tizenharmadik fejezet (13, 1-35)


A megtérés (13, 1-9)

1. Voltak ott abban az időben néhányan, akik
hírt adtak neki azokról a galileaiakról, akiknek
a vérét Pilátus az áldozatukéval elegyítette.
2. Jézus megszólalt, és ezt mondta nekik:
«Azt gondoljátok, hogy ezek a galileai emberek
bűnösebbek voltak a többi galileainál, mivel
ezeket kellett elszenvedniük?
3. Nem! Sőt - mondom nektek -: ha meg nem
tértek, mindnyájan hasonlóképpen vesztek el.
4. Vagy azt gondoljátok, hogy az a tizennyolc,
akire rádőlt a torony Siloéban, és megölte
őket, vétkesebb volt minden más embernél,
aki Jeruzsálemben lakik?
5. Nem! Sőt - mondom nektek -: ha meg nem
tértek, mindnyájan ugyanúgy vesztek el».
6. Azután ezt a példabeszédet mondta: «Egy
embernek volt egy fügefája a szőlőjében, és
kiment, hogy gyümölcsöt keressen rajta, de
nem talált.
7. Azt mondta erre a vincellérnek: Íme, három
éve, hogy idejárok gyümölcsöt keresni ezen a
fügefán, de nem találok. Vágd ki, miért
foglalja el a földet hiába?
8. De az így válaszolt neki: Uram, hagyd meg
még ebben az évben, míg körülásom és
megtrágyázom,
9. hátha terem jövőre, ha pedig nem, akkor
vágd ki».

Az elbeszélés[1] felvillantja a palesztinai politikai helyzetet, illetve a római megszállás borzalmait, de az evangélista igencsak óvakodik attól, hogy ezekkel kapcsolatban állást foglaljon. Látszik, hogy nem törődik a Pilátus által végrehajtott mészárlással, mert őt elsősorban az foglalkoztatja, hogy vallási és teológiai szempontból vegye szemügyre az eseményt. Magát a tényt egyébként nem említik a történeti források. Mindenesetre a jól ismert hatalmi rendszer taktikájába beleillő esemény nagyon keserű benyomásokat válthatott ki a lakosságban, ha híre még Jézus fülébe is eljutott.[2] Jézus kapcsolatban állt a tömeggel, és ez nemcsak azt tette lehetővé számára, hogy meghallja a segítséget és a megbocsátást esdeklő hangokat, hanem azt is, hogy érzékelje a tömeg reakcióit.

A zsidók több alkalommal is fellázadtak a római kormányzat ellen. Különösen a galileaiak mutatkoztak nyugtalannak. Pilátus közbelépése, amire az evangélium utal, valószínűleg egybeesett a húsvét ünneplésével, amelyre zarándokok sokasága érkezett Jeruzsálembe, és amely gyakorta szolgált alkalmul zavargásokra. A kormányzó talán valamiféle nagyobb lázadást akart megelőzni azzal, hogy példás büntetést szabott ki. A «vérüket az áldozatukéval (áldozati állataikéval) egyesítette» mondat alapján összefüggést tételezhetünk fel a két esemény között. A kijelentést azonban nem szabad szó szerint vennünk, mert csak a bűntett szörnyűségét (a szentségtöréssel párosult bűnös cselekedetet) akarja hangsúlyozni, és azt, hogy ez milyen méltatlankodást váltott ki a lakosságban. Elképzelhető, hogy azok (tinesz), akik felkeresték Jézust, hogy elbeszéljék az eseményt, ezt nem egészen véletlenül tették. Lehetséges, hogy jó- vagy rosszhiszeműen az esettel kapcsolatos véleményét akarták megismerni, vagy azt várták, valamiféle politikai nyilatkozatot tesz, szolidaritását és együttérzését fejezi ki azokkal, akik hazájuk szeretete és testvéreik szabadsága érdekében harcoltak és haltak meg. Egyébként Jézus a názáreti zsinagógában valamiképpen már síkra szállt az elnyomottak, a foglyok érdekében, és pártjukra kelt (4, 18-22). Könnyen elvárhatták tehát tőle, hogy most néhány megértő szóval illeti az idegen elnyomás áldozatait, akik az emberi szabadság mártírjai voltak, mint ahogyan később ő maga is azzá válik.[3] Az evangélista azonban nem akarja ilyen helyzetbe vinni Jézust, s ezért nem említi a személyes érzelmeket és reakciókat, amelyeket az ügy feltehetően kiváltott belőle. A názáreti ember Jézus helyébe, aki a Pilátus által lemészárolt embereknek földije vagy talán egyvárosbelije volt, a szigorú és érzelmektől mentes teológus lép. Ehhez hasonló magatartást látunk Jób barátainál is, akik a tetőtől talpig sebekkel borított ember vonaglásaira akadémikus fejtegetésekkel válaszolnak. A Jézus ajkára adott válasz nem sokban különbözik az övékétől. A biblikus teológia a betegséget, a fizikai csapásokat és a szerencsétlenségeket mindig összekötötte egy bizonyos erkölcsi felelősséggel.[4] A galileaiaknak Pilátus általi megöletése a lelki mesterekben (akik a történelmi valóság peremén éltek) és a nép egy részében (a legfanatikusabbakban, az ortodoxokban) feltehetően azt a hiedelmet váltotta ki, hogy ha azok ilyen nyomorúságos módon pusztultak el, bizonyára súlyos bűnök terhelték őket. Az evangélista mindenesetre szembeszáll e felfogással, ha nem is cáfolja ezt meg gyökeresen. Az, hogy a szerencsétlenséget bűnök okozták vagy váltották ki, éppenséggel igaz is lehet, de a hallgatóknak, a hívőknek tudomásul kell venniük, hogy ők sem kevésbé bűnösök, mint a megölt emberek. A beszéd, amely kezdetben politikai színezetű, érinti a teológia birodalmát, és a végén erkölcstanítói jelleget ölt. A nép szabadságának problémája, a mártíroknak emléke, akik azért haltak meg, hogy elérjék e szabadságot, háttérbe szorul, hogy átadja helyét a helytelen szokásoktól és a bűntől való szabadulás témájának. Az evangélium embereit mindenekelőtt a belső szabadság érdekli. A megtérés (metanoein) újra Lukács pasztorális gondjainak középpontjába kerül (3. v.). Az embernek gyökeresen meg kell változtatnia gondolkodását és életvitelét, hogy átvehesse Isten gondolkodásmódját, aki azt akarja, hogy az emberek barátok, egyenlők és testvérek legyenek. Az evangéliumi tanítás csak látszólag ellentmondásos. Kétségtelen, hogy a megtérés az Isten mélységeibe és az ő elgondolásához való visszatérés, egyben azonban elkerülhetetlenül az emberhez való visszatérés is, aki az isteni törődés és gondoskodás középpontjában áll. A helytelen utak, amelyekről az embernek vissza kell térnie, az önzés ösvényei, s ugyanakkor rá kell térnie az ország útjára, és ennek ügyéhez kell hozzájárulnia. Ily módon a társadalmi és politikai eszmény, amelyért a Pilátus által lemészároltatott galileaiak meghaltak, újra visszatér az evangéliumi üzenetbe. A megtérés ugyanis csak színlelt fordulat, ha nem foglalja magába az isteni terv egészét, vagyis ha nem kötelezi el a hívőt az isteni elgondolás valamennyi területén.

