tizenötödik fejezet (15, 1-32)


A jó pásztor (15, 1-7)

1. A vámszedők és a bűnösök mindnyájan
igyekeztek Jézushoz, hogy hallgassák őt.
2. A farizeusok és az írástudók pedig így
zúgolódtak: «Ez bűnösöket fogad magához,
és együtt eszik velük».
3. Ő erre ezt a példázatot mondta nekik:
4. «Ha valakinek közületek száz juha van,
és elveszít közülük egyet, vajon nem
hagyja-e ott a kilencvenkilencet a pusztában,
és nem megy-e addig az elveszett után, amíg
meg nem találja?
5. És ha megtalálta, felveszi a vállára örömében,
6. hazamegy, összehívja barátait és szomszédait,
majd így szól hozzájuk: Örüljetek velem,
mert megtaláltam az elveszett juhomat.
7. Mondom nektek, hogy ugyanígy nagyobb
öröm lesz a mennyben egyetlen megtérő
bűnösön, mint kilencvenkilenc igaz miatt,
akinek nincs szüksége megtérésre».

A fejezet elbeszélői bevezetéssel kezdődik (1-3. v.), amelyet három úgynevezett irgalmassági példázat követ.[1] Az első kettő az elveszett juhról (4-7. v.) és az elveszett drahmáról (8-10. v.) szól, a harmadik pedig a tékozló fiúról (11-32. v.). Elveszhet a nyáj, a pénzérme, sőt még egy fiú is. A példázat alkotója arra szólít, hogy járjuk végig azokat az utakat, amelyeket a különféle szereplők megtettek, hogy megtalálják azt, amit elveszítettek, és osztozzunk az őket eltöltő örömben.

Jézus körül immár kétféle embercsoport található, és ez a csoportosulás ugyanolyan, mint amilyen a Keresztelő prédikációja alkalmával is létrejött. Annak idején a vámosok is befogadták az előfutár szavát és megkeresztelkedtek (3, 12-13), míg a farizeusok és a törvénytudók mind az egyiket, mind a másikat visszautasították (vö. 7, 29-30). Lukács már bemutatta az asszonyokkal vallási témákról társalgó üdvözítőt, bármilyen hallatlan dolog is ez (vö. 10, 38-42); most pedig olyan helyzetben ábrázolja, amelyben általánosan megvetett emberekhez intézi szavát. Mi több, éppen rájuk gyakorol vonzó hatást. Jézus mindenkihez beszél, de szavai eltérő módon találnak visszhangra hallgatóiban, éspedig annak megfelelően, hogy melyik csoporthoz tartoznak: a vámosok és bűnösök bátorítást, segítséget és reményt találnak tanításában, és ezért közelednek hozzá; a farizeusok és a törvénytudók ugyanezeket a szavakat izgatásnak, a vád és az ítélet alapjának tekintik.

Az általános vallási terv fölvázolásának kísérlete fölháborítja a szent hatalom birtokosait, a zsidóság hivatalos tanítóit, s főként a farizeusokat (a tömegtől «elkülönülteket») és a törvénytudókat, akik a kor jogi szakértői vagy kánonjogászai (2. v.). Az evangélista tetszéssel és hangsúlyozva jegyzi meg, hogy «a vámszedők és a bűnösök mindnyájan» elmentek, hogy hallgassák Jézust. Az egyetlen szemrehányás, amelyet az ellenfelek felhozhatnak az üdvözítő ellenében, az, hogy utálatos, vallástalan, Istentől távol álló, tisztátalan és másokat beszennyező emberek barátja. Jézus éppen azért mondja el a XV. fejezet három példázatát, hogy a farizeizmusnak és általában az ortodox zsidóságnak e hivatalos dogmáját cáfolja, és megkísérelje az érvényben levő vallási nézetek felforgatását. A farizeusok kasztokat teremtettek, meghatározták a szent és a profán körét, és azon igyekeztek, hogy mindezt Istentől eredőnek tüntessék fel. Jézus ezzel szemben azt akarja tudtukra adni, hogy ezeket a kategóriákat és megkülönböztetéseket Isten nem ismeri. Isten egészen más, mint amilyennek emberei, beleértve olykor prófétáit is, leírták őt. Jézus gyakorta megerősíti ezt példázataiban, hogy a témával kapcsolatban eloszlasson minden félreértést. Isten valódi megismerésében rejlik az ember üdvösségének titka. Az, hogy az ember a rettegés érzésével vagy szívesen áll Isten elé, attól függ, hogy bírónak vagy barátnak ismeri-e őt.

Az elveszett juhról szóló «elbeszélés» (3-7. v.), amelyet Lukács az imént bevezetővel látott el, saját forrásából származik.[2] A szövegösszefüggés közelebbről mutatja be Jézus szolgálatát, és ezért a szöveget ősibbnek tekinthetjük, mint a Mt 18, 12-14-ben szereplő példázatot, amely egyházias színezetet kapott. Ez már nem Krisztus pasztorális irányvonalának apológiája, hanem a közösség vezetőinek szóló buzdítás arra vonatkozóan, hogy milyen magatartást tanúsítsanak a gyengébb vagy «rakoncátlanabb» juhok irányában. [3] A nyáj történetében előfordul, hogy a pásztor figyelme egyetlen juhra irányul, és az összes többi másodrangúvá válik.[4] Olykor megtörténik, hogy a juhok közül valamelyik vigyázatlanul elkóborol a csoporttól, vagy fennakad a sövényen. Lehet, hogy magától is kievickélne a bajból, de a buzgó pásztor nem tud várni; otthagyja az egész nyájat, és fut, hogy megkeresse azt, amelyiket az elkallódás veszélye fenyegeti. A többi életét is éppoly értékesnek tartja és éppúgy szívén viseli, de pillanatnyilag annak érdekében fáradozik, amelyik nagyobb veszélyben van. Az egyik és az összes többi szembeállítása éppen azt emeli ki, hogy az van előnyös helyzetben, illetve az élvez előjogokat, amelyik letért az útról, mint ahogy a beteg vagy szerencsétlen embernek is előjogai vannak a biztonságban élő és egészséges emberekkel szemben.

