huszadik fejezet (20, 1-47)


Milyen hatalommal? (20, 1-8)

1. Történt az egyik napon, hogy miközben a
templomban tanította a népet, és hirdette
az evangéliumot, odaléptek a főpapok és
az írástudók a vénekkel együtt, és ezt
mondották neki:
2. «Mondd meg nekünk, milyen hatalommal
cselekszed ezeket, vagy ki adta neked ezt
a hatalmat?»
3. Ő pedig így válaszolt nekik: «Én is kérdezek
tőletek valamit; mondjátok meg nekem:
4. Vajon a János keresztsége a mennyből való
volt-e vagy emberektől?»
5. Ők pedig így tanakodtak egymás között:
«Ha azt mondjuk: a mennyből, azt fogja
mondani: Akkor miért nem hittetek neki?
6. Ha pedig azt mondjuk: az emberektől, az
egész nép megkövez minket, mert meg van
győződve arról, hogy János próféta volt».
7. Ezért azt felelték neki, hogy nem tudják,
honnan való.
8. Erre Jézus így szólt hozzájuk: «Én sem
mondom meg nektek, milyen hatalommal
cselekszem ezeket».

Jézus jeruzsálemi szolgálata ugyanolyan módon zajlik, mint ahogyan ez eddig is történt Palesztina más városaiban és vidékein.[1] Az evangélista két igével, a didaszkein (tanítani) és az euangelidzein (hirdetni az örömhírt) szavakkal foglalja össze e szolgálatot. Jézus, mint mindig, a tanítványoknak vagy a népnek beszél, Jeruzsálemben azonban inkább a népet részesíti előnyben. Jeruzsálem lakói még nem hallottak az ország «örömhíréről» (evangéliumáról), ezért ezt számukra is hirdetni kell. Amint azonban ez várható volt, akadályozni kezdik őt azok, akik immár a nép hivatalos mesterei (1. v.). Közbelépésük polemikus színt ad az elbeszélésnek, amelyben Jézus arról vitatkozik ellenfeleivel, hogy kinek van hitele a nép előtt. A felsőbbségek kétségbe vonják szólásjogát (2. v.). Ő erre kinyilvánítja, hogy küldetésük lejárt, mert a szőlőt más munkásokra bízták (9-19. v.). Elutasítja támadásaikat (2. v.), politikai (20-26. v.) és teológiai kérdésekkel (27-38. v.) kapcsolatos ármánykodásaikat, s hallgatásra készteti őket (39-40. v.). Jézus átveszi a szót, hogy szembesítse őket messiás-fogalmukkal (41-44. v.), s végül arra buzdítja a népet, hogy óvakodjék az ilyesfajta mesterektől (45-47. v.). Az összetűzésből Krisztus kerül ki győztesen, ezért keményebben folytathatja vádbeszédét (21, 1-4), és a jelenetet az eszkatologikus beszéddel fejezi be (21, 5-38).

Ellenfelei valamennyien felsorakoznak. Lukács említést tesz a «főpapokról» (hoi arkhiereisz), az «írástudókról» (hoi grammateisz) és a vénekről (toisz preszbüteroisz). Nem valószínű, hogy ezek személyesen bocsátkoztak volna vitába egy állítólagos prófétával, de az evangéliumi hagyomány e tekintetben egységes.[2] A kérdés, amelyet kissé ünnepélyesen tesznek fel («mondották mondván»), arra irányul, hogy milyen hatalommal tanít a szent helyen, illetve miféle meghatalmazás alapján teszi ezt. Ha saját nevében beszél, megfelelő képesítéssel kell rendelkeznie, ha pedig más nevében, tudatnia kell, hogy kiről van szó (2. v.). Ahhoz, hogy valaki szabadon felszólalhasson a templomban, vagy írástudónak kellett lennie, vagy pedig valamilyen elismert mester (rabbi) által elfogadott tanítványnak. Akármilyen magánszemély nem igényelhette magának a szentély területén való tanítás jogát.

Jézus tudna ugyan válaszolni, ez azonban nem győzné meg beszélgető partnereit, és ezért inkább köntörfalazni kezd (3. v.). Az előfutárra történő utalása nem véletlenszerű, mert a személyével és tevékenységével kapcsolatos valamennyi megfontolásnak és magyarázatnak a Keresztelőtől kell kiindulnia. Ha valaki számára nem világos és nem elfogadott János missziója, az az ő küldetését is nehezen vagy egyáltalán nem fogja megérteni (4. v.). A zsidó vezetők nem fordítottak kellő figyelmet a Keresztelő személyére, ezért mélyebben kellene tanulmányozniuk igehirdetését és szolgálatát, azaz gyakorlatilag az ő keresztségét. Vajon valóban Istentől jött és közvetítette a bűnök bocsánatát, vagy keresztsége csupán emberi találmány, üres rítus, esetleg szemfényvesztés volt?

Az az ügyesség, amellyel Jézus ellenfeleit támadja, új oldalról mutatja be vitatkozási készségét és taktikáját (fortélyosságát). Szokásos szelídsége és jósága nem akadályozza őt abban, hogy adott esetben talpraesetten, fortélyosan és ügyesen viselkedjen. Jézus valódi ember, aki rendelkezik az emberi természet képességeivel, erőforrásaival és taktikai készségével. Kérdező-válasza teológiai jelentést hordoz, de közvetlen gyakorlati visszhangot is kivált. Arra szólítja fel a felsőbbségeket, hogy mielőtt megtudják, mit tart önmagáról, nyilatkozzanak a Keresztelőről. Mindig a támadó van előnyösebb helyzetben. Most rajtuk a sor, és nekik kell igazolniuk magatartásukat, jóllehet nem a messiást, hanem előfutárának személyét illetően. Lehetséges, hogy nem lesz nekik olyan könnyű meggyőző választ találniuk, mint amilyen határozottak voltak a kérdés feltevésében. Az evangélista örömmel tesz említést zavarukról, de kiemeli gondolkodásuk felszínes és tisztességtelen voltát is (5-6. v.). Úgy látszik, hogy egyáltalán nem érdeklődtek János keresztségének eredete felől, sosem tettek fel önmaguknak hasonló kérdést, és most sem gondolnak erre. Számukra csak egy a fontos: a nép részéről kapott támogatás, azaz saját biztonságuk. Ez többet ér, mint János keresztségének vagy Jézus személyének igazsága. Ha elveszítik e támogatást, ez azt jelenti, hogy elveszítik a néppel szembeni fölényüket, ha ellenben megőrzik, megtartják hatalmukat is. Alapjában véve nem az a fontos, hogy az ember valóban hívő legyen, mert ahhoz, hogy ne veszítse el előjogait, elegendő ha csak hívőnek látszik. A vallásosság számukra csak alakoskodás vagy hivatali funkció, eszköz a kényelem, a zavartalan tekintély és uralom biztosítására. Istentelen és machiavellista gondolkodás ez, amely sosem veszítette el időszerűségét.