A prófétai igehirdetés gyakorta vagy az esetek többségében fenyegető hangvételű. E fenyegető hangnem itt sem maradhat el. A megtérés és ennek elutasítása közötti választás azonos az élet és a halál között választással (3. v.). A csapásokat, amelyek talán egyik pillanatról a másikra érik majd a nemzetet (s amelyek az evangélium írásának idején feltehetően már be is következtek) a nép bűnei váltották ki. Az evangélista itt a száműzetés prófétáinak tételét teszi magáévá.[5] A nemzet népének bűnei miatt pusztul el; ugyanez ismétlődik most is. Habakuk elutasította ennek az értelmezésnek elfogadását,[6] amely valóban nehezen elfogadható magyarázatnak látszik. Ha ugyanis e tétel igaz volna, a rómaiaknak, akik elfoglalják Palesztinát, elnyomják a népet, és Jeruzsálem városának lerombolására készülnek, nem lehetne olyan nagy sikerük és szerencséjük. Ha az izraelitákat ért szerencsétlenségek büntetések, akkor a rómaiak győzelmei az ő jutalmuk volna. Az evangélium itt olyan gondolkodásmódot tükröz, amelyet Jézus magával a halálával igyekezett megdönteni, amit először történeti és nem vallási kulcs alapján kell értelmezni.[7] Úgy látszik azonban, hogy a cáfolat nem sikerült neki. A történelmi eseményeket titokzatos törvények, a szerencse, valamint a véletlen irányítják, és nem az erkölcsi jó és rossz visszahatásai. A történelem nem ad igazat a jóknak, és nem marasztalja el a rosszakat. Az elszenvedett és az okozott igazságtalanságok egyensúlya nem áll helyre ezen a világon. Az evangélium e tekintetben kétértelmű módon beszél, mert amit mond, az csak eszkatologikus távlatokban érvényes.

A tétel az általa támasztott fenntartások ellenére ismételten megfogalmazódik egy újabb történelmi utalás keretében: Siloe tavának körzetében ledőlt egy torony, és ez tizennyolc ember halálát okozta (4. v.). A teológiai reflexió valószínűleg abban látta e szerencsétlenség okát is, hogy azok, akik meghaltak, bűnösebbek voltak a túlélőknél, miként a kígyó is Laokoónt marta meg a templomban, és nem a többi jelenlevőt. Jézus cáfolja az események ilyesfajta kapcsolatát, de akaratlanul is újabb ilyen összefüggést tételez fel, midőn ugyanazzal a véggel fenyegeti meg nemzedékének embereit hitetlenségük miatt (5. v.), mintha az erkölcsi vétkek vonnák magukra az isteni büntetéseket. Ez azonban nem biztos, sőt hamis felfogás, amelyet az események minduntalan cáfolnak. Jézus ártatlan volt, mégis a gonosztevők vesztőhelyén halt meg, ellenségei pedig vígan éltek tovább. Az állítás csak alapjában véve helyes: az igaz embereknek Isten előtt van igazuk, és - ha nem is tudjuk, mikor - igazuk lesz elnyomóik ellenében is, de bizonyára nem a jelenlegi történelem időszakában.

A fügefáról szóló példázat (6-9. v.) a megtérés sürgető voltát világítja meg. A földbirtokos arról tárgyal vincellérjével, hogy a szőlőjében levő fügefát ki kell-e vágni, vagy meg lehet-e még hagyni. A gazda sürgősen közbe szeretne avatkozni, vincellérje azonban halogatná a dolgot. Jóllehet a példázat kifejezetten nem szól erről, úgy látszik az utóbbi álláspontja győzedelmeskedett. Ha kilépünk a metaforából, a két szereplőben egyrészt Istent, másrészt földi munkatársait, vagyis annak az országnak munkásait kell látnunk, amelyet a Biblia időnként a szőlőhöz hasonlít.[8] A gazda és a vincellérje közötti beszélgetés szemmel láthatóan azt a párbeszédet utánozza, amelyet Jahve folytatott Ábrahámmal a tómelléki város elpusztításával kapcsolatban.[9] Mindkét esetben látható a véleménykülönbség, és az is, hogy az emberi könyörgés mérsékli az isteni szigort. A magasztos és magasságbeli Úr egy idő után meghajlik barátainak, emberi munkatársainak kérései és tanácsai előtt. A hívő mindig megközelítheti Istent, egészen addig, hogy még döntéseinek visszavonására is ráveheti őt. Valószínű azonban, hogy nem ez a példabeszéd fő mondanivalója (tudniillik, hogy Isten alárendeli magát az ember kéréseinek). A szerzőnek az a szándéka, hogy Istennek a teremtményei és a gyermekei irányában tanúsított jóságára és készségére irányítsa a figyelmet.

A példázat alkotójának fő törekvése a megtérés sürgősségének hangsúlyozása. Nem tagadja, hogy ennek az elhatározásnak vagy döntésnek halogatása végzetes is lehet, mert a «büntetés» vagy a halál már annak előtte bekövetkezhet, hogy az ember megváltoztatja életútját. A szerző mindvégig olyan Istent tart szem előtt, aki a teremtmény által tanúsított magatartás alapján már ezen a földön is jutalmat és büntetést osztogat. A példabeszéd kiemeli ugyan, hogy ő hosszantűrő és türelmes, a végén azonban, ha az ember nem felel meg elvárásainak, kérlelhetetlenné válik. A befejező vers (9. v.) értelmezése nagyon problematikus. A vincellér ki fogja vágni a terméketlen fát, azaz Isten ki fogja vágni a bűnbánatot elutasító embert; arról azonban nincs szó, hogy milyen értelemben és milyen módon. Azt nem szabad feltételeznünk, hogy erőszakos halállal sújtja őt. Esetleg arra gondolhatunk, hogy többé nem ad neki kegyelmet a megtéréshez, és magára hagyva mintegy veszni engedi. Csakhogy ez is képtelen feltevés, amely ellentétben áll az egész bibliai és evangéliumi hagyománnyal. A szerző szándéka azonban feltehetően csak az, hogy felhívja a figyelmet a megtérés sürgető voltára, ezzel kapcsolatban mindenkit lebeszéljen a lustaságról, a halogató magatartásról, mert (anélkül, hogy Isten megtagadná segítségét) nem biztos, hogy lesz még megfelelő alkalom a jó útra térésre. S akkor valami olyasmi történhet, mint ami a fügefával, amely terméketlen maradt, és ezért idő előtt a tűzre került.

Történeti síkon a fügefa valószínűleg Izraelt jelképezi, amelynek Isten a tulajdonosa, a vincellér pedig a népért közbenjáró Jézust.[10]


A meggörnyedt asszony (13, 10-17)

10. Egyszer valamelyik zsinagógában tanított szombaton.
11. Íme, volt ott egy asszony, akiben betegség lelke lakott
tizennyolc éve, és annyira meggörnyedt, hogy egyáltalán
nem volt képes felegyenesedni.
12. Amikor Jézus meglátta őt, előszólította és ezt mondta
neki: «Asszony, megszabadultál betegségedből».
13. És rátette kezét, mire ő nyomban felegyenesedett, és
dicsőítette az Istent.
14. A zsinagógai elöljáró azonban megharagudott, hogy
szombaton gyógyított Jézus, és így szólt a sokasághoz:
«Hat nap van, amelyen munkálkodni kell; azokon
jöjjetek gyógyíttatni magatokat, ne pedig szombaton!»
15. Az Úr így válaszolt neki: «Képmutatók, vajon
szombaton nem oldja-e el mindegyikőtök a maga ökrét
vagy szamarát a jászoltól, és nem vezeti-e ki itatni?
16. Hát Ábrahámnak ezt a leányát, akit tizennyolc éve
megkötözött a Sátán, nem kellett-e feloldani ebből a
kötelékből szombaton?»
17. Amikor ezt mondta, ellenfelei mindnyájan
megszégyenültek, de az egész sokaság örült mindazoknak
a csodáknak, amelyeket ő vitt véghez.

Az evangélista szerkesztői elképzelése alapján Jézus már elhagyta Galileát (9,51), ténylegesen azonban még a tómelléki vidékeken, elsősorban Kafarnaum közelében tartózkodik. A jelenlegi epizód színhelye a környék valamelyik zsinagógája, mert nehéz elgondolni, hogy Szamariáról vagy Júdeáról van szó.[11] Annak ellenére, hogy Jézus nyilvános tereken is megszólal, kedvelt helye továbbra is a zsinagóga, ahol szombatonként nyilvánvalóan részt vett az ünnepi liturgián. Talán nem mindig emelkedett szólásra, de már nehéz elgondolni, hogy bárhol is észrevétlenül és csendben meghúzódhatott. Az evangélista a csodát Jézus kezdeményezéseként, azaz a szerencsétlen asszony iránti figyelem és együttérzés gesztusaként tünteti fel. A torzító izületi gyulladás meghajlította az asszony testét, és még abban is megakadályozta, hogy az emberek arcába tekinthessen. Amikor Jézus meglátta őt, feltehetően nagy szánalmat érzett iránta, ezért magához szólította és beszélni kezdett hozzá. Szokásától eltérően az evangélista itt nem számol be beszélgetésükről, hanem csak Jézus végső szavairól ad hírt (12. v.) és arról a cselekedetről, amellyel e szavakat kísérte (13. v.). A betegség a bibliai ember számára nemcsak a szövetek eltorzulása, hanem a gonosz lélek támadása is, amely elpusztítja vagy akadályozza a természet erőinek játékát. A szerző ugyanis bemutatásakor azt mondja az asszonyról, hogy a betegség lelke (pneuma asztheneiasz) tartotta őt fogva, és ez a lélek a válaszban kifejezetten a Sátán nevet kapja (16. v.). Jézus úgy gyógyítja meg az asszonyt, hogy megszabadítja (apolüó) attól a lélektől, amely ilyen «gyengeséget», illetve betegséget okoz.[12] Ezért gyógyító tette egyben szabadítás is.

