Lukács evangéliumának utolsó része,
a 19,29-24,53 azt örökíti meg, hogy Jézus hivatalosan
hogyan nyilvánult meg Izrael és közvetve a Jeruzsálemben
tartózkodó emberek számára a zsidóság
fővárosában. A Jézus által szándékolt
és szervezett dicsőséges bevonulás e megnyilvánulásnak
nyitánya. Megtörik a csend, amely a korábbiakban a Krisztus
személyével kapcsolatban mindvégig megőrződött.
Immár egész tömeg hirdetheti fennhangon messiási
és királyi címeit (19, 37-38).
Lukács elbeszélése a többi szinoptikuséhoz
hasonlóan három részre oszlik: a templomi prédikáció
(19,29-21,28), a szenvedés és a halál (22,1-23,56),
valamint a feltámadás (24, 1-53).
Jézus a «király», aki azért jön,
hogy meglátogassa népét és fogadja a személyét
megillető hódolatot (vö. 19,38). Ő már
bizonyos abban, hogy kudarc vár reá. Ennek ellenére
minden erejével azon van, hogy a jeruzsálemieket is elvezesse
Isten misztériumának ismeretére. Prédikációjának
helye a templom, amelyet azonban előbb igyekszik megtisztítani
(19, 45-46). Itt találkozik a néppel, amelynek megadja a
szükséges útmutatásokat (19,48; 20, 1-9.26.45;
21,38), és magukkal a vallási vezetőkkel is (20, 1-47),
akiknek immár nyíltan beszél saját méltóságáról
(19, 27-48; 20, 1-47). A jeruzsálemi prédikáció
Lukácsnál tovább tart, mint két (vö. Mt
21,18) vagy három nap (vö. Mk 11, 12.20). Erre a 19,47; 20,1;
21, 37-38 utalásai alapján lehet következtetni.
Jézus kísérletei nem mérséklik a
szemben állók ellenséges érzületét.
Ahelyett, hogy felhagynának az ellenállással, támadásba
lendülnek: úgy döntenek, hogy elhallgattatják a
veszélyes prófétát (20, 1-12), és ebben
egyetértenek velük a törvény emberei is (20, 20-47).
A jeruzsálemi megnyilvánulást a csodák hiánya
fémjelzi. Minden arra szolgál, hogy kiemelje a feltámadást,
az égi jelet vagy Jónás jelét, amelyet Jézus
felkínál ellenségeinek (11, 29-30). Talán ezért
van az is, hogy Lukács elhagyja az elszáradt fügefáról
szóló elbeszélést (vö. Mk 11, 12.14.20-21).
Jézus prédikációja nagy egyetértést
vált ki a «népben», amely ajkán csüng
(19,48), és kora reggeltől várakozik rá (21,38).
Nyílt ellenségei a főpapok, akik haragra gerjednek
amiatt, hogy kiűzi a kereskedőket a templomból (19,47),
és cselekedetének indítéka felől kérdezősködnek
(20, 1.19). A népnek adott tanítás, valamint a felsőbbségekkel
és a szadduceusokkal (20, 27-40) folytatott vita után Jézus
ellentámadásba megy át (20, 41-46; 21,6), és
megkezdi a végső igazságtételről szóló
beszédét (21, 5-38). Lehetséges, hogy ellenfelei majd
félbeszakítják ezt, de az utolsó szó
mégis az övé (24. fejezet).
Tartalomjegyzék |
Előző oldal |
Következő oldal |
Bibliográfia |