A szerző eszményi pásztor-alakot mutat be, jóllehet feltételezi, hogy ilyen magatartást tanúsítana mindenki («ha valakinek közületek»). Olyan ember, aki nem lel nyugalomra, míg meg nem találta az eltávolodott juhot. Amint megtalálta, fogja, vállára veszi (4. v.), és visszaviszi a nyájhoz (5. v.). A jó pásztor képe, jóllehet az ószövetségi hagyományból származik (vö. Jer 23, 2-4; Ez 34, 1-31), az evangélium legismertebb képeinek egyike. Az ember az egész nyájjal hazatér, és elégedetten, boldogan ünnepel gondjaiban osztozó barátaival és szomszédaival együtt, mert megtalálta azt, ami elveszett. Még ha száz juhához viszonyítva ennek az egynek elvesztése nem is jelentett volna túlzottan nagy kárt, gondoskodó szeretetét és örömét nem tudja megtagadni. Ez a tény nemes érzületéről, nagylelkűségéről és jóságáról árulkodik. Ahelyett, hogy megsértődne vagy bosszankodna, s engedné, hogy a nyájat elhagyni akaró juh rablóknak vagy vadállatoknak kiszolgáltatva elpusztuljon, mélységes szánalomra indul iránta. A pásztor, akit Lukács bemutat, rendkívüli személyiség. A hallgatók arra kapnak indítást, hogy eljárásmódjában fedezzék fel és értsék meg Istennek s még közvetlenebbül Krisztusnak magatartását azokkal az emberekkel szemben, akik nem ismerik őt vagy hűtlenek maradnak hozzá. A pásztor azon fáradozik, hogy megkeresse az elveszett juhot, és visszavezesse a nyájba. Isten ugyanezt teszi a bűnösökkel, s valahányszor sikerül őket visszatérítenie, nagy öröm tölti el az egész mennyei családot (7. v.). Isten nem akkor örül, hogyha büntet vagy derékba töri a bűnös életét, hogy ez többé ne ártson a közösségnek, hanem akkor, ha látja az illető bánatát és megmenekülését.

Az emberi tévedések láttán Isten első reakciója a megértés, a megbocsátás és nem a harag. Nem felajzott íjjal követi a tőle elpártoló embert, hanem aggódva és szomorúan kísérli meg, hogy visszavezesse önmagához. Amikor ez sikerül, öröme túlszárnyalja a jók hűsége miatti örömét. A megbánás vagy a megtérés cselekedete mindig jelentősebb, mint a jóban való szokványos (vagy közömbös) kitartás. Valahányszor egy bűnös az ország útjára lép és megtér, az üdvösség egy lépéssel előbbre jut. Történeti és gyakorlati síkon Isten irányvonalát Krisztus magatartása világítja meg, aki kitüntető szeretetet tanúsított a társadalom peremére szorított emberek iránt, bármilyen csoporthoz tartoztak is ezek.

A szövegből Lukács rejtett pasztorális útmutatásai is kiviláglanak. A rigorista vagy farizeusi lelkület még mindig megtalálható az egyházban, a vezetőknél éppúgy, mint az egyszerű «hívők» között. A helytelen vagy «liberális» magatartást tanúsító emberekkel szembeni meg nem értés és türelmetlenség, amely adott esetben a közösségből való kizáráshoz vezet,[5] olyan dolgok, amelyekkel az evangélista szemmel láthatóan nem ért egyet. A vámszedők talán nem mindig elveszett vagy eltévelyedett juhok, de ha azok lennének, mint ahogyan ezt a «farizeusok» és a «törvénytudók» gondolják, akkor is számukra kellene elsősorban a segítséget és a tanítást biztosítani, mert erre jobban rászorulnak. Az «igazaknak» szóló igehirdetésnek és a nekik nyújtott segítségnek sosem szabad szünetelnie, de ha előnyben kell részesíteni valakit, akkor ezt azokkal kell megtenni, akik távolabb vannak. A «jó pásztor» képének kellene diadalra jutnia valamennyi gyülekezetben, összejövetelen és egyházi hivatalban. A pasztorációs szolgálat nem egyszerű udvariaskodásból vagy jó modorból áll, hanem elviselésekből, szenvedésekből és a testvér javára hozott áldozatokból.


A megtalált drahma (15, 8-10)

8. «Ha pedig egy asszonynak tíz drahmája van,
és elveszít egy drahmát, vajon nem gyújt-e
lámpást, nem söpri-e ki a házát, és nem
keresi-e gondosan, míg meg nem találja?
9. És ha megtalálta, összehívja barátnőit és
szomszédasszonyait, és így szól: Örüljetek
velem, mert megtaláltam a drahmát,
amelyet elvesztettem.
10. Mondom nektek, így fognak örülni az Isten
angyalai egyetlen megtérő bűnösnek».