Szavait rítussal kíséri (13. v.). Ez is egy meglehetősen ősi gyakorlatnak része, amely azonban nem annyira a Biblia világán belül, hanem azon kívül volt érvényben.[13] Jézus kitárja kezét, hogy e mozdulattal a betegre sugározza lelkét, amely képes arra, hogy megfutamítsa a betegség lelkét. Lelke kezén keresztül légies folyadékként áramlik a betegre, és olyan energiát kölcsönöz neki, amely életre kelti megmerevedett testrészét és visszaadja ennek normális hajlékonyságát. A köztük levő kapcsolat szinte mágikus jellegű, és az asszony egyik pillanatról a másikra meggyógyul. Lehetséges azonban, hogy apologetikus és pasztorális megfontolások miatt az elbeszélés nem annyira a történelemhez ragaszkodik, hanem inkább hatás kiváltását szándékolja.

A csoda természetesen nem hagyja közömbösen a jelenlevőket. A beteget nagy öröm keríti hatalmába, szüntelenül dicsőíti Istent, azaz elismeri, hogy a Krisztus által végrehajtott cselekedetben az isteni mindenhatóság és jóság nyilvánult meg. A zsinagógai elöljáró reakcióját vallási aggályai váltják ki, de nagyon valószínű, hogy az a felfordulás is, amely a gyógyítás után támadt a szent helyen (13. v.). A tömeg lelkesedése könnyen kellemetlenséget, kárt okozhatott volna, és annak veszélye is fennállt, hogy szemrehányásokat kap a jeruzsálemi felsőbb elöljáróságtól. Az evangélista szemmel láthatóan kicsit humorizál az elöljáró alakjának «leírásában», mert az a szándéka, hogy az elöljáró személyén keresztül megfosztja hitelétől a zsidó ellenállást, amely még élénk az evangélium keletkezésének idején (14. v.). A Krisztus, illetve az evangélium ellen felhozott zsidó érvek alapjában véve nevetségesek: a csodát azok közé a szolgai munkák közé sorolják, amelyeket szombaton tilos volt végezni. Ez azonban képtelenség. Ennek az állításnak cáfolatában Jézus nem teológiai érveléshez folyamodik, hanem a hétköznapi életre, a háztartás gyakorlataira utal, amelyeket szombatonként is végeztek, mint például a szamarak vagy az ökrök itatását. A zsidó ellenségeskedés tehát előítéletekkel terhes, alaptalan és igazságtalan. A zsinagógai elöljárót és személyén keresztül a zsidó vezető réteget elsősorban nem azok a tettek ingerlik, amelyeket Jézus végbevisz, hanem az a kedvező visszhang, a ragaszkodás és a megtérések, amelyeket e tettek kiváltanak. Jézus teret hódít a nép körében. Ez az, ami bosszantja őket, és ami esztelen reakciókat vált ki belőlük (17. v.).

A végső pillanatban egyrészt valamennyi ellensége színre lép, másrészt pedig a tömeg. Ellenségei bosszankodnak, megszégyenülnek, a meggyőzött tömeg azonban lelkesedik. Az előbbiek elítélik, helytelenítik és visszautasítják Krisztus tettét. Az utóbbiak pedig magasztalják, és visszavezetik e tettet forrásához: Isten az, akitől ered és akire visszaárad a Krisztus művei által kiváltott tetszés és öröm (ekhairen).[14]


A mustármag és a kovász (13, 18-21)

18. Aztán így szólt Jézus: «Mihez hasonló az
Isten országa, és mihez hasonlítsam?
19. Hasonló a mustármaghoz, amelyet fogott
egy ember, és elvetett a kertjében; az pedig
felnövekedett, és fává lett, úgyhogy az
égi madarak fészket raktak ágain».
20. Majd ismét szólt: «Mihez hasonlítsam az
Isten országát?
21. Hasonló a kovászhoz, amelyet fogott egy
asszony, és belekevert három mérce lisztbe,
míg végül az egész megkelt».

Az Újszövetség központi témája a mennyek országa. Jézus az ország valóságát, tényleges jelenlétét, növekedését és terjeszkedését a természet és az ember világára történő utalásokkal igyekszik megvilágítani. A szokványosabb vagy nyilvánvalóbb dolgok segítenek annak felfogásában, ami kevésbé nyilvánvaló vagy teljességgel misztérium. A példabeszédek valójában egybevetések, összehasonlítások és példák. Ha az ember ismer valamilyen dolgot, ennek hasonlóságára elgondolhat valami mást is.

A jelenlegi példabeszédben Jézus mustármaghoz és maroknyi kovászhoz hasonlítja az országot. [15] Mindkettőnek van olyan adottsága vagy képessége, amely segíthet az ország tulajdonságainak megértésében. A mustármag kicsinysége miatt kelt meglepetést. Ha az evangélista ezt kifejezetten nem is említi, a mustár a legkisebb a magok közül, amelyeket általában a kertben vetnek (vö. Mt 13, 31-32). Eredeti méretei ellenére is képes arra, hogy elérje egy fa méretarányait. A szerző nyilvánvalóan a «fekete mustárra» gondol, amely néhány méter magasságúvá és (lombozatában) ugyanilyen átmérőjűvé válik. A fa (dendron) elnevezés természetesen nem illik rá, és még kevésbé a nagy fa. A szerző érvelése azonban nem a természettudományos ismeretek pontosságára alapozódik, hanem arra az ellentétre, amely a mustármag (kokkosz) és ama nagy (mega) növény között van, amellyé a végén válik. Ily módon alakul az ország sorsa is. Amikor Jézus beszél, illetve, amikor az evangélista ír, az országnak még szerények a méretei, de arra rendeltetett, hogy növekedjen, és egyre nagyobb számban fogadja be az embereket.

A példabeszéd meghirdetés, az ország sorsára vonatkozó prófécia, egyben helyzetére és fejlődéstörvényeire történő utalás is. Az egybevetés alapjául a «növekedni» ige szolgál (19. v.). Amilyen biztonsággal és gyorsan fejlődik a mustárnövény, úgy bontakozik ki az ország is. Fejlődését éppúgy nem lehet megállítani, mint ahogy a természeti jelenségekét sem. A szövegből derűlátás sugárzik. Jóllehet Jézust tömegek veszik körül, csak néhány követője áll mellette. A keresztény közösségek szórványos szigeteket alkotnak a zsidóság és a pogányság nagy tengerében. Ennek ellenére ki fognak terjeszkedni, hogy elfoglalják az egész földet.

A növekedés bizonyos, de az is szükséges, hogy a talaj termékeny legyen. A teológiai utalás mellé rögtön odakerül a buzdítás is. Az ember kertjébe vetette a magot, és nem a tövisek közé vagy köves talajra. Egyébként ugyanis a mag nem kel ki, vagy nem lett volna hosszú életű. Az ország haladása annak fogékonyságától és készségétől is függ, aki ezt befogadja.[16] A kicsiny mag az alázatosság, vagy ahogy Máté mondaná, a lelki szegénység (5,3) jelképe, amelyet az ország tagjainak magukévá kell tenniük.

