, gőgből vagy érdekből fakad. Ő a valódi jámborságot testesíti meg, az előbbiek azonban hamis vallásosságukról tesznek tanúságot (4. v.). Az evangélista nem beszél kifejezetten e mozzanatokról, de sejteni engedi ezeket, midőn színre viszi a két különböző társadalmi csoport képviselőit. Lehetséges, hogy a gazdagok bőkezűen adakoznak, de ez nem sodorja veszélybe gazdasági helyzetüket vagy biztonságukat. Lemondásuk mindenkor figyelemre méltó, de nem annyira, mint az özvegy esetében, aki szinte egész jövedelmét odaadta (3-4. v.). Jézus arra szólít fel, hogy hatoljunk a látszat mögé, amelynél valamennyien könnyen megállunk, és jussunk el a valósághoz: lehetséges ugyanis, hogy a legnagyobb adományozók vagy a legnagyobb hívők éppen azok, akik látszólag keveset adnak, vagy kevésbé vesznek részt a templomi szertartásokon. Ezt az elemi és alapvető jézusi figyelmeztetést nagyon gyakran elfeledjük mind a «jócselekedetek» értékelésében, mind a helytelen cselekedetekkel kapcsolatos felelősség mérlegelésében. Ahhoz, hogy egy ember cselekedeteinek összegző értékelését megadhassuk, mindenkor figyelembe kellene vennünk a cselekvő személyes helyzetét és életkörülményeit. A látszat ugyanis mindig csal.


A templom pusztulása (21, 5-6)

5. Amikor némelyek azt mondták a templomról,
hogy az gyönyörű kövekkel és fogadalmi
ajándékokkal van díszítve, ő így szólt:
6. «Jönnek olyan napok, amikor ezekből,
amiket itt láttok, nem marad kő kövön,
amit le ne rombolnának».

E néhány vers «történetileg» vezeti be az eszkatologikus beszédet (5-36. v.). A nagy meghirdetés Jézustól származik, de szövegét zsidó-keresztény közösségben szerkesztették (amely fogékonyabb volt az apokaliptikára, vagy jobban megszokta ezt, mint a hellén közösségek). Az exegéták régóta kérdezik már, hogy mi e beszéd témája, de válaszaik még ma sem egyöntetűek: a szöveg Jeruzsálem, a templom és a zsidó világ pusztulásáról (viszonylagos értelemben vett eszkatológia), vagy a keresztény világ leáldozásáról (abszolút értelemben vett eszkatológia), vagy párhuzamosan mindkettőről beszél. Az eszkatológia («a végső eseményekről szóló beszéd») kiemelkedő helyet foglal el a bibliai és a keresztény igehirdetésben.[1] A próféták és különösen az apokaliptikus szerzők arra a fordulatra szegezték tekintetüket, amelynek - a jelek szerint - az üdvösség történelmében rendeltetésszerűen be kell következnie a messiás eljövetelekor.[2] A «jelen világ» a bűn világa, ezért hamarosan el kell tűnnie. «Minthogy a világ szomorúsággal és nyomorúsággal van tele, sietősen el fog múlni, de pusztulásának ideje még nem érkezett el» - olvassuk Ezdrás könyvében.[3] Szükséges, hogy «Sion hanyatlása véget érjen, s hogy a mulandó világ valóban elmúljék».[4] Nagy krízisbe kerül majd az emberiség: «mindaz, aki megmenekül... üdvözülni fog, és meglátja majd üdvösségemet, valamint világomnak végét» (IV Ezd 6,25). Ezdrás szerint: «A jelenlegi világ nem a végső állapot, amelyben az ember halhatatlan dicsőségnek örvendene. Az ítélet napja jelenti majd ennek az időszaknak végét és az eljövendő időszak kezdetét».[5] A látnoknak arra a kérdésére, hogy «amikor elérkezik az első világ vége és a második kezdete, milyen lesz az idők szétválasztása», Isten így válaszol: «Hatalmas morajt fogsz hallani, és amikor a hely, amelyen állsz, megrendül, ne félj, mert ez az idők végének hírnöke».[6] «Mert mindaz, ami romlandó, elpusztul, és mindaz, ami halandó, elmúlik, a rossz által beszennyezett jelenlegi idő pedig feledésbe merül».[7] A véget jelek fogják megelőzni: «Morajlások lesznek és rémhírek terjednek majd mindenütt. Elhangzik sok ígéret, amelyek közül egyesek hamisak («hamis próféták»), mások ellenben megvalósulnak».[8] «Eljön az idő, amikor a föld lakóit nagy rémület keríti hatalmába. Az igazság útja rejtve marad («hamis krisztusok»), és a hit igaza terméketlenné válik («sokak szeretete elhidegül»)».[9] «Amikor a világon megjelennek a háborgó nemzetek, a lázongó népek, a háborúra készülő országok és a bánatos fejedelmek, akkor megérted majd, hogy elérkezett az idő, amelyben a Magasságbeli meglátogatja az általa teremtett világot».[10] És ha «a Magasságbeli meghosszabbítja éltedet, a harmadik idő után nagy felfordulást látsz majd: a nap váratlanul felragyog az éjszakában, a hold nappal világít, a fákról vér csepeg, a kövek hangokat adnak ki, a népek háborogni fognak és a föld megrendül. Akkor az kezd uralkodni majd, akit a föld lakói nem várnak».[11] «Olyan bosszú és harag fogja sújtani őket, amelyben nem volt részük mindaddig a napig, midőn királyt, rendkívüli hatalommal rendelkező uralkodót támasztott ellenükben».[12] «Az Úr angyalaival együtt eljön a hetedik égből, és a gehennára taszítja Beliárt és seregeit».[13]

Lévi azt állítja Végrendeletében, hogy a «(messiási) megjelenés kimondhatatlan lesz».[14]

A régi világ vége (szünteleia tou aiónosz) a fizikai világ katasztrófájaként és az új, a magasabb rendű világba való átmenetként nyilvánul majd meg. A korabeli elképzeléseket jól ismerő Pál apostol eleinte úgy gondolta (1-2 Tessz; 1 Kor 7,29), az anyagi világnak váratlanul vége lesz, hogy átadja helyét valamiféle szellemi, égi világnak. Az újszövetségi szerzőknek az volt a meggyőződése, hogy a «világ végső időszakában» élnek. A Zsidókhoz írt levél szerzője azt állítja, hogy Isten «a végső időkben» a fia által szólt hozzánk (1,2). Jézus az «idők végén» jelent meg (9,26). «Betelt az idő» - hirdeti Márk evangéliumának elején (1,15). «Mindez pedig... figyelmeztetésül íratott meg nekünk, akik az utolsó időkben élünk» - emlékezteti Pál a korintusiakat (1 Kor 10,11). A «világ vége» a messiási előkészület világának vagy időszakának végét jelenti, és a «beteljesülés», amelyre várnak, az ígéretek valóra válását.