Jézus ezúttal nem törődik azzal, hogy leleplezze beszélgető partnereinek képmutatását és hamisságát, hanem válaszukat tekinti magatartása mércéjének. Az a tény, hogy elutasították a Keresztelővel kapcsolatos nyilatkozatot, igazolja, hogy ő is hallgathat hatalmának eredetéről. Úgy tesznek, mintha nem értenék az elhangzott kérdést, és Jézus hasonlóképpen cselekszik. Biztos és követelőző hangjuk, amellyel nekiestek, bizonytalanná vált; határozottságukat és biztonságukat pedig Jézus vette át. Fondorlataik mögött keresnek menedéket, ő pedig igényt tart teljes szabadságára (8. v.).

Bizonyára tudja, hogy kicsoda ő, de számukra nincs erről tudomása. Az ellenfelek csendben elvonulnak, de várják a kedvező alkalmat, hogy újra támadásba lendülhessenek (20. v.).


A gyilkos szőlőművesek (20, 9-19)

9. Aztán ezt a példázatot mondta a népnek: «Egy
ember szőlőt ültetett, és munkásoknak adta bérbe,
majd hosszú időre idegenbe távozott.
10. És amikor eljött az ideje, elküldött a munkásokhoz
egy szolgát, hogy adják oda neki a részét a szőlő
terméséből. De a munkások megverték, és üres
kézzel küldték el.
11. Azután egy másik szolgát küldött, de azt is
megverték, meggyalázták, és üres kézzel
küldték vissza.
12. Majd egy harmadikat is küldött, de ezt is
megsebesítették és kidobták.
13. Akkor így szólt a szőlő gazdája: Mit tegyek?
Elküldöm szeretett fiamat, őt talán meg
fogják becsülni.
14. De mikor azt meglátták a munkások, így
tanakodtak egymás között: Ez az örökös!
Öljük meg őt, hogy mienk legyen az örökség.
15. És a szőlőn kívülre üldözték, majd megölték.
Vajon mit tesz most már velük a szőlő ura?
16. Eljön, és elveszti ezeket a munkásokat, a
szőlőt pedig másoknak adja». Amikor ezt
hallották, így szóltak: «Szó sem lehet róla».
17. Ő azonban rájuk nézett, és ezt mondta:
«Akkor mit jelent az Írásnak ez a szava:
az a kő, amelyet az építők elvetettek,
lett a szegletkő;
18. aki erre a kőre esik, összezúzódik, akire
pedig ez a kő ráesik, szétmorzsolja azt».
19. A főpapok és az írástudók már abban az
órában rá akarták vetni a kezüket, de
féltek a néptől, mert az megértette, hogy
nekik mondta ezt a példázatot.

A vallási vezetőkkel folytatott rövid összetűzés után Jézus példázat keretében folytatja a nép «oktatását» és «evangélizálását». A szőlőművesekről szóló «elbeszélés» az üdvtörténetet, ennek előbbre vivőit és ellenlábasait világítja meg.[3]

Egy úr szőlőt ültetett. A vadállatok betörései ellen sövénnyel vette körül. Őrtornyot is építtetett bele, hogy védje szőlőjét a tolvajoktól. Majd bérbe adta szőlőmunkásoknak (geórgoi), és hosszú időre messzi vidékre távozott (9. v.).

A szüret «idején» (kairó) a gazda visszagondol tulajdonára. Majd szolgát (doulon) küld (apeszteilen), hogy szedje be a termés őt megillető részét. A szőlőművesek azonban nem tartják be a «megállapodást», sőt, hogy ne legyen kellemetlenségük, azaz ne legyen feljelentőjük és vádlójuk az úrnál, úgy gondolják, megleckéztetik a szolgát. Megverik és üres kézzel elbocsátják, remélvén, hogy így majd nem jelentkezik újra (10. v.). A gazda bőkezű és ráadásul türelmes: nem gerjed haragra az első csalódásakor, hanem második és harmadik küldöttel is próbálkozik. Sajnos, ezek sem járnak több sikerrel (11-12. v.). Sőt, a szőlőművesek ahelyett, hogy bűnbánatot tartanának, egyre hajthatatlanabbá válnak. A második szolgát ugyanis nemcsak megverik, hanem gyalázzák is (11. v.), a harmadikat pedig megsebesítik (12. v.).

A szőlőmunkások gonoszsága nem töri le a gazdát, de aggódik miattuk. Mindenképpen utat akar találni munkásaihoz: azon fáradozik, hogy helyreállítsa velük a jó kapcsolatot. Az embernek az a benyomása, elsősorban nem saját érdekei miatt aggodalmaskodik, hanem az ő javuk miatt. A «mit tegyek?» kérdés arról árulkodik, hogy aggódik az elszenvedett kudarcok miatt, és mindenképpen azon van, hogy megoldást találjon (13. v.). Lehetséges, hogy ő is elkövetett valamilyen hibát, s hogy a sikertelenséget az alkalmazott eszközök elégtelensége vagy hatástalansága váltotta ki. Ezért biztosabb megoldást keres. Végül is - jóllehet tisztában van azzal, hogy kockázatot vállal - arra az elhatározásra jut, hogy szeretett (agapétosz) fiát küldi hozzájuk (13. v.). Ettől a küldéstől reméli, hogy a szőlőművesek engedni fognak, ha meggyőződésből nem is, de tiszteletből. Az elbeszélés a szőlősgazda jóságát énekli meg, amely a szőlőművesek érzéketlenségéhez, durvaságához és gonoszságához viszonyítva különösen is szembeötlik. Fiának elküldése nagylelkűségének legkiemelkedőbb mozzanata és jele (13. v.). A gazdát nemes szándék vezérli, de a tények nem támogatják e szándékot. A szőlőművesek dühödtebben támadják a fiút, mint a szolgákat. Az a gondolat, hogy a szőlő tulajdonosaivá válhatnak, arra ösztönzi őket, hogy pusztítsák el a jog szerinti örököst. Kiűzik a szőlőből, és könyörületet nem ismerve megölik (15a v.).

A történet látszólag véget ért, valójában azonban mégsem. A szolgák és a fiú mögé rejtőző gazda, most, hogy ezeket különféle módokon félreállították, közvetlenül jelenik meg a színen, és szemtől szembe kerül a szőlőművesekkel. Ezek olyan nagy bűnöket halmoztak fel, hogy a példázat alkotója megszakítja az elbeszélést, és hallgatóitól kérdi, milyen büntetés sújthatja majd őket (15b v.). Azután feleletet nem várva ő maga adja meg a választ. Miként ez várható, azt állítja, hogy a gazda jogosan bosszút áll a szőlőművesek részéről elszenvedett sérelmekért. Minthogy ezek bántalmazták a szolgákat, megölték a fiát és tulajdonára törtek, megérdemlik, hogy szigorú büntetést kapjanak.