Az asszony bánkódása, aki értékes pénzérmét [6] veszített el, fáradozása, amellyel nekifog keresésének, öröme, amely eltölti őt, midőn megtalálta azt, és végül a barátnői és a szomszédasszonyai társaságában rögtönzött ünnep megerősíti az előző (3-7. v.) példázat tanítását. Az «eltűnt» dolog sosem elveszett tárgy. Mindig van remény megtalálására. Ez az, amire Isten gondol, és amiben bizakodik. A szöveg az előzőhöz hasonlóan nagy tanítást ad az állhatatosságról és a derűlátásról. Egy pénzérme megtalálása nem mindig könnyű dolog; az embernek nem szabad elveszítenie bátorságát és még kevésbé türelmét. Az, hogy egy bűnös bűnbánatot tartson, nem érhető el az első közeledésre. A próféták hosszú és állhatatos tevékenységét sem koronázta mindig siker. A magvetőről szóló példabeszédben csak a negyedik kísérletre mutatkozik meg a termést ígérő föld (8, 5-8). A szerzőt elsősorban nem az a fáradság érdekli, amelybe a drahma megtalálása vagy a bűnös megtérése kerül, hanem az egyik, illetve a másik esemény kiváltotta öröm. Egy drahma nem nagy kincs, mégis ok a nagy ünneplésre. Egy megtérő bűnös az igazságtól és a jóságtól távol maradó emberi sokasághoz képest talán nem számottevő, mégis elegendő ahhoz, hogy «elégedettséggel», örömmel és vigasztalással töltse el az egész mennyei családot. A szerző «Isten angyalairól» beszél, és nem Istenről, akit udvartartástól övezett személynek képzel.[7] A szöveg a látszólag «elveszett» bűnös ember iránti szeretetre akar tanítani. Nagyobb gonddal és figyelemmel kell őt körülvenni, mint az igazakat. A biztonságos pénztartóban maradt pénzérmék nem aggasztották az asszonyt, de az eltűnt érme mozgásba hozta minden képességét és erejét, lekötötte minden figyelmét, míg csak meg nem találta. A közösségi pasztoráció arra kap felszólítást, hogy a bűnösök megközelítésében keressen békésebb, körültekintőbb utakat, és ne fenyegetésekhez vagy anatémákhoz folyamodjon, hanem kísérelje meg magáévá tenni a drahmát elveszítő asszony bizakodását, amely Isten lelkületét mintázza, aki nem hagy fel annak várásában, hogy egyszer elérkezik a bűnös megtérésnek pillanata.

A farizeusok és a törvénytudók zúgolódását (2. v.) önhittségük, gőgjük, elbizakodottságuk táplálja, és nem vallási buzgóságuk. A valódi pasztorális gondoskodás türelmes, béketűrő, és csak ez hozhatja meg a végén a várt vagy a várakozást is felülmúló eredményt. Ha az asszony a keresés helyett minden «szemetet» kisöpör és kidob házából, többé már nem találta volna meg a pénzérmét. Ha a közösségnek nincs türelme ahhoz, hogy megvárja tagjainak növekedését és teljes érettségét (megtérését), hanem méltatlanság vagy bűnbánat hiánya miatt kiveti azokat, soha nem lesz alkalma arra, hogy ünnepelhesse megtérésüket, az országba való visszatérésüket vagy belépésüket.


A tékozló fiú (15, 11-32)

11. Aztán így folytatta: «Egy embernek volt két fia.
12. A fiatalabb ezt mondta apjának: Atyám, add ki
nekem a vagyon rám eső részét. Erre az atya
megosztotta köztük a vagyont.
13. Néhány nap múlva a fiatalabb fiú összeszedett
mindent, elköltözött egy távoli vidékre, és ott
eltékozolta vagyonát, mert kicsapongó életet
folytatott.
14. Miután elköltötte mindenét, nagy éhínség támadt
azon a vidéken, úgyhogy nélkülözni kezdett.
15. Ekkor elment, és elszegődött annak a vidéknek
egyik polgárához, aki kiküldte őt a földjeire
disznókat legeltetni.
16. Ő pedig szívesen jóllakott volna akár azzal az
eleséggel is, amit a disznók ettek, de senki sem
adott neki.
17. Ekkor magába szállt és ezt mondta: Az én
apámnak hány bérese bővelkedik kenyérben, én
pedig itt éhen halok.
18. Útra kelek, elmegyek apámhoz, és azt mondom
neki: Atyám, vétkeztem az ég ellen és te ellened.
19. Nem vagyok többé méltó arra, hogy fiadnak
nevezzenek, tégy engem olyanná, mint béreseid
közül egy. És útra kelve el is ment az apjához.
20. Még távol volt, amikor apja meglátta őt,
megszánta, elébe futott, nyakába borult, és
megcsókolta őt.
21. A fiú ekkor így szólt hozzá: Atyám, vétkeztem
az ég ellen és te ellened, és nem vagyok méltó
arra, hogy fiadnak nevezzenek.
22. Az apa azonban ezt mondta szolgáinak: Hozzátok
ki hamar a legszebb ruhát, és adjátok reá, húzzatok
gyűrűt a kezére, és sarut a lábára.
23. Azután hozzátok a hízott borjút, és vágjátok le!
Együnk és vigadjunk!
24. Mert az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett
és megtaláltatott. És vigadozni kezdtek.
25. Az idősebb fiú pedig a mezőn volt, és amikor
hazajövet közeledett a házhoz, hallotta a zenét
és a táncot.
26. Előhívott egy szolgát, és megtudakolta tőle, hogy
mi történik itt.
27. Mire a szolga így felelt: A testvéred jött meg, és
apád levágatta a hízott borjút, mivel egészségben
visszakapta őt.
28. Ekkor az megharagudott, és nem akart bemenni.
De az apja kijött és kérlelte.
29. Ő azonban ezt mondta apjának: Látod, hány
esztendeje szolgálok neked, soha nem szegtem
meg parancsodat, és te sohasem adtál nekem
még egy kecskegidát sem, hogy mulathassak
barátaimmal.
30. Amikor pedig megjött ez a fiad, aki parázna
nőkkel tékozolta el vagyonodat, levágattad neki
a hízott borjút.
31. Ő azonban ezt mondta neki: Fiam, te mindig
velem vagy, és mindenem a tied.
32. Vigadnod és örülnöd kellene, hogy ez a te
testvéred meghalt és feltámadott, elveszett
és megtaláltatott.