Az egyház kicsiny nyáj, mondotta az evangélista kissé fentebb (12,32). Most ezt a tanítását megerősítendő mustármagnak nevezi. Növekedésének, terjeszkedésének és annak, hogy nagy fává lehessen, elengedhetetlen feltétele, hogy az ember az ország születésének feltételeit is tudatosítsa. Úgy látszik, Lukács közösségében már nincs hely a nagyok és a hatalmasok számára (vö. 1,52), mint ahogy nincs helye a gazdagoknak sem (vö. 6, 20-26). A «szegények egyháza» egyben az alázatosak, a kicsinyek egyháza is (vö. 9, 47-48).

Az ország szinte észrevehetetlen valóság, de úton van a kiteljesedés felé. Rejtett valóság, amely azonban nyilvánvalóvá fog válni. Jézus a kovászhoz hasonlítja (21. v.), amelynek a liszttömeggel szemben látszólag nincsenek esélyei, de a végén mégis sikerül a lisztet megtámadnia és teljességgel átalakítania. A kezdeti előnytelen helyzet a végén visszájára fordul. Jézus prédikációjának idején az ország még olyan valóság, amely egyenlőtlen esélyekkel próbálja megerjeszteni és újraéleszteni az emberi sokaságot, de a benne rejtőző energia a végén sikeresen átalakítja ezt.

Az ország Jézusnak és azoknak az embereknek közössége, akik e közösséget alkotják. Nem szabad meghátrálniuk a súlyos feladat előtt, amelynek elvégzésére hívást kaptak, és nem szabad, hogy elveszítsék a kovász támadó erejét, vagy felhígítsák Krisztus üzenetét. A feladat megvalósítása nehéz, hiszen a kovász is ki van téve annak a veszélynek, hogy elszigetelődik, ahelyett, hogy átjárná a liszttömeget (21. v.). Az emberek, akik elfogadták Krisztus útmutatását, és akik vállalták a feladatot, hogy megerjesztik az emberi sokaságot, nem szigetelődhetnek el e sokaságtól. A közösség azonban nem fogta fel mindig e parancs sürgető jellegét. A lelkiség «fellegvárai», amelyek elkülönültek az emberi családtól, talán ellentétben állnak ezzel az evangéliumi üzenettel, és az ebben a szövegben kifejeződő krisztusi szándékkal. Jézus nem zárkózott elefántcsont toronyba ahhoz, hogy találkozhasson az emberekkel, hanem együtt élt velük. Nem volt híve annak a szeparatizmusnak, amely divatos volt a zsidó világban, amelyben tanított és működött.[17] Nem a magasból tekintett az emberre, nem vonta ki magát abból a társadalomból, amely felé fordult, hanem belülről próbálta azt kovászként átjárni. A kovászról szóló példázat elítélése a klerikalizmusnak és minden olyan elkülönülési törekvésnek, amely az ország hosszú történelme folyamán napvilágot látott.


A szűk kapu (13, 22-30)

22. Amikor Jeruzsálem felé tartott, városról városra
és faluról falura haladva mindenütt tanított.
23. Egyszer valaki ezt kérdezte tőle: «Uram, kevesen
vannak-e akik üdvözülnek?» Erre ő így felelt nekik:
24. «Igyekezzetek bemenni a szűk kapun, mert mondom
nektek, hogy sokan akarnak majd bemenni, de nem
tudnak.
25. Attól kezdve, hogy felkelt a ház ura, és bezárta az
ajtót, megálltok kívül és zörgetni kezdtek az ajtón,
és így szóltok: «Uram, nyiss ajtót nekünk!» De ő így
válaszol nektek: Nem tudom, honnan valók vagytok.
26. Akkor kezditek majd mondani: Előtted ettünk,
ittunk, és az utcáinkon tanítottál.
27. Erre ő így szól: Mondom nektek, nem tudom,
honnan valók vagytok, távozzatok tőlem mindnyájan,
ti gonosztevők!
28. Akkor lesz sírás és fogcsikorgatás, amikor látjátok
Ábrahámot, Izsákot, Jákobot és a prófétákat mind az
Isten országában, magatokat pedig kirekesztve onnan.
29. Akkor eljönnek napkeletről és napnyugatról, északról
és délről, és asztalhoz telepednek az Isten országában.
30. És íme, vannak utolsók, akik elsők lesznek, és vannak
elsők, akik utolsók lesznek».

A szöveg szemmel láthatóan különféle töredékekből álló kompozíció, amelyeket közös téma fog egységbe: az üdvösség és elérésének feltételei.[18] Szerepelnek benne az üdvösség jogi és tényleges örökösei, azok, akiket kizárnak belőle, és azok, akiket befogadnak, az elsők és az utolsók.

Jézus folytatja útját Jeruzsálem felé, amely küldetésének döntő és befejező állomása (22. v.). Közben szüntelenül evangélizálja a városokat és a falvakat, amelyeken áthalad. A «haladni» az egyik olyan ige, amely többször fordul elő Lukácsnál, mint a többi újszövetségi könyvben együttvéve. [19] Jézus a voltaképpeni misszionárius. Mindazoknak az evangéliumi munkásoknak, akik immár az egyházban működnek, az ő példáját kell követniük (vö. 33. v.).

Ehhez a földrajzi előzményhez Lukács még egy másik, epizódszerű bevezetést is csatol. Valaki az üdvözültek számáról kérdezi Jézust. Ezt a problémát olyan akadémikus kérdésnek is tekinthetnénk, mint amilyen a predesztinációs kérdés volt a középkori teológiai iskolákban. A megszólalót talán megdöbbentették Jézus szavai és azok a kemény feltételek, amelyek kétségessé teszik az üdvösség elérését. Lukácsnál azonban a kérdés a «létszámra» vonatkozik, és ezért valószínűbb, hogy egyszerűen teológiai kíváncsiságról van szó. Jézus határozott és vitatkozó hangvételű válasza is erre enged következtetni. Ahelyett, hogy az ember haszontalan kérdésekkel foglalkozna, fontosabb és sürgetőbb az, hogy munkálja saját üdvösségét, ami természetesen nem könnyű dolog. E munka komoly erőfeszítést igényel, s főként súlyos etikai kötelezettségek teljesítését követeli (24. v.). Jézus az érdeklődést elméleti síkról gyakorlati területre helyezi át, a tudás és ismeret szintjéről a cselekvésére, és ide tér vissza később is.

Válasza rigorista zsidó lelkületet tükröz, amelytől az evangéliumnak nem sikerült megszabadulnia. A zsidó lelkiség, miként ezt követően a keresztény is, mindig ellene szegült annak, hogy olcsón adja az üdvösséget. Illés úgy gondolta, egyedül ő maradt hívő, de az Úr megmutat neki még másik kétezer embert, akik nem hajtottak térdet Baál előtt.[20] Jézus válasza nem derűlátó válasz. Az üdvösség útja - mondotta korábban - nehezen járható ösvény (vö. 12, 32-34). Most hozzáteszi, hogy az út végén, amikor már arról van szó, hogy az ember belép az üdvösségre, szűk bejárat előtt találja magát (24. v.). A «szűk kapu» már önmagában véve példázat. A messiási boldogságot, illetve a keresztény üdvösséget várkastéllyal vagy királyi palotával jelképezték, miként az egyszerű ember megvalósulatlan álmait is. Az ilyen épületek bejárata azonban kényelmetlen, szűk, nehezen megközelíthető; az embernek jól fel kell készülnie, hogy bejuthasson rajta. A metaforát félretéve, ahhoz, hogy valaki beléphessen Isten országába, különleges próbák, gyakorlatok és lemondások szükségesek. Lelki síkon is létezik atlétika: az aszkézis a lélek tornája. A keresztény elkötelezettség azt követeli, hogy az ember számolja fel gőgjét és elbizakodottságát, határozottan tagadja meg önmagát, hogy diadalra juthasson Isten akarata, vagyis az ember és a felebarát java. A szöveg olyan látásban vagy változatban mutatja be az evangéliumi eszményt, amely ellentétben áll azzal az örvendező és ünnepélyes hangvétellel, amelyen Lukács is gyakorta megszólal.[21] Különösen is lehangoló a példázat folytatása (24b-28). A házigazda felkel a lakodalmi asztaltól vagy trónjáról, és személyesen zárja be az ajtót. A «szűk kapu» «zárt ajtóvá» válik, és sokan kívül rekednek (24b v.). Jézus és az evangélista hallgatóinak figyelme a lakodalmas teremre terelődik, de sokaknak (polloi) az a sors jutott osztályrészül, hogy nem léphetnek be oda (24b v.). Ráadásul a szerző éppen ezt az első képet mutatja be minden drámai vonásával együtt. E kívül rekedt emberek helyzetét egyre sötétebb színekkel ecseteli. A házigazda (oikodeszpotész) egyre hajthatatlanabbá válik, a kizártak sorsa pedig egyre tragikusabb. Nincs enyhítő körülmény, nincsenek előzetes érdemek, amelyek mérsékelhetnék az ítéletet vagy újragondolásának alapjául szolgálhatnának.