A gazda pert indít ellenük, amelyben bizonyítást nyer bűnösségük. Hadsereget küld tehát ellenük, amely felégeti földjüket és szétszórja embereiket. Ennél súlyosabb állítás azonban az, hogy elveszi tőlük a szőlőt, és más szőlőművesekre bízza (26a v.). Ez a döntés kiváltja a jelenlevők tiltakozását, akik elfogadják a szőlőművesek büntetését, de nem akarják, hogy a szőlőt is elvegyék tőlük (16b v.). Jézus azonban nem hatódik meg csalódottságuktól, és álláspontját bibliai utalással igyekszik alátámasztani. Az evangélista megemlíti, hogy miközben Jézus az Írást idézi, parancsolólag rájuk tekint, mintha szívükbe akarná vésni az elhangzó ítélet értelmét (17. v.). Az emblepó ige ugyanis annyit jelent, mint jelentőségteljesen odanézni, a tekintetet valakire rászegezni. E tekintetben szemrehányás is rejlik, mert úgy látszik, mintha a hallgatók nem akarnák tudomásul vagy figyelembe venni az Írás értelmét. A Zsolt 118,22 olyan kőről beszél, amelyet az építők elvetettek, és amely mégis szegletkővé lett egy új épületben. A zsoltáros Jeruzsálem történetére utal. Isten félreállítja a belső ellenséget, amely akadályozta Jeruzsálem újra felépítését, nélkülük kezdi el a város újjáépítését, ráadásul szegletkővé teszi az általuk elvetett követ.[4]

A bibliai idézet a szóban forgó téma elmélyítésére sarkall (18. v.). A szegletkővé lett kőnek a képe arra is figyelmeztet, hogy ez milyen erővel fog azokhoz csapódni, akik beleütköznek. A szőlőről szóló példázat folytatása szemmel láthatóan a kőről szólt, amely tartókövévé lett annak új épületnek, amely elsősorban nem az építők jóakaratából, hanem titokzatos erő által valósult meg. Ha az épület elkészült, és a régi ellenfelek újra támadásba lendülnek, jaj nekik, mert azt kockáztatják, hogy összezúzódnak rajta (18a v.). Az is előfordulhat, hogy maga a kő mozdul el helyéről, és rázuhan mindazokra, akik hasztalanul kísérleteznek eltávolításán. Ebben az esetben a következmények még súlyosabbak. A két ige, az «összezúzódik» és a «szétmorzsolja» kifejezés, gyászos végre utal. A keresztény közösség ellenségeinek ezt mindenképpen tanácsos volna figyelembe venniük (18. v.).

A szavakban burkolt utalás rejlik, de a beszélgető partnerek heves tiltakozása (19. v.) mutatja, hogy nem volt nehéz felfedni ennek értelmét. A prófétai hagyományban Jahve kedvelt szőlője Izrael.[5] E szőlőt a példázatban szereplő úrhoz hasonlóan Jahve ültette, gondozta és védelmezte. A szerzőt azonban most elsősorban nem a szőlő története érdekli, hanem a szőlőművesek, vagyis az izraelita közösség őreinek sorsa. Ők jogtalanul kisajátították a szőlőt: elsősorban nem az úr akaratának megfelelően, hanem önmaguk javára hasznosították. A gazda pedig hiába várta a gyümölcsök érkezését. S e gyümölcsökön nem rítusokat vagy kultikus cselekedeteket kell érteni, hanem jótetteket, amelyeket a próféták szüntelenül hangoztattak: a magatartás jobbítását, igazságosságot a törvényszékeken, az idegenek, az árvák és az özvegyek megbecsülését.[6] A gazda szolgái az ő különleges küldöttei a nemzethez, vagyis a próféták, akik azonban nem beszélhettek szabadon, mert minduntalan akadályozták, gyalázták és bántalmazták őket. Lehetséges, hogy nem mindegyiknek kellett elszenvednie fizikai veréseket, de mindegyiknek el kellett viselnie az erkölcsi bántalmazásokat. A hatalom és a próféták, az intézmény és a karizma, a betű és a lélek közti ellentét sosem szűnik meg az emberiség vallási történelmében.

A három különböző szolga küldése valószínűleg a teljes prófétai misszió összefoglalására szolgál. A hármas szám foglalja magában annak a feladatnak teljességét, amely rájuk bízatott. A «szeretett fiam» kifejezést már a Lk 3,22 is használta Jézus keresztségénél. A példabeszéd a történelem nyomvonalát követi. A «szőlőn kívülre» kifejezés a bűnbakra utal, amelyet a falakon kívül áldoztak föl engesztelésül a sokaság bűneiért. A szőlőművesek gaztettére emlékezvén az evangélista pontos értelmezését kívánja adni Jézus halálának, amely a régi törvény sémája alapján és annak helyettesítéseként következett be. Jézussal megvalósul a keresztény kippur (engesztelés napja), amely jelzi, hogy a nép megszabadult bűneitől. Valójában Jézust azért ölték meg a «szőlőművesek», mert zavarta őket jelenléte, bátor igehirdetése és sok kezdeményezése. Az evangélista azonban kultikus modellben igyekszik láttatni halálát, amely nagyobb jelentőséget ad e halálnak, de nem veszi figyelembe történelmi okait.[7]

A gazda alakja felette áll a szőlőművesek bűnös magatartásának. Végül azonban a példázat alkotója az ő képét is beszennyezi, midőn a harag és a bosszú érzelmeit tulajdonítja neki. Saját mércéjük alapján bánik el a szőlőművesekkel: kegyetlenek és gyilkosok voltak, ezért ők is az ellenség kardja által pusztulnak el, a túlélőket pedig felmentik korábbi megbízatásuk alól. A szent szerzők saját teológiai történelem-szemléletükhöz folyamodnak, és így nem megfelelő vagy hamis képet adnak Istenről. A történelmi események ugyanis saját folyásukat, vagyis azt a menetet követik, amelyet a másodlagos okok szabnak meg nekik anélkül, hogy Isten közbeavatkozna. A szőlőművesek saját számításuk alapján ölték meg a fiút. Azért szóródtak szét, mert náluk hatalmasabb ellenféllel szálltak szembe, és azért kellett megválniuk a szőlő őrzésétől, mert nem akartak osztozni másokkal (a pogányokkal), akiknek pedig ugyanúgy megvolt a joguk a szőlő gondozásához, mint nekik. Istennek mindebben nincs szerepe. Nem ő küldte a rómaiakat Palesztinába, miként a zsidó lázadást sem ő vezette.

A kő mindenképpen fontos krisztológiai jelkép, de ez a kép sem mentes a homálytól és az ellentmondásoktól. Azt emeli ki, hogy Krisztusnak alapozó szerepe van a közösség vagy az egyház épületében. Az a kő, amelyre az izraelita közösség támaszkodott, Jahve volt. Az új időkben Krisztus lépett a helyébe.[8] Azok, akik a város építését tervezik, a fiút megölő szőlőművesekhez hasonlóan félre akarják tenni e követ, Isten azonban mégis Krisztust választotta meg terve tartókövének. Az emberi történelem Jézus személyében és művében találja meg legmegfelelőbb magyarázatát. E kő nélkül az épület összeomlik, mint ahogy összedől az alapok nélküli ház is. E metaforikus beszéd Krisztus közbenjáró szerepét hangsúlyozza. Az ember benne találhatja meg Istent, az igazságot és üdvösségét. Ő az élet és az életre vezető út. A «kő» arra a sziklára is utal, amelyből élővíz fakad, jóllehet az evangélista ebben a szövegösszefüggésben nem ezt a szempontot hangsúlyozza.[9]

A kőről szóló beszédnek is vannak polemikus és elfogadhatatlan elemei. Kemény figyelmeztetés fogalmazódik meg benne Krisztus vagy az egyház ellenségei számára: ha megkísérlik megtámadni az egyházat, szét fognak zúzódni. Jézus üdvösség a barátok, a hívők számára, de helyrehozhatatlan pusztulás mindazoknak, akik megkísérlik, hogy fellépjenek ellene.

