tizennegyedik fejezet (14, 1-36)


A vízkóros (14, 1-6)

1. Amikor egyszer szombaton bement a
farizeusok egyik vezetőjének házába
ebédelni, azok figyelték őt.
2. Íme, ott egy vízkóros ember került elébe.
3. Ekkor Jézus megkérdezte a törvénytudóktól
és a farizeusoktól: «Szabad-e szombaton
gyógyítani vagy nem?»
4. Ők azonban hallgattak. Erre kézenfogta a
beteget, meggyógyította és elbocsátotta.
5. Hozzájuk pedig így szólt: «Vajon, ha
közületek valakinek a fia vagy ökre
szombaton esik kútba, nem húzza-e ki
azonnal?»
6. Nem tudtak erre mit felelni.

A Jeruzsálem felé vezető «utat» különféle állomások fémjelzik: Jézus teológiai vitákba bocsátkozik (13,23), gyakorlati figyelmeztetéseket ad (13,31), étkezési meghívásokat fogad el, miként ez a jelenlegi epizódban is történik. [1] Úgy látszik, gyakorta elfogadott ilyen meghívásokat, hiszen «falánk és borissza» (vö. 7,34) névvel illetik. Ezek a jelzők azonban nem hoznak rá szégyent, hanem inkább emberközelbe hozzák. Lukács a jelenlegi vitát a szimpózium-igehirdetés, illetve a házi evangélizálás környezetébe illeszti. Ebből bontakozik ki azután a («jólnevelt») kereszténynek az asztalnál való viselkedésére vonatkozó tanítás (7-14. v.), a végén pedig Jézus elmondja a lakomára, illetve a nagy vacsorára hívottakról szóló példabeszédet (15-24. v.). Mindez megerősíti a szimpózium-igehirdetés elnevezés létjogosultságát. [2]

A lakomát egy tekintélyes farizeus házában rendezik szombati napon. A körülmények (a szombat, a farizeus háza) olyanok, hogy szinte elkerülhetetlen a súrlódás vagy a vita. Jézust talán azért hívták meg, hogy rajtakapják valamilyen törvény- vagy hagyománysértésen. Ezért figyelték őt (1. v.). Az asztaltársaknak az étkezés folyamán sok és bonyolult előírást kellett figyelembe venniük. Bármilyen jóakarattal igyekezett is az ember ezeket megtartani, könnyen előfordulhatott, hogy egyik-másik szabályt mégis megsértette. Még inkább így volt ez, ha valaki egyáltalán nem is ügyelt ezekre. Az ilyen törvények megtartásának legelkötelezettebb hívei és őrei a farizeusok, akik feltehetően nagy számban voltak jelen, hiszen a lakoma színhelye egyik vezetőjük háza (1. v.). Azt sem zárhatjuk ki, hogy fel akarták használni az alkalmat, vagy kifejezetten azért szervezték e találkozót, hogy kifejtsék a messiásra vonatkozó elgondolásukat. A beszélgetés különösebb ellentétek és polemikus hangvétel nélkül kezdődik. Az ember azt gondolhatná, hogy a meghívásnak nem volt vizsgálódó vagy kihívó célzata.

A jelenet kezdetén Jézust látjuk az asztalnál, akit farizeusok csoportja vesz körül. A kép nagyon tanulságos. Önmagában véve is okulásra szolgál. Nemcsak Jézus szabadságát mutatja be, hanem azt is kiemeli, hogy milyen buzgalommal és bátorsággal tud tanúságot tenni küldetésének betöltése érdekében. Ha személyes vágyait követhetné, inkább barátok házába térne be (vö. 10,38), vagy a magányba vonulna vissza. Neki azonban nem szabad saját vágyait követnie (vö. 3, 21-22; 4, 18-22). Küldetése megkülönböztetés nélkül mindenkihez szól. Ezért nem választhatja ki magának a jobb hallgatóságot, és nem hanyagolhatja el a kevésbé rokonszenves vagy éppenséggel «romlott» embereket.

A vízkórosnak[3] a terembe lépése vagy jelenléte azonnal feszült légkört teremt. Ünnepnap van, nem szabad semmilyen munkát végezni: még beteget sem volna szabad gyógyítani (2. v.). Jézus, aki tudja ezt, még ha nincs is meggyőződve ennek helyességéről, hogy ne sértse az asztaltársak érzékenységét, s főként, hogy nagyobb szabadsággal és nyugalommal cselekedhessen, előbb megpróbálja megvitatni velük az ügyet. Súlyos beteg ember áll velük «szemben»: meg kell-e gyógyítani, vagy hagyni kell őt betegségében? A vita akörül forog, hogy milyen módon kell megtartani a szombat törvényét. Jézusnak már megvan a válasza, de szüksége van arra, hogy a jelenlevők egyetértsenek, vagy hogy meggyőzze őket (3. v.). Olyan elemi érveléssel próbálja ezt megtenni, amelyet már a múltban is használt. A megszólítottak nem válaszolnak, de ez nem akadályozza őt tevékenységében. Miközben az asztaltársak hallgatásba burkolóznak, a beteghez lép, megfogja kezét, hogy segítsen neki a felkelésben, és azért is, hogy szimbolikus mozdulattal kísérje a rövidesen végrehajtandó «csodát». Meggyógyítja őt, és szabadon útjára engedi (4. v.). A gyógyítás után Jézus magyarázó szavakkal igazolja közbelépését. A szombati napon végrehajtott csodás cselekedet nem sérti az ünnepi pihenést, jóllehet ellenfelei talán hajlottak erre a gondolatra. Nem az első alkalom, hogy ilyesmi megtörténik. Jézus két olyan esetre is utal, amely talán gyakorta előfordult: a kútba esett gyermeket vagy háziállatot ünnepnapon is kimentették. Alapjában véve most is arra kellene gondolni, hogy a törvény van az emberért, és nem az ember a törvényért (vö. Mk 2,27). Mindenféle törvényhozó közvetlenül vagy közvetve az ember javát szándékolja. Törvénysértésről beszélni akkor, amikor valamilyen beteg vagy bajba jutott ember megsegítéséről van szó, esztelen formalizmus. Ám éppen ilyennek mutatkozik a farizeizmus, illetve a zsidó és a Lukács közösségében is fellelhető keresztény legalizmus, amelyet prédikációjában most kárhoztatni igyekszik. A Jézust figyelő farizeusoknak talán lett volna néhány bíráló szavuk cselekedetével kapcsolatban, minthogy azonban nem látnak lehetőséget arra, hogy érveit cáfolják, tovább hallgatnak. Nem valószínű, hogy nem szálltak volna szembe szívesen Jézussal ebben az esetben is, ténylegesen azonban semmit sem mondanak ellenében. Nem volt hozzá erejük (6. v.).


A helyek válogatása (14, 7-14)

7. Azután egy példázatot mondott a meghívottaknak,
amikor észrevette, hogyan válogatják a főhelyeket:
8. «Ha valaki meghív lakodalomba, ne ülj a főhelyre,
mert lehet, hogy nálad érdemesebb embert is meghívott.
9. És ha odamegy hozzád, aki meghívott téged is, meg őt
is, és így szól: Engedd át neki a helyet! - akkor
szégyenszemre az utolsó helyre fogsz kerülni.
10. Hanem ha meghívnak, menj el, ülj le az utolsó
helyre, hogy amikor jön az, aki meghívott, így
szóljon hozzád: Barátom, ülj feljebb! - s akkor
becsületed lesz minden asztaltársad előtt.
11. Mert, aki felmagasztalja magát, megaláztatik,
aki pedig megalázza magát, felmagasztaltatik».
12. Azután szólt Jézus ahhoz is, aki őt meghívta:
«Ha ebédet vagy vacsorát készítesz, ne barátaidat
hívd meg, ne is a testvéreidet, rokonaidat vagy
gazdag szomszédaidat, nehogy viszonzásul ők
is meghívjanak téged.
13. Hanem, ha vendégséget rendezel, szegényeket,
nyomorékokat, sántákat, vakokat hívjál meg,
14. és boldog leszel, mert nincs miből viszonozniuk.
Te pedig viszonzásban részesülsz majd az
igazak feltámadásakor».