A névtelen kérdező arról érdeklődött, hogy kevesen vannak-e, akik üdvözülnek. Jézus azt válaszolja, hogy az embernek vigyáznia kell, nehogy személyesen az ajtón kívül maradjon. Amikor Jézus és az evangélista beszél, az ajtó még nyitva van (24b v.), de úgy látszik, már csak rövid időre. A gazda egyik pillanatról a másikra felkelhet, hogy elrendelje az ajtó bezárását, és akkor, aki kívül van, örökre kívül marad. A kirekesztett emberek nem az üdvösség hagyományos ellenségei (nem a pogányok), amint ezt a zsidók szokták gondolni, hanem Jézus és az evangélista hallgatói. A «ti» ismételten elhangzik (25-28. v.).

Az ítélet indoka nem az, hogy nem ismerték Krisztust, hanem hogy a legelemibb erkölcsi kötelességeiket sem teljesítették. Gonoszságuk, rossz cselekedeteik és igazságtalanságaik okán zárják ki őket. A váratlanul bíróként is fellépő vagy bírónak mutatkozó házigazda «gonosztevőknek» (ergatai adikiasz) nevezi őket. A keresztény üzenet elsősorban nem elméleti vagy akadémikus elkötelezettséget igényel, hanem gyakorlatot. Az elítélt emberek nem voltak Krisztus és a krisztusi evangélium ismeretének híján, de ismeretük nem tükröződött életükben. Hallgatói, asztaltársai és így valamiképpen barátai is voltak Krisztusnak, de nem követték útját és tanítását. Hallgatták, de mégsem őt választották. A vele való találkozásuknak vagy szembesülésüknek nem voltak gyakorlati következményei, mert nem változtattak bűnös életvitelükön. Azt mondhatjuk, hogy kereszténységük rózsavíz, vallási kultúra volt, de nem keresztény élet. Intellektuális síkon rendelkeztek keresztény ismeretekkel, gyakorlati területen azonban igazságtalan, csalárd és gonosz emberek voltak. A hit nem azonos Krisztus elméleti ismeretével, azaz nem elmélet vagy teológia, hanem a krisztusi élettel egybehangzó életvitel. Az ige hallgatói nem mindig azonosak az ige cselekvőivel.[22] Ezek az indokok magyarázzák az ország történelmében bekövetkező fordulatot: a rejtett hívők nyilvánvalóvá válnak és a hamis hívők helyébe lépnek.

A szűk, majd ráadásul zárt ajtóról szóló tanítás lehangoló érzést kelt. Az üdvösség nehéz és szinte megoldhatatlan probléma. Annak veszélye, hogy az ember elvész, nagyobbnak látszik, mint annak lehetősége, hogy üdvözül. A bíró Krisztus képe, aki könyörtelenül vagy kegyetlenül elítéli azokat, akik visszautasították őt (26. v.), illetve azokat, akik az útjához való elköteleződés mellőzésével csak felszínesen fogadták el őt, a legkevésbé vigasztaló és talán a legkevésbé evangéliumi azok közül a képek közül, amelyeket az ember alkothat magának. A példázat szerint létezik a «túl késő», a «távozzatok tőlem», illetve a félelmetes kapun «kívüli» állapot. A sírásnak és a fogak csikorgatásának megfelelője az «örök tűz». Az, hogy e kifejezések mennyire túlzóak s főként, mennyire torzítóak, kiviláglik, ha egybevetjük őket más (a jó pásztorra, a tékozló fiú atyjára vagy az orvosra utaló) ábrázolásokkal, amelyeket egyébként Lukács is ismer és alkalmaz. [23]

A példabeszéd teológiai jellegű tanításnak látszik, valószínűbb azonban, hogy pasztorális vagy buzdító jellegű beszédnek kell tekintenünk. A közösségben megjelenő vagy talán uralkodó tág lelkiismeretűséggel szemben az evangélista úgy gondolta, hogy fenyegetésekhez kell folyamodnia, miként ezt teszi majd a következő századok igehirdetése is: a jóvá nem tehető vétek miatti örök büntetés kilátásba helyezése talán visszatartja az embereket a helytelen döntésektől.

A befejezés (29. v.) enyhíti a szöveg szigorát, jóllehet nem teljesen, mert még ez is az isteni harag légkörében fogalmazódik meg. E részlet olyan zsidóellenes magatartást tükröz, amely jelen van az egyházban, de amely bizonyára nem tulajdonítható Istennek vagy Krisztusnak. Az előbbieket felváltó kép azonban vigasztaló. Az üdvösség elvont kifejezése helyett Jézus a mennyek országáról kezd beszélni. Ezt olyan menyegzős lakomához hasonlítja, amelyen a résztvevők arra kaptak hívást, hogy ízleljék meg a túláradó módon felkínált javakat.[24] A lakoma az ünnep, az öröm és az ujjongás hangulatát idézi fel. A meghívás mindenekelőtt a zsidóknak szólt, de csak a pogányok válaszoltak. E különféle helyekről származó emberek azért jöttek, hogy a messiási ország részesei legyenek (vö. 14, 16-24).

Lukács, a pogányok evangélistája, tetszéssel ismétli e kijelentéseket, amelyek a pogányok egyházának alapját szentesítik, illetve alkotják. Azok, akik az országból részesülő pátriárkák és próféták mellett foglalnak helyet, nem Ábrahám fiai (vö. 13,16), nem a választott nép tagjai és a «jog szerinti» örökösök, hanem a földkerekség legkülönfélébb vidékein szétszórtan élő emberek. Az üdvösség történetében előre nem látott fordulat következik be: a választottak elutasítják, s akikről úgy látszott, hogy az elutasítók között vannak, belépnek, hogy helyet foglaljanak e történésben. A pogányok érkezéséről hírt adó kifejezések ősi prófétai jóslatokból származnak.[25] Jézus ezek beteljesedéséről beszél. A pogányok már nem az ígéret földje felé haladnak, hanem az országban vannak, amelynek már megízlelték gyönyörűségét. A szent város és a választott nép immár elvégezte az isteni tervben szereplő feladatát. Az új világ középpontja már nem Jeruzsálem, és az izraelitákat kiűzték az országból. Az üdvösség szabadon árad mindenki felé, és minden ember közreműködhet benne. Az első helyen - mondja Lukács - a pogányok vannak, akik tegnap még a föld négy égtáján szétszórtan éltek, ma pedig már a meghalt és feltámadt Úr lakomáján gyűlnek egybe. Ezek ugyanis megtették a szükséges erőfeszítéseket ahhoz, hogy beléphessenek a szűk kapun, a zsidók ellenben visszautasították ezeket. - Jézus bizonyára beszélt a pogányok üdvösségéről is, de az evangélium írásának idején ez már jó ideje valóságnak számított. Az evangélista egyértelmű és meggyőző bizonyítékát adja ennek.

A prófétai szó történeti jelleget öltött. Jézus mindenekelőtt a zsidókhoz fordult üzenetével, de ezek ezt nem fogadták be, hanem inkább saját törvény-magyarázatuknál és hagyományaiknál maradtak. Amikor pedig az evangélium gyökeret vert, és ők észrevették hiteles voltát, hiába kísérelték meg, hogy belépjenek az országba, ez már nem sikerült (27. v.). Ily módon azok, akik utolsók vagy kívülállók voltak, az első helyre léptek, akik pedig elsőknek látszottak, utolsókká lettek. E végső mondat mérsékli azokat az aggodalmakat, amelyeket az előző versek kelthettek.