A keresztény igehirdetésnek talán azért kellett ilyen anatémákhoz folyamodnia, hogy megszilárdítsa a hívők hitét a zsidó és a római üldözésekkel szemben. A történelem azonban másként alakult. Az esetek többségében az üldözők zúzták össze a keresztény «köveket» anélkül, hogy karcolás esett volna rajtuk. A prófétai meghirdetések nem elbeszélések vagy történelmi leírások, ezért a közösség útját nem ezekre kell alapozni. A hívő ember bizonyossága hitében van, és nem Isten megtorló igazságosságának látványos megnyilvánulásaiban vagy az ítélő Krisztus közbelépéseiben.

A példázat elsősorban az izraelita közösség vezetőinek (szőlőműveseinek, építőinek) nyílt kárhoztatása. E vezetők mindig egyformák, olyanok voltak régen is, mint ma. A múltban megölték a prófétákat, most pedig Isten szeretett fiának életére törnek. Rövidesen azonban számukra is elérkezik a vég. Jahve szőlőjét más szőlőmunkásokra bízzák, ők pedig összetörik fejüket azon a kövön, amelyet elvetettek, és amelynek most szétmorzsolásán és összetörésén fáradoznak. Amikor az evangélista evangéliumát írja, mindez már megtörtént, de a példázatból fakadó tanulság mindig időszerű a keresztény közösségben, különösen azok számára, akik sorsát irányítják. Jézus megkísérelte leleplezni ellenfeleinek hatalmát, és az evangélista ugyanezt teszi a közösség hamis vezetőivel kapcsolatban.


A császárnak fizetett adó (20, 20-26)

20. Ezután állandóan szemmel tartották őt,
és kémeket küldtek utána. Azok igaznak
tetették magukat, hogy Jézust a saját
szavaival fogják meg, és átadhassák a
hatóságnak és a helytartó hatalmának.
21. Ezek megkérdezték tőle: «Mester, tudjuk,
hogy helyesen szólsz és tanítasz, és nem
vagy személyválogató, hanem az igazsághoz
ragaszkodva tanítod az Isten útját.
22. Szabad-e a császárnak adót fizetnünk,
vagy nem?»
23. Ő azonban felismerte álnokságukat és így
szólt hozzájuk:
24. «Mutassatok nekem egy dénárt: kinek
a képe és felirata van rajta?» Ők ezt
felelték: «a császáré».
25. Ő pedig így válaszolt nekik: «Adjátok
meg a császárnak, ami a császáré, és
az Istennek, ami az Istené».
26. Így tehát nem tudtak belekötni szavaiba
a nép előtt, hanem elcsodálkoztak válaszán,
és elhallgattak.

Látszik, hogy a hatóságok sietnek a názáreti prófétával folytatott «vita» lezárásával. Már kellőképpen nyilvánvalóvá tették szándékukat (19, 39.47.48; 20, 2.19). Most már csak a legalkalmasabb és leggyorsabb utat kell megtalálniuk e szándék megvalósításához. Minthogy szemből nem tudják támadni őt, most is[10] cselvetéshez folyamodván próbálják hátba támadni. Az evangélisták egységesek annak kiemelésében, hogy a császárnak fizetett adó kérdése csak ürügy volt arra, hogy kritikát csaljanak ki belőle a római hatóságokkal szemben, vagy az adózás mellett szóló válaszra késztessék. Lukács a többinél is jobban hangsúlyozza ezt a mesterkedést (20. v.). A Mk 12,13-ban farizeusok teszik föl a kérdést, Lukácsnál azonban nem lehet tudni, hogy kiktől ered. Valószínűleg olyanoktól származik, akikről az előző versben (19. v.) volt szó. Minden a titokzatosság légkörébe burkolózik, mint valamiféle összeesküvésben. A hatóságok elhatározták, hogy figyeltetik Jézust (20. v.), akinek hallgatói közé már beszüremkedtek a titkos ügynökök. Ezeknek az a feladatuk, hogy figyeljék beszédeit. Jámbor («igaz») személyeknek kell mutatkozniuk, nehogy gyanút keltsenek önmaguk iránt, és nem szabad Jézus állításait akadályozniuk.

Az evangéliumok csak mellékesen tesznek említést a palesztinai politikai helyzetről. Lukács hatóságokról (arkhé) és a helytartó (tou hégemonosz) hatalmáról (exouszia) beszél (20. v.). A helytartó a provincia élén állt: a szenátori provinciákban «legátusként», és a császári provinciákban, miként a mi esetünkben is, «prokurátorként». A helytartókat teljhatalommal («hatósági jogkörrel» és «hatalommal») ruházták fel. A főpapok készek voltak együttműködni a római uralkodókkal, hogy megőrizhessék irányító szerepüket.

A kérdező, akinek az a szándéka, hogy próbára teszi Jézust, azzal kezdi, hogy kiemeli a «mester» egyeneslelkűségét (orthósz legeisz), őszinteségét, valamint gondolkodásában és beszédeiben megnyilvánuló szabadságát. Ezzel burkoltan felszólítja, hogy arra a kérdésre is nyíltan válaszoljon, amelyet éppen feltenni készül számára (21. v.). Az a kép, amellyel az ember Jézust bemutatja - még ha érdekből teszi is (captatio benevolentiae) - valószínűleg azt a valós benyomást ábrázolja, amelyet Jézus az emberekben önmagáról keltett. Eszerint őszinte és szavahihető embernek mutatkozott, aki mindig kész volt arra, hogy kertelés és iskolás fondorlatok nélkül közölje meggyőződését és az aktuális problémákkal kapcsolatos elgondolásait. Az, hogy az ember mit ért «igazságon» (alétheia), nem derül ki azonnal. Az összefüggésből azonban úgy látszik, hogy «politikai igazságra» gondol. Az «Isten útja» a parancsok mutatta út, amelyeket Jézus is megtart. Ez az út Istentől jön, és hozzá vezet. Az ember meggyőződött Jézus (a «mester») illetékességéről. Most tudni akarja, hogy a jó izraelitának miként kell állást foglalnia az adó kérdésében, mit parancsol Isten ezzel kapcsolatban, és milyen magatartás tanúsítandó (milyen «úton» kell járni) az ő nevében. Az adók problémája ugyanis (a forgalomban levő káromló mintázatú pénzérméket is beleértve) élénken foglalkoztatta az ortodox zsidókat. A probléma tehát nemcsak gazdasági, hanem vallási jellegű kérdés is volt. Az a tény, hogy a választott nép adót fizetett az uralkodóknak, egyenértékű volt azzal, hogy lemondott méltóságáról. A beszélgető partnerek azonban eltekintettek ettől, mert egészen más forgott a fejükben. Bármilyen választ ad Jézus, e válasznak kompromittálnia kell őt: vagy a nép jóindulatát veszíti el, vagy összeütközésbe kerül a római hatóságokkal.