A lakoma a zsidóknál, mint általában az ókori embereknél, az étkezésen túlmenően közösségi összejövetel volt.[4] A lakoma résztvevői, akiket közös érdekek, rokoni vagy baráti szálak fűztek össze, szenvedélyes és mély értelmű (vallási, filozófiai, politikai) beszélgetéseket folytattak. A tudós és tanult emberek arra használták fel ezt az alkalmat, hogy kifejtsék tanaikat. A keresztény hagyományban ezt a szerepet az «agapé» és az Úr vacsorájának ünneplése tölti majd be. Ez a lakomai hangulat érezhető Lukács jelenlegi elbeszélésében is. Jézus vendég volt, de lassanként a vendégsereg központjává vált.

A lakomára hívott vendégek többnyire az ismerősök körébe tartoztak vagy egyforma társadalmi ranggal rendelkeztek. Sértésnek vagy tiszteletlenségnek számított, ha valaki ismeretlen vagy népi származású ember mellé került. A helyeket ezért pontos és szigorú normák alapján jelölték ki. A vendégek háromféle kereveten foglaltak helyet: a legelőkelőbb hely középen volt, a második jobbra, az utolsó pedig balra. Jézus arra figyelt fel, hogy a szolgák milyen gonddal jelölték ki a helyeket a különféle meghívottaknak, és ezek milyen fontosságot tulajdonítottak az őket megillető rang kinyilvánításának. Lukács, akinek nincsenek mindig pontos értesülései a palesztinai szokásokról, a vendégek elhelyezkedését az első helyekért folytatott versengésnek tünteti fel. Mindenesetre olyan megkülönböztető ceremóniáról van szó, amely sérti a szimpózium szabályait. Jézus úgy gondolja, ettől teljesen különböző szertartásosság alapján kellene eljárni. Meggyőződéséből és küldetéséből eredő bátorságával a lakomát a keresztény alázatról szóló «szimpóziummá» alakítja át, és erre meghívja a vendégeket (8-11. v.) és magát a házigazdát is (12-14. v.). Az evangélista nem oktatásnak, hanem példázatnak nevezi az elbeszélést. Jézus nem akármilyen étkezésre, hanem a voltaképpeni bankettre, a menyegzős lakomára utal, és ezt viszonyítási alapként tünteti fel minden hasonló meghívás számára. Ebben az értelemben valóban példázattal állunk szemben. Az evangélium ismét felforgatja a szokásban levő hagyományokat, és egészen egyedülálló mintákat javasol az asztalnál való viselkedéssel (8-11. v.) és a meghívásokkal kapcsolatban (12-14. v.). A hallgatók szemében ezek valószínűleg képtelenségnek látszanak.

A bankett, főként a menyegzős lakoma alkalmul szolgált a hiúság és a gőg kinyilvánítására. Jézus azt javasolja, hogy a nagylelkűség és az alázat próbakövévé kell tenni. Az asztalnál való bölcs viselkedés szabálya nem új. [5] Első látásra pusztán bölcsességi szabálynak mutatkozik. Alapjában véve olyan okosságot javasol, amellyel az ember elkerülheti a nyilvános összeütközéseket, és nagyobb megbecsültségre, illetve tekintélyre tehet szert a közösségben. Csupán a végső megjegyzés («aki felmagasztalja magát, megaláztatik», s fordítva, «aki megalázza magát, felmagasztaltatik»; 11. v.) ad neki valláserkölcsi jelentést. Ez a norma - aki felmagasztalja magát, megaláztatik, s fordítva - bizonyára nem matematikailag értendő, vagyis nem úgy, mintha minden jogtalan felmagasztalást elkerülhetetlenül megalázódás követne. Csupán teológiai alapelv, amely azt igyekszik kiemelni, hogy az uralmi vágyak nem illenek az emberhez, nem tetszenek Istennek, és az ilyen vágyakat nem táplálni kell, hanem elfojtani, mert a végén nem sikerhez, hanem bukáshoz vezetnek. A «végén» kifejezés nem valamiféle különleges időbeli határpontra utal, hanem az ember hitbeli tapasztalatának átfogó kiértékelésére.

Ezt az első felszólítást követően Jézus az előbbinél is váratlanabb módon a házigazdához fordul intelmeivel. A vendégszeretet törvénye szent, de a szeretet parancsa még ennél is szentebb, különösen, ha nagyon rászorult emberekről van szó (12-14. v.). Jézus kihívó szavai nemcsak a legalisztikus és formalisztikus farizeusi magatartást sértik, hanem a társadalom bevett szokásait is. E szavak ama zárt körök és előnyöket élvező kasztok ellen lázadnak, amelyek kirekesztik soraikból a rászorulók, a betegek és a mindenféle szükségben szenvedő emberek sokaságát. Jézus nem hagyta ott az asztalt, nem utasította vissza a megtisztelő helyet, amelyet feltehetően számára is fenntartottak, és nem szakította meg étkezését, hogy kimenvén a keresztútra megossza élelmét a kirekesztett és szegény emberekkel (13. v.). Korábban elfogadta a meghívást, és most az asztalnál marad a többi meghívottal együtt, de nem teheti meg, hogy ne emlékeztesse őket, milyen súlyos hanyagságot és mulasztást követnek el az emberek ilyen alkalmakkor.

A beszéd e téren is példázat jelleget ölt. Jézus nem ítéli el az ünnepléseket vagy a lakomákat. Ő maga is többször részt vesz ilyen rendezvényeken. Emlékeztet azonban arra, hogy létezik egy rászoruló sokaság, amely arra vár, hogy a barátokon és a rokonokon túlmenően őt is meghívják, és amelyért a lehetőségekhez képest legalább annyit kellene tenni, mint az előbbiekért. Ha ezt a sokaságot mindig kirekesztik a lakoma terméből, akkor azok, akik ezt teszik, nem Isten akaratának és elgondolásának megfelelően járnak el. A Lk 14, 7-14 szövege a minden ember számára egyenlő boldogság és jólét állapotának elvét hirdeti meg. Ez az állapot rendeltetett ugyanis arra, hogy felváltsa a fennálló állapotokat, jóllehet megvalósulása még várat magára.

Lukács szem előtt tartja saját közösségét, illetve azokat a nehézségeket is, amelyek e közösséget belülről és közvetlenül nyomasztják. Az Úr vacsorája, a testvéri agapé nem mindig nyújt épületes látványt. A keresztények itt is menyegzős lakomára hívott vendégek, de ahelyett, hogy a köztük tartózkodó vőlegénnyel foglalkoznának, őket is az elsőbbség és az első helyek jelentéktelen gondja foglalkoztatja. Jézus asztaltársainak mondja el a példabeszédet, az evangélista pedig közösségének tagjai számára ismétli meg, akik az egyházi összejövetelt inkább címeik megmérettetésére használják fel, és nem arra, hogy a leggyengébb és legszegényebb testvéreiket felemeljék. Pál, «Lukács mestere», ugyanezt találja a korintusi közösségben (1 Kor 11, 20-22), és ez az, amivel Jakab is vádolja saját közösségét (Jak 2, 2-4). Az utolsó hely választása (9. v.) felettébb kényelmetlen dolog, és ezért sosem voltak sokan, akik ezt megtették. Nemcsak a farizeusok, hanem Jézus is nehéznek találta ezt (vö. 4, 1-13. v.), és nehéz lesz mindazoknak, akik majd megpróbálkoznak vele. Ennek ellenére a jóakaratnak és a készségnek bizonysága mások felé: mindazok irányában, akik hátrébb vannak, és akik jobban rászorulnak a bátorításra és a támogatásra.