A tékozló fiúról szóló példabeszéd az evangélium legpáratlanabb példázata. [8] A szokványos cím a fiú magatartására, elbizakodottságára, az atyai házból való menekülésére, könnyelmű életére, reményeinek meghiúsulására, illetve bűnbánatára és hazatérésére irányítja a figyelmet. Bizonyos, hogy «élettapasztalatában» figyelmeztetés fogalmazódik meg az evangélium hallgatói és olvasói számára. A példázat alkotójának fő célkitűzése azonban az, hogy az atya teljességgel szokatlan magatartására mutasson rá, amelyet még jobban kiemel fiainak felelőtlen viselkedése: egyik fiának elvetemültsége, illetve másik fiának fukarsága és önzése.

A tékozló fiú atyja valóban rendkívüli személyiség. Engedi, hogy fia menjen a maga útján; nem tesz neki megjegyzéseket, s még kevésbé szemrehányásokat. Ajkáról sosem hangzanak el korholó szavak. Mindenképpen hangsúlyoznunk kell, hogy talán éppen ez a jósága készteti fiának szívét a bizalomra, a megbánásra és végül a hazatérésre. Egy szigorú és haragvó szülőhöz nem térhetett volna vissza egykönnyen szomorú és kiábrándító élményei után.

A kisebbik fiú elszántan, kategorikusan adja elő kérését, mint olyasvalaki, aki inkább jogot követel, és nem szívességet vagy kegyet kér atyjától (12. v.). Az örökölt javak szétosztása a szülő halála után történt, ő azonban most azonnal követeli ezt («add ki nekem»). Az atya, aki visszautasíthatná az örökség kiadását, várakozásra inthetné őt, vagy több részletben adhatná ki részét, azonnal beleegyezik kérésébe. Nem törődik saját jogaival és méltóságával, hanem fia javát részesíti előnyben. Az elemi logika számára ez inkább felelőtlenségnek látszik, és nem jóságnak, de az atya még arról is lemond, hogy terveiről, szándékairól faggassa a másodszülöttet. Magatartása, amelyet gyengeségnek is lehetne bélyegezni, valójában nagy (elvakult) szeretetéből fakad. Zsebében az atyai javakkal, az örökséggel, az ifjú nekivág kalandjának (13. v.), amely rövidesen keserű epilógussal zárul. A pénz elfogy, és ráadásul nagy éhínség támad (14. v.). A bőség világát nyomor és éhezés váltja fel. Az életben maradáshoz dolgoznia kell, de a disznók őrzésén kívül nem talál más munkát (15. v.). Jövedelme bizonyára nem lehetett nagy, ha annyit sem tudott keresni, hogy éhségét csillapítsa. Szívesen jóllakott volna abból a szentjánoskenyérből vagy makkból, amelyet a disznóknak adtak, de ehhez sem juthatott hozzá (16. v.).

A «példázat» mesteri módon mutatja be a bűnös embert. Az ifjú, aki a szabadság és a boldogság délibábját kergetve indult útnak, az éhség áldozatává válik és egy disznócsordához kötődik. Az engedetlenség, az önzés, azaz a bűn következményeit aligha lehetne jobban jellemezni. Ha valakinek hasonló kalandra támadna kedve, bizonyos, hogy ettől nem kap bátorítást. A szerencsétlenség a megbánás motívumává válik. A fiút e helyzetében meglepik múltjának emlékei. Leterítettségében, szégyenében és megalázottságában hirtelen visszagondol atyjára, az egyedüli biztos támpontra. Ha először az otthoni jólét és gazdagság jut is eszébe, emlékeinek mélyéről előbukkan atyjának alakja. Úgy érzi, hogy annak ellenére, amit tett, továbbra is így beszélhet róla: «az én apám» (17. v.). Megsértette, elárulta és elhagyta őt, mégis megismétli: «atyám» (18. v.). A «magába szállt» (17. v.) kifejezés arra utal, hogy úgy tér magához, mintha álomból ébredne (vö. ApCsel 12,11). Az esztelenség világából visszatérve újra kapcsolatba kerül a valósággal. A szerző valószínűleg azt akarja kiemelni, hogy tudatossá válik számára a vétek, amelyet elkövetett. Ez még nem a megtérés mozzanata, de ennek nélkülözhetetlen előzménye. A megtérés is azonnal bekövetkezik azonban, mihelyt negatív ítéletet mond addigi életviteléről. Olyan ez, mint a tévedéseknek valamiféle hallgatólagos visszavonása, amely azonnal meghozza gyümölcseit. «Megtérni» annyit jelent, mint megfordulni és visszatérni a kiindulási ponthoz. Mielőtt azonban az ember útnak indulna, «fel kell kelnie». A felkelés fizikailag is, de főleg erkölcsileg értendő. A cél az atyai ház. Itt azonban csak úgy mutatkozhat, ha elbeszéli és főként, megbánja a történteket, ha önbírálatot gyakorol és vádolja önmagát. Felbuzdulásában az atyjának mondandó megfelelő szavakat is megtalálja (18. v.). Ezek ugyanazok a szavak, mint amelyeket a Kivonulás könyvének szerzője ad a bűnös fáraó ajkára, aki nem hallgatott Isten parancsára. [9] Az ember, aki atyja akaratával és az ő hallgatólagos egyet nem értésével szemben akarta megteremteni a maga boldog életét, a végén szerencsétlen bűnösnek érzi magát. Önkéntelenül, meggyőződéssel és szívből megbánva vallja meg bűnét. Ő, aki az arcátlanság bajnoka volt, most az alázatosság bajnokává válik. A bűnben való lealacsonyodás fokának megfelelően önkéntes társadalmi és családi lealacsonyodással akarja helyrehozni vétkét. Ha visszatérhet az atyai házba, az utolsó helyet, a szolga helyét fogja elfoglalni (19. v.). Visszaélt atyja jóságával, elveszítette születésétől birtokolt jogait, ezért nem léphet be a házba egyszerűen családtagként. Úgy látszik azonban, még ő sem ismeri jól saját szülőjét. A határtalan nagylelkűséget mutató atya újra megjelenik a színen. Körülötte mozog a két fiú, akik a maguk részéről párhuzamosan alakítják tovább saját szerepüket: az egyik a megtérő bűnösét, a másik az igaz emberét, akinek nincs szüksége bűnbánatra (7. v.). Azt is mondhatjuk, hogy három képből - egy fő és két mellékes képből - álló példázatról van szó, vagy talán három példabeszédről.