Az Újszövetség a «vég» (telosz, szünteleia) témája mellett az «eljövetel» (a pareimi, a jelen lenni igéből származó parouszia) témáját is hangsúlyozza, amelyben a Jahve és főként a hatalomban és dicsőségben érkező emberfia (Dán 7, 13-14) eszkatologikus «megnyilvánulására» vonatkozó prófétai vagy apokaliptikus meghirdetéseket utánozza. «Ha pedig üldöznek az egyik városban, meneküljetek a másikba. Bizony, mondom nektek: még végig sem járjátok Izrael városait, mire eljön az emberfia» - figyelmezteti Jézus a tanítványokat (Mt 10,23). «Aki szégyell engem és az én beszédeimet, azt az emberfia is szégyellni fogja, amikor eljön a maga, az Atya és a szent angyalok dicsőségében» - mondja Lukács (9,26; vö. Mt 16,28). «Az újjászületésben (en té palingeneszia), amikor az emberfia beül dicsőségének királyi székébe, ti is tizenkét királyi székbe ültök» (Mt 19,28; vö. Lk 22,29). S végül a főtanács előtt Jézus újra hivatkozik arra, hogy (hamarosan) eljön az ég felhőin (vö. Mt 26,64; Lk 22,69).

A szinoptikusoknál található eszkatologikus beszéd ennek a hagyománynak fényében válik érthetővé.[15]

A keresztény nemzedék tagjait foglalkoztató «végső dolgok» (ta eszkhata) a zsidóság vagy a régi világ lezárulására és az új világ érvényre jutására vonatkoznak.[16] Ennek az eszkatologikus leírásnak legrégibb változata Márknál található,[17] és könnyen előfordulhat, hogy első megfogalmazását a márki közösségnek kell tulajdonítanunk. Lukács szövege, még ha teológiának látszik is, csupán pasztorális és buzdító jellegű írás. A «vég» és az «eljövetel» témája csak mellékesen, alkalmilag szerepel benne: ezek csupán sürgető figyelmeztetések,[18] amelyek a megtérésre való felszólítás vagy az ország mielőbbi elfogadtatásának szolgálatában állnak.

A bevezetés (5-6. v.) a templom pusztulása témájának körülhatárolására szolgál. A szent épület nagyszerűségéről beszélő apostolok megjegyzése és Jézus válasza («nem marad kő kövön») nem teszi lehetővé az esemény értelmezésének kiszélesítését. A szűkszavú jézusi megjegyzés azonban teológiai jelentést hordoz, amelyet nem mindig hangsúlyoztak megfelelő módon.

A messiásnak többször volt alkalma arra, hogy apostolaival együtt megcsodálja a szent épület nagyszerűségét és szépségét, de csupán most, földi életének és missziójának végén engedheti meg magának, hogy szabadon fejezze ki az ezzel kapcsolatos gondolatait. Az ősi kultusz valamennyi szerkezeti elemével együtt arra rendeltetett, hogy véget érjen: Jézus ezt hirdette meg a szamariai asszonynak (Jn 4,21), ennek előképe rajzolódott meg a szent városba való dicsőséges bevonulása után végrehajtott látványos cselekedetében (vö. 19, 45-46), és ezt erősítette meg a «templom kárpitjának» kettéhasadása halálának pillanatában (Mt 27,51). Isten nem kövekből emelt templomokban lakozik - mondja majd István (ApCsel 7,48), és meghal emiatt, mint ahogyan Jézust is emiatt ítélték el (Mt 26,61). A templom pusztulásával véget ér az intézményes üdvrend, és annak, amely helyébe lép, nincs szüksége anyagi épületekre ahhoz, hogy kapcsolatba léphessen Istennel.[19] A vele való találkozás az ember lényének mélyén a mindenki számára közölt Lélek erejében jön létre - mondja Lukács az Apostolok Cselekedeteiben.[20] Jézus nem beszél a templom újjáépítésének szükségességéről, hanem csupán a végéről.


A «vég» «jelei» (21, 7-19)

7. Ekkor azt kérdezték tőle: «Mester, mikor
lesz ez, és mi lesz annak a jele, hogy ez
elkezdődik?»
8. Ő pedig így válaszolt: «Vigyázzatok, hogy
meg ne tévesszenek titeket! Mert sokan
jönnek majd az én nevemben, és azt
mondják: Én vagyok! - meg azt: Az
idő közel jött! De ti ne kövessétek őket!
9. És amikor háborúk zaját és lázadások
hírét halljátok, ne rettenjetek meg, mert
ezeknek előbb meg kell történniük, de
nem jön el mindjárt a vég».
10. Aztán így folytatta: «Nemzet nemzet
ellen és ország ország ellen támad,
11. mindenfelé nagy földrengések, járványok
és éhínségek lesznek, rettenetes dolgok
történnek, és hatalmas jelek tűnnek fel
az égen.
12. Még ezek előtt azonban kezet emelnek
rátok, és üldöznek titeket; átadnak
benneteket a zsinagógáknak, és börtönbe
vetnek, királyok és helytartók elé vezetnek
titeket az én nevemért.
13. Ez azonban alkalom lesz nektek a
tanúságtételre.
14. Határozzátok el szívetekben, hogy nem
gondoltok előre a védekezésre.
15. Én ugyanis olyan szavakat és bölcsességet
adok nektek, amelynek egyetlen ellenfeletek
sem tud ellenállni vagy ellentmondani.
16. Kiszolgáltatnak titeket még a szülők,
testvérek, rokonok és barátok is, egyeseket
meg is ölnek közületek.
17. És mindenki gyűlöl majd titeket az én
nevemért.
18. Egyetlen hajszál sem vész el azonban
fejetekről.
19. Állhatatosságotokkal fogjátok megőrizni
lelketeket».

A szomorú és tragikus jézusi meghirdetés (6. v.) arra készteti a jelenlevőket, azaz a tanítványokat, hogy magyarázatot kérjenek (7. v.). Az esemény időpontja (pote: «mikor?») és esetleges «előjele» (szémeion) felől érdeklődnek.[21] Jézus a templomról és szerkezeti elemeiről beszélt (5-6. v.), nyilvánvaló tehát, hogy az apostolok kérdése is ugyanerre vonatkozik. Ha ilyesminek meg kell történnie, az ember legalább annyit elvárhat, hogy időben tudomást szerezhessen róla, és így megelőzhesse vagy hatástalaníthassa annak következményeit. A kérdés gyakorlatias.

Jézus nem ismeri a meghirdetett katasztrófa napját és óráját (vö. ApCsel 1,7; Mk 13,32), de arra figyelmeztet, hogy szörnyű szerencsétlenség lesz, amely kemény próba elé állítja a hívők hitét és életét. Nemcsak a mindig jól megkülönböztethető ellenség ármánykodásain kell felülkerekedni, hanem a saját hittestvérekén is, vagyis azokén, akik «Krisztus nevében» mutatkoznak be és beszélnek (8. v.). Az ember akkor is csalódhat, akkor is állíthat tévedéseket, sőt káromkodhat is, ha ez a «név» van lelkében vagy ajkán. Ez az egyik legveszélyesebb kelepce. Az ellenség nyílt támadásait könnyebben lehet azonosítani vagy hatástalanítani. A krízis vagy a nagy zavargások pillanataiban mindig akadnak olyanok, akik kész és felülről jövő válaszok alapján akarják megoldani a nehézségeket. Az embernek bizalmatlannak kell lennie.[22] Elegendő azt tudni, hogy elkerülhetetlen kataklizmáról van szó, és nem lesznek szabadítók («messiások»), akik ebből sértetlenül kivezetik az embereket. Isten nem fog közbeavatkozni, hogy az egykori csodát megismételve megmentse a szent helyet és népét, bármennyire így gondolják és mondják is egyesek (a «hamis próféták»). Mindenkinek a saját előrelátására és erőforrásaira kell hagyatkoznia (7-8. v.).