A kérdés arra enged következtetni, hogy hírek keringtek Jézusnak e témával kapcsolatos nyilatkozatairól. A hatalommal való visszaélésről szóló beszédei alapján talán gyanítani lehetett, hogy ellenségesen viszonyul az idegen uralkodókhoz. Lehetséges, hogy kétségek támadtak a Rómához és a Rómát képviselő hatóságok iránti vak hűsége felől.[11] Előfordulhat, hogy a kérdést az idő tájt politikai lázadók feszegették, és közvetve eljutott Jézushoz is. Az evangélisták egységesek annak megállapításában, hogy Jézus észreveszi, fondorlatos kérdéssel áll szemben. Lukács még azt is kiemeli, hogy a válasz előtt elgondolkodik, és úgy próbál kertelni, hogy láttatni kívánja a császár képét (24. v.). Ez az időnyerés arra szolgál, hogy világosabbá tehesse válaszát, amely szabatos és nyílt, azaz éppen olyan, mint amilyet a kérdező kívánt (23. v.). Azt mondhatnánk, hogy jó szónokként különbséget tett a dolgok között, Isten és a császár uralma között, s megjelölte, hogy melyiket mi illeti meg (25. v.). Ám a problémát felvető ember által szándékolt alapvető kérdés, hogy tudniillik a zsidóknak, Isten választott népének kell-e adót fizetnie a hatalmat bitorló rómaiaknak, megválaszolatlan maradt. Válaszában a zelóták, illetve a forradalmárok nem találhattak semmi kivetnivalót, de éppígy a Heródes-pártiak sem. Állítása nem adott igazat senkinek, és ugyanakkor senkit sem kárhoztatott. A «császár» nem panaszkodhatott, hiszen Jézus elismerte azt, ami az «övé», és Isten sem, mert védelmet kaptak jogai. E válasznak - legalábbis első látásra - az a hiányossága, hogy nem ereszkedik le a tényekhez, nem bocsátkozik konkrétumokba. Beéri egy olyan elv kimondásával, amely kielégít mindenkit, de nem oldja meg a konkrét történelmi helyzetet, amelynek érdekében kérték. Jézus számára e válasz ügyes és szükségszerű kibúvó ahhoz, hogy kikerülhessen szorult helyzetéből, de nem olyan norma, amely megoldaná a hatalmi konfliktusokat, és még kevésbé az idegen elnyomóknak fizetendő adó kérdését. Jézusnak a témára vonatkozó valódi véleményét nem ebből az állításból kell levezetni, hanem a békére, az igazságosságra, a testvériségre és a szeretetre összpontosító tanításának egészéből. Ezeknek az elveknek a fényében a védtelen palesztinai lakosságra kirótt császári adók visszaélések és igazságtalan követelések. Jézusnak ezt kellett volna mondani, és olykor talán utalt is ilyesmire. Jelen körülmények között azonban nem tartotta időszerűnek ennek megerősítését, mert nem akarta veszélyes játéknak kitenni személyét és még kevésbé misszióját.

Az «adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené» jézusi választ gyakorta alapelvként értelmezték, és ez az értelmezés mindmáig érvényben van a hivatalos igehirdetésben. Eszerint Jézus a politikai és a vallási hatalom közti kapcsolat aranyszabályát, azaz egymás határainak kölcsönös tiszteletben tartását és mindkét szféra teljes autonómiáját sugallta volna. Sőt, úgy látszik, mintha a császári hatalomnak való alárendeltséget («adjátok») hirdette volna. Ezt a felfogást erősíti majd az újszövetségi hagyomány is, amely a hatalmat Istentől eredőnek tünteti fel, és olyasminek, aminek tisztelettel és feltétlen engedelmességgel tartozunk.[12] Jézustól azonban feltehetően távol álltak ezek a nézetek. Ő ugyanis olyan mozgalmat indított el, amely nemcsak a vallási rendet támadja, rázza és forgatja fel, hanem a társadalmi-gazdasági berendezkedést is. Ezért nem hirdethetett olyan elvet, amely szentesíti az erőszakot és az igazságtalanságot.

Az írásmagyarázó hagyomány politikamentessé tette Jézus jelenlegi válaszát és általánosságban szociális jellegű állásfoglalásait, mintha ő jóváhagyván Isten hatalmával tette volna egyenrangúvá a császár hatalmát. Ha azonban figyelmesebben megvizsgáljuk az evangélista idézte állítást (25. v.), beláthatjuk, hogy Jézus ezt éppen gyökeresen kétségbe vonta. Arra buzdított, hogy azt kell megadni a császárnak, ami őt megilleti. Ezzel azonban nem azt akarta mondani, hogy Izrael népe és földje is hozzá tartozik. E népnek ugyanis volt már másik «gazdája». Az «adjátok meg az Istennek, ami az Istené» kijelentés forradalmi elemet tartalmaz, mert olyan követelésre utal, amely a szövetség végső tartalmát alkotja (vö. Kiv 19, 5-6). A föld és a nép kizárólag Istenhez tartozik, és mindaz, aki uralkodni akar felette, jogbitorló és Isten ellenlábasa. Ha az «adjátok meg az Istennek, ami az Istené» kifejezést parancsnak vagy jelszónak tekintik, ez mozgósíthatta volna az egész nemzetet és általában minden elnyomott népet. Nem tekintették azonban ilyennek, és még ma sem veszik ilyen értelemben. Ezzel ellentétben éppen arra szolgált, hogy elidegenítse az embereket a testvéreik felszabadításában való részvételtől, hiszen Isten dolgaival kellett törődniük, és nem a császáréval. A «hitet» nagyon gyakran a szent szférájára korlátozták, és ezért ez eltávolodott az ember konkrét és profán világától.[13]

Jézus válasza a föld valamennyi népe számára érvényben van, akik még nem élvezik jogaikat és azt a szabadságot, amelyet Isten ajándékoz nekik. A föld és ennek tartalma az Úré, aki egyenlő mértékben adja ezt mindenkinek, és nem csupán azoknak a különféle császároknak, akik az emberek helyett akarják a hatalmat bitorolni (vö. Zsolt 24,1).

A hallgatóság, amely csak felszínesen fogta fel a választ, elcsodálkozott és elnémult amiatt, hogy Krisztus milyen ügyesen kerülte el a számára állított csapdát (26. v.).


A feltámadás (20, 27-40)

27. Azután odamentek hozzá néhányan a
szadduceusok közül, akik tagadják, hogy
van feltámadás, és ezt kérdezték tőle:
28. «Mester, Mózes előírta nekünk, hogy ha
valakinek meghal a testvére, akinek volt
felesége, de gyermeke nem, akkor annak
a testvére vegye el az asszonyt, és
támasszon utódot az ő testvérének.
29. Volt hét testvér. Az első megnősült, de
meghalt gyermektelenül.
30. Ekkor a második vette el az asszonyt,
31. aztán a harmadik, majd sorban mind
a hét, de mind úgy haltak meg, hogy
nem hagytak maguk után gyermeket.
32. Végül aztán meghalt az asszony is.
33. A feltámadáskor közülük vajon
melyiknek lesz a felesége az asszony,
hiszen mind a hétnek felesége volt?»
34. Jézus így válaszolt nekik: «E világ fiai
házasodnak és férjhez mennek,
35. de akik méltónak ítéltetnek ama eljövendő
világra, hogy részük legyen a halottak
közül való feltámadásban, azok nem
házasodnak majd, és férjhez sem mennek.
36. Sőt meg sem halhatnak többé, mert az
angyalokhoz lesznek hasonlók, és az Isten
fiaivá lesznek, lévén a feltámadás fiai.
37. Arra pedig, hogy a halottak feltámadnak,
már Mózes is rámutatott a csipkebokornál,
amikor az Urat Ábrahám Istenének, Izsák
Istenének és Jákob Istenének mondta.
38. Az Isten pedig nem a holtak Istene, hanem
az élőké. Mert az ő számára mindenki él».
39. Néhány írástudó ekkor így szólt: «Mester,
jól mondtad».
40. És nem mertek többé kérdezni tőle semmit.