A befejező rész az ember végső sorsára (14. v.) is fényt vet. A történelem két szakaszra oszlik: a jelen és a jövendő időszakaszra. Az átmenetet az evangélium a feltámadás (anasztaszisz) szóval fogja jelölni, jóllehet e kifejezés alkalmatlan arra, hogy kifejezze azt az állapotot, amelynek elérésére az ember meghívást kapott. Az Újszövetség még sokszor beszél erről az eseményről, és Pál is hosszasan fejtegeti leveleiben, de e meghirdetés mindig titokzatos marad. Lukács az «igazak feltámadásáról» beszél, mintha ez a cél a bűnösök számára nem létezne. Az utóbbi következtetés azonban alaptalan. Az evangélista gondja a szegények megsegítése, akik ezt a segítséget talán sosem tudják viszonozni. Az emberi megítélés szempontjából e segítés elveszett tőke, de a hívő tudja, hogy ezért jutalmat kap az eljövendő életben, ahol mindazoknak «igazsága» vagy szentsége felragyog majd, akik ebben az értelemben cselekedtek. A jót a viszonzás, a közvetlen ellenszolgáltatás nélkül is tenni kell. Létezik egy végső állapot, amelyben az ember mindenért kárpótlást és jutalmat kap. A szerző ezúttal nem beszél az égi bankról, amelyben a kincsek biztonságban vannak (vö. 12,33), de a keresztény életművet itt is a síron túli világ fényében szemléli, és inkább személyes nyereségnek tekinti, mintsem a szükségben levő emberrel tett jótékony cselekedetnek. Az evangéliumi tanítás elidegenítő értelmezésének támpontjai itt éppúgy jelen vannak, mint más esetekben is:[6] a szegénységet és a szenvedést az égi jutalom reményében el kell fogadni, és ennek a fényében kell a jót is cselekedni.


A nagy vacsora (14, 15-24)

15. Mikor pedig ezt az egyik vendég meghallotta,
így szólt hozzá: «Boldog az, aki Isten országának
kenyerét eszi».
16. Ő pedig a következőképpen válaszolt: «Egy ember
nagy vacsorát készített, és sok vendéget hívott meg.
17. A vacsora órájában elküldte szolgáját, hogy mondja
meg a meghívottaknak: Jöjjetek, mert már minden
készen van.
18. De azok egyhangúlag mentegetőzni kezdtek. Az
első azt üzente neki: földet vettem, kénytelen
vagyok kimenni, hogy megnézzem. Kérlek, ments
ki engem!
19. A másik azt mondta: öt iga ökröt vettem, megyek
és kipróbálom. Kérlek, ments ki engem!
20. Megint egy másik azt mondta: most nősültem,
ezért nem mehetek.
21. Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt
urának. A ház ura megharagudott, és ezt mondta
szolgájának: menj ki gyorsan a város útjaira és
utcáira, és hozd be ide a szegényeket, a
nyomorékokat, a sántákat és a vakokat.
22. A szolga aztán jelentette: uram, megtörtént, amit
parancsoltál, de még van hely.
23. Akkor az úr ezt mondta szolgájának: menj el az
utakra és a kerítésekhez, és kényszeríts bejönni
mindenkit, hogy megteljék a házam.
24. Mert mondom nektek, hogy azok közül, akiket
meghívtam, senki sem kóstolja meg vacsorámat».

Ez az új részlet az egyik asztaltárs közbeszólásának köszönhető,[7] és Lukácsnak arra szolgál, hogy (epizódszerűen) «bevezesse» az «elbeszélést». Az is elképzelhető, hogy Jézus hallgatói között valóban akadt jóindulatú személy. Egyébként a farizeusok nem voltak mindig olyan fanatikusan elfogultak és felelőtlenek, mint amilyeneknek az evangélisták általában bemutatják őket. Lukács ily módon azoknak az izraelitáknak alakját akarja felvillantani, akik még vakon ellene szegülnek az evangéliumnak. A névtelen asztaltárs vallomása (15. v.) talán azoknak a véleményét képviselte, akik kevésbé elfogultan tekintettek a krisztusi misztériumra.

A szó ismét a «boldogságra» terelődik, amely minden embernek alapvető vágya. [8] A szövegösszefüggés alapján a 14. versben szereplő «boldoghoz» kapcsolódik, amelyben Jézus azt az embert mondja boldognak, aki evilági viszonzások nélkül teszi a jót, mert sokkal nagyobb jutalmat kap az eljövendő életben. A megszólaló ember felfogásában a «boldogság» az Isten országából való részesülés következménye, amelyet ő is lakomaként képzel el. Ez mindig vigasztaló kép. Isten barátságra, családi és bensőséges kapcsolatra hívja az embert. A lakomán az emberek nemcsak egyazon táplálékból részesülnek, hanem osztoznak egymás terveiben, vágyaiban és törekvéseiben is. Az ünnepi asztal étkei közé értendők azok a tanítások is, amelyekből a (messiási-bölcsességi) lakomára hívottak részesülnek.

Jézus példázatban fogalmazza meg válaszát (16-24. v.). Egy ember (a Mt 22,2-ben egy király) «nagy vacsorát» rendez. Jóllehet nem derül ki, hogy ez milyen alkalomból történik, valószínűleg olyan rendkívüli eseményről van szó, amely személyét vagy családját érinti. A meghívottak száma (polloi: sok, 16. v.) arra enged következtetni, hogy kivételesen nagy ünnepségről van szó. A főszereplő is rendkívüli személyiség, s csak a végén derülhet ki, hogy kiről van szó. Elérkezik a meghívottak (hoi kekloménoi) felvonulásának ideje. Az «úr» (vö. 21-23. v.) «szolgája» (doulosz) útján üzen nekik. Az első evangélista szolgákról beszél (Mt 22,3). Kezdődik a cselekmény, de azonnal jönnek a meglepetések is. A meghívottak szinte banális indoklások alapján utasítják vissza a meghívást: földbirtok vétele (18. v.), néhány igányi ökör vásárlása (19. v.) vagy saját menyegzőjének ünneplése (20. v.). Minthogy úgy látszott, egyik dolog kizárja a másikat, ezért választaniuk kellett, és annak ellenére, hogy a meghívást jelentős személyiség (a szolga vagy «követ») közvetítette, egyöntetűen a vacsorát mellőzték annak érdekében, hogy magánügyeikkel foglalkozhassanak.

