| Kubikosdalok | TARTALOM | Csúfolók, tréfás és gúnydalok |
Különböző jellegű, tartalmú dalokat magába foglaló csoport. Észrevehetően széles körben érvényesült itt a műdalok, az irodalom, a deákos versezetek hatása. Sok rokon vonást találunk a katona-, pásztor- és betyárnótákkal éppen úgy, mint a szerelmi dalokkal. Köztük állandó volt a kapcsolat, és így állandó és végleges határt nem is lehet húzni.
A bordalok és a mulatónóták alkalomhoz kötődnek, és ezek eléggé változatosak. A legkülönbözőbb népi összejöveteleken: névnapokon, disznótorban, kocsmai mulatozáson, lakodalomban, szüreten, pincézéskor vagy csak egyszerű poharazáskor gyakran előkerülnek. Tartalmukban sokszor kötődnek egyik vagy másik alkalomhoz. Így szívesen emlegetik a kocsmát, a csárdát:
| Ha bemegyek a kustányi csárdába, |
| Eszem, iszom kedvem szerint rovásra. |
| Elégséges hitelem van ott nékem; |
| Megfizetek, becsületem nem sértem. |
| Szép csárdásné, nekem pirosat hozzon, |
| Az áráról semmit se gondolkozzon! |
| Eladom a kifliszarvu tehenet! |
| Bor árárul mégis teszek eleget! |
Felsőkustány (Zala m.) |
A bordalok szívesen és sokszor szembeállítják a munkát az ivással:
| Addig iszom a csárdába, |
| Mig egy lovam lösz a hámba. |
| Fakót fogom a lógóra; |
| Keressön borravalóra! |
| Még azt mondják, korhely vagyok, |
| Hogy dolgozni nem akarok. |
| Dolgozom én, mikor illik, |
| Mikor pénzöm fogyatkozik. |
Ormánság (Baranya m.) |
Az ivás nem eshet meg a bor, az ital dicsérete nélkül, különösen, amikor már a jókedv egyre inkább emelkedik:
| Bor, bor, bor, |
| De jó ez a piros bor! |
| Asszony is iszik belőne, |
| Félre áll a kontya tőlle. |
Nagyszalonta (Bihar m.) |
A bordicsérőt a társaságban az itató- és koccintónóta követi, melybe sokszor a jelenlevők nevét is beleszövik. Máskor meg jeles mondásokkal biztatják azokat, akik valamiért húzódnak az ivástól:
| Adott Isten szekeret, |
| Szekerembe kereket, |
| Poharamba feneket, |
| Abból iszom eleget. |
| A doktor is azt mondja, |
| Hogy a vizet ne igyam, |
| Mert a vízben béka van, |
| Életemnek vége van. |
Mohács (Baranya m.) |
{H-482.} Aztán előkerülnek azok a nóták is, melyek a részegséggel foglalkoznak, meg a következményeit ecsetelik:
| Kimentem én a szöllőbe, |
| Kapát vittem a kezembe; |
| Felakasztottam a fára, |
| Bort ittam a rovására. |
| Még azt mondják az emberek, |
| Hogy az orrom bortul veres. |
| Mért veres a liba orra, |
| Mikor sose mártja borba? |
| Bort ittam én, boros vagyok; |
| Hazamennék, de nem tudok. |
| Aki tudja, mért nem mondja: |
| Merre van az országutja? |
| Azt mondják rám az asszonyok, |
| Hogy a bortul ingadozok. |
| Ingadozik a nádszál is, |
| Pedig csak a viztül ázik. |
Tálya (Zemplén m.) |
De sorolhatnánk tovább a koccintókat, az itatókat, a pap-, leány- és asszonycsúfolókat, a kocsmai verekedésről szólókat, hogy az igazi ivók még a sírba is magukkal viszik az üveget. Míg az alábbi összekötő a betyárdalok irányába, hiszen róluk azt őrizte meg a hagyomány, nagyon kedvelték az italt, a cigányt és a szép asszonyt:
| Mikor a betyárok |
| Világbú kimulnak: |
| Gazdag kocsmárosok |
| Kúdulásra jutnak. |
| De a szép asszonyok |
| Mind lerongyollanak; |
| Hegedüs cigányok |
| Hazaballaghatnak. |
Szaján (Torontál m.) |
A legtöbb bordalt ott ismerik, ahol sok bor terem. Így minden jelentősebb borvidéknek megvan a jellegzetes dalkincse, ami nélkül valamirevaló mulatság nem történhet meg.
| Kubikosdalok | TARTALOM | Csúfolók, tréfás és gúnydalok |