A szadduceusok mindeddig még nem jelentek meg Lukácsnál.[14] Az evangélista úgy mutatja be őket, mint akik nem hisznek a feltámadásban. Figyelembe kell azonban vennünk azt a sajátságos politikai arculatot is, amelyet a palesztinai pártok palettáján képviseltek.[15]

Általában nem értettek egyet a farizeusokkal, és más csoportokkal sem, de a Krisztus elleni küzdelemben egyesültek velük. Ők is azért jönnek, hogy nehéz helyzetbe hozzák Jézust. A kieszelt ellenvetés, vagyis az asszonyról szóló történet, akinek hét férje volt (29-33. v.), amelyet más alkalmakkor talán sikerrel alkalmaztak ellenfeleikkel szemben, a cáfolhatatlannak látszó ellenvetések közé tartozott. Ugyanakkor azonban önkényes előfeltevésre támaszkodott: nevezetesen arra, hogy a férfi és a nő a feltámadás világában is ugyanolyan állapotban fog élni, mint a földi életben.

Jézus tehát mindenekelőtt azon van, hogy magyarázatot adjon az eljövendő állapotról. Ez az állapot gyökeresen különbözik az evilági élettől. A jelenlegi történelem az utódok létrehozásának törvényére, azaz a házasságra és a családra épül. Ezért mindazoknak, akik ebben a történelemben élnek («e világ fiai»), házasodniuk kell, illetve férjhez kell menniük. Az eljövendő világ élete és szabályozó törvényei azonban egészen más jellegűek. Az «akik méltónak ítéltetnek ama eljövendő világra» (35. v.) megjegyzés azt adja hírül, hogy nem minden elhunyt kerül ugyanabba a boldog és dicsőséges állapotba, azaz nem ugyanazt az üdvösséget éri el mindegyik.

Az evangélistát nyilvánvalóan csak az igazak sorsa érdekli, akik részesülnek Krisztus feltámadásában és a megváltottak végérvényes állapotában.[16] Ezt olyan életmód jellemzi, amelyben többé már nincsenek házastársi kapcsolatok (36. v.); amelyben a halál lehetősége megszűnik; és amelyben az ember a feltámadás fiaihoz méltó angyali életet él (36. v.). Ez a világ esetleges, anyagi, pusztulásra képes, és ezért átmeneti jellegű. Mindazt, ami itt történik, az ideiglenesség jellemzi. Így a házasság is az átmeneti jellegű intézmények közé tartozik, amely megszűnik, midőn a jelenlegi történelem véget ér.

Az új világot ezzel szemben az anyagtalanság és a halhatatlanság jellemzi. A feltámadottak valamiféle romolhatatlan és «szellemi» világ tagjai. Többé már nem halhatnak meg, mert beléptek a valódi életbe, amely azonos a feltámadott Krisztuséval. Állapotuk hasonló az angyalokéhoz: függetlenek az anyag és a test törvényeitől. E másik világ gyermekeit «Isten fiainak» nevezik. Életük angyali élet, egyben azonban isteni is (36. v.).

A feltámadást nemcsak Jézus állítja, mert ezt a meghirdetést az Írás is alátámasztja (37. v.). Az «Én vagyok Ábrahám, Izsák és Jákob Istene» állítás nyilvánvalóvá teszi, hogy az elhunytak világa élő személyek világa.[17] A létezés folytatódásának témája már az ószövetségi kinyilatkoztatás utolsó lapjain is felszínre került,[18] de a keresztény igehirdetésnek mindenképpen központi üzenetévé vált. Elfogadása problémát jelentett az apostoloknak (vö. a húsvéti krisztofániákkal kapcsolatos bizalmatlanságuk), és hallgatóiknak is, az egyházon belül és kívül egyaránt (vö. ApCsel 17,32). Néhány «szadduceust» éppenséggel a keresztény közösségen belül is lehetett találni. Az a kitartás, amellyel az evangélista a feltámadás témáját taglalja, elsősorban nem Jézus ellenfeleinek jelenlétére utal, akiknek talán már nyomuk veszett, hanem olyan bizonytalan vagy bizalmatlan emberekre, akik az egyházban élnek. Az evangélistának főként pasztorális célja van: eloszlatni a homályt, amely a feltámadás meghirdetése nyomán támadt a hívőkben.

Jézus válasza a jövendő életre akar rávillantani, amelynek visszfényei már az evilági életben is jelen lehetnek. Azok, akik valóban «Isten fiai», nem házasodhatnak és nem mehetnek férjhez. Ez jelzés vagy útmutatás ahhoz a választáshoz, amelyet Jézus tanácsol az «ország embereinek». A házaséletről, a feleségről vagy a férjről való lemondásnak közvetlen célja (az ország teljes odaadottsággal való szolgálata) mellett eszkatologikus jelentése is van (meghirdeti és elővételezi az eljövendő világot): «Azért nem alkottam számotokra asszonyt, mert az ég szellemeinek háza az ég».[19] Azoknak táborába, akik a sötétség emberei ellen indulnak, nem lépnek be asszonyok, - olvassuk a qumráni szerzetesek «Háborús szabályzatában» - mert az égi seregekhez csatlakozó világosság fiainak angyali életet kell élniük.[20] A cölebsz élet választása a dicsőséges állapot elővételezése és előjátéka. A fenti élet így betör az anyagi világba, és felforgatván megújítja ezt.

Jézus meghirdetése vagy tanácsa világos, de csak körültekintő vizsgálat, illetve magyarázat után fogadható el. Nem szabad elválasztani kulturális beágyazódásától, mert ez a szétválasztás megváltoztatná jelentését. Az ég és a föld, az anyag és a szellem, a lenti és a fenti világ, azaz a házasélet és az angyali élet szembeállítása valószínűleg inkább emberi feltevés és nem az Isten üzenete. E szembeállítás különleges erkölcsi jelentéstartalmat kölcsönöz azoknak az életállapotoknak, amelyek az egyik vagy a másik modellhez állnak közel. Ám, hogy mindebből mennyit tarthatunk igaznak, bizonyosnak és szavatoltnak, ennek tudása nem adatott meg számunkra. Valójában ugyanis, s főként Isten előtt, ezek vitatható megkülönböztetések, elgondolások és vélemények. Kétségtelen, hogy a jelen élet az eljövendő élet elővételezése, ugyanakkor azonban önmagában fennálló valóság is. A rá következő élethez viszonyított «alacsonyabb rendűségét» nem vonhatjuk kétségbe, de talán nem annyira azért, mert az anyaghoz kötődik, hanem azért, mert ez csak első szakasza az ember megvalósulásának. A lélek és a test, miként a liliom és a bogáncs, egyformán kedves az Úr előtt. A házastársi szeretet éppoly szent és szellemi, miként az angyali szeretet. Jézus elsősorban nem teológiai, hanem alkalmi érveléssel adott választ ellenfeleinek. Nem az eljövendő élet állapotáról vagy a jelen élethez viszonyított felsőbbrendűségéről szándékozott nyilatkozatot tenni, hanem a feltámadás üzenete ellen felhozott szemfényvesztő érveket akarta cáfolni. Válasza nem a különleges aszketikus (platonikus vagy manicheus) tételek védelmére született meg.