Az első kép csalódással zárul az úr részéről, aki bosszankodik ugyan, de nem csügged el. Felülkerekedik sérelmén és új megbízást ad (21. v.). A szolga ismét útnak indul, hogy teljesítse másik misszióját. Az előző vendégek helyett, akik minden bizonnyal előkelőbb társadalmi réteghez tartoztak, a «szegények» (tousz ptókhousz), a «nyomorékok», a «sánták» és a «vakok» (21. v.) kapnak meghívást a lakomára. E mondat kapcsolatban áll az előző példabeszéddel (13. v.), de az üdvösségre vonatkozó különleges meghirdetésekkel is. [9] A harmadik meghívás azoknak szól, akik egészen a társadalom peremén élnek: azoknak, akik az «utakon», azaz a lakott központokon kívül, a «kerítések mentén», feltehetően a koldusok menedékhelyén találhatók (23. v.). Az eljárásmód szokatlan, de világosan láttatja a házigazda szándékát: a tervezett «vacsorát» mindenáron meg kell rendezni, és ezért meg kell tölteni a házat. Nem lehet ünnepelni, ha üresek a helyek, vagy ha túl sokan hiányoznak. A lakoma végül rendkívüli, határtalan méreteket ölt. Immár mindenki hivatalos a részvételre, sőt, szinte kényszerítve van arra, hogy részt vegyen. Ez a részlet is a házigazda egyedülálló voltáról és szolgálatkészségéről tanúskodik. Minden mozzanat rendkívüli: nem szokványos a meghívásnak éppen az utolsó pillanatban történő visszautasítása, mint ahogy a tisztes meghívottaknak a legalsó társadalmi rétegek képviselőivel való helyettesítése sem. Ilyesmi általában nem szokott előfordulni. Végül az a tény, hogy az úr «örökre» kizárja azokat, akiket elsőként hívott a vacsorára (24. v.), ellentétben áll határtalan jóságával, amelyről az esemény folyamán tanúságot tett.

A Jézus által «elmondott» példázat bizonyára kapcsolatban áll küldetésével, az üdvösség történetével, még ha erre nem is tesz közvetlen utalást. Jézus ugyanis a névtelen asztaltárs állítását kommentálja: «Boldog az, aki Isten országának kenyerét eszi» (15. v.). Ezért a «nagy vacsorára» szóló meghívás csak visszhangja lehet ennek az állításnak. A messiási boldogság vagy Isten országának beiktatása a lakoma képében jelenik meg. Az üdvösség Isten műve, ezért ő az, aki a lakomát rendezi. A szolgák háttérben maradnak ugyan, de ők sem hiányozhattak. Ők a próféták és mindazok, akik hozzájárultak az isteni terv megvalósulásához. A példázat alkotója azonban nem törődik velük, mert figyelmét a «szolgára» és a meghívottakra összpontosítja. Lukács szándékában a «szolga» a «messiás», akit az Atya azért küldött, hogy válogatás nélkül gyűjtsön egybe minden embert a nagy eszkatologikus vacsorára. A meghívottak személyének azonosításában a szentírás-magyarázók bizonytalanok. Első benyomásra úgy látszik, mintha a zsidók és a pogányok lennének szembeállítva egymással, mint az első és az utolsó óra munkásai.[10] Egyébként Jézus nem sokkal előbb tett utalást Izrael elvetésére és arra, hogy a pogányok tömege lép be az országba (13, 24-30). Ez a szembeállítás azonban nem áll a példázat alkotójának közvetlen szándékában, s legfeljebb csak gondolatainak hátterében húzódik meg. Jézust tekintélyes zsidó személyek veszik körül, s közülük való az is, aki az Isten országának lakomáján való részvétel felől érdeklődik (15. v.). Jézus válaszában valószínűleg azt világítja meg, hogy valójában ki vehet majd részt e lakomán, és ki az, akinek kívül kell maradnia: vajon azok a hallgatói, akik önmagukat jog szerinti meghívottaknak (hoi kekloménoi: egyszerűen «meghívottaknak») tartják, vagy a többiek, akiket az előbbiek teljességgel számításon kívül hagynak? Alapjában véve annak tudatosításáról van szó, hogy kit sújt az Isten haragja (az üdvösség távolmaradása), és kit ér el jóindulata. Lehetséges, hogy ezzel kapcsolatban váratlan fordulat következik be, éspedig ugyanaz a változás, amelyről Jézus kevéssel előbb tett említést: az elsők utolsók lesznek, és az utolsók elsőkké válnak (13,30). A meghívottak megítélése nem az elvont tárgyilagosság szintjén történik, hanem az események, az összefüggések és a meghatározott korabeli gondolkodás, gyakorlatilag talán éppen a Jézust hallgató farizeusok érvényben levő értékelése alapján.

A dráma akkor kezdődik, amikor elérkezik a lakoma órája. «Minden készen van» - kiáltja nyomatékosan a házigazda (17. v.). E kiáltás olyan, mintha Jézus meghirdetését visszhangozná: «az ország elérkezett», az «ország közel van» (10,9). A lakomára szóló hívás felszólítás az országba való belépésre, amelynek meghirdetésére és megvalósítására Jézus (a «szolga») vállalkozott. Jézus szolgálata Isten országának beiktatási szakaszát jelenti. Krisztus, még ha tesz is lépéseket a zsidóságon kívüli világ irányába, hivatalosan honfitársai felé fordul. Igehirdetésének első meghívottait és címzetteit a nemzet emelkedettebb és ezért vallásilag képzettebb társadalmi rétegeiben kell keresnie. Ők a szoros értelemben vett meghívottak, akik már jó ideje megkapták az előzetes értesítést. A példázat mindazonáltal nem a valóság fényképe, hanem szabadon összeállított alkotás, amely átvitt értelmű kifejezésekkel igyekszik felidézni a kor valamelyik különleges helyzetét. Jézus szava elsősorban az emelkedettebb vallási körökhöz, a vallásilag fogékonyabb iskolák és lelki áramlatok embereihez jut el, de ezek nem találták, pontosabban, nem találják fontosnak e szót. A szőlőről szóló példabeszédben a szőlőmunkások majd megölik a különféle küldötteket, s végül magát a fiút is (20, 9-19), de a jelenlegi elbeszélésben a meghívottak nem tanúsítanak polemikus vagy nyíltan ellenséges magatartást. Mindez talán gyakorlati szempontok (például a farizeusok jelenléte miatt, akiket első meghívottaknak tekinthettek) és pasztorális megfontolások okán van így (azért, hogy a hallgatóknak lehetőségük legyen a gondolkodásra, és ne az ellenkező hatást váltsa ki bennük).

Az érdeklődés középpontjában nem a lakoma áll, amelynek még kezdete sincs megjelölve (vö. Mt 22, 11-14). A figyelem a meghívottakra korlátozódik. A dologban az a szomorú, hogy nincs semmiféle komoly okuk a meghívás visszautasítására. Csupán felszínességükről, könnyelműségükről és közömbösségükről tesznek tanúságot. Jézusnak és a Keresztelőnek igehirdetése nem gyakorolt rájuk hatást, hiszen továbbra is szokványos és mindennapi teendőik kötik le figyelmüket. Inkább saját útjukat folytatják, mintsem elgondolkodjanak a nekik szóló híváson. Lehetséges, hogy széthúzó és egymással vetélkedő csoportokhoz tartozó emberekről van szó, akik azonban a visszautasításban valamennyien egyetértenek, hiszen úgy látszik, mintha kórusban («egyhangúlag»: 18. v.) válaszolnának. Valójában a Jézussal szembeni ellenségeskedés mélyebb félreértésekből vagy ellentétekből táplálkozott. Az evangélista most csak azt akarja kiemelni, az ellenfelek még csak azzal sem törődtek, hogy komolyan tanulmányozzák a feléjük elhangzó üzenetet. Lukács ostorozhatta volna a zsidó szektarizmust, fanatizmust és ellenállást, amint ezt másutt teszi (11,37-54), most azonban pasztorális szempontból bölcsebbnek tartja, ha nem ingerli a jelenlevők érzékenységét, akik kezdtek magukra ismerni a példázat meghívottjaiban.