A templomnak, az izraelita nemzet büszkeségének lerombolása háborús (9-10. v.) és kozmikus (11. v.) «események» átfogóbb keretébe illeszkedik. Zavargások, forradalmak lesznek «mindenfelé», és «hatalmas jelek tűnnek fel az égen». Ezek világos állítások, de nagyon óvakodnunk kell attól, hogy a prófétai-apokaliptikus nyelvezet természetéről és kifejező eszközeiről megfeledkezvén mindezt betű szerint vegyük. Elsősorban nem eljövendő események pontos leírásával állunk szemben, hanem különleges irodalmi műfajjal. A szöveg nem hirdet mást, csak valamiféle háborút és az ezzel összefüggő szörnyűségeket. A földrengésekre, a járványokra és az éhínségre történő utalás az apokaliptikus meghirdetések kötelező velejárója. A katasztrófákat az ókori ember képzelete ezekkel a képekkel tudta a legjobban érzékeltetni.[23] E tragikus események, amelyek a Márk 13,8 számára (vö. Mt 24,6) csak a «kínok kezdete», Lukácsnál még távolabbi bevezetői a «végnek» (9. v.). A névelővel (to telosz) ellátott telosz (vég) kifejezés meghatározott eseményre enged következtetni. Nem lehet tehát másról szó, mint arról, amit Jézus fentebb meghirdetett, és amire az apostolok rákérdeztek (6-7. v.). A téma még mindig a templom pusztulása.

A Márkot követő Lukács az előjelek, illetve a véget megelőző események között említi a tanítványok üldöztetését is (12. és 19. v.). Máté a párhuzamos szöveget a missziós beszédbe illesztette (10, 1-20. és 24. v.). Krisztus követőinek és főként az evangélium hirdetőinek valóban sokféle zaklatást kellett elszenvedniük, mind a zsidók, mind a pogányok részéről, amint ez az Apostolok Cselekedeteiből is kiviláglik. Az evangélista ezek közül említ néhányat: «kezet emelni valakire» annyit jelent, mint bántalmazni vagy elfogni őt;[24] «üldözni» szó szerint annyit tesz, mint «kergetni», nyomában lenni, menekülésre kényszeríteni. E zaklatások gyakorta letartóztatásokkal, bebörtönzésekkel, következésképp bírósági tárgyalásokkal végződtek. A «zsinagóga», a «királyok» és a «helytartók» annak a világnak vallási és politikai hatóságai, amelyben a keresztények élnek és tevékenykednek. A szerző valamennyit együtt említi, mert mindannyian egyetértenek a hívők elleni harcban, mint ahogy egyetértők voltak Krisztus ellenében is. A keresztényeket - bármilyen indokokat hoznak is fel ellenük - azért a hitért bántalmazzák, amelyet vallanak: «az én nevemért» (12. v.). A név a zsidó világban egyenértékű a «személlyel». Azért üldözik őket, mert Krisztus követői, és nem azért mert közönséges bűnözők. Az a vád ellenük, hogy keresztények. Ha az ember Krisztus tanítványává válik, azt kockáztatja, hogy átkerül a közönséges bűnözők, a rovott múltúak sorába. Ezzel már az indulásnál tisztában kell lennie, hogy ne rendüljön meg a próbatét idején. Az evangélista azonban a bírósági idézések vagy az evangéliumért folytatott küzdelmek missziós kihatásaira is felhívja a figyelmet. Az üldözések elsősorban nem a keresztény mozgalomnak ártanak, hanem alkalmat adnak a mellette szóló tanúságtételre, illetve arra, hogy az ember életével tanúsíthassa az evangélium igazságát. A «mártírok» («tanúk») nagy szolgálatot tesznek Krisztus ügyének, és nem akadályozzák azt. Szenvedéseikkel és hősiességükkel jobban hirdetik Jézus üzenetét, mint az ékesen szóló igehirdetők. Máté azt mondja, hogy a zsidóknak nincs mentségük, mert feddhetetlen tanúk hirdették nekik az evangéliumot.[25]

Lukács azokra a közösségekre gondol, amelyek még üldöztetést és sérelmeket szenvednek, egyben emlékezteti őket Jézus ígéreteire (14-18. v.). Ő velük lesz a törvényszékeken, és megfelelő szavakat fog nekik sugallni a megdönthetetlen védekezéshez. Ezért nem kell félniük ellenfeleiktől vagy bíráiktól, mert győzedelmeskedni fognak felettük anélkül, hogy bírósági ügyekben jártassággal vagy illetékességgel rendelkeznének. Ezek az ígéretek derűssé tehetik a lelkeket és túlzott félelem nélkül felkészíthetik őket a próbatétre, de nem szelídítik azt az ellenséges légkört, amelyben a hívők általában élnek. Sőt, ez az ellenséges hangulat gyakorta a rokonokat és a barátokat is szembeállítja velük. A kereszténységre térést úgy is lehetett értelmezni, mint a nemzeti és családi hagyományok megtagadását. Ezért a megtérés ténye könnyen együtt járhatott azzal, hogy az illetőt kizárták családjából, és e kizárás azzal végződött, hogy feljelentették őt az illetékes hatóságoknál. Ez nagyon gyakran megtörtént az üldözések időszakában. A 16-19. vers - annak alapján, hogy az evangélista nemcsak a családtagok, hanem a mindenki részéről sugárzó gyűlöletről beszélhet - arra enged következtetni, hogy e súlyos helyzet még az evangélium keletkezésének időszakában is fennáll. Jézus erre az esetre az Istenbe vetett bizalmat tanácsolja. Az ő együttműködő segítsége teljes lesz, és még csak egy hajszál sem vész el majd fejükről (18.). Bizonyos, hogy ezt az állítást általánosságban kell értenünk. A közösség nem fog elpusztulni az üldözők támadásaitól, az ütközetet a végén Krisztus és követői fogják megnyerni, de a harcolók közül sokan elesnek majd a nehéz és egyenlőtlen harcban. Az evangélium vigasztaló üzenet, és nem valamiféle felsőbbrendű stratégiáról vagy mágikus fortélyokról szóló értekezés. Mindig prófétai meghirdetés, amely vagy rövid, vagy hosszú távon válik valóra.