Ez ideig végig egyedül a kisebb fiú volt színen (12-20. v.), most az atya következik (20-24. v.). Ő mindig várta fiának visszatérését. Úgy látszik, mintha folyvást a kapuban állt volna, hogy a messzeséget fürkéssze (20. v.). Amikor fiát felbukkanni látja, szívét a szánalom (eszplankhniszthé: 20. v.) és az öröm (euphrainomai: 23. v.) érzései töltik el. A szplankhnidzomai ige szinte zsigerekből fakadó szánalmat jelent, ugyanolyat, mint amilyet a próféták tulajdonítanak Istennek, illetve az evangélisták bizonyos helyzetekben Jézusnak.[10] A megindultság és az öröm olyan nagy benne, hogy nem tudja megvárni, míg fia a házhoz ér és jelentkezik nála. Nem törődvén saját méltóságával és megtépázott tekintélyével szinte rohan elébe, és mielőtt az megszólalna, elhalmozza szeretetének jeleivel: átöleli és megcsókolja (20. v.). Ha figyelembe vesszük a patriarkális keretet, amelyben az atya, a legfőbb irányító és a legfőbb vallási tekintély körül forog minden és mindenki, - feleség, fiak és szolgák - a példázat főszereplőjének magatartása nagyon meglepő. Nem önmagával vagy saját jó hírnevével törődik, hanem fiának javával. Megérti az ifjú lelkiállapotát és azt, hogy milyen kellemetlen volna számára, ha otthon neki kellene jelentkeznie. Az elébe futással el akarja venni tőle félelmét és minden ellenállását.

Az atya kivételes, egészen egyedülálló személyiség. A fiú elment tőle, elhagyta őt, ő azonban sosem veszítette szem elől fiát; szívével, lelkével és tekintetével sosem vált el és nem távolodott el tőle. A fiú múló szenvedélyeinek él, az atya pedig a látóhatárt kémleli (20. v.), és várja, hogy egyszer csak mégis hazatér. Fia továbbra is lényének részét alkotja, és szívében nem tud elszakadni tőle. Irányában táplált érzelmei fiának megtévedése után sem változnak. Nem haragszik és nem neheztel, hanem ugyanúgy viseltetik iránta, mint mindig. A fiáról van szó! Nincs mit megbocsátania neki, hiszen a visszatérés önmagában már nyilvánvaló és elégséges jele megbánásának. Csupán át kell őt ölelni, és ünnepet csapni amiatt, hogy fiának és az egész családnak feje felől elhárult a veszély. Nincs feloldozás és nincs büntetés: a «gyűrű» és az «öltözék» az övé. Minden ugyanúgy van, mint régen (22. v.).

A fiú úgy válaszol, mint ahogyan erre felkészült a megbánás idején: teljes őszinteséggel megvallja bűnét és megfelelő jóvátételt szándékozik adni (21. v.). Kivonta magát az atyai tekintély alól, ezért nem érzi magát méltónak arra, hogy családjához tartozzék. Viselkedésével szégyent hozott a családra, megtépázta és bemocskolta hírnevét, ezért nem tartja magát méltónak, hogy továbbra is hozzájuk számítódjék. Az atya azonban nem hagyja, hogy a fiú befejezze önmagát vádoló szavait. Nem engedi neki kimondani, hogy tartsák őt béresnek (19. v.); még azt sem tűri el, hogy ilyesmit mondjon. Az ügy be van fejezve. A veszély elmúlt, és most már csak örvendezni és vigadozni kell amiatt, hogy szerencsésen túljutottak a bajon (23. v.). A fiú visszahelyeződik méltóságába, amelyet önhitt módon visszautasított és elveszített. A szolgák újra rendelkezésére állnak, a még rajta levő kopott ruha helyett új nemesi ruhát ölt, s ami a legfontosabb, visszakapja a szabad embereket megillető gyűrűt. A gyűrűbe nyomott pecsét jelzi, hogy osztozik a család tekintélyében és méltóságában.[11] A szenvedélyei rabjává vált ifjúnak az atya visszaadja teljes személyi és társadalmi szabadságát.

