51. Amikor közeledtek felemeltetése beteljesedésének
napjai, elszántan útra kelt Jeruzsálem felé.
52. És követeket küldött maga előtt. Azok útnak
indultak és betértek a szamaritánusok egyik
falujába, hogy szállást készítsenek neki.
53. De nem fogadták be, mivel Jeruzsálembe
szándékozott menni.
54. Ennek láttára tanítványai, Jakab és János így
szóltak: «Uram, akarod-e, hogy ezt mondjuk:
Szálljon le tűz az égből, és égesse meg őket?»
55. De Jézus feléjük fordult, és megdorgálta őket.
56. Aztán elmentek egy másik faluba.
A Galileából vagy az észak felől érkező
útja szükségszerűen átvezetett Szamarián.
A zarándokok, akik felmentek az évenkénti ünnepekre
Jeruzsálembe, ezt az útvonalat választották.
Szemmel láthatóan Jézus is ezt teszi. Lehetséges,
hogy misszionáriusi pihenőt szándékozik tartani
valamelyik faluban (51. v.), ha követeket küld előre szálláskeresés
céljából. Kísérőinek jelentős
száma is azt javallta, hogy tárgyaljon a lakosokkal, mielőtt
hozzájuk érkezik (52. v.). A szamaritánusok feltehetően
nem voltak rossz kapcsolatban a galileaiakkal, minthogy mindketten félpogányok
voltak, de haragban álltak a zsidókkal,
[1]
és ezért nem fogadják a Jeruzsálem felé
haladó Jézust és társait. Az evangélista
arra a sikertelenségre akar emlékeztetni, amely az új
részt megnyitja. Az első út a názáretiek
részéről történő elutasítással
kezdődik (4,30), a második pedig a szamaritánusok
barátságtalanságával. Mindkét esemény
a jeruzsálemi lakosok részéről történő
végső elvetést elővételezi. Nem sokkal
fentebb Jézus befogadást kért tanítványai
számára (9,48), a történet azonban azt igazolja,
hogy ez nem mindig adatik meg egykönnyen.
Az apostolok reakciója és az a szándéka,
hogy tüzet hullatnak a barátságtalan településre,
tipikusan zsidó lelkületről («szemet szemért,
fogat fogért») árulkodik, és főként
olyan háborúra uszító messiásfogalmat
tükröz, hogy Jézusnak azonnal meg kell tagadnia ezt. Az
a séma, amelyben Jakab és János gondolkodik (54. v.),
valamiféle újraéledő Illés modellje,
aki az Izrael királyai ellen vívott csatáiban ilyen
harci eszközökhöz is folyamodott.
[2]
Jézus válasza világos. A szamaritánusok visszautasították
hívását, ő azonban nem fogja elvetni a szamaritánusokat,
és még kevésbé gondol arra, hogy bosszút
álljon rajtuk. Nem fogadták be Názáretben,
és eltávozott onnan; ugyanezt fogja tenni most is. Nem osztja
tanítványai véleményét, akik olyan csodatévő
és legyőzhetetlen messiásra áhítoznak,
akinek tűz és villám áll a rendelkezésére.
Ez a felfogás ugyanis közel áll a Sátánéhoz,
aki arra buzdította őt, hogy folyamodjék csodákhoz
hihetőségének elfogadtatása érdekében.
Ő azonban nem engedett a démoni felbujtásnak, s most
a tanítványok ösztönzésének sem,
mert mindkettőnek ugyanaz a szülőanyja: az a gondolat,
hogy a jót erővel kell terjeszteni, ami azonban mindig az
erőszaknak valamilyen formája. Olyan misszionáriusi
módszer ez, amelyet Jézus nem alkalmaz, és nem hagy
jóvá, de amely a századok folyamán mégis
gyakorta megjelenik. Az evangélium olyan ajánlat, amelynek
önmagától, tartalmának erejében kell utat
törnie, és nem külső, fizikai vagy erkölcsi
kényszer hatására. Néhány kódex
szerint Jézus még ezt is hozzáteszi: «Nem tudjátok,
milyen lélek van bennetek». Ő azonban tudja, és
szemrehányást tesz azoknak, akik feltehetően e lélek
hatása alatt állnak. Még azt is mondja: «az
emberfia nem azért jött, hogy az emberek életét
elveszítse, hanem hogy megmentse». Mindez egészen világossá
teszi, hogy Jézus milyen missziót és milyen módszert
szándékozik megvalósítani.
A magyarázat után a társaság másik
utat választ. Az evangélista nem említi, hogy Szamariában
vannak-e még, vagy másutt, és a továbbiakban
sem fogja ezt megmondani. Ő csak azt tudja, hogy bármilyen
irányt vettek is, a cél mindig Jeruzsálem.
Meghíváselbeszélések (9, 57-62)
57. Miközben mentek az úton, valaki ezt mondta
neki: «Követlek, akárhova mégy».
58. Jézus azonban így felelt: «A rókáknak
barlangjuk van, és az égi madaraknak fészkük,
de az emberfiának nincs hová fejét lehajtania».
59. Egy másikhoz pedig így szólt: «Kövess engem!»
De ő ezt kérte: «Uram, engedd meg, hogy
előbb elmenjek, és eltemessem apámat».