Jézus, illetve Lukács tanítása teológia (tanúságtétel, védelem) és buzdítás (19. v.); ebben az esetben azonban nem forradalmi megnyilatkozás. A keresztény az az ember, akinek hivatásánál fogva inkább tűrnie kell, mintsem a védekezésre gondolni vagy a helyzetnek megfelelően reagálni. A lázadás helyett türelmet kell tanúsítania, amely azonban nem megalázkodó belenyugvás, hanem nyílt, állandó és hajlíthatatlan ellenállás. A «hüpomoné» szóban mindez benne foglaltatik: «elviselés», «állhatatosság», «türelem».[26] A keresztények ezen az úton szerzik meg majd lelküket (pszükhasz). Minthogy a zsidó antropológiában a lélek az «élet» szó helyett áll, ez azt jelenti, hogy joguk lesz az eljövendő vagy örök életre.[27] Ez a hagyományos válasz, amely nyilvánvaló és vitathatatlan. Ugyanakkor nem tekinthetjük vagy nem javasolhatjuk megoldásnak a társadalmi problémákra és bajokra, illetve arra az erőszakra, amelyeknek elviselésére adott esetben néptömegek kárhoztatnak. Ezzel kapcsolatban más biblikus hivatkozásokra van szükségünk. Az evangélium türelemre is buzdít, de lehetséges, hogy nem ez az egyetlen válasz, amelyet kínál.[28]


Jeruzsálem lerombolása (21, 20-24)

20. «Amikor pedig látjátok, hogy Jeruzsálemet
hadseregek kerítik be, akkor tudjátok meg,
hogy elközelített annak a pusztulása.
21. Akkor, akik Júdeában vannak, meneküljenek
a hegyekbe, és akik a városban vannak,
költözzenek ki onnan; akik pedig vidéken
vannak, ne menjenek be oda.
22. Ezek ugyanis a bosszúállás napjai, hogy
beteljesedjék mindaz, amit az Írás mond.
23. Jaj azokban a napokban a terhes és
szoptatós anyáknak, mert nagy nyomorúság
szakad a földre, és harag erre a népre.
24. Kardélre hányják, és fogságba viszik őket
mindenféle pogány nép közé; és pogányok
tapossák Jeruzsálemet, amíg be nem telik
a pogányok ideje».

A templom pusztulása egyben Jeruzsálem végét is jelenti.[29] A leírás, főként Lukácsnál, világos. A várost ellenséges csapatok fogják majd körül. Feltehetően hosszan elhúzódó ostromról van szó, ha a szerző a városfalak körüli táborokról beszél. E meghirdetés csak Jeruzsálemnek a római csapatok általi ostromára vonatkozhat, amely az evangélium keletkezésének idején már a múlté. Lukácsnál ez az esemény jelzi közelről a város «elpusztítását» (erémószisz), illetve teljes lerombolását (20. v.). Az erémószisz kifejezés Dánieltől ered (9,27), de elveszítette eredeti jelentését. A száműzetés utáni prófétánál ez a szó a «pusztító utálatosság» kifejezésbe illeszkedett, amelyet Márk és Máté szó szerint hoz, Lukács azonban módosít. Önmagában véve a kifejezés a templomnak a IV. Antiochus Epifanész általi meggyalázására vonatkozott, aki bálványképet («szégyenletes dolgot») tétetett a szent helyre, ami aztán példátlan - nyilvánvalóan lelki - «pusztulást» váltott ki.[30] Lukácsnál a csapatok jelenléte Jeruzsálem kapujánál a város (és nem a templom) elpusztításának közvetlen előjele: az ostromlók támadásai alatt a város elesik, azaz tűzzel-vassal elpusztítják.

Jézus - annak ellenére, hogy «jól megérdemelt büntetésről» (vö. 22. v.) ad hírt - tanácsokat igyekszik adni, hogy a szerencsétlenség ne okozzon nagy kárt a népességben. Három lehetséges helyzetet vesz szemügyre: azokét, akik Júdeában vannak, vagyis azon a vidéken, amelynek Jeruzsálem a fővárosa; azokét, akik éppen a városon kívül tartózkodnak; és azokét, akik belül vannak. Valamennyien azt a tanácsot kapják, hogy fussanak messzire a harc helyétől. A júdeaiak meneküljenek a hegyvidékre, ahová a katonák nem jutnak el; azok, akiknek lakhelyük a városban van, ha munkájuk vagy üzleti ügyeik miatt történetesen a városon kívül tartózkodnak, ne térjenek vissza; azok pedig, akik belül vannak, ha meglátják az első táborokat a város körül, menjenek ki onnan. Az evangélista különösen a terhes és szoptatós anyákért aggódik, mert nagy nyomorúság vár rájuk és fiaikra (23. v.). Ezekben a félelmetes napokban ugyanis nehezebb helyzetben lesznek azok, akik számára bonyolultabb a költözés, vagy megkülönböztetett bánásmódot igényelnének.

A teológia azonnal a történelem segítségére siet. A szent város küszöbön álló pusztulásának megfelelő indoka csak vallási motívum lehet (22. v.). Lukács megpróbálja kivédeni azt a botrányt, amelyet ez az esemény a keresztényekben esetleg kiválthatna: Istennek a népe elleni bosszújára és az Írások beteljesülésére hivatkozik, anélkül azonban, hogy idevágó szövegeket idézne. A «bosszúállás napjai» kifejezés forrásának talán a MTörv 32,35-öt tekinthetjük. A próféták gyakorta tulajdonítanak Istennek ilyesfajta érzelmeket anélkül, hogy tudatosulna bennük, ezzel milyen képtelenséget állítanak.[31] Az evangélista végzetesnek nevezi a katasztrófát: «azokban a napokban» (23a v.) «nagy nyomorúság» (ananké megalé) szakad a «földre», amely nyilvánvalóan Júdea földje. Az ananké kifejezés Dánieltől ered, de a szinoptikusok különféleképpen fordítják.[32]

A háború általában nem a jog, hanem az erősebb diadalát mutatja. A zsidókat - annak ellenére, hogy az igazság oldalán állnak, hiszen szabadságukat és függetlenségüket védik - «kardélre hányják» vagy foglyul ejtik és a föld különféle piacain eladják a pogányoknak. Ez a legnagyobb sértés és gyalázat, amely izraelitát érhet. Azok, akiknek lényükhöz tartozik, hogy szabadok, és akik még saját honfitársaiknak sem lehettek szolgái, a pogányok rabszolgáivá válnak. Ettől kezdve Istennek és népének városában pogányok parancsolnak, és Jeruzsálem, a szent város, Isten városa, a közönséges pogány város szintjére süllyed.[33] Vajon meddig? - kérdi közvetve az evangélista, majd így válaszol: «amíg be nem telik a pogányok ideje» (24. v.). E kifejezés csak Lukácsnál fordul elő, és ezért jelentése nem azonnal nyilvánvaló. Úgy látszik, mintha a szöveg azt hirdetné, hogy miután véget ér a pogányoknak a város feletti uralma, Jeruzsálem és a választott nép megszabadul. Olyan, mintha előre meghatározott ideje volna uralmuknak, és miután ez megszűnik, Jeruzsálem újra szabaddá lesz.

Az evangélista legjobb tudása szerint próbál magyarázatot adni a templom lerombolásának, illetve az izraeli nemzet elpusztításának és eltűnésének drámájára. Sok kereszténynek, és főleg azoknak, akik a zsidóságból érkeztek, ez magyarázhatatlan és főleg elviselhetetlen eseményt jelentett. Lukács számukra akar megfogalmazni valamiféle vigasztaló jézusi üzenetet. Betelik, azaz véget ér azoknak a pogányoknak ideje is, akiket most uralkodni látnak: a pogányok elmennek, és Jeruzsálem újra Isten népének fővárosaként fog megjelenni.