Az esemény olyannyira fontos a család életében, hogy ezt nagy lakomával kell megünnepelni (24. v.). A hízott borjú éppen arra szolgál, hogy ellensúlyozza azt a nagy éhséget, amelyet a fiúnak az otthontól távol el kellett viselnie (17. v.). Az alkalmi beszéd, amelyet az atya a szolgákhoz és az eseményre egybehívott vendégekhez intéz, az ünnep programját («együnk és vigadjunk») és indokát is tartalmazza (a fiú épségben való visszatérése). Az étel azért készül, hogy felvidítsa az embereket, és feledtesse velük a felgyülemlett bajokat. A húsételben bővelkedő lakoma arra szolgál az atyának, hogy feledtesse a fiú hosszú távolléte miatti keserűséget, örömmel töltse el a lelkeket és visszaadja a családból régóta hiányzó derűt. Indokai ugyanazok, mint a nyájából veszítő jó pásztor és a drahmáját veszítő asszony indokai (5. és 9. v.). Itt a motívum még nyilvánvalóbb, de alapjában véve ugyanaz: egy elveszettnek látszott ember megtalálása.

Az atya nem fűzött megjegyzést fia távozásához; szinte érzéketlenül viselkedett. Örömkitöréséből azonban, amely most hatalmába keríti, megérthetjük, milyen nyugtalanságban és szenvedésben volt része. A jelenlegi ünnep nagysága a megelőző szorongás fokát emeli ki. Fiának távozása az atyának olybá tűnt, mint valamilyen pótolhatatlan veszteség, mint valamiféle «halál», a fiú visszatérése pedig, mint valamilyen «feltámadás» (24. v.). Nagy öröm keríti őt hatalmába, és ennek az örömnek mindenkire ki kell áradnia. A szerző e «nyitányt» a «vigadozni kezdtek» mondattal fejezi be (24. v.).

A példabeszéd felépítése eddig megegyezik az előző két példázatéval: a juh visszatér a nyájhoz, a drahma pedig visszakerül a pénztartóba. A különbség csak az, hogy ennek a példázatnak további fejleménye is van (25-32. v.).

Az ünnepet megzavarja az elsőszülött hazatérése (25. v.), éppen úgy, mint ahogy a Jézus személye körül kialakult lelkes hangulatot is megzavarta a farizeusok és a törvénytudók megjelenése (2. v.). Szemmel láthatóan megsejtette, hogy mi történik, mert a házhoz közeledvén megáll az úton (26. v.). A zene és a tánc, amely testvérének távozása óta talán szünetelt, elárulhatta, hogy ő tért vissza. Ahelyett azonban, hogy odafutna és megnézné, milyen boldogító esemény történt, megáll a távolban, és felméri a helyzetet. Atyját szándékozik vádolni, előbb azonban bizonyságot akar szerezni gyanúja felől (26. v.). Az odahívott szolga gyors jelentést ad a helyzetről: az ünnepet az atya rendelte el, mert a kisebbik testvér épen és egészségesen hazatért. Az idősebb testvér - eltérően az atyától, aki szánalomra indult (20. v.) - méltatlankodni kezd és haragra gerjed. Látszik, hogy nem ért egyet atyja túláradó jóságával; testvére a szabadságot vitte túlzásába, atyja pedig a jóságban túloz, és ezért engedékenységgel, részrehajlással vádolható. Ő maga több keménységet, szigorúságot és több «igazságosságot» várna az atyától. Most ő szándékozik elmenni otthonról, mert ilyen körülmények között és ilyen elviselhetetlen helyzetben nem akar maradni (28. v.). Az atya jósága nem bátorítja és nem vigasztalja őt, hanem inkább nyugtalanságot kelt benne. Mindig sokkal többen vannak azok, akik az isteni igazságossággal jegyzik el magukat (főleg, ha ez az igazságosság mások felé nyilvánul meg), és nem az ő jóságával és irgalmával!

Az atya magatartása nem változik. Határtalanul jóságos másodszülöttjéhez, de ugyanilyen jóságos az elsőszülöttel szemben is. Ráadásul, tékozló fiát nem kérte, de könyörög és kérve kéri az elsőszülöttet, hagyjon fel merevségével (28. v.). A «kérlelte» (parakaleó) ige kiemeli, hogyan viszonyul irányában: inkább szolgaként és nem úrként viselkedik. A fiú azonban ahelyett, hogy engedne, ellentámadásba lendül, amelyben feltárja, hogy nem tetszik neki a testvére iránt tanúsított atyai nagylelkűség, és kiemeli a saját személyét érintő szigorú bánásmódot. Ő maga nem kapott semmiféle juttatást vagy engedményt, pedig sosem szegte meg a kapott parancsokat. Ő igaz és becsületes ember, becsületes volta mégis háttérbe szorult testvére elvetemültségével szemben. Mi értelme van még az erénynek, a tiszteletnek és a kötelesség iránti hűségnek, ha ahhoz, hogy az ember ünnepeltté váljon, nem a mezőn végzett szorgos munkából kell hazatérnie, hanem távoli vidékről, miután ott elherdálta otthon megtakarított pénzét? Érvelése helytállónak látszik: a rosszakat megjutalmazzák, a jókkal szemben közömbösek. Az atya igazat ad neki, de megpróbálja helyesbíteni a mondottakat. A fiú, aki mindvégig otthon maradt atyjával, aki ügyelt tanácsaira és parancsaira, sosem veszíti el atyjának feléje irányuló szeretetét, és még kevésbé szerzett jogait (31. v.). A kisebbik testvér elherdálta a javak reá eső részét, és ezt azonnal és ingyenesen senki sem adhatja neki vissza. Újra dolgoznia kell örökségéért. Most azonban nem erről (nem az érdekekről) van szó. Bármennyire tévedett ugyanis testvére, az imént valamiféle nagy és szinte halálos veszélyből szabadult meg. Az ünnep nem meggondolatlanságának jutalmazását szolgálja, hanem megmenekülése miatt van 32. v.). A bűn, bárki követi is el, mindig indíték a szánalomra és a segítségre. Amikor pedig valaki megvallja és megbánja bűnét, ez mindig nagy öröm és vigasztalás motívuma. Az ilyen esetekben az embernek nem szabad merevnek lennie vagy szektás magatartást tanúsítania, különösen ha családtagokról vagy annak a közösségnek tagjairól van szó, amelyhez ő maga is tartozik.