Lukács úgy látja, a meghívottak még nem ébredtek rá és nem győződtek meg arról, hogy valamiféle hibát vagy bűnt követtek el. Az evangélista azokra az izraelitákra gondol, akik még elutasítják Krisztust, anélkül azonban, hogy komolyan megvizsgálnák a problémát. Ezeket szembesíti felelősségükkel. Nem valamiféle homályos és távoli ajánlat, hanem a szemük előtt rendezett lakoma elfogadásától húzódoznak. Lehetőségük volna arra, hogy helyet foglaljanak és megízleljék a lakomát. Lukács a zsidókra gondol és azokra, akik az ő magatartásukat utánozzák. Olyan elutasításról van szó, amely gyakorta megismétlődött (és megismétlődik majd) az evangélizálás történetében.

Az úr haragja az udvariatlan meghívottak felé fordul, de ez egyelőre visszafojtott harag. Sürgetőbb feladatot kell végrehajtania: a lakomának jól kell sikerülnie, és nem szabad elmaradnia az első meghívottak nemtörődömsége miatt. Ezúttal az előbbivel egészen ellentétes módon választ: a terekről, az utakról és a kerítések mentéről gyűjti egybe az embereket. Ezek a szegények, a koldusok és csavargók. E megnevezések társadalmi helyzetükre utalnak, de vallási vonatkozásuk is van. A társadalom legalacsonyabb rétegéhez tartozó, műveletlen és tudatlan emberekről van szó, akiket éppen ezért nem tartottak képesnek a törvény megismerésére és megtartására. A vakonszülött mindenestül bűnös, és ezért nem oktathatja a Főtanács tagjait (vö. Jn 9,34). A farizeus a felsőbbrendűség tudatával és megvetéssel tekintett a vámosra (18,11). Úgy látszik, mintha az «utolsók» meghívása nem lett volna tervbe véve, s csak kisegítő megoldásként kínálkozna az elsők részéről történő visszautasítást követően. E látszat azonban, amely a történeti elbeszélés jellegével ruházná fel a példázatot, bizonyára megkérdőjelezendő. A zsidók beszélnek ilyen módon a «választottaknak», az «igazaknak» és a «szenteknek» fenntartott üdvösségről. Jézus azonban magatartásával éppen ezt a felfogást akarta cáfolni, és most polemikus és buzdító jellegű igazolását adja e cáfolatnak. Ő hivatalból fordult a szegényekhez (4, 18-22), engedi, hogy a vámosok és bűnösök barátjának nevezzék (7,34), megerősíti, hogy a betegek és nem az egészségesek szorulnak orvosra (15, 4-10), és úgy mutatja be a tékozló fiú atyját, mint Isten leghitelesebb képét (15, 11-32). Most úgy látszik, szentesíti e tanítást és magatartást.

A szegények, a lelki betegek és a tévelygők kapnak hívást arra, hogy foglaljanak helyet az ország lakomáján, vagyis hogy részesüljenek az eljövendő világ boldogságából (vö. 13, 23-30), ahol az első helyet már nem Ábrahám fiai birtokolják, hanem a prostituáltak, a vámosok és a bűnösök (vö. Mt 21,31). Pál azt mondja majd, hogy az evangélium elsősorban az alacsony sorsúak között vert gyökeret (vö. 1 Kor 1, 25-31). Az elszalasztott alkalom miatti keserűség az első meghívottak szívében, a példázatban szereplő úr (Isten) feléjük irányuló engesztelhetetlen és visszavonhatatlan haragja, valamint a rájuk váró kemény («soha többé») ítélet (24. v.) inkább az evangélista pasztorális gondjait tükrözi, és nem teológiai üzenet. [11]

A szegények és a bűnösök egyházaként körvonalazódó lukácsi közösség vigaszát leli ebben az elbeszélésben, amely mintegy felülről hagyja jóvá és szentesíti alkotmányát. Pillanatnyilag ugyanis éppen azok a nem meghívottak a lakoma egyedüli résztvevői, akiket a közvélemény és a hivatalos felfogás az üdvrenden kívül állóknak tüntetett fel. A tekintélyesebb meghívottak a lakoma termén kívül maradtak. Az ünneplés és az ünnepi vigasság helyett Isten haragja lebeg fejük felett. Fenyegető figyelmeztetés ez mindazoknak, akik semmibe veszik az Úr hívását. A meghívottak szomorú sorsra jutása kemény figyelmeztetés az elutasításban még makacsul kitartó zsidóknak és azoknak a keresztényeknek, akik megkísérlik, hogy tévedéseikben követik őket.


Krisztus követése (14, 25-33)

25. Nagy sokaság ment vele, és ő feléjük fordulva
így szólt:
26. «Ha valaki hozzám jön, de nem gyűlöli meg
apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit,
sőt még saját lelkét is, nem lehet az én tanítványom.
27. Ha valaki nem veszi fel a maga keresztjét, és nem
jön utánam, az nem lehet az én tanítványom.
28. Mert ki az közületek, aki tornyot akar építeni,
és nem ül le előbb, és nem számítja ki a költséget,
hogy telik-e mindenre a befejezésig?
29. Nehogy - miután alapot vetett, de nem tudta
befejezni - gúnyolni kezdje mindenki, aki látja,
és ezt mondja:
30. Ez az ember építkezni kezdett, de nem tudta
befejezni.
31. Vagy ha az egyik király el akar indulni, hogy
harcba bocsátkozzék egy másik királlyal, vajon
nem ül-e le előbb, és nem fontolja-e meg, hogy
szembeszállhat-e tízezer élén azzal, aki húszezerrel
jön ellene?
32. Különben követséget küld, amikor az még távol
van, és megkérdezi a békefeltételeket.
33. Így tehát, aki közületek nem mond le minden
vagyonáról, nem lehet az én tanítványom».

Jézus ismét misszionáriusként jelenik meg (25. v.). Miután hosszan elidőzött a farizeusok vezetőjének házában (1. v.), nagy sokaság (okhloi polloi) kíséretében útnak indul. Az evangélista számára ez alkalmul szolgál arra, hogy ismertessen néhány olyan tanácsot, amely a tanítványoknak szól,[12] és amelyek között az is szerepel, hogy az ember milyen feltételekkel válhat Krisztus követőjévé (26-33. v.). A nagy vacsoráról szóló példázat rámutatott, hogy a meghívottak többsége személyes érdekek miatt mondta le a találkozót. Nem tudtak feláldozni valamiféle személyes értéket annak érdekében, hogy elfogadhassák a meghívást. Úgy látszik, Jézus (s vele együtt az evangélista) meg akarja előzni, hogy hallgatói megismételjék ezt a hibát, illetve hogy hasonló módon megtapasztalják az ezzel együtt járó csalódást. A keresztény ember döntésének komolyságát és súlyát két példázat jellegű képpel fejezi ki: az egyik a tornyot építő emberé (28-30. v.), a másik pedig a kollégája elleni harcra készülő királyé (31-33. v.).