Lukács nem az abszolút értelemben vett üdvösségről beszél, hanem Krisztus igehirdetéséről, amely a zsidóknak szólt, és amelyet főként vagy kizárólagosan a pogányok fogadtak el. A «kint» és a «bent» közti ellentét az «utolsók» és az «elsők» közti ellentétté változott. Az nem hangzik el, hogy akik «utolsókká» lettek, nem engedhetők - esetleg némi késéssel - az országnak, ha nem is az első, de a második lakodalmi asztalához. Az ajtó be van zárva, de csak annak jelképeként, mindig fennáll annak a veszélye, hogy az ember elvéti az ország útját. Lukácsnak, a krisztusi szelídség írójának, nem áll szándékában, hogy bárkit is kizárjon az üdvösség eléréséből.


Úton kell lennem (13, 31-35)

31. Még abban az órában néhány farizeus
ment oda hozzá, és így szóltak: «Menj,
távozz el innen, mert Heródes meg
akar ölni».
32. Erre ő ezt mondta nekik: «Menjetek,
mondjátok meg annak a rókának: Íme,
ma és holnap ördögöket űzök ki, és
gyógyítok, de harmadnap bevégzem
küldetésemet.
33. Ellenben ma, holnap és a következő
napon úton kell lennem, mert lehetetlen,
hogy próféta Jeruzsálemen kívül vesszen el».
34. «Jeruzsálem, Jeruzsálem, aki megölöd a
prófétákat, akik hozzád küldettek, hányszor
akartam összegyűjteni gyermekeidet, mint
tyúk a csibéit szárnyai alá, de nem akartátok!
35. Íme, elhagyottá lesz a ti házatok. De mondom
nektek, nem láttok addig engem, míg el nem
jön az az idő, amikor ezt mondjátok: Áldott,
aki jön az Úr nevében!»

A jeruzsálemi út említése olykor-olykor visszatér, hogy összekösse a 9,51-19,28 hosszú szakaszát betöltő részeket. Jézus egyik városból a másikba megy, s közben tekintetét a szent városra szegezi (13,22). Úgy látszik, egyesek meg akarják állítani ezen a végzetes úton, de mindhiába. A részlet a messiás és így a próféták sorsa címet is viselhetné.[26] A vitát egyes (tinesz) farizeusok kezdeményezik. Most nem látszik, melyik oldalon állnak. Az azonban nem valószínű, hogy Jézus szokványos ellenfelei, azok, akik felelősek missziójának kudarcáért, most hirtelen az ő pártjára álltak volna. Kétséges, hogy közbelépésüket az a szándék vezérelte, hogy segítsenek Jézusnak. Sokkal inkább arra kell gondolnunk, hogy saját ügyüket, illetve a názáreti ál-próféta elleni küzdelmüket akarták előbbre vinni. Beszédük hangneme egyébként egyáltalán nem barátságos vagy bizalmas, bármilyen kevéssé ügyel is az ember az evangélium igealakjaira (imperatívuszaira). Nem kizárt, hogy a farizeusok, a helység «értelmiségi emberei», féltek Jézus népszerűségétől vagy a vele kapcsolatos növekvő kellemetlenségektől, s ezért nem akartak közvetlen vitába bocsátkozni vele, hanem inkább el akarták távolítani. A Heródes személyére és fenyegetéseire hivatkozás álláspontjuk megerősítését szolgálja. Heródes, a Keresztelő gyilkosa (8, 7-9), a mumus, aki kapóra jön nekik. Csakhogy Galilea királyáról, aki kétségtelenül nem volt éppen szent ember, az evangélium további részeiből nem derül ki olyasmi, hogy gonosz terveket szövögetett volna Jézus ellen. Legfeljebb arról lehet szó, hogy az esetleges népi forrongások elkerülése érdekében valamiképpen állást foglalt Jézus ellen, amit a farizeusok saját érdekeik védelmében halálos ítéletként tolmácsoltak (31. v.).

Jézus válasza értésünkre adja, hogy ő maga mesterkedésnek tekintette közbelépésüket. Szinte barátokként mutatkoznak be, Jézus azonban Heródes ügynökeiként kezeli őket, és olyan választ ad nekik, amely közvetlenül rájuk vonatkozik. Védelmébe veszi saját misszióját, az üdvösség elkerülhetetlen útját, és ez sokkal inkább érdekelhetné beszélgető partnereit, mint az idumeai királyt. Heródes eléggé szokatlan módon kapja a «róka» nevet. Az ő «szabadossága» vagy könnyelműsége ugyanis senki előtt nem volt titok, s viszonylag kevés számú politikai intrikája miatt sem illik rá e név. Kétségtelenül «róka» volt azonban Heródiás. Előfordulhat, hogy az evangélista e pillanatban reá gondol, vagy a farizeusok elleni támadásának akar hangsúlyt adni, akiket Heródes jellemzőivel ruház fel éppúgy, mint ahogy a farizeusok próbálták saját terveiket az uralkodó szándékaiként feltüntetni. Mindenesetre Heródes árnyéka már rávetődik a jeruzsálemi útra. Ez arra szolgál, hogy felkészítse az olvasót az egyre közelebb kerülő végső drámára. A király nem lesz főszereplője a végső eseményeknek, de ő az egyedüli személy, aki előre vetítheti a végkifejletet, tekintettel arra, hogy egyelőre nincs ok a jeruzsálemi politikai és vallási tekintélyek szerepeltetésére.

Jézus missziója továbbra is az a küldetés, amelyet ünnepélyesen meghirdetett Názáretben (4, 18-22), megerősített a Keresztelő küldöttei előtt (7, 18-35), és rábízott a tizenkettőre (9, 1-4), valamint a tanítványokra (10,1). Ő azért küldetett, hogy megszabadítsa az embert a démon igájától, és ezért végzi a gyógyítás cselekedeteit. A sémita gondolkodás és elképzelés szerint a test az a közeg, amelyen keresztül a gonosz lélek megszállja az embert, és saját akaratának alárendeltjeként tartja fogva.[27] A betegséget ezért a fizikai erők meggyengülésének tekintették, amelyet a sátáni lélek váltott ki, hogy tetszése szerint cselekedhessék a tehetetlen emberrel. A betegség és a megszállottság így rokon értelmű kifejezés. Jézus azért jött, hogy megszabadítsa az embert a démontól, és ezt a betegségek meggyógyítása által igazolta. A messiás a Sátán ellenlábasa, mert ez Isten ellenfele. Isten országát nem lehetett beiktatni a «vetélytárs» országának lerombolását megelőzően. Heródes nem tudott erről a teológiáról, de a farizeusok számára, akik maguk is gyakorolták az ördögűzést (vö. 11,19), ez nem volt ismeretlen. Jézus erre akarja őket emlékeztetni, hogy magyarázza, igazolja eljárásmódját és az isteni tervben betöltött szerepét. A Sátán elleni harc és a nagyszámú csoda ezt mindenki számára nyilvánvalóvá tette, s mindez csak megerősítette Jézusnak azt az igényét, hogy ő Isten küldöttje. A farizeusoknak, akik szakértői voltak a törvénynek és az isteni szónak, ebből le lehetett és le kellett volna vonniuk a megfelelő következtetéseket. Jézus útját Isten jelölte ki (vö. 3, 21-22), ezért ő feltartóztathatatlanul halad előre, még ha különféle irányokból érkező fenyegetések kísérik is ezt az utat. Ez az ösvény előre meghatározott terv szerint kanyarog, irányát senki sem tudja megváltoztatni, még a messiás sem (vö. 4, 2-13). Újra megjelenik a «kell» (dei) ige minden végzetszerűségével és tragikumával együtt. Jézus és ellenfelei felett érvényre jut egy akarat, amelynek akár tetszik, akár nem, mindenkinek alá kell vetnie magát, tiszteletben tartva az események ritmusát és előre megszabott határnapjait. Az üdvösség olyan terv, amely még azoknak a szereplőknek elgondolásait is felülmúlja, akik segítik megvalósulását.

