A voltaképpeni evangélium János prédikációjával
kezdődik (vö. ApCsel 10,37; Mk 1,2; Jn 1, 6-8). Lukács
elhagyja az első fejezetekhez használt saját forrását
és abból a közös dokumentumból merít,
amelyből a Mk 1-8 és a Mt 3, 1-12 is. Különös
gonddal ügyel arra, hogy a Keresztelő és Jézus
tevékenységét elválassza egymástól.
A kettő még csak nem is találkozik egymással.
János nem megy el a Jordán vidékéről,
Jézus pedig nem avatkozik bele tevékenységi körébe,
és később sem halad majd nyomában. Ez az elkülönítés
annyira éles, hogy Lukács még Jézus keresztségénél
sem tesz említést az előfutárról (3,
21-22).
«János ideje» még az Ószövetség
része, de jelzi az átmenetet az Újhoz. János
a híd, amely elszakad az egyik parttól, hogy a másikra
jusson, de megáll a találkozási ponton. Az üdvtörténet
mindkét fázisához hozzátartozik, ezért
a kettő között marad. Lezárja a zsidó korszakot
és bevezeti a keresztény időszakot, jóllehet
ezt nem ő nyitja meg, hanem a messiás. Az asszonyok szülöttei
közül ő a legnagyobb, ennek ellenére a mennyek
országában a legkisebb is nagyobb nála (Mt 11,11).
János küldetése mindig az, hogy előkészítse
a messiás útját. Az evangélium írásának
idején talán még léteztek a Keresztelőhöz
tartozó közösségek. Lukács ugyanis megemlíti,
hogy az előfutár imádságra oktatta tanítványait
(11,1), és még efezusi jelenlétükre is utal (ApCsel
18,25; 19, 1-7). Lehetséges, hogy ez a néhány megjegyzés
valamiféle pasztorális vagy apologetikai problémáról
is árulkodik.
Jézus is a pusztában készül fel missziójára.
Itt jut tudatára hivatásának (keresztség: 3,
21-22). A «hang», amely a «te vagy az én szeretett
fiam, benned telik kedvem» szavakat mondja Jézusnak, megerősíti,
hogy a keresztelkedésről szóló leírás
meghívási elbeszélés. Az ószövetségi
messianizmus szintéziseként Jézus úgy mutatkozik
be, mint «messiáskirály», «fiú»
és «szenvedő szolga». Hivatását
nem a keresztelkedés közben kapja, de ez a hivatás ott
kap megvilágosítást. Ezt követően hozza
döntését, amely visszavonhatatlannak bizonyul. Ezután
találkozik az ellenféllel (4, 1-13). Jézust Isten
Lelke vezérli, de ezzel egyidőben megszólalnak lelkében
a rossz szellem csábító hangjai is, hogy elvonják
figyelmét az Atya sugallatairól. Annak, hogy ezek a hangok
kívülről jönnek vagy saját belső
világából, nincs különösebb jelentősége.
Ami itt számít: ezek a hangok veszélybe sodorják
az üdvözítő választásait és
döntéseit. A végén azonban Jézus elismert,
felszentelt és hatalommal felruházott messiásként
hagyja el a pusztát.
Tartalomjegyzék |
Előző oldal |
Következő oldal |
Bibliográfia |