A Krisztus tanítványává válás feltételei kényelmetlenséggel járnak és kedvét szegik az embernek. Az evangélista korábban, a jeruzsálemi út kezdetén, az első önkéntes hivatások jelentkezésénél már beszélt erről (9, 23-27.57-62), és később is visszatér majd e témára (16, 1-31; 18, 24-30). Ez mutatja, hogy jelentős és sürgető témáról van szó. Jézusnak olyan tanítványokra van szüksége, akik teljes készséget tanúsítanak az ügy iránt, az országot és ennek dicsőségét illetően. Ha valaki nem képes mellőzni mindenkit, és nem tud háttérbe szorítani mindent, nem válhat az ő követőjévé. Az embernek fel kell tudni áldoznia minden köteléket, még a családi kötelékeket és a saját személyét érintő érdekeket is (26. v.). Ezt a szöveget általában a monasztikus hivatás alapokmányának tekintették, pedig Jézus egyszerűen az ő követéséről, a tényleges követését megelőző feltételekről beszél, és nem valamiféle különleges csoporthoz szól, hanem mindazokhoz, akik «vele mentek» (25. v.). Krisztus követőjének lenni azt jelenti, hogy az ember az ő útjára lép és az ő útját folytatja Isten tervének megvalósításában azáltal, hogy minden segítséget megad e megvalósuláshoz, s nem zárkózik remetelakba vagy erődítménybe, hanem az ország, vagyis az emberek szolgálatába szegődik. A keresztény ember és a szerzetes megkülönböztetése mindig kétértelmű dolog: egyrészt azért, mert e különbségtételt nem támasztja alá az evangélium, amely mindenkitől azt kéri, hogy tökéletes követője legyen Krisztusnak; másrészt azért, mert a lemondásokat menekülésként, önmagába fordulásként értelmezi, és nem olyan önátadásként, amellyel az ember beilleszkedik Isten tervébe, az ország hirdetésébe és előmozdításába, ami egyben az ember teljes kibontakozását is szolgálja. [13] A jézusi követelmény sémita kifejezésekben fogalmazódik meg, ezért paradox jellegű, és nem szabad szó szerint értelmezni. A «gyűlölni» ige (26. v.) annyit jelent, mint háttérbe helyezni, másodrendűnek tartani, a «szeretni» ige pedig annyit, mint előnyben részesíteni. Ha az ember Krisztust választja, ez ellentéteket, osztottságot eredményezhet családján belül; de nem szabad engednie, hogy akár a legszentebb vagy a legkedvesebb kötelékek is meghátrálásra késztessék, ha ezek akadályozzák őt az Istenhez jutásban.

A keresztény eredetek történelme, amelyre Lukács itt utal, mindennek bizonyítékát adja. Nem csupán akadályok vannak, amelyeken az embernek felül kell kerekednie, hanem ezeknél súlyosabb áldozatokat is kell hoznia. Ezeket a «kereszt» szimbolizálja, amely az ókori népeknél a hallatlan szenvedések eszköze volt. Az elítélt akasztófával (vagy gerendával) a vállán indult kínszenvedésének helyére. A «keresztet felvenni» annyit jelentett, mint késznek lenni a halálra (vö. 23,26). Jézus halála után a «kereszt» az Isten országáért elviselt szenvedések jelképévé vált. Ahhoz, hogy az ember beléphessen az országba és tagja lehessen, korlátoznia kell igényeit (vö. a szűk kapuról szóló példázattal: 13,24). Lemondásokat, önmegtagadásokat kell vállalnia ahhoz, hogy alárendelődhessen az isteni akaratnak, amely mindig és mindenkitől a legnagyobb erőfeszítést kéri tervének megvalósításához, amely nem saját felmagasztalására vagy dicsőségére, hanem az ember boldogságára irányul. A «keresztet hordozni» Pál szerint annyit jelent, mint mindennap meghalni jobbik énünk életben tartása érdekében (vö. Róm 6,6). A «kereszt» nem áldás, és nem tetszik Istennek, mint ahogy az embernek sem, de gyakorta jó eszköz tetszésének elnyerésére, vagy feltétele annak, hogy mások életét boldogabbá, békésebbé és biztonságosabbá tehessük. Krisztus nemcsak a Kálváriára vezető úton hordozta a keresztet, hanem egész élete folyamán: keresztje a személyes vágyairól való lemondásokból, a mindennapi munkájából adódó gyötrelmekből, fáradságos szolgálatából, valamint a hitét és bátorságát állandóan próbára tevő ellenségeivel való ütközésekből ácsolódott. «Önkiüresítő», alázatos és szolgai választása állandó «keresztre feszítés» volt egészen a Golgotán bekövetkezett fizikai keresztre feszítéséig (vö. Fil 2, 5-11). Halála a korábban elfogadott gyötrelmeknek következménye. Jézus elkerülhetné az ítéletet, járhatná saját útját, s harc helyett alkalmazkodhatna a körülményekhez, de akkor nem lenne az emberek üdvözítője.

Lukács az egyedüli, aki a mennyek országa érdekében vállalandó lemondások között a feleségről való lemondást is említi (26. v.; 18,29; vö. Mt 10,23; 19,29), s hasonlóképpen ő az egyedüli, aki a messiási lakomán való részvételt akadályozó okok közé a «nősülést» (20. v.; vö. Mt 22,5) is besorolja. Lukácsnál a házasság még a vízözönt kiváltó bűnök közé is bekerül (17,27; mindazonáltal vö. a Mt 24,38-al is). Ezek a részletek, ellentétben azokkal, amelyeket más szövegek tartalmaznak (vö. 7, 37-38; 8, 2-3; 10, 38-42), látszólag a harmadik evangélista nőgyűlöletének jelei. Sokkal valószínűbb azonban, hogy inkább radikalizmusának mutatói, amely itt éppúgy megjelenik, mint másutt. Ő az ugyanis, aki azt kéri a kereszténytől, hogy «mindennap» hordozza keresztjét (9,23; vö. Mt 16,24), hogy még «saját életét is gyűlölje» (26. v.; vö. 9,24; Mt 10, 37-39), s hogy váljon meg «minden» javától (33. v.; vö. 18,22; vö. Mt 10, 37-39; 19,21). Ugyanilyen közösséget (koinonia) és egyenlőséget javasol majd az Apostolok Cselekedeteiben is (2, 42-47; 4, 32-35). Úgy látszik, mintha Lukács annak az utópisztikus platóni eszmének igézetében élne, hogy az emberek egy és ugyanazon család tagjaiként tökéletesen egyenlőek. Az evangélista szerint ezt a teljes egyetértést olyan értékek akadályozzák, amelyek inkább megosztják az embereket: a gazdagság és a család. Az esetek többségében ugyanezek az értékek késztetik az embert az evangéliumi üzenet elutasítására (nehogy elveszítse javait) vagy kompromisszumos megoldásokra (nehogy megütközést váltson ki családjában). [14]A következő két példázat (28-33. v.) arra szolgál, hogy kiemelje Krisztus elvárásainak komolyságát és szigorát. Ha a Krisztus melletti döntésnek ez a jelentése és ilyen radikális következményekkel jár, az ember nem járhat el felszínesen. A döntéshez össze kell szednie és mérlegelnie kell minden erejét. A «torony» építése beletartozik minden uralkodó védelmi programjába. Minthogy ez jelentős anyagi kiadásokkal jár, az építőnek a munka megkezdése előtt számot kell vetnie az erőforrásokkal és a kincstár helyzetével. Ha ugyanis e biztosíték híján fog a munkához, félő hogy nem tudja befejezni, nevetségessé válik, és ezenfelül nyakára hág vagyonának. A kép talán azt is sugallja, hogy a keresztény ember is olyan a társadalomban, mint valamiféle védőbástya, amely támaszt és biztosítékot nyújt az ellenséges erők esetleges támadásai közepette. E védelem nélkül a társadalom felbomlana. Lukács pasztorális gondjai újra és újra felszínre kerülnek. Krisztust választani annyi, mint könyörtelen háborút folytatni az ember létét fenyegető valamennyi gonosz hatalom ellenében. Ha az ember felkészületlenül bocsátkozik az ütközetbe, ennek olyan következményei lehetnek, amelyek súlyosabbak a megelőző állapotnál. Aki nem tudott magának «erődítményt» építeni, sikertelen ember; de aki legyőzöttként marad a csatatéren, az azt is kockáztatja, hogy egész életére gyenge marad, sőt még az életét is elveszítheti. Ha az ember rosszul kezd el valamit, ezzel adott esetben többet rombol, mintha egyáltalán nem kezdett volna semmit: mint ahogy egy csata vagy háború elvesztése is gyakorta válik visszavonhatatlan frusztrációs élmények motívumává. E figyelmeztetésekkel (30-33. v.) Lukács olyan radikális megtérést szorgalmaz, amely kétértelműség és megalkuvás nélkül fogadja el az evangéliumot, mert csak ezek a feltételek biztosíthatják és szavatolhatják jól azt az elvárást, hogy az ember nem hátrál meg, nem esik áldozatául semmiféle támadásnak, és nem csalatkozik.