A vita tanúi, sőt maguk az ellenfelek is elcsodálkoznak Jézus érvelésén, és gratulálnak neki (40. v.). Valójában maga a lukácsi közösség örvendezik az evangéliumi igehirdetés egy tételének (a test feltámadásának), amelyet nehéz elfogadni, de amely ennek ellenére a keresztény üzenet középpontjában áll.


Dávid fia (20, 41-44)

41. Ő azonban megkérdezte tőlük: «Hogyan
mondhatják azt, hogy a Krisztus a Dávid fia?
42. Hiszen maga Dávid mondja a Zsoltárok
könyvében: Így szólt az Úr az én uramhoz:
Ülj a jobb kezem felől,
43. amíg lábad zsámolyává nem teszem
ellenségeidet.
44. Ha tehát Dávid urának szólítja őt, hogyan
lehet akkor a fia?»

A jelenlegi epizód azt mutatja, hogy Jézus felülkerekedett ellenfelein, jóllehet e felülkerekedés - amint a tények majd mutatják - csak rövid életű volt.[21] Úgy látszik, mintha zavarukat kihasználva közvetlenül szándékozná támadni őket. Valójában azonban szentírási bizonyítékot nyújtván akar segíteni nekik személyének és missziójának megértésében. A «téma megvitatása» valószínűleg azoknak a vitáknak emlékét őrzi, amelyeket a zsidó-keresztények folytattak az ősi hiten maradt honfitársaikkal. A közfelfogás szerint a messiás Dávid nemzetségéből fog származni, és így valamiképpen az ő leszármazottja lesz. Mindazonáltal a «Dávid fia» szakkifejezés nem túl gyakran fordul elő a Bibliában.[22] A Dávidhoz tartozás jogosította fel a messiást arra, hogy örökölje az ősi nemzetségfőnek tett ígéreteket. Jézus magától értetődőnek tartja ezt a felfogást, de szentírási idézettel, a 110. Zsoltár szövegével is alá akarja támasztani, amely látszólag vitatja e nézet igazságérvényét. A zsoltáros, aki a hagyomány szerint maga Dávid, állítólagos «fiát» egyben «urának» is nevezi. Eltekintve attól az értelmezéstől, amelyet Jézus vagy az evangélista ad a szövegnek, és amely valószínűleg nem egyezik az eredeti olvasattal,[23] az érvelés arra a tényre támaszkodik, hogy Dávid urának nevezi a messiást. Az evangélista megfogalmazza az ellenvetést, de nem ad rá semmiféle választ; azt is mondhatjuk, nyitva hagyja a kérdést. Az azonban nyilvánvalóvá válik, hogy Dávid fia, a Krisztus olyan transzcendens méltósággal (úr, küriosz) rendelkezik, amely ősétől elválasztja és őse fölé emeli őt. Ez mutatja, nagysága nem abból ered, hogy leszármazási kötelék fűzi Izáj törzséhez, hanem más kapcsolatokból, amelyeket a zsoltáros nem ismer. A szöveg valójában arra szólítja fel az embert, hogy figyelmesen vegye szemügyre a Krisztus személyét. Kétségtelen, hogy ő Dávidnak is fia, vagyis az a királyi sarj, akire mindenki várt - jóllehet olyan különféle elvárásokkal és elgondolásokkal, amelyeket Jézus az esetek többségében nem értett, vagy legalábbis pillanatnyilag nem akart velük egyetérteni.[24] Ő azonban nem csupán Dávid fia, hanem sokkal több ennél. Jézus vitatkozni kezd a messiásról ellenfeleivel, és ez az esemény krisztológiai vitába torkollik az egyházon belül.

Az «úr» (küriosz) megnevezés más alkalmakkor is előfordul Lukács evangéliumában. Ebben az esetben az evangélista bibliai utalást (Zsolt 110,1) akart hozzáfűzni, de nem igyekezett jelentését megmagyarázni. Az «úr» valószínűleg nem egyszerűen az «Isten fiát» jelenti, hanem inkább a közös evangéliumi hagyománynak megfelelően a feltámadt, a megdicsőült és az Isten jobbjára magasztosult messiást. Az úr kifejezés Jézus feltámadását, mennybemenetelét és trónra emelését hirdeti. Elsősorban olyan uralomra utal, amely az embert (és az embereket) illeti meg, és nem az önmagában vett isteni hatalom kiemelését célozza, amelynek ünneplését most semmi sem indokolja.[25]


Óvakodjatok az írástudóktól (20, 45-47)

45. Miközben pedig az egész nép hallgatta
őt, így szólt tanítványaihoz:
46. «Óvakodjatok az írástudóktól, akik
szeretnek díszes köntösben járni, és
szívesen veszik a köszöntéseket a
tereken; szeretik a főhelyeket a
zsinagógákban és az asztalfőn ülni
a lakomákon;
47. akik felemésztik az özvegyek házát,
és színlelésből hosszan imádkoznak.
Ezekre vár a legsúlyosabb ítélet».

Az evangéliumi eseménysor végéhez közeledik. A bejezés előtt Márkhoz (12, 38-40) és Mátéhoz (23, 1-30) hasonlóan Lukácsnak is van mondanivalója az írástudók (grammateisz) ellenében, akik a farizeusokkal együtt (vö. 11, 37-54) elsősorban felelősek Jézus «kudarcáért».[26] Máté, aki a zsinagógával, vagyis a farizeusi magatartás örökösével harcban álló zsidó-keresztényeknek ír, egész fejezetet szentel e témának, amely az evangélium legkeményebb fejezete (Mt 23). Lukács már elővételezte fenntartásait és kritikáit (11, 37-54), ezért itt néhány sorral beéri.

A beszéd nem közvetlenül a címzettekhez szól, hanem az egész néphez és a tanítványokhoz (45. v.). Nem érdemes a távollevőket vagy az immár szétszóródott hallgatókat ostorozni, amikor nagyon közel vannak követőik. Miként más esetekben is, az evangélista nem egyszerűen krónikát ír, hanem azon van, hogy pasztorális munkát végezzen a közösségen belül. A szavak a tanítványok felé irányulnak, mert feltehetően még bennük is ott lakozik a farizeusi lelkület.

