Mi okból írtam, hogy Luther+  fajtalanságra viszi az embereket?

Az Haffenreffer könyve előtt azzal vádoltak vala engem az Morgók, hogy Luthert+ hamisan gyalázom, hogy ő az embereket fajtalanságra szabadítaná. Mely dologrúl, hogy fondamentomból szóljunk, azt értsük, hogy miképpen az ördög mondatik embert pokolba vinni, mert noha nyilván és igyenesen azt nem vitatja, hogy ember pokolba vágyódnék, de oly dolgokra vezeti az embert, melyekből okvetetlen követközik az veszedelem: azonképpen, hogy Luther+  igazán mondassák fajtalanságra vinni, nem szükség, hogy igyenesen, világos szókkal kiáltsa szabadosnak az paráznaságot, hanem igaz elég, ha oly fondamentomokat vet tanításában, melyekből szükségképpen követközik az fajtalanságra való felszabadítás. Hogy pedig Luther+  ebben az hajóban evezzen, két rendbéli bizonyságokkal erősítettem az Kalaúz-ban, melyekrűl csak rövideden emlékezzünk.

Első rendbéli bizonyságok azok, melyekből kitetszik, hogy oly dolgokat hagyott szabaddá Luther+, melyek vagy semmiképpen nem lehetnek paráználkodás nélkül, avagy erős kételenséggel sokakat paráznaságra vonsznak. I. Szabaddá hagyja Luther+, hogy akinek felesége magát vonogatja, és sem kéréssel, sem fenyegetéssel nem lágyul, az szolgálóleányhoz nyúljon, mint Asvérus. II. Ha valamely asszonynak férje erőtlen (mint gyakran történik vénség vagy betegség miatt), megengedi Luther+, hogy elszökjék az asszony és máshoz menjen. III. Ha az házasok megháborodnak, és egyik fél nem akarja az békességet, szabadságot ád Luther+, hogy az haragos helyett szelídet keressen. IV. Ha valaki feleségét lopásra vagy egyéb vétekre tanítja, felszabadítja Luther+  az asszonyt, hogy más férjet keressen, és ekképpen tízszer is új társot váltson, míg jóra nem akad. V. Ha egyik az házasok közül távul vagyon, nem szükség (az pápisták szokása szerént) halálát vagy megtérését várni, hanem az Luther+  tanácsa szerént, társot kereshet, aki hon maradott. Ezekrűl Luthernek+ saját szavait igazán előhoztam az Kalaúz-ban. Oly dolgok pedig mindezek, hogy szemlátomást fajtalanságra szabadítnak; mert ezennel megmutatom az Urunk szavaiból, hogy az házasságtöréstűl megválva, semmi okból nem szabad elválni, és aki elválván mással lakik, paráználkodik. VI. Noha az Úristen is megtiltotta, és Szent János is nyilván mondotta, hogy nem szabad embernek bátyja feleségéhez nyúlni: de Luther+  szabaddá hagy az bátyád özvegyére. VII. Az Ótörvényben is megtiltatott vala, hogy senki el ne vegye atyjának vagy anyjának húgát, öccsét, vagy nénjét: de Luther+  ezekkel is egybeereszti hallgatóit. VIII. Oly fondamentomot vetett Luther+  tanításában, melyből Ochinus és Leidensis* azt hozák ki, hogy annyi feleséget tarthatnak az emberek, amennyit akarnak. Mert így okoskodott Ochinus az Luther+  fondamentomából: Tudva vagyon, hogy az Ótörvényben az pátriárkák egyszersmind több feléséget tartottak. Az Újtörvényben ez meg nem tiltatott, mivelhogy az Bibliában efféle tilalmot nem találunk. Ha azért igazak az Luther+  fondamentomi, hogy semmit nem tartozunk az üdvösségre szükséges dolgokban hinni, ha az Bibliában fel nem találjuk; és hogy az keresztyén embert törvényével vétekre nem kötelezheti az eklézsia: igyenesen következik, hogy az feleségek sokasága nem oly dolog, mely üdvösségünknek ártalmára lehessen. IX. Az is Luther+  szava, hogy úgy nincs emberi tehetségben, hogy az különböző nem egymás nélkül légyen, mint hatalmunkban nincsen, hogy férfiak legyünk és nem asszonynépek. Azért ételnél, italnál, álomnál szükségesb, hogy az férfiú és asszonyállat együtt légyenek: és egyáltalában lehetetlen az megtartóztatás. Ezt pedig az utolsó mondást az Augustai Confessio és az Concordia majd hasonló formán tanítják. Ezzel vajon mire izgattatnak, kinek szerencséjek nem találkozik, és vagy beteg társok, vagy távul vagyon? Ha mindennap egyszer enni s innya kell embernek, meggyen az szükségesb dologban?