Lehetséges, hogy a szöveg - jóllehet homályosan - azt is hirdeti, hogy a távoli jövőben Izrael visszatér Jahvéhoz és így megtér Krisztushoz is.[34]


Az emberfia eljövetele (21, 25-28)

25. «És akkor jelek lesznek a napban, a holdban
és a csillagokban, a földön pedig kétségbeesett
rettegés a népek között a tenger zúgása és a
hullámok háborgása miatt.
26. Az emberek megdermednek a félelemtől és
annak sejtésétől, ami az egész földre vár,
mert az egek tartóerői megrendülnek.
27. És akkor meglátják az emberfiát eljönni a
felhőkben nagy hatalommal és dicsőséggel.
28. Amikor pedig ezek elkezdődnek, egyenesedjetek
fel, és emeljétek fel fejeteket, mert közeledik
szabadulásotok».

Azok a félreértések, amelyek az eszkatologikus beszéd értelmezésébe belekerültek, nagyon sokszor abból eredtek, hogy nem fordítottak kellő figyelmet az apokaliptikus nyelvezetre. A szent szerzők elsősorban nem objektív leírásokhoz, hanem képzeletszülte, hiperbolikus és valószerűtlen ábrázolási módokhoz folyamodtak a messiási megújulás meghirdetése érdekében (25-27. v.). A Bibliában bőségesen találunk ilyesfajta leírásokat, amelyek közönséges történelmi eseményeket ábrázolnak: valamilyen király bukását, katonai vereséget vagy bármiféle nemzeti zűrzavart.[35] Jézus Izajás Apokalipsziséből idéz kifejezéseket.[36] Ha az ilyesfajta meghirdetéseket betű szerint értelmezzük, ez nemcsak azt jelenti, hogy félreértjük ezeket, hanem azt is, hogy elferdítjük jelentésüket. Szent Péter a Pünkösdöt földi jelektől, «vértől, tűztől és füstfellegtől» kísért égi változások napjaként mutatja be (ApCsel 2,19). Mindebből azonban semmi sem látszik a Pünkösd alkalmával.

Annak a képnek is irodalmi funkciója van, amelybe az emberfia eljövetele beilleszkedik (25-26. v.): a teofánia leírását szolgálja.[37] Lukács görög olvasói számára megpróbálta bővebben körülírni az eredeti szöveget (vö. Mk 13, 24-25), hogy érthetőbbé tegye. Az is lehet azonban, hogy ezzel éppen homályosabbá tette. Jó tudósként gondja volt annak kiemelésére, hogy a csillagok világában bekövetkező zavarok hatással vannak az égi erőknek alárendelt tengerekre is (25. v.). Talán mondania sem kellett volna - mint ahogy Márk és Máté nem is említi, - hogy mindez pánikot és félelmet kelt az emberekben (26. v.).

Az exegéták általában hajlanak arra, hogy e meghirdetéseket tudósításoknak és így a fizikai világ végére vonatkozó jövendöléseknek tekintsék. Ez azonban félreértés, mert még mindig Jeruzsálem és a templom pusztulásának témájánál vagyunk. Jézus hallgatóit is ez érdekli (28. v.). Márk és Máté meg is mondja, hogy olyan eseményről van szó, amely «ama nyomorúság után» (Mk 13,24), «közvetlenül ama napok után» (Mt 24,29) történik.

A prófétai igehirdetés dialektikáját már ismerjük: a csapások meghirdetését vigasztaló üzenetek követik és ellensúlyozzák. A katasztrófáról szóló beszéd a város megszállásával és lerombolásával (erémószisz) fejeződik be (24. v.). Ezt tehát nem baljóslatú, hanem üdvösséges üzenet (25-28. v.) követi. Máté (24,27) először az emberfia ellenséges eljövetelét hirdeti meg, amelyet villámcsapáshoz hasonlít (s amiről Lukács a 17,24-ben tesz említést), majd ezt követően beszél a hatalomban és dicsőségben történő, azaz üdvöt hozó eljövetelről (24,30). Ugyanez a sorrend látható Lukácsnál is. Az égi és ezzel párhuzamosan a tengeri erők megrendülése, amelyet az emberek baljós jelnek vélnek, nem a fizikai világ felfordulásának, hanem az üdvtörténetben bekövetkező nagy fordulatnak előhírnökei. Kozmikus képekről van szó, és nem kozmikus eseményekről. A Szentlélek leszállása által művelt megújulás ábrázolására Lukács az Apostolok Cselekedeteiben hasonló beszédmódhoz folyamodik: «mielőtt eljön az Úr nagy és fenséges napja» (2,20), jelek lesznek a napban és a holdban.

Az «emberfia» megnevezés a Dán 7, 13-14-ből származik, és olyan messiási alakot jelöl, aki annak ellenére, hogy alacsony származású (az emberfia azt jelenti, hogy közönséges ember), arra hivatott, hogy felemelkedjék az Öregkorúhoz, illetve a Magasságbelihez (Dán 7, 13-14). Ez a legemelkedettebb elgondolás, amelyre az eljövendő üdvözítőről beszélő próféták eljutottak. Jézus Betlehemben alázatos és szolgai életet kezd, de feltámadása napjától, azaz második és igazi életének kezdetétől fogva Isten hatalmas fiának bizonyul (vö. Róm 1,4). Az emberfia Isten teljhatalmú meghatalmazottja, az üdvözítő és a szabadító, akit a közösség az ő tündöklő történelmi megjelenései és bizonyítékai által kezd majd megismerni. E bizonyítékok egyike, és éppen az első, a templom és Jeruzsálem pusztulásával áll összefüggésben.

A zsidóság vége egyetemes katasztrófaként a keresztény mozgalom végének is látszhatott. Jézus nem késlekedik annak kimondásával, hogy ennek éppen az ellenkezője igaz: a keresztény mozgalom új lendületet vesz, illetve megkapja első és döntő indítását. Lehetséges, hogy a 25-28. verseknek ez a legnyilvánvalóbb mondanivalója. A zsidó nemzetet érő csapások meghirdetésének ellentételéről van tehát szó. A keresztények nem félelemre vagy panaszkodásra kapnak felszólítást, hanem arra, hogy csatlakozzanak a kereszténység kezdeti diadalához.

A jézusi beszéd, illetve az evangélium írásának idején a hatalomba és dicsőségbe öltözött messiás még nem jött el. Ezért még várják őt. Jézus megígéri, hogy legközelebb nemcsak a tanítványok vagy a hívők, hanem mindenki szeme láttára fog megjelenni. Ez a húsvéti megnyilvánulásokkal «be is következik». Krisztus nyilvános és ünnepélyes «bosszúként» hirdeti meg eljövetelét mindazok számára, akik elutasították őt vagy felléptek ellene. A templom és Jeruzsálem pusztulásával együtt véget ér majd az egész régi világ (az ég és a föld), és romjai felett, amelyek félelmetes órákat okozhatnak az embereknek, magasba emelkedik majd az emberfia jele. Ha «hatalomban és dicsőségben» fog eljönni, ez azt jelenti, hogy diadalmenetet tart. A «dicsőség» (doxa) Isten és a feltámadt Krisztus jelképe (vö. 24,26). Jézus, aki alázatos szolgaként mutatkozott be, «úrként» «jelenik majd meg újra». Ha az úr kifejezés nem is szerepel a szövegben, van megfelelője. A «felhő» Jahve kizárólagos jelképe. E felhő borítja be, kíséri az emberfiát is, és ez nyilvánvaló jele annak, hogy milyen méltóságot nyert a feltámadással, amelyről az evangéliumi források másutt is elégségesen tanúskodnak (vö. ApCsel 1,9).