A «ma, holnap és a következő napon» kifejezés talán a szőlősgazdáról szóló példázat három évére utal (7. v. ). Valószínűbbnek látszik azonban, hogy biblikus módon, a hármas «szám» előnyben részesítésével Jézus nyilvános működésének rövid időszakát hangsúlyozza, amelynek még van má-ja és holnapja, de hamarosan, a harmadik vagy utolsó napon befejeződik. [28] A teleioumai ige kétértékű szó (32. v.). Egyrészt annyit jelent, mint valaminek a végére jutni, másrészt annyit, mint beteljesíteni. A külsődleges és felszínes szemléletben úgy látszik, Jézus a harmadik napon megszűnik mozogni, azaz megszűnik élni, valójában azonban ebben az időszakban teszi teljessé misszióját. Halála nem kudarc, hanem győzelem, mert az Atya akaratának való teljes odaadottságának (33. v.: «kell»: dei) következménye. Szeretetből és nem vak szadizmus miatt hal meg, ezért küldetésének végső időszaka egyben missziójának csúcspontja is. [29]

A farizeusoknak az a mesterkedése, hogy Jézust megállítsák vagy eltérítsék útjáról, valamiféle felülről jövő döntésbe ütközik. Jézus nem változtathatja meg útját, mert ezt az utat nem ő jelölte ki. Minden embernek, és még inkább a prófétának, előre kijelölt útja van. Jézus szolgálata kötelező jellegű célra irányul, és ez a cél - feltéve, hogy nem akar kudarcot vallani - elkerülhetetlen. Az evangéliumi üzenetnek hivatalosan is fel kell hangzania a zsidóság fővárosában, közvetlenül kell eljutnia a nép képviselőihez, mert az üdvösség a szent városból jön (33. v.). Ezt az állomást elkerülni annyit jelentett volna, mint kijátszani a messiási program egyik alapvető elemét, és az isteni üzenet nyilvános, félreérthetetlen és hivatalos meghirdetése helyett beérni valamiféle másodlagos és szinte mellékes meghirdetéssel. Jézusnak a prófétai hagyományhoz kell tartania magát, azaz a nemzet legfőbb vezetőihez kell eljuttatnia szavát; de a város is tiszteli saját szokásait, vagyis azt, hogy megöli a prófétákat. Isten elgondolása nem az, hogy küldöttei Jeruzsálemben elpusztuljanak, hanem hogy e városban beszéljenek. A történelem azonban bizonyította, hogy a főváros vezető és uralkodó rétegei az esetek többségében megölték a prófétákat, és ezáltal kezeskedtek az immár elterjedt népi vélemény igazáért, amely szerint próféta nem veszhet el Jeruzsálemen kívül (33. v.). Ezt az elsősorban történelmi és nem teológiai törvényszerűséget Jézus sem kerülheti el. Rendeltetése az, hogy Jeruzsálembe jusson, minthogy azonban valódi próféta, ő is meg fogja tapasztalni, hogy küldetését halállal kell koronáznia. A «nem veszhet el próféta Jeruzsálemen kívül» így is fordítható: nincs olyan próféta, aki nem a zsidóság legfőbb hatóságai előtt fejezi be misszióját, és nem életével fizet e merészségéért. [30]

A keresztény igehirdetés ügyelt arra, hogy elsősorban a zsidóság vezetőit tartsa felelősnek Krisztus haláláért (vö. Mt 23, 37-39). A Jeruzsálem elleni panasz nem a város lakói ellen szól, hanem azok ellenében, akik sorsukat irányítják. Az ókori felfogás szerint az uralkodó megszemélyesíti alattvalói sorsát. A lakosságot közvetlenül csak azok a következmények illetik, és csak azok érintik, amelyeket vezetőik gaztettei miatt kell elviselniük. Már a Jeruzsálem név ismétlése is jele annak a nagy szomorúságnak (34. v.), amelyet Jézus akkor mutatott, amikor az elcsigázott és pásztor nélküli nyáj iránt érzett együttérzéséről beszélt (vö. Mk 6,34). Könnyeit fogja hullatni a szent város sorsa miatt (19,41), és a Golgotára vezető úton arra szólítja majd Jeruzsálem asszonyait, hogy önmagukat és fiaikat sirassák (vö. 23, 28-31). Ugyanerről a megindultságról tesz tanúságot ebben a megszólításban is. Az evangélista apologetikus törekvései lelkipásztori gondokkal társulnak. Az egyház nem lelte örömét a viszályban, az ellenségeskedésben és abban, hogy az izraeliták eltávolodtak az üdvösség útjától. Ezért újra és újra szomorúan szólítja fel a szent várost, hogy vegye észre az Úrnak a názáreti Jézus által tett látogatását. Van még nyitott kapu, van még remény Izrael számára, és ugyanakkor fenyegetés körvonalazódik az egyház számára, amely helyébe lépett. Az evangéliumok nem egyszerű krónikák vagy szenvtelen értekezések, hanem inkább katekézis-részletek, homiliavázlatok és a közösség okulására szolgáló buzdítások. Jeruzsálem pusztulása, amely az evangélium írásának idején már bekövetkezett, az egyház történelmének távlataiban az evangélizálás nagy akadályának megszűnéséből fakadó vigaszként és a hívő közösség hasonló sorsra jutásának lehetőségére emlékeztető fenyegetésként él tovább.

Jeruzsálem hírnevét az adja, hogy Isten (a templom) és a király városa, az evangélista szerint azonban a város gonosztetteiről - gyilkosságairól és megkövezéseiről, a görög-római vagy a sémita normák szerint foganatosított kivégzéseiről - híres. A próféták azok a küldöttek vagy apostolok (aposztelló), akiket Isten irányít népéhez. Az üdvtörténet folyamán ezek sosem hiányoztak, és nem is fognak soha elmaradni. Fontos, hogy az ember akkor is fel tudja ismerni őket, ha nem hivatalos öltözékben jelentkeznek.

Jézus ténylegesen Galileában tartózkodik, és úgy szól Jeruzsálem lakóihoz, mint valamiféle bölcs mester a tanítványaihoz. Az evangélium keletkezésének idején azonban már Jézus jeruzsálemi küldetése is kudarccal zárult. Az evangélista mégis óvakodik attól, hogy vitába szálljon a zsinagóga követőivel. Lelkipásztori szempontból alkalmasabbnak látszott arra emlékeztetni őket, hogy amint annak idején Krisztus, most az egyház is nagyon aggódik értük.

A csibéit szárnyai alá gyűjtő tyúk képe (34. v.) klasszikus kép az ókori prófétai és bölcsességi irodalomban.[31] A tyúk mozdulata mutatja, hogy ösztönösen védi kicsinyeit a veszély idején. Isten is «szárnyai alá gyűjti» népét, hogy védelmezze a sinai átkelés folyamán (vö. MTörv 32,11). Jézus pedig megkísérli, hogy hallgatóit egybegyűjtse Isten országába, ahol minden szükséges segítséget és védelmet megkapnak. Jézus próféciái szerint neki elsősorban Izrael szétszórt fiait kell egybegyűjtenie, és azután a többieket. A messiási időszakban a fiaknak vissza kellett volna térnie a közös atyai házba (vö. 35. v.). Jézus erőfeszítései azonban hiábavalóak voltak, mert ők nem hittek missziójában, és nem hagyták, hogy meggyőzzék őket a jézusi szavak, illetve az ezeket kísérő jelek. Izrael összeomlása hitetlenségének gyümölcse vagy következménye. A Jeruzsálem és a zsidóság pusztulására vonatkozó keresztény magyarázat nem lehetett ettől eltérő értelmezés. A zsidók elutasították a messiást, Isten pedig elutasította népét. A történelmi kataklizmákra mindig könnyen adódik teológiai magyarázat és igazolás. A «visszaesés» («hányszor») bűnét azonban nemcsak az izraeliták követték el. Mindig voltak olyanok, akik süketek maradtak Jézus hívására, mint ahogyan egykor a próféták s most az egyház hívására is.