Második rendbéli bizonyságok azok, melyek megmutatják, hogy Luther+  az ő követőiben bűn nélkül valónak jelenti az bujaságot. Az Morgók írják, hogy igazán mondatik Luther+  fajtalanság mesterének, ha titkon vagy nyilván azt mondotta, hogy nem bűn az paráznaság. Ezt pedig, noha titkon, de vastagon és sokképpen tanította Luther+, mint az Kalaúz-ban sok jelenségekkel megbizonyítám. Rövideden emezek az bizonyítások kútfejei: I. Amire ember törvénnyel nem köteles, abban, ha általhágja sem vétkezik. (Rom. [Ad Romanos – Pál apostol levele a rómaiaknak (Róm) – a szerk.] 4. v. 15. 1. Joan. [I. Joannis – János apostol levele I. (1Jn) – a szerk.] 3. v. 4.) Az Luther+  tanítása szerént, az keresztyén ember köteleztetik törvénnyel, az hatodik parancsolatnak megtartására: Tehát az Luther+  tanítása szerént annak általhágásában nem vétkezik. Második része abból kitetszik, mert Luther+  tanítása az, hogy minden törvény, még az Decalogus* is elrontatott, és az keresztyén embert semmi törvény nem kötelezi. II. Amit ember szabad akarat nélkül cselekedik, abban vétek nincsen, mint az Kalaúz-ban megbizonyítottam. Az Luther+  tanítása szerént ember az paráznaságot, gyilkosságot szabad akarat nélkül cselekeszi, mivelhogy ő tanítása az: hogy mindenek elváltozhatatlan kételenségből lesznek. III. Ami teljességgel lehetetlen, abban nem vétkezik ember, és büntetést sem érdemel érette. Luther+  pedig és az Concordia lehetetlennek tartják, hogy ők valamit az Isten törvényében megtartsanak. IV. Amit Isten ő maga cselekszik mibennünk, az nem érdemli az Isten haragját, mint másutt megmutatám. Az Luther+  vallása szerént azt is, amit gonosznak mondunk (ilyen pedig az paráznaság), Isten cselekeszi az emberben, mint az Kalaúz-ban megláthatod. V. Amely cselekedet embert meg nem rútítja, sem el nem kárhoztatja, annak eltávoztatása nem szükséges. Az Luther+  tanítása szerént, az ő híveit azok az bűnök sem mocskolják bé, melyek az pápistákat elkárhoztatják, mint az ő saját írásiból feljegyzettem. VI. Amit Isten emberben bűnnek nem tart, mivelhogy az ő ítíleti igaz és csalatkozhatatlan, abban vétek nem lehet. Az Luther+  tanítása szerént pedig az törvény ellen való cselekedeteit sem tartja Isten bűnnek, az Luther+  hívekben, mint az Kalaúz-ban megbizonyítám önnönmagokkal.

Mindezekből kitetszik, hogy Luther+  alattomban erősen tanította, hogy az paráznaságban vétek nincsen. És ezek az igaz okok, melyekért írtam, hogy Luther+  az bujaságra szabadít.




Hátra Kezdőlap Előre