Az ízét vesztett só (14, 34-36)

34. «Jó a só, de ha elveszti az ízét,
hogyan tudják azt visszaadni?
35. Sem a földnek, sem trágyának
nem alkalmas: tehát kidobják.
36. Akinek van füle a hallásra, hallja!»

A só képe vagy példázata azt világítja meg, hogy Krisztus tanítványának mi a szerepe, illetve küldetése a közösségben és magában az emberi társadalomban.[15]

A só nélkülözhetetlen az ember életében. A köznapi használatban az ételek fűszerezésére és romlástól való megóvásukra szolgál. Só hiányában az embert az a veszély fenyegeti, hogy nem táplálkozik. Ezért a példázat alkotója megelégszik annak kijelentésével, hogy a só «jó dolog», s nem tartja szükségesnek a további magyarázatot. Képletes értelemben a só a bölcsesség, az okosság és a kiegyensúlyozottság szinonimája. Az ilyen adottságok, minőségek és erények nélkül az ember és a keresztény olyan, mint a sótlan étel. Sónak lenni az emberi közösségen belül annyit jelent, mint a közösségben megbúvó romboló és pusztító erők megelőzésén és ellensúlyozásán fáradozni. A Bibliának borúlátó képe van az emberi állapotról, és ez a kép alapjában véve megfelel a valóságnak. Éppen ezért, mint ahogy a fizikai világnak is szüksége van légtisztító berendezésekre, az emberi közösség is hasonló hatótényezőkre szorul a lélek életének biztosítása érdekében. Olyan embereket igényel, akik vállalják, hogy elpusztítják a rossznak különféle csíráit, amelyek az egyedek és a közösség életét beszennyezéssel fenyegetik. Nem elegendők az okos szavak. Bölcs, elkötelezett és tevékeny emberekre van szükség. A «rossz» embereket vagy a nyomorúságos állapotokat csak a jó emberek jelenléte és az új, megjavított létfeltételek bevezetése győzheti le.

Az emberi családba merült és a vele eggyé vált keresztény olyasvalaki, aki e család tagjainak megadja az «ízt», a krisztusi érzületet, és biztosítja számukra a megfelelő tájékozódást és irányt az előttük álló úton. Az evangéliumi üzenet juttatja az embert a legmegfelelőbb és legteljesebb látáshoz az ő történelmi zarándokútján, mert emlékezetébe idézi a kiindulási pontot, a bejárandó utat és az elérendő célt (a feltámadást). E jelzések nélkül az út bizonytalanná és szinte céltalan bolyongássá válna.

A só képének választása az evangélista egyéb gondjairól is árulkodik (34. v.). A só «jósága» vagy szerepe pótolhatatlan, ugyanakkor e szerepét láthatatlanul, észrevétlenül tölti be. A jót - emlékeztet Jézus - rejtekben, kürtölés és lármás programbeszédek nélkül kell tenni (vö. Mt 6, 2-4). A reklám megöli a segítő cselekedetek mélyén megbúvó jó szándékokat. Az ember még attól sem viseli el, hogy zsarolja vagy elnyomja őt, aki történetesen segít rajta. Jézus erre utal ebben a beszédben (vö. Mt 6,2). A «hívők» cselekedeteikkel gyakorta nyomasztólag hatottak az emberi közösségre. Úgy látszik, elsősorban saját dicsőségüket vagy érdekeiket keresték, és nem azoknak az embereknek javát, akik felé fordultak. A jézusi buzdításnak - «ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb» (Mt 6,3) - nem volt nagy hitele, mint ahogy nem volt a jelenlegi példázatnak sem.

A só az élelmiszerek közé vegyülve feloldódik bennük. A hívőnek, bármilyen ranggal vagy «méltósággal» ruházták is fel, ugyanilyen módon kell cselekednie: azaz mindig az emberi gyülekezeten belül és nem a magasból vagy felülről. A lelkipásztorkodásnak olyan hiányosságáról van itt szó, amelyet mindmáig nem sikerült kiküszöbölni. A kereszténynek a sóéhoz hasonló feladata van az emberekkel szemben, akik között él; ehhez azonban mindenekelőtt «fel kell oldódnia» az emberek tömegében, nem szabad magára maradnia, félrevonulnia, és azt várnia, hogy a többiek jöjjenek hozzá. A só úgy tölti be szerepét, hogy «elpusztítja önmagát», összekeveredik és elvegyül a táplálékkal. Másutt Jézus «kovásznak» nevezi övéit (vö. Mt 13,33). Miként a kovász elvész a tésztában, hogy megerjessze, nekik is így kell beilleszkedniük a társadalomba, hogy megújítsák ezt. Ez a közelítés, beilleszkedés és eloszlás a Jézus által használt kép legsürgetőbb és legközvetlenebb jelentése.

A lukácsi felhívás intelmet is tartalmaz. A keresztény embernek nehéz társadalmi feladatot kell elvégeznie, és előfordulhat, hogy kudarcot vall ebben a vállalkozásában. Az, hogy a só ízét veszti, csupán funkcionális feltevés. Olyan jelenségről van szó, amely sosem következik be, jóllehet a mindenkor közel álló lehetőség, vagyis az ember, vagy ami rosszabb, a keresztény ízetlenné válásának kiemelése céljából mégis «feltehetjük».

Az ilyesfajta «jelenségre» történő utalás sok vitát váltott ki, de nyilvánvaló, hogy irreális feltevésről van szó. Egy példázat jellegű alkotásban, ahol a mag százszoros termést hozhat, az sem lehetetlen, hogy a só elveszítse az ízét. Továbbra is ezen a hipotetikus síkon maradva beláthatjuk, a denaturált só semmire sem jó. Ha nem alkalmas a táplálkozásra, nem tölthet be semmiféle hasznos szerepet. A «sem a földnek, sem trágyának» lukácsi megjegyzés rejtélyes kifejezés. Éppenséggel valamiféle helyi gyakorlatra is utalhat, amelyet azonban a sokféle próbálkozás ellenére sem sikerült azonosítani. [16] Az ilyen utalásnak Lukácsnál azonban mindig pasztorális jelentősége van. Abban az időszakban, amelyben evangéliumát írja, a közösségben már megcsappant a kezdeti buzgalom, a lelkesedés és az elkötelezettség; megfogyatkozott a nagylelkűség és a lendület. A beszéd a keresztény cselekvés üdvös hatásait hangsúlyozza, egyben azonban az evangélium hirdetőjének és az egész egyháznak elkötelezettségét is sürgeti. Az apostoli közösség nem válhat akármilyen halmazzá (ízetlen sóvá). Ha a «nehézségekkel» s főként az üldözésekkel szembesülve elpusztul vagy kialszik lelkesedése, ki fogja folytatni művét? A lelki és erkölcsi romlottságba süllyedés veszélye mindig közelebb van, mint az ember gondolná. Ezért befejezésül (36. v.) Lukács arra figyelmeztet, mindenki figyelmesen hallgassa az igét, hogy el tudja azt fogadni és életében meg tudja valósítani (vö. 8,8).