A példázatban ünnepelt határtalan és szinte valószínűtlen atyai jóság a mennyei Atyának és Krisztusnak a bűnös iránt tanúsított nagylelkűségét mutatja be. Csak Isten és Jézus tud megbocsátani még az ellenségnek is, csak ők tudnak jót tenni mindenkivel, függetlenül attól, hogy az ember hogyan viselkedik, vagy hogy rendelkezik-e vallásos hittel. Egyedül Isten az, aki senkinek sem tesz szemrehányást, senkit sem szégyenít meg, és a legkevésbé sem gondol arra, hogy büntesse az ellene lázadó embert. A keresztény igehirdetés kezdettől fogva hirdeti az isteni irgalmat, de sosem tudta elérni az iménti példázat hangnemét és mélységeit. Az embereknek még meg kell ismerniük Isten jóságát ahhoz, hogy üdvözülhessenek.

Jézus életvitelében azon fáradozott, hogy ehhez a normához igazodjék. Különbségtétel nélkül fordul az emberek felé. A jókat és az igazakat nem részesíti előnyben a gonoszokkal szemben, hanem válogatás nélkül fordul mindenki irányába, jók és rosszak felé egyaránt. Az emberek helytelen életvitele vagy nyilvános bűnössége benne nem okozott gátlásokat. A vámosokhoz és az utcanőkhöz éppúgy közeledik, mint a nép alázatos gyermekeihez, asztalhoz telepszik Zakeus (19,9) és Lévi házában, és örvendezik megtérésükön (5,30). Ő mindenkié, és mindenkiért jött: az egészségesekért, de mindenekelőtt a betegekért (5,31).

Isten és Krisztus nagyvonalúsága még a hívő közösségen belül sem talált megértésre és egyértelmű elfogadásra. Az isteni igazságosság, szigor és terror hamis prófétái nem tűrik meg a tévedőkkel és a bűnösökkel való érintkezést vagy keveredést. Szerintük ezeket meg kell büntetni, ki kell zárni a lakomáról, illetve el kell égetni, miként a konkolyt (vö. Mt 13,30) vagy a pelyvát (vö. Mt 3,12). Krisztus jósága mindig érzékenyen érintette a farizeusokat és a törvénytudókat, akiket ezúttal az idősebb testvér személyesít meg. Ők, miként a példabeszéd farizeusa is (18, 11-12), mindig megtartották Isten parancsait, ezért úgy gondolják, Istennél és az országban kitüntetett helyre kell kerülniük (vö. 20,10). Jézus azonban azt állítja, hogy a helyezési sorrend nem az elvégzett cselekedetektől függ, hanem az ezeket kísérő szeretet fokától. Kétségtelen, hogy a kisebbik testvér hibát követett el, most azonban a legalacsonyabb és legterhesebb szolgálatokra is készen áll, hogy visszanyerje és megőrizze az atyai szeretetet. Az idősebb testvér mindig szolgált, de önző módon és szeretet nélkül: a testvérével esett szerencsétlenség láttán érzéketlen maradt, és visszatérése is csak bosszantotta őt. Lukács fentebb említette, hogy a közismerten bűnös asszony megelőzte a jóravaló farizeust, mert nagyon szeretett (7,47). Ez a szeretet tündöklik a tékozló fiúban is, és ez hiányzik az idősebb testvérből. Az előbbi ezért közelebb áll Istenhez és Krisztushoz, mint az utóbbi, jóllehet ő jobban igazodik a törvényhez. Az ország magába fogad mindenkit, jókat és rosszakat egyaránt, de az, ami benne fontos, nem a törvény előtti, hanem a belső, a valódi tisztesség. A jó pásztor és a drahmáját megtaláló asszony alakját követően a példázat alkotója és Lukács felülmúlhatatlan példaképet mutat fel hallgatóinak, illetve olvasóinak: ez a mintakép a tékozló fiú atyjának személye. A valódi hívő az, aki megpróbálja megközelíteni odaadottságuknak és szeretetüknek mértékét mindazok iránt, akik hasonló veszélyekből szabadulván és hosszantartó hajótörés után újra révbe jutnak. Nem érdemeiket vagy méltatlanságukat kell figyelembe venni, hanem valódi szükségleteiket.

Lehetséges, hogy Lukács közösségében is találhatók eltévelyedett juhok és tékozló fiak. Nem botránkozni kell rajtuk, hanem keresésükre kell indulni, vagy bizakodva kell várni visszatérésüket. E közösségből sajnos a rigoristák és a puritánok sem hiányoznak, akik készek arra, hogy a kevéssé tiszta múltból érkezőket számkivetésbe küldjék. Tudniuk kell azonban, hogy ezzel nagyon eltávolodnak Krisztus vonalától.