A dicsőséges Krisztus eljövetele nem krónikaszerű tudósítás, hanem hitet feltételező meghirdetés. Az emberek ugyanis semmit sem fognak látni az ég felhőiben, de megfigyelhetik az evangélium érvényre jutását, a keresztény üzenet terjedését, azaz magának Krisztusnak térhódítását. Ellenségei elítélték és megölték őt, de halála után észrevehetővé válik, hogy egyre határozottabb módon van jelen a történelemben.

A szöveg tartalmazta vigasztaló üzenet a csapások meghirdetése után a továbbiakban a befejező részben fogalmazódik meg (28. v.). Amikor ezek a dolgok, ezek a megrendítő események (a fentebb említett «háborúk és lázadások», 9. v.) kezdenek megvalósulni - annak ellenére, hogy gyötrő kríziseket okozhatnak - azt kell szem előtt tartani, hogy nem újabb «vég» vagy «pusztulás» (például a világé) közeledik, hanem nagy léptekben halad előre a «felszabadítás» (apolütrószisz) műve. E kifejezés nem katasztrófára, hanem üdvöt hozó eseményre utal, és nem a távoli jövőre vagy az eljövendő létre vonatkozik, hanem a véghez és a pusztuláshoz hasonlóan, ezeknek ellensúlyaként, a jelen időszakra. Jeruzsálem pusztulása feltehetően mélyen elszomorította a lelkeket, és azt a benyomást keltette, hogy ennek az eseménynek kedvezőtlen hatásai lesznek az üdvtörténetre. Ennek azonban éppen ellenkezője történt: mindez a várva várt szabadulás, azaz a messiási felszabadítás kezdete. A kereszténység kilép a zsidóság szorításából, mindenütt prozelitákat szerez, és ahelyett, hogy aláhanyatlana, biztosan és győzedelmesen halad előre.

A felszabadítás kifejezést - annak ellenére, hogy a bibliai hagyományból származik - csak Lukács használja (a másik két szinoptikusnál ugyanis nem található meg) kommentárként arra, hogy görög olvasói számára magyarázatot adjon az «emberfia eljövetelére», amely önmagában véve titokzatos és homályos esemény. Krisztus eljövetele az emberek felszabadításával válik azonossá. Minél inkább előre halad, és minél erőteljesebbé válik e felszabadítás, annál jobban kiterjed Krisztus diadala is. Jézus földi szolgálata idején azon fáradozott, hogy teljesen megszabadítsa az embert a test és a szellem mindenféle bajától és betegségétől. Ha ez a megszabadítás továbbra is folyamatban marad és előbbre halad, ez egyenértékű Krisztus dicsőséges eljövetelével. Az eljövetel és a megszabadítás egy és ugyanaz a dolog: az eljövetel a megszabadítást szolgálja, a megszabadulás pedig az eljövetelt tanúsítja. A keresztény üdvösség nem elméletalkotások, hanem jócselekedetek által halad előre.[38]


A fügefa (21, 29-33)

29. Mondott nekik egy példázatot is:
«Nézzétek meg a fügefát és a fákat mind:
30. amikor látjátok, hogy kihajtanak, már
magatoktól is tudjátok, hogy közel van
a nyár.
31. Így ti is, amikor látjátok, hogy mindezek
bekövetkeznek, tudjátok meg: közel van
az Isten országa.
32. Bizony, mondom nektek: nem múlik el
ez a nemzedék addig, amíg mindez meg
nem lesz.
33. Az ég és a föld elmúlik, de az én igéim
nem múlnak el».

Az eszkatologikus meghirdetéseket most példázat világítja meg (29-31. v.), és néhány buzdító megfontolással egészülnek ki (32-36. v.).

A példázat, amint ez gyakorta előfordul, a természet világából való.[39] Létezik egy olyan fa, amelynek a többi fához viszonyítva szemmel láthatóan az a szerepe, hogy jelezze az új évszak beköszöntét: ez a fügefa. Amikor megmutatja első leveleit, a földműves tudja, hogy közel van a nyár, és eszébe jutnak teendői. A hívők arra kapnak felszólítást, hogy ehhez hasonló megfontolásokkal éljenek. Amikor látják, hogy elkezdődnek a fent említett események, az ég és a tenger erőinek megrendülése (25-26. v.), ebből arra kell következtetniük, hogy közel van Isten országának beiktatása. Kissé fentebb az hangzott el, hogy «közeledik szabadulásotok» (28. v.), és most e szabadulás azonossá válik az «ország» eljövetelével. A szabadulás az országban válik valóra: az ország az ember szabadulásának színhelye. Továbbra is az emberfia eljöveteléről van szó, amely a zsidó világot sújtó ítélet (8-24. v.) után az üdvösség hordozója. Az evangélista szavai az evangélium elejére utalnak, ahol «Isten országának» meghirdetése áll a középpontban.[40] A missziójának végére jutó Jézus ugyanerre az üzenetre gondol. Szolgálatának idején az ország eljövetelét hirdette, és most ő is várja beiktatását. Az ország kezdeteinek megvalósulását tavaszhoz, pontosabban nyárhoz hasonlítja, amely napsugarával és bőségesen termő gyümölcseivel az esztendő legfontosabb évszaka. Mindez megerősíti, hogy a fent említett jelek (25-26. v.) nem a csapások (az ítélet vagy az egyetemes ítélet), hanem az üdvösség hordozói. Elkezdődik Isten országának és az egyháznak nyara, a legörvendetesebb és az ígéretekben leggazdagabb időszak.

Az evangélista azzal a jézusi nyilatkozattal zárja le e képet, amely szerint szavai bizonyosan valóra válnak nemzedékének életében (32-33. v.). Már más alkalmakkor is utalt eljövetelére, amire emlékezhettek volna kortársai (18,8); most azonban ünnepélyesebb módon emlékeztet erre. Jóllehet gyalázattól és szégyentől borítva búcsúzik, legvigasztalóbb és egyben legfontosabb próféciája övéi számára az, hogy rövidesen visszatér. Az evangélium írásának idején a kereszt gyalázata még nem ment feledésbe, ezért közeli dicsőséges eljövetelét (29. v.), a küszöbön álló szabadulást (28. v.) és az ország beiktatását (31. v.) határozottan kellett állítani. Ha a hívők lelkében mindez nem válik szilárd meggyőződéssé, hitük összeomlott volna az ellentétes és támadó erők hatása alatt.

Jézus ígéretei szilárdabbak és szavatoltabbak, mint a természet rendje. Lehet, hogy a keresztényeket próbára teszik, üldözik és sanyargatják, ők azonban tudják, hogy a végén az igazság, a jóság, Krisztus - és vele együtt ők - fognak diadalt aratni.