A legsúlyosabb büntetés, amely Izraelre vár, annak a «háznak» lerombolása, amelyet atyáik emeltek (ezért a «ti házatok») Jahvénak. A templom, az izraelita történelem támpontja, a népe körében tartózkodó Jahve lakóhelye,[32] újból s végérvényesen elhagyottá, az ellenség prédájává válik, mert Jahve - a jeremiási jövendölést[33] felidéző Mt 23,38 szerint - újra pusztává teszi e házat. Jeruzsálem többé nem lesz már az Isten választott lakóhelye, és ezért Izrael sem lesz már az ő népe. E néhány szó eltörli a szent történelem és a messiásvárás hosszú évszázadait. Az izraelitákat, akik ennek reményében éltek és küzdöttek, a megvalósulás időszakában kirekesztik az üdvösségből. Isten eltávozott közülük, és elhagyta azt a lakhelyet, amelyet számára emeltek. Az elhagyás azonban csak a hivatalosság szempontjából következik be. Valójában ugyanis Isten ugyanúgy fog bánni Izraellel, mint a többi néppel, s mint minden emberrel. Csupán arról van szó, hogy Ábrahám fiainak nem lesz betöltendő szerepük és missziójuk az üdvösség rendjében.

Miként a prófétáknál mindig, ez a beszéd is tartalmaz vigasztaló üzenetet. Izrael elhagyottsága megszűnhet azon a napon, amelyen a nemzet bűnbánatot tart, vagyis amikor a messiás elutasítása helyett úgy üdvözli őt, mint aki az Úr nevében jön.[34] Lukács valószínűleg nem Jézusnak a jövendő jeruzsálemi bevonulására gondol, mert az evangélium írásának idején az már jó ideje a múlté. Ellenkezőleg, saját korának Izraeljét szólítja fel, hogy ehhez a diadalhoz lelkesedéssel és hittel csatlakozzon, amelyet akkoriban nem tanúsított. Másként fogalmazva: végső és sürgető felhívás ez a nemzethez, hogy fogadja el Krisztust. Az Isten népévé válás feltétele és útja immár nem a templom, hanem Jézus személye, aki az Atyával való találkozás szentségeként egyedüli közvetítő az Isten és az ember között.


[1] Vö. J. Blinzler, Die Niedermetzelung von Galiläern durch Pilatus, in NT 2 (1957-58), 24-29. o.; P. Ternant, Le dernier délai de la conversion (Lc 13), in AssSeig 16 (1971), 59-72. o.

[2] Pilátusnak és elődeinek nevéhez (például Archelausznak, aki háromezer zsidót végeztetett ki Kr. e. 4-ben) különféle öldöklések fűződtek (Kr. u. 26-ban Cezareában a vízvezeték építésének alkalmából; Garizim hegyén a szamaritánusokkal szemben Kr. u. 36-ban), de a források nem említenek egyetlen olyat sem, amely a harmincas évek körül történt volna. Lehetséges, hogy J. Flavius értesülései hiányosak, de az is elképzelhető, hogy gyakorlati célok érdekében az evangéliumi prédikáció hajtotta végre ezt az kronológiai, illetve hely- és névváltoztatást.

[3] Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., III. k., 132-146. o.

[4] Ez a tétel, amely Jób barátainak a tétele, és amelyet sok zsoltár és bölcsességi szöveg is hangoztat, még az Újszövetségben is jelen van (vö. Jn 9,2).

[5] Erre az elvre utal Ámosz (az északi ország elpusztul bűnei miatt), Ozeás, és ezt az elvet fejti ki hosszan Jeremiás, a Deuteronomista és Ezekiel.

[6] A babilóniaiak, akik az izraelitákat «megfenyítették», nem voltak kevésbé bűnösök, mint ők. Vö. Hab 1,12-17.

[7] Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., III. k., 133-141. o.

[8] Vö. Iz 5, 1-7; Mt 20, 1-16.

[9] Vö. Ter 18, 22-23.

[10] Vö. G. Luzzi, Il Nuovo Testamento del N.S. Ges Cristo, Roma, 1911., 147. o.

[11] Vö. J. Wilkinson, The Case of the Bent Woman in Lk 13,10-17, in EvQ 49 (1977), 195-205.

[12] Vö. W. Foerster, daimonia, in G. Kittel, Grande Lessico del N.T., i.m., II. k., 741-790. o.

[13] Vö. Lk 4,40; Mk 5,23.41; 6,5; 7,32; 8,23.25. Ennek ellenére a gyógyításnál alkalmazott kézrátétel, inkább hellén és nem bibliai szokásnak látszik. Vö. E. Lohse, cheir, in G. Kittel, ThWNT, IX, k., 420. o.

[14] Vö. I. fej. 14. jegyz.

[15] Vö. N. A. Dahl, The Parables of Growth, in ST 5 (1951), 132-166.; O. Kuss, Zur Senfkornparabel, in Tgl 41 (1951), 40-49.; H. K. McArthur, The Parable of the Mustard Seed, in CBQ 33 (1971), 198-210.; J. D. Crossan, The Seed Parables of Jesus, in JBL 92 (1973), 244-266.

[16] Vö. Lk 8,11-15: a magvetőről szóló példázat «magyarázata» (8, 5-8).

[17] A Holt-tenger partjain és feltehetően másutt is élő esszénusok alkottak ilyesfajta, azaz zárt közösségeket. Vö. F. Gioia, La comunità di Qumrân, proposte educative, i.m., 190-193. («Comunità essene e monachesimo cristiano»).

[18] Vö. B. Hoffmann, Pantes ergatai adikias: Redaktion und Tradition in Lc 13,22-30, in ZNW 58 (1967), 188-214.; S. Schulz, Q-Die Spruchquelle der Evangelien, i.m., 323-330. o.; J. Seynaeve, La parabole de la porte étroite: l'acceptation pratique du Christ (Lc 13), in AssSeig 52 (1974), 68-77.

[19] 150 esetben szerepel, és ebből 88-szor Lukácsnál.

[20] Vö. 1 Kir 19,14-18.

[21] Vö. R. Bultmann, agalliasis, in G. Kittel, Grande Lessico del N.T., i.m., I. k., 51-56. o.

[22] Vö. Róm 2,13; Jak 1,22-25.

[23] Vö. Lk 15, 4-7 (a jó pásztor); 15, 11-32 (a tékozló fiú); 11, 5-10 (a barát) stb.

[24] Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i.m., II. k., 103-117. o.

[25] Vö. Iz 45,6; 49,12; 59,19; Mal 1,11; Zsolt 107,3 stb.

[26] Vö. H. Hoener, Herod Antipas, Cambridge, 1972.; A. Denaux, L'hypocrisie des Pharisiens et le dessein de Dieu: Analyse de Lc XIII, 31-33, in AA. Vari, L'Évangile de Luc, Gembloux, 1973., 245-285.; W. Grimm, Eschatologischer Saul wider eschatologischen David, in NT 15 (1973), 114-133.; M. Rese, Einige Überlegungen zu Lukas XIII, 31-33, in AA. Vari, Jésus aux origines de la christologie, Gembloux, 1975., 201-225. o.

[27] Vö. W. Foester, daimonia, és e fejezet 12. jegyzete.

[28] Vö. J. Jeremias, Die Drei-Tage-Worte der Evangelien, in Fest. K. G. Kuhn, Tradition und Glaube, Göttingen 1971., 221-229. o.

[29] Vö. 2,43; ApCsel 20,24; G. Delling, teleio, in G. Kittel, ThWNT, XIII. k., 84. o.

[30] A prófétákat mindenkor megölni kész Jeruzsálemnek adott minősítés a történelemből származik: vö. 1 Kir 18,4.13 («amikor Jezabel megölette az Úr prófétáit»); 19,10 («prófétáidat fegyverrel ölték meg»); Jer 26,23 («visszahozták Urijját Egyiptomból, Jojakim király elé vitték, aki levágatta karddal»); Neh 9,26 («prófétáidat meggyilkolták») stb. Nagyon sok tény igazolta a hagyományt, amelyre Jézus hivatkozik. Vö. J. K. Elliot, Jerusalem in Acts and in the Gospels, in NTS 23 (1976-77), 462-469.

[31] Vö. Mtörv 32,11; Zsolt 17,8; 36,7; 57,1; 61,4; 63,8; 91,4; 2 Bar 41,3; IV Ezdr. 1,30.

[32] Vö. 1 Kir 6,2-től; 2 Krón 3,6; Jer 26,6. Vö. E. E. Ellis, The Gospel of Luke, i.m., 191. o.

[33] Vö. Jer 12,7; 22,5.

[34] Vö. Zsolt 118,26.




Tartalomjegyzék
Előző oldal
Következő oldal
Bibliográfia