Lukács szerint az írástudók (és a farizeusok) magatartását a hiúság jellemzi, amelyről öltözékük díszes volta, a megbecsültség és a megkülönböztető jegyek (a nyilvános köszöntés, a gyülekezetben és a lakomákon elfoglalt első helyek) iránti vágyuk, mohóságuk (kiüresítik a szegények házait) és végül képmutatásuk (színlelik az imádságot) árulkodik (46-47. v.). Az a zsidó jámborság, amelyet az írástudók magas fokon és hivatásszerűen gyakoroltak, bőségesen fitogtatja a vallásosság jegyeit. E jámborság azonban külsődleges, csupán szertartásokból és pompás ruhákból áll, de hiányoznak belőle a jócselekedetek és az emberiesség tettei. Ilyen módon könnyű vallásosnak lenni, mert ez nem jár együtt feladatok, terhek és lemondások vállalásával, hanem csupán az embertársakkal szembeni előnyökkel, akik valós értékkel ruházzák fel azokat a cselekedeteket, amelyeket az ember érdekből vagy saját felmagasztaltatása érdekében hajt végre. Olyan «lelkiség» ez, amely nem fog megszűnni könnyen, mert a nyerészkedés, a színlelés és főként a hiú kérkedés lelkülete sosem fog eltűnni az emberből.


[1] Vö. G. S. Shae, The Question of the Authority of Jesus, in NovTest 16 (1974), 1-29.

[2] Ugyanez a megjegyzés érvényes a kivonulás eseményében szereplő fáraóra is. Az evangélisták nem azokat tartották szem előtt, akik a cselekedeteket ténylegesen végrehajtották, hanem megbízóikat.

[3] Vö. J. D. M. Derrett, Law in the New Testament, i.m. 286-312. o. («The Parable of the Wicked Vinedressers»); J. D. Crossan, The Parable of the Wicked Husbandmen, in JBL 90 (1971), 451-465.; J. Blanck, Die Sendung des Sohnes. Zur christologischen Bedeutung des Gleichnisses von den bösen Winzern Mk 12, 1-12, in Fest. R. Schnackenburg, Freiburg, 1974., 11-41. o.; B. Dehandschutter, La parabole des vignerons homicides (Mc XII, 1-12) et l'évangile selon Thomas, in AA. VV. L'évangile selon Marc, Gembloux, 1974., 203-219. o.; M. Hubaut, La parabole des vignerons homicides, Paris, 1976.

[4] Vö. Zsolt 118,22; J. D. M. Derrett, The Stone that the Builders Rejected, in Studia Evangelica, TU, 102, Berlin, 1968., 180-186. o.

[5] Vö. Iz 5, 1-7; 27, 2-5; Jer 2,21; 5,10; 6,9; 12,10; Ez 15, 1-8; 17, 3-10 stb. Zsolt 80, 9-19.

[6] Vö. számos más szöveg mellett: Jer 7, 5-6.

[7] A Krisztus halálának történeti okaival és e halál teológiai értelmezésével kapcsolatban vö.: Itinerario spirituale di Cristo, i.m., III. k., 40-46. és 77-108. o.

[8] Vö. az ApCsel 4, 11-12; Róm 9,33; 1 Pét 2, 6-8 hasonló szövegeivel.

[9] Vö. 1 Kor 10, 1-4.

[10] Vö. H. Loeve, Render unto Caesar, Cambridge, 1940.; J. D. M. Derrett, Law in the New Testament, i.m., 313-338. o. («Render to Caesar»); C. H. Giblin, The Things of God in the Question Concerning Tribute to Caesar (Lk 20: 25; Mk 12: 17; Mt 22: 21), in CBQ 33 (1971), 510-527.

[11] Vö. La conversione della Chiesa, i.m., 63-67. és 80-82. o.

[12] Vö. Róm 13, 1-7; 1 Pét 2, 13-17.

[13] G. Jossa (Gesù e i movimenti di liberazione della Palestina, Brescia, 1980., 252-276. o.) aprólékosan elemzi a szöveget, de ő is «spiritualista» megoldáshoz jut. A császárnak fizetett adó csupán közigazgatási kérdés, és nem jár együtt az igazságtalanul létrehozott hatalom elismerésével és az ennek való alárendelődéssel. Jézus számára az a fontos, hogy az emberek Isten hatalmát ismerjék el, amiről ellenfelei általában megfeledkeznek. Ezért megragadja az alkalmat, és felhívja figyelmüket arra, hogy a törvény szerint mi az elsődleges kötelességük. A császárnak való engedelmesség másodlagos dolog, Istennek azonban vitathatatlan és feltétlen engedelmességgel tartozunk.

[14] Vö. F. Dreyfus, L'argument scripturaire de Jésus en faveur de la résurrection des morts (Marc XII, 26-27), in RB 66 (1959), 213-224.; E. Charpentier, Tous vivent pour lui, in AssSeig 63 (1971), 81-94.; C. Montanti, Lc 20, 34-36 e la filiazione divina degli uomini, in BiOr 13 (1971), 255-275.

[15] A «szadduceus» kifejezés a Cádok (saddiq igaz) szóból ered, amely az Abiatarral szemben álló főpap neve volt (vö. 2 Sám 8,17; 1 Kir 1,8) Salamon idejében. Nagy nemzetségről van szó, amelynek leszármazottait «Cádok fiainak» (vö. 2 Kir 15,53; Ez 40,46) is nevezték. Jézus korában a szadduceusok olyan politikai irányzatot alkottak, amely igazodott Rómához, vallási szempontból pedig a hivatalos hatalom mellé sorakozva a farizeusok ellenfeleként a hagyományos irányzatot képviselte.

[16] A feltámadás problémája nem oldható meg e szöveg alapján, és erre támaszkodva nem korlátozhatjuk csupán az igazakra. Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., III. k. 203-226. o.

[17] Vö. Kiv 3,6.

[18] Vö. Dán 12,2; 2 Mak 7, 9-36; 12, 43-45.

[19] Hénoch könyve 15,7; vö. J. Bonsirven, La Bibbia apocrifa (franciából fordítva), Milano, 1962., 29. o.: «Ti azonban kezdettől fogva szellemek voltatok, az örök, halhatatlan élet részesei a világ minden nemzedékének végéig» (uo. 15,6).

[20] Vö. L. Moraldi, I manoscritti di Qumrân, Torino, 1971.

[21] Vö. G. Schneider, Die Davidssohnfrage (Mk 12, 35-37), in B 53 (1972), 65-90; F. Neugebauer, Die Davidssohnfrage (Mark XII, 35-37 parr.) und der Menschensohn in NTS 21 (1974-75), 81-108.

[22] Vö. G. Barbaglio, Il vangelo di Matteo, i.m., 485. o.

[23] Vö. E. Podechard, Le Psautier, Paris, 1949., II. k., 173. o-tól.

[24] Vö. 4,41; 8,56; 9,21 stb.

[25] A téma bővebb kifejtésével kapcsolatban lásd: Itinerario spirituale di Cristo, i.m., I. és III. k.

[26] Vö. K.H. Rengstorf, Die Stolai der Schriftgelehrten, in Fest. O. Michel, Leiden, 1963., 383-404. o.; J. D. M. Derrett, Eating up the houses of widows. Jesus's Comment on Lawyers, in NT 14 (1972), 1-9.; F. Keck, Die öffentliche Abschiedsrede Jesu in Lk 20,45 - 21,36. Eine redaktions- und motivgeschichtliche Untersuchung, Stuttgart, 1976.




Tartalomjegyzék
Előző oldal
Következő oldal
Bibliográfia