«Vigyázzatok» (21, 34-38)

34. «Vigyázzatok magatokra, nehogy szívetek
elnehezedjék mámortól, részegségtől vagy
a megélhetés gondjaitól, és hirtelen lepjen
meg titeket az nap,
35. mint valami csapda, mert úgy fog rátörni
mindazokra, akik az egész föld színén laknak.
36. Legyetek tehát éberek és szüntelen
könyörögjetek, hogy kimenekülhessetek
mindazokból, amik történni fognak, és
hogy megállhassatok az emberfia előtt».
37. Nappal a templomban tanított, éjszakánként
pedig az Olajfák-hegyére ment, és ott
tartózkodott.
38. Kora reggel azonban az egész nép hozzásietett,
hogy hallgassa őt a templomban.

Az eszkatologikus beszédet a virrasztásra való újabb felszólítás zárja le.[41] Máté a templom és a Jeruzsálem elleni ítéletet, amelyet az emberfia megtorló parúziájának tekint (24, 27-28; és ebben nem egyezik a többi szinoptikussal; mindazonáltal vö. Lk 17,2), a vízözönről és a tolvajról szóló példázattal világítja meg. Lukács megelégszik néhány buzdítással. «Az a nap» nem a kegyelem és az üdvösség, hanem az ítélet ideje. A kifejezés elsősorban a templom és Jeruzsálem pusztulásának katasztrófaszerű előjeleire vonatkozik. Jézus elővigyázatosságra intette már honfitársait (21-23. v.), és most főként a tanítványokhoz fordul. Közben azonban nemcsak a korabeli körülményekre gondol, hanem mindenféle istenítéletre, csapásra és üldözésre, amely a közösséget érheti. A keresztény olyan ember, aki mindig készenlétben áll, virraszt, nehogy a váratlanul érkező kedvezőtlen és kellemetlen események elsodorják őt. Megeshet ugyanis vele az, ami a hűtlen szolgával történt, aki ura távollétében tivornyázni kezdett, vagy az, ami az ige rossz hallgatóival történt, akik hagyták, hogy a jelenlegi élet legfőbb gondjait jelképező tövisek (vö. 8,14) elfojtsák a magot. Ahhoz hasonlóan, mint ahogy a madarak vagy állatok belehullanak a vadászok által kifeszített hálókba, az «Úr napja» is bármelyik pillanatban váratlanul rátörhet az emberre (35. v.). A «csapda» kifejezés értésünkre adja, hogy katasztrófaszerű, büntető eseményekről van szó, és nem az emberfia üdvözítői minőségében történő eljöveteléről (27. v.). Az «egész föld színén» (35. v.) kifejezés nem akarja sugallni, hogy a fent meghirdetett esemény (6-7. v.) kozmikus méreteket ölt, és «egyetemes ítéletté» alakul. Feltehetően csupán a látótér kiszélesítését szolgálja, amennyiben arra utal, hogy az eseménynek széleskörű visszhangjai vagy következményei lehetnek Palesztina határain túlmenően is. Mindenkinek mindenkor és mindenütt vigyáznia kell, mert az a sors, amely elérte Izraelt, megbüntethet másokat is. Az izraeliták arra ítéltettek, hogy tanúik legyenek saját végnapjaiknak, mert hűtlenek voltak, megfeledkeztek Jahve iránti kötelezettségeikről. A keresztények, bárhol élnek is, elkövethetik ugyanezeket a bűnöket, és ezért ugyanilyen büntetések sújthatják őket. Lukács szerint csak a mámortól való tartózkodás és a szüntelen imádság biztosíthat az embernek erőt ahhoz, hogy ne sodorja el őt a fenyegetően közelgő csapás, s hogy bűn nélkül állhasson az emberfia elé, aki eljön, hogy meglátogassa népét, és nem csupán a Jeruzsálemben egybegyűlteket, hanem mindazokat is, akik szétszórtan élnek a világ különféle tájain.

Az eszkatologikus beszéd borúlátó megjegyzéssel, fenyegetéssel zárul, amely nemcsak a zsidók, hanem a keresztények felé is szól. A közösség, amelyhez Lukács fordul, a pangás vagy a tág lelkiismeretűség időszakát éli. A keresztények átadják magukat a mámornak, a megélhetés gondjainak, s megfeledkeznek az imádságról és a virrasztásról: lelki szempontból gyengék. A hajótörés veszélye mindenkor fennáll. A Jeruzsálemre vonatkozó ítélet így ellenük szóló ítéletté, illetve figyelmeztetéssé válik. Fegyelmezett élet, virrasztás és jámborság szükséges ahhoz, hogy az ember a kapott hivatás szintjén maradhasson, és így mindig felkészült legyen az Istennel, a Krisztussal való bárminemű találkozásra. Ellenkező esetben félő, hogy bíróra, és nem üdvözítőre talál benne. Jézus mindenkor az emberfia, de nem ő jön, hogy megszabadítsa népét, hanem e népnek kell vádlottként megjelennie előtte. A helyzet mindenkor visszájára fordulhat: a barátok ellenségekké válhatnak; a szentek és az igazak átkerülhetnek a bűnösök soraiba, és előfordulhat, hogy üdvösség helyett ítéletben lesz részük. A «nap», az «emberfia» mindig jelen vagy közel van; mindenkire vár egy «nap», amely a kegyelem vagy az ítélet, a barátként vagy az ellenségként érkező «emberfia napja» lesz.

Az evangélista hangja szigorúvá válik, mert azok a keresztények, akikhez szavait intézi, letértek a helyes útról. Szigorú és határozott figyelmeztetésre van szükségük. Lukács több pontját elhagyja Jézus jeruzsálemi igehirdetésének, a végén azonban megadja napi programjainak összegzését: kora reggeltől tanítás a templomban, és éjszakánként visszahúzódás az Olajfák-hegyére vagy talán Betániába, Lázár és Mária házába (37-38. v.).


[1] Vö. A. Feuillet, Parousie, in DBS, Paris, 1960., VI. k., 1331-1419.; S. Zedda, L'escatologia biblica, Brescia, 1972., I. k.; C. Brown, The Parousia and Eschatology in the New Testament, in NIDNTT, II., 901-931.; A. J. Mattill, Luke and the Last Things. A Perspective for the Understanding of Lukan Thought, Dillsboro, 1979.

[2] A próféták meghirdetik Jahve-király eljövetelét (Zsolt 93-99; Ám 8,9; Szof 1, 14-17; Jo 2, 1.10-11), a messiás eljövetelét (Iz 9, 5-6; Jer 23,5; 30,9; 33, 15-17; Ez 34, 23-24 stb.), és ezt gyakorta összekötik egy különleges «nappal» («azon a napon»: vö. Jo 4,18; Zsolt 110,5), amely lezárja a messiási előkészület időszakát. Dánielig kell azonban eljutnunk ahhoz, hogy megtalálhassuk a «vég», az «idők végének», illetve az «utolsó napoknak» (vö. 2,28) világos meghirdetését. A «végső időben» (8,17) megszűnik majd az Isten népét szorongató kegyetlen üldözés (8,17). «Az értelmesek közül is elesnek néhányan, hogy kipróbáltak legyenek... a vég idejére» (11,35). Dániel azt a parancsot kapja, hogy pecsételje le a könyvet a «végső időkig» (12,4). Amikor pedig a látnok megkérdezi, «mi lesz végül mindebből» (12,8), kitérő választ kap: az orákulum titkos a «végső időkig» (12,9), és «boldog, aki állhatatos marad és megéri... a végső napot» (12,13).

[3] Vö. Ezdrás IV. könyve, 4,26-28 in J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa, Milano, 1962., 226. o.

