A keresztség (3, 21-22) Jézust messiássá
konszekrálta. A pusztába való
visszahúzódása és a kísértések
(1-13. v.) megerősítették hivatásbeli
tájékozódását. Már megmutatkozhat a
népnek, honfitársainak. Misszióját - itt is a
Lélek ösztönzését követve (4,14) -
Galileából kiindulva kezdi. A főváros
lármájától és politikai-vallási
irányzataitól távol eső északi
tartomány eszményi terület első missziós
tevékenységéhez. Ez lesz noviciátusi helye
és annak a mozgalomnak bölcsője, amelynek eredetét
adja. A földrajzi keret jól
körülhatárolódik. Jézus nem lép
túl a tartomány határain (vö. 4, 14.31; 8,26;
vö. 23,5; 24,6; ApCsel 10,37); nem megy Tirusz és Szidón
vidékére (vö. Mk 7, 24-31), a Dekapolisz
területére (vö. Mk 7,31) és Fülöp
Cezáreájának körzetébe (Mk 8,27).
Megkísérli és partra száll a Jordánon
túli vidéken, de nyomban visszatérésre
kényszerül (8, 26-37). Úgy látszik, mintha
útjai során elérkezett volna
«Júdeába» is (4,44; 6,17; 7,17), de ezt a
megnevezést Palesztina egész területének
jelölésére is használták, minthogy ez a
zsidók országa. Galileában Jézus előnyben
részesíti Názáretet,
szülővárosát, ahol hivatalosan megkezdi
igehirdetését (4, 14-30). Innen lemegy Kafarnaumba,
második hazájába, amely zarándoklatainak
támaszpontja (4, 31-44). Jézus prófétaként
lép föl (4,24; 7, 16.39), aki örömhírt hoz a
szegényeknek, a betegeknek és az elnyomottaknak (4, 16-21: Iz 61,
1-2). A Szentlélek azért töltötte el, hogy hirdesse az
evangéliumot (4,43; 8,1), és hogy Isten erejével (5,17)
mindenféle betegséget meggyógyítson (4,36; 5,17;
6,19; 8,46). Az ország örömhírét
általában a zsinagógákban hirdeti, amint ezt
Názáretben is tette (4,43; 8,1). Démonokat űz ki (4,
33-37.41; 6,18; 7,21; 8, 2.26-29; 9, 38-43), csodákat tesz (4, 38-40; 5,
4-7.12-26; 6, 6-11.18-19; 7, 1-17.21; 8, 2.22-25.40-56; 9, 11-17) és
megtérésre szólítja a bűnösöket (5,
20.29-32; 7, 36-50). Időközben csodálók,
barátok csoportja (5, 1-11.27; 6, 13-16) gyülekezik
körülötte, akiket azután elküld, hogy
hirdessék Isten országát és
gyógyítsák a betegeket (8, 1-3; 9, 1-6). Messiási
öntudata jelentősen fejlődik, ha azok a nevek, amelyeket
Lukács neki tulajdonít a szóban forgó
témát történetileg követik. E
megnevezések a következők: «Isten fia» (4, 39-41;
8,28; 9, 20-35), «emberfia» (5,24; 6,22; 7,34; 9, 22.26.44),
«Krisztus» (9,20), «mester» (7,40; 8,49; 9,38; 5,5; 8,
24.45; 9, 33.49).
Szavának visszhangja Galileában ígéretes. A
názáretiek részéről
történő visszautasítás feltűnő,
és ez megismétlődik a vidék tekintélyesebb
személyiségei részéről is, de a nép
(vö. 5, 1.17; 6, 17-18; 8, 4.40; 9,37) és a pogányok
részéről nem. Miközben a
törvénytudók és a hatóságok
ellenséges magatartást tanúsítanak (vö.
5,17-6,11), tömegek keresik fel őt, hogy a gyógyulás
elnyerésén túlmenően (4,42; 7,11; 9,11)
hallgassák szavát (5, 1.15; 6,17). Jézus híre
elterjed az egész környéken (4, 15-37; 5,15; 7,17). A
bűnösök bizalommal fordulnak hozzá (5,29; 7, 36-50).
Akad köztük olyan is, akit arra szólít fel, hogy
kövesse őt (5,27). A törvénytudók és a
farizeusok ellenségeskedése valódi motívumok
nélküli, pártoskodásból fakadó
akadékoskodás. Nem fogadják el sem a Keresztelő
szigorát, sem Jézus szabadságát. Látszik,
hogy választott pártjuk érdekében cselekszenek.
Közben Jézus is kezd kiválasztani hallgatói
közül egy tanítványcsoportot, akikre
rábízza Isten országának titkát (8, 9-10).
Minden eshetőségre fölkészülve ők lesznek
művének folytatói, miközben a nagy Izrael az
országon «kívülre» kezdi helyezni
önmagát.
Tartalomjegyzék |
Előző oldal |
Következő oldal |
Bibliográfia |