{949.} 2. Dráma- és színházelmélet a századelőn

A fejezetben ismertetett drámaelméleti művek kiadásai: Lukács György, A modern dráma fejlődésének története. I–II. Bp., 1911.; Bp., 1978. (Lukács György összes művei) – uő, A tragédia metafizikája. In: L. Gy., Ifjúkori művek (1902–1918). Bp., 1977. (Lukács György összes művei) 764–806. – Hevesi Sándor, Tragédia és vígjáték. In: H. S., Dráma és színpad. Bp., 1896. 4–34.; Lukács György, A „románc” esztétikája. Kísérlet a nem-tragikus dráma formájának metafizikai megalapozására. In: L. Gy., Ifjúkori művek, 784–806.; uő, A dráma formája. In: L. Gy., Ifjúkori művek, 106–110.; uő, A nem-tragikus dráma problémája. (Das Problem des untragischen Drama). In: L. Gy., Ifjúkori művek, 519–523.; uő, Két út – és nincs szintézis. Megjegyzések a tragédia stílusproblémájához. In: L. Gy., Ifjúkori művek, 527–531.

Lukács Györgyről és drámaelméletéről: Szerdahelyi István, L. Gy. Bp., 1988. (Kortársaink); Bécsy Tamás, Lukács György drámaelméletei. Irodalomtörténeti Közlemények, 1984. 22–43.; uő, Lukács György a „románcról” – és ami abból következhet. In: Lukács György irodalomelmélete. Pécs, 1985. 17–28.; uő, György Lukács’s theory of drama. In: Hungarian Studies on György Lukács. II. Bp., 1993. 357–384.; uő, A drámakönyvről – az elmélet horizontjában. Literatúra, 1999. 308–323.; Fehér Ferenc, A dráma történetfilozófiája, a tragédia metafizikája és a nem-tragikus dráma utópiája. (Válaszutak a fiatal Lukács drámaelméletében). Irodalomtörténet, 1977. 58–103.; Fehér Ferenc, The pan-tragic vision: The metaphysics of tragedy. New Literary History, 1980/2. 245–254.; Orosz István, A luciferi mű és a szférikus Lukács. (Partikuláris megjegyzések A modern dráma fejlődésének történetéről.) In: A fiatal Lukács dráma- és művészetelmélete. Bp., 1979. (Színházelméleti füzetek, 11.) 107–125.; Poszler György, Filozófia és műfajelmélet. Költői műfajok Hegel és Lukács György esztétikájában. Bp., 1988.; Ungár Júlia, A forma küzdelme az élet ellenében. (Lukács György: A modern dráma fejlődésének története.) In: A fiatal Lukács dráma- és művészetelmélete. Bp., 1979. (Színházelméleti füzetek, 11.) 126– 196.; Veres András, A fiatal Lukács tragikumelmélete és a magyar irodalom. In: Lukács György és a magyar kultúra. Tanulmánygyűjtemény. Bp., 1982. (Esztétikai kiskönyvtár) 59–76.

A fejezetben ismertetett színházelméleti művek kiadásai: Balázs Béla, Dramaturgia. Bp., 1918. (Előadások a szellemi tudományok köréből, 2.); uő, A színjáték elmélete. Wien, 1922. (Európa ismeretterjesztő könyvtár, 2.) – Bárdos Artúr, Az új színpad. Bp., 1911. – Hevesi Sándor, A színjátszás művészete. Bp., 1908. (Tudományos zsebkönyvtár, 213–215.) és H. S., Az előadás, a színjátszás, a rendezés művészete. Bp., 1965. 165–298. – Vidor Dezső, A színpadi rendező és munkája. Bp., 1906.

Balázs Béla színházelméletéről: Lenkei Júlia, Balázs Béla színházesztétikája. In: A fiatal Lukács dráma- és művészetelmélete. Bp., 1979. (Színházelméleti {950.} füzetek, 11.) 277–344. – Bárdos Artúrról: Gajdó Tamás, B. A. és az Új Színpad. Színháztudományi Szemle, 26. 1988. 144–197.; uő, A színpadi tér Bárdos Artúr elméleti műveiben és rendezésében. Pro Philosophia Füzetek, 2–3. 1995. 3–12.