[4] I.m. 6,19; uo. 226. o.

[5] I.m. 7,112; uo. 236. o.

[6] I.m. 6,14; uo. 229. o.

[7] Báruk II. könyve 43,9: in J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa, i.m., 260. o.

[8] I.m. 48,34; uo. 262. o.

[9] Ezdrás IV. könyve 5,12, in J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa, i.m., 227. o.

[10] I.m. 9, 3-4; uo. 238. o.

[11] I.m. 5, 4-5; uo. 227. o.

[12] L'assunzione di Mosè, in J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa, i.m., 191. o.

[13] Izajás apokalipszise, 4, 14-17, in J. Daniélou, La théologie du judéo-christianisme, Paris, 1958., 342. o.

[14] Lévi Végrendelete, 18, 1-4, in J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa, i.m., 108. o.

[15] Vö. AA. Feuillet, Le discours de Jésus sur la ruine du Temple, in RB 55 (1948), 481-502.; uo. 46 (1949), 5-36.; J. - D. Kaestli, L'eschatologie dans l'oeuvre de Luc, Genève, 1969., különösen 41-57. o. («L'apocalypse synoptique»); J. Zmijewski, Die Eschatologiereden des Lukasevangeliums, Bonn, 1972. (különösen 43-325. és 541-572. o.); R. Geiger, Die lukanischen Endzeitreden, Bern-Frankfurt, 1973., 149-268. o.

[16] Vö. O. da Spinetoli, L'impostazione del problema escatologico in S. Matteo, in BiOr 8 (1966), 185-211.

[17] A Lk 21 lényegében a Mk 13-at veszi át a 70-es események fényében. A módosításokat és az elhagyásokat az a tény indokolja, hogy a harmadik evangélista a beszédnek már néhány részletét elővételezte (vö. Mk 13, 20-23: Lk 17,23; Mk 13, 34-36: Lk 12, 39-48). A nap és az óra nemtudására vonatkozó jézusi vallomás (Mk 13,32) megtalálható az ApCsel 1,7-ben is. Vö. L. Gaston, Sondergut und Markusstoff in Lk 21, in TZ 16 (1960), 161-172.

[18] A keresztény igehirdetés az esetek többségében megfeledkezett a szóban forgó meghirdetések eredeti életösszefüggéseiről, és ezeket keresztény kulcs alapján értelmezte. Amikor a zsidó ember a «végről» vagy a «kezdetről» beszél, a messiási előkészületre vagy a messiási kor megvalósulására gondol. Ezzel szemben, ha a megvalósulás vagy az ország időszakában élő keresztény beszél a «végről», úgy látszik, mintha kötelezően az üdvtörténet vagy az egyház idejének végére utalna. Az is lehetséges azonban, hogy ez a feltevés alaptalan, legalábbis az evangéliumi szerzők esetében, akik talán sosem gondolnak a fizikai világ végére vagy a történelmi események folyamának lezárulására (vagy ha mégis gondolnak, akkor ez csupán empirikus és pasztorális utalás).

[19] Vö. ApCsel 8; Jn 4,21-24.

[20] Vö. ApCsel 2,1; 10, 44-48.

[21] Vö. J. Lambrecht, Die Redaktion der Markus-Apokalypse, Roma, 1967., 80-114. o.; R. Pesch, Naherwartungen, Düsseldorf, 1968., 96-125. o.; L. Gaston, i.m., 11-23. o.; J. Zmijewski, Die Eschatologie-reden, i.m., 73-179. o.; R. Geiger, Die lukanischen Endzeitreden, i.m., 165-193. o.

[22] A Jer 28 megemlíti Hananja próféta esetét, aki könnyű jövőt hirdetett a nemzet számára, pedig arra a babilóniaiak megszállása és pusztítása várt.

[23] Vö. O. da Spinetoli, L'impostazione del problema escatologico in S. Matteo, i.m., 186-189. o.

[24] Vö. 20,19; ApCsel 4,3.

[25] A mártírok tanúsága mindig a leghatékonyabb és a legmeggyőzőbb tanúságtétel a keresztény hit javára (Lk 21,13). Az evangéliumot az egész világon hirdetik, és így mindenki tanúsíthatja a zsidók hűtlenségét. Az evangéliumot hirdették a zsinagóga embereinek is, de ők elutasították ezt (Mt 24,14).

[26] Vö. E. Schweizer, ypomonê, in G. Kittel, ThWNT, B. IX., 647. o.

[27] Vö. W. Mork, Linee di antropologia biblica, Fossano, 1971.; H. W. Wolf, Antropologia dell'Antico Testamento, Brescia, 1975.

[28] Vö. La conversione della Chiesa, i.m. 48-68. o. («La riconciliazione, proposta ambigua»).

[29] Vö. G. Braumann, Die lukanische Interpretation der Zerstörung Jerusalem, in NT 6 (1963), 120-127. o.; C. H. Dodd, More New Testament Studies, Manchester, 1968., 69-83. o. («The Fall of Jerusalem and the Abomination of Desolation»); J. Lambrecht, i.m., 114-168. o.; J. Zmijewski, i.m., 179-224. o.; R. Geiger, i.m., 193-212. o.

[30] Vö. Dán 9,26; 12,11.

[31] Vö. O. da Spinetoli, Bibbia parola umana e divina, Bologna, 1968., 54-57. o.

[32] A Mk 13, 19-24 és a Mt 24, 9.21.29 thlipszisz-ről, azaz gyötrődésről, szorongattatásról, szenvedésről beszél, amely elsősorban nem pszichikai, hanem fizikai természetű. Pál apostoli fáradozásait Krisztus «gyötrelmeinek» (Kol 1,24) nevezi.

[33] Vö. Jer 27,7; Dán 8, 13-14; 12, 5-13; Tób 14,5. Ezek a szövegek hirdetik meg a száműzetést (Jeruzsálem lerombolását) és a száműzetés végét.

[34] Vö. Róm 11,25; ApCsel 28, 25-28. Ezekből azonban semmi bizonyosat nem lehet levezetni: sem azt, hogy szoros kapcsolat van a két esemény között, és még kevésbé azt, hogy Izrael megtér az idők végén, minthogy a (keresztény) «végidőkről» a szöveg még csak említést sem tesz.

[35] Vö. Ez 19, 18-19; Iz 14,12; Jer 4, 23-28; Jo 3, 1-5.

[36] Vö. Iz 25-27.

[37] Vö. J. Lambrecht, i.m., 173-193. o.; R. Pesch, Naherwartungen, i.m., 157-175. o.; J. Zmijewski, i.m., 225-257.; R. Geiger, i.m., 212-223. o.

[38] Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., III. k., 132-163. o.

[39] Vö. J. Lambrecht, i.m., 193-227. o.; R. Pesch, i.m., 175-195. o.; J. Zmijewski, i.m., 257-286. o.; R. Geiger, i.m., 225-239. o.

[40] Vö. Mk 1,14.

[41] Vö. E. Lövestam, Spiritual Wakefulness in the New Testament, Lund, 1963., 122-132. o.; J. Zmijewski, i.m., 286-310. o.; R. Geiger, i.m., 239-248. o.




Tartalomjegyzék
Előző oldal
Következő oldal
Bibliográfia