[1] A XV. fejezettel kapcsolatban általánosságban vö.: H. B. Kossen, Quelques remarques sur l'ordre des paraboles dans Luc XV et sur la construction de Matthieu XVIII, 8-14, in NT 1 (1956), 75-80.; E. Rasco, Le parabole di Luca XV, in AA. VV., «Da Gesù ai Vangeli», Assisi, 1971., 208-229. o.; J. Jeremias, Tradition und Redaktion in Lukas 15, in ZNW 62 (1971), 172-189. o.; R. Waelkens, L'analyse structurale des paraboles. Deux essais Luc 15,1-32 et Mt 13,44 ss, in RTLouw 8 (1977), 160-178.; J. Dupont, Il metodo parabolico di Gesù, Brescia, 1978.; L. Ramaroson, Le coeur du troisième Évangile: Lc 15, in B 60 (1979), 348-360.

[2] Jeremias (vö. előző jegyzet) elemzésében arra a megállapításra jut, hogy a példázat nem Lukács nyelvezetében íródott, ellenben a bevezetőt (1-3. v.) Lukácsnak lehet tulajdonítani. Ugyanerre a következtetésre jut J. Dupont is (Les Béatitudes, i.m., II. k., 233-249. o.).

[3] Máté a beszédet a közösségbe helyezte át. Nem tesz említést Jézus hallgatóiról, hanem egy reá jellemző fordulattal, a «mit gondoltok?» kifejezéssel indít, amely arra utal, hogy buzdító vagy intelem jellegű hasonlatról van szó. Nem «elveszett» juhokról beszél, hanem «eltévedt» juhokról. A szerző nem a nagy bűnösökre vagy a pogányokra gondol, hanem a közösség leggyengébb, legtörékenyebb tagjaira. A pásztornak nagyobb gondot kell fordítani rájuk. Vö. G. Barbaglio, Il vangelo di Matteo, in I vangeli, Assisi, 1975., 405-407. o.

[4] Vö. J. Dupont, La parabole de la brebis perdue (Matthieu 18,12-24; Luc 15,4-7), in Greg 49 (1968), 265-287.; Rejouissez-vous avec moi (Lc 15), in AssSeig 55 (1974), 70-79.; Les implications christologiques de la parabole de la brebis perdue, in AA. Vari, Jésus aux origines de la christologie, i.m., 331-350. o.; S. Légasse, Jésus et l'enfant, i.m., 55-63. o.; S. Arai, Das Gleichnis vom verlorenen Schaf. Eine traditionsgeschichtliche Untersuchung, in AnJap BibInst 2 (1976), 111-137. o.; P. Mourlon-Burnaert, Quatre lectures méthodiques de la «brebis perdue» (Lc 15,1-7), in La Foi et le temps 9 (1979), 387-418.; J. D. M. Derrett, Fresh Light on the Lost Sheep and the Lost Coin, in NTS 26 (1979-80), 36-60.

[5] Az úgynevezett «kiközösítés» (vö. Mt 18,17-18; 1 Kor 5,4-5) még kevésbé evangéliumi, bármennyire is jelen volt és jelen van a keresztény közösség történetében. Ez farizeusi gyakorlat (vö. Jn 9,22-23), hogy az esszénus gyakorlatról ne is beszéljünk.

[6] Vö. a 4. jegyzetben feltüntetett irodalommal.

[7] Vö. A. George, Études sur l'oeuvre de Luc, i.m., 149-184. o.

[8] A vonatkozó irodalom nagyon gazdag. Csupán néhány újabb tanulmány említésére szorítkozhatunk: J. Dupont, Le fils prodigue, Lc, 15,1-3.11-32, in AssSeig 17 (1970), 64-72.; R. Pesch, Zur Exegese Gottes durch Jesus von Nazaret. Eine Auslegung des Gleichnisses vom Vater und den beiden Söhnen (Lk 15,11-32), in Fest., B. Wolte, Jesus Ort der Erfahrung Gottes, Freiburg, 1976., 140-189. o.; P. Grelot, Le père et ses deux fils: Lc XV, 11-32. Essais d'analyse structurale (I). De l'analyse structurale à l'erméneutique (II), in RB 84 (1977), 321-348.; 538-565.; F. Schnider, Die verlorenen Söhne: Strukturalistische und historisch-kritische Untersuchungen zu Lk 15, Fribourg-Göttingen, 1977.; R. Strunk-M. Mausshardt, Leistung des Schöpferischen (Lk 15, 11-32), in AA. VV., Doppeldeutlich, Tiefendimensionen biblischer Texte, München, 1978., 59-78. o.; M. A. Vasquez Medel, El perdón libera del odio. Lectura estructural de Lc 15,11-32, in Communio 11 (1978), 271-312. o.; W. Pöhlmann, Die Abschichtung des verlorenen Sohnes (Lk 15, 12f) und die erzählte Welt der Parabel, in ZNW 70 (1979), 194-213.

[9] Vö. Kiv 10,16. Vö. G. Lohfink, «Ich habe gesündigt gegen den Himmel und gegen dich». Eine Exegese von Lk 15,18-21, in TQ 15 (1975), 51-52.

[10] Vö. H. Köster, splanchnizomai, in G. Kittel, Grande Lessico del N.T, i.m., XII. k., 903-934.

[11] Vö. H. Schlier, daktylios, in G. Kittel, Grande Lessico del N.T., i.m., II. k., 791-792. o.; H. Haag, Dizionario biblico, Torino, 1960., 933-935.




Tartalomjegyzék
Előző oldal
Következő oldal
Bibliográfia