[1] Vö. X. De Meeus, Composition de Lc 14 et genre symposique, Bruges-Paris, 1961.; J. Ernst, Gastmahlgespräche: Lk 14, 1-24, in AA. VV., Die Kirche des Anfangs, i.m., 57-58.; A. George, Les miracles dans l'oeuvre de Luc, in AA. VV., Les miracles de Jésus, Paris, 1977., 133-148. o.

[2] A fejezet összeállításában fontos szerepet kap a lakomai hangulat. Minden egy és ugyanazon lakoma keretében történik. A szombatra vonatkozó vitás kérdés is lakomáról szóló példabeszédben tisztázódik. Egyik lakomát felváltja a másik: az elsőn Jézus is jelen van, a másikat pedig elképzeli, hogy kifejthesse tanítását. Platón a Lakoma című művét, Lukács pedig a 14. fejezetet illesztette szimpózium (lakoma) kereteibe, ahová különböző és egymástól eltérő részeket gyűjtött egybe, hogy így valamiféle egységet adjon ezeknek. A szimpózium-műfaj lehetővé teszi a múltbeli beszélgetések és elbeszélések jelenvalóvá tételét. Benne a hely hozza közös nevezőre és teszi egységessé a különféle tárgyalt témákat. S miként Platón dialógusaiban a mester, azaz Szókratész a szofistákkal száll szembe, ehhez hasonlóan száll szembe Jézus is a farizeusokkal. Mindkét esetben két irányzat ütközik egymással. Vö. X. De Meeus, id. cikk, 849.

[3] Amint a hüdór (víz) szó is jelzi, a vízkór a szövetekben jelenlevő folyadék okozta bőr-felpüffedéssel jár.

[4] A görögöknél a szümposzion tanult emberek összejövetele, amely az étkezés után énekléssel, társalgással, oktatásokkal folytatódik. Ez az együttlét jó alkalom a rétorok és a pedagógusok számára, hogy kifejthessék tanaikat. A zsidóknál valószínűleg nem létezett ilyen jellegű szokás, a lakomának azonban, és különösen az ünnepi lakomának mégis szimpózium-hangulata volt. Vö. X. De Meeus, id. cikk, 868. o.

[5] Vö. L. H. Strack-P. Billerbeck, i.m., II., 204.; Péld 25,6.

[6] Lukács (6, 20-26) és Máté (5, 3-12) még a «Boldogságok» eredeti értelmét is módosítani próbálta, midőn a meghirdetett boldogságokat a jelen történelemből az eljövendő világba helyezte át. Ezért beszélhetünk bizonyos értelemben «elidegenítésről».

[7] Vö. J. D. M. Derrett, Law in the New Testament, London, 1970., 126-155. o. («The Parable of the Great Supper»); F. Hahn, Das Gleichnis von der Einladung zum Festmahl, in Fest. G. Stählin, Wuppertal, 1970., 51-82. o.; A. Voegtle, Die Einladung zum grossen Gastmahl und zum koeniglichen Hochzeitsmahl. Ein Paradigma für den Wandel des geschichtlichen Verständnishorizonts, in Das Evangelium und die Evangelien, i.m., 171-218. o.; A. Palmer, Just Married Cannot Come, in NT 18 (1976), 241-257.; G. Gaeta, Invitati e commensali al banchetto escatologico. Analisi letteraria della parabola di Luca (14, 16-24), in AA. VV., La parabola degli invitati al banchetto, dagli evangelisti a Gesù, Brescia, 1978., 103-126. o.; R. Fabris, La parabola degli invitati alla cena. Analisi redazionale di Lc 14, 16-24, uo., 127-166. o.

[8] Vö. F. Hauck, makarios, in G. Kittel, Grande Lessico del N.T., i.m., VI. k., 977-999. o.

[9] A prófétai igehirdetés általában előnyben részesítette a szegényeket, az árvákat, az özvegyeket, egyszóval a gyengéket és a védteleneket. Az ide vonatkozó szövegek gyűjteménye megtalálható J. Dupont Le Beatitudini című művében (Roma, 1973.).

[10] Vö. a szőlőhegy munkásairól szóló példázattal (Mt 20, 1-16).

[11] Az «Isten haragja» antropomorfizmus (az isteni világ emberi módon történő ábrázolása). E haragnak a valóságban nincs megfelelője, s még kevésbé tulajdoníthatunk neki örök tartamot. Nem illik az isteni bölcsességhez és jósághoz. Vö. Matteo. Commento al vangelo della Chiesa, i.m. 597-605. o.

[12] Vö. J. Seynaeve, Exigences de la condition chrétienne (Lc 14), in AssSeig 54 (1972), 54-75.; J. Dupont, Renoncer à tous ses biens (Lc 14,33), in NRT 93 (1971), 561-582.; J. M. D. Derrett, Nisi Dominus aedificaverit domum: Towers and Wars (Lk XIV, 28-32), in NT 19 (1977), 241-261.

[13] Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., II. k., 111-117. o.; uo. III. k., 142-155.; La conversione della Chiesa, i.m., 69-84. o. («Il senso biblico di evangelizzazione»).

[14] Vö. különösen: Th. Matura, Il radicalismo evangelico. Alle origini della vita cristiana, Roma, 1981.

[15] Vö. W. Nauck, Salt as a Metaphor in Instructions for Discipleship, in ST 6 (1953), 165-178.; O. Cullmann, Que signifie le sel dans la parabole de Jésus? in RHPhR 37 (1957), 36-43.; E. P. Deatrick, Salt, Soil, Savior, in BA 25 (1962), 41-48.

[16] A sóról szóló példázat rendellenességei közismertek. Már maga a «föld sója» kifejezés is szokatlan, mert ezen elem és a talaj között nincs kapcsolat. Az sem világos, hogy a só hogyan romolhat meg (34. v.). A Mk 9, 49-51 és a Mt 5,13 párhuzamos szövegei sem érthetőbbek. A példázat alkotója nem fényképezi a valóságot, hanem tanbeli és gyakorlati célkitűzéseinek megfelelően újra rajzolja, átalakítja és módosítja. Ahhoz azonban, hogy megérthessük ezeknek az átalakításoknak jelentését, mindig tudnunk kell, hogy milyen élethelyzetből indul ki. Az evangélista által szolgáltatott rendkívüli adatok magyarázatára az a feltevés született, hogy az eredeti arám szöveget tévesen olvasták. Az arca (tűzhely) szó helyett a fordító az erec (föld) kifejezést olvasta. E feltevés szerint a «föld sója» a kősó-tömböt vagy a Holt-tengerből származó heterogén sólapok tömbjét jelentené, amelyeket a palesztinai lakosok az éghető anyagok gyér előfordulása miatt a tűz élénkítésére használtak, és amelyek a bennük levő különféle sók és foszfátok alapján valamiféle katalizátorként működtek. Ha a keresztény arra kapott hívást, hogy a «föld » vagy a «tűzhely» sója legyen, ez azt jelenti, hogy embertársai között a könyörület, a jóság és a szeretet lángját kell élénkítenie. Az ilyen tűz minden pillanatban kialudhat, ha nem őrzi és nem táplálja valaki. Ez a föltevés Márknak azokat a szavait is világosabbá teszi, amelyek szerint «tűzzel sózatik meg mindenki» (9,49). (Mindenki arra hivatott, hogy azzá váljék, ami a só a tűz számára). S ebben az esetben az is érthető, hogy a só hogyan válhat «ízetlenné», azaz haszontalanná. «Nem jó sem a földnek, sem trágyának» - mondja helyesen Lukács (14,35). (Vö. Matteo. Commento al vangelo della Chiesa, Assisi, 1977., III. kiad., 125-128. o.).




Tartalomjegyzék
Előző oldal
Következő oldal
Bibliográfia