60. Jézus így válaszolt neki: «Hadd temessék el
a halottak a halottaikat, te pedig menj el, és
hirdesd az Isten országát!»
61. Egy másik is ezt mondta: «Követlek, Uram,
de előbb engedd meg, hogy búcsút vegyek
házam népétől».
62. Jézus pedig így felelt: «Aki az eke szarvára
teszi a kezét, és hátratekint, nem alkalmas
az Isten országára».
Az evangélista ebben az összefüggésben néhány
olyan epizódot említ, amelyről Máté
korábban számol be (8, 19-22). Ezek arra vetnek fényt,
hogy milyen nehézségekkel jár Krisztus követése.
[3]
Valószínű, hogy az első jelölt inkább
a mester szavain lepődött meg, mintsem életvitelén,
amelyet talán nem is ismert, hiszen egyébként Jézus
nem emlékeztette volna erre. Úgy gondolja, olyan iskoláról
van szó, mint az izraeli tanítóké, amelyben
a növendékek is részesülnek mestereik tekintélyéből
és dicsőségéből. Jézus magyarázata
alaposan megváltoztatja a «tanítvány»
szokványos fogalmát. A pusztán iskolás területről
átviszi e fogalmat egzisztenciális síkra. Krisztus
valódi tanítványa nem az, aki ismétli az ajkáról
elhangzott tanításokat, hanem, aki hozzá hasonlóan
él. Amikor Jézus azt mondja, «az emberfiának
nincs hová fejét lehajtania» (58. v.), ez egyrészt
azt jelenti, hogy ő segédeszközök nélküli
zarándok, másrészt azonban azt, hogy a tanítvány
is arra hivatott, anyagi, de még inkább erkölcsi szempontból
segédeszközök nélküli, kockázatos és
bizonytalan életbe kezdjen. Az eszközeitől megfosztott
ember ki van téve mindenféle meglepetésnek. Annak
ellenére, hogy Jézus - jóllehet nem feltűnő
módon - a bibliai messianizmusnak egyik nagyon tekintélyes
címére (az «emberfiára») hivatkozik, ezt
most is olyan életállapottal kapcsolja össze, amely
a «Jahve szolgájára» jellemző állapot.
Úgy látszik, mintha a két megnevezés állandóan
egymásra utalna. Jézus az emberfia, akit hatalom, méltóság,
országlás illet meg, és ennek ellenére a legteljesebb
szegénységben, szolgaként éli földi életét.
A «szolga» kifosztottsága a feltétel ahhoz, hogy
elnyerhesse az «emberfia» dicsőségét.
Az evangélista nem tesz említést a jelölt
válaszáról, de minden arra enged következtetni,
hogy ez elállt szándékától. Túlzottan
merész, sőt vakmerő dolog lett volna ilyen típusú
messiás után futnia. Más alkalmakkor, miként
ezt az apostolok meghívásáról szóló
elbeszélések tanúsítják, maga Jézus
a kezdeményező abban, hogy valakit követésre
szólít fel; de nem mindenki mozdul meg azonnal és
meggyőződéssel. Péter, András és
Zebedeus fiai otthagyják hálóikat és azonnal
nyomába szegődnek (vö. Mk 1,20; Lk 5,10). Még
ha olyan eseménynek stilizálásáról van
is szó, amelyet történetileg nem tudunk pontosan rekonstruálni,
az esemény nyilvánvalóan a krisztusi hívásra
adott pozitív válasz. Jézus az apostoloknak mondott
«kövess engem» (akolouthei moi) kifejezéssel
fordul egy másik hallgatója felé, de nem éri
el ugyanazt a hatást, mint náluk (59. v.). A válaszadásra
felkért ember készsége szilárdnak látszik,
de jámborsági cselekedetet kell még végrehajtania:
el kell temetnie apját (59. v.). Jézus válasza paradox
jellegű, de lehetetlen, hogy a temetésben akarja megakadályozni
őt. Ezért valószínűleg nem szó
szerint kell értenünk a választ, hanem felhívásnak
kell tekintenünk, amely arról beszél, hogy az országnak
elsőbbsége van az ember valamennyi kötelezettségével
szemben. A «hadd temessék el a halottak halottaikat»
mondat feltehetően azokra utal, akik távol vannak az evangélium
fényétől (lelki értelemben halottak). Ezek
foglalkozhatnak azzal, hogy halottaikat temetik. Azok, akiket Isten Krisztus
követésére hívott, átmentek a halálból
az életbe, de ők vannak kisebbségben, míg a
többiek (a «halottak») alkotják a többséget.
Ezért nem volna helyénvaló, ha az előbbiek
átvennék a többség feladatát, és
közben elhanyagolnák sajátjukat, vagyis az ország
hirdetését. A végső buzdítás
megerősíti ezt az értelmezést. Minden más
dolognál előbbre való és sürgetőbb
Isten országának hirdetése. Erre a feladatra soha
nincsen elegendő munkás, a temetésre vagy más
dologra ellenben mindig bőven akad vállalkozó.
A beszéd talán pasztorális, illetve igehirdetői
módszertani elvet is tartalmaz. Az egyházban mindig több
a «temetési» tevékenység, mint gondolnánk.
Ezeket azonban rá lehetne hagyni az illetékesekre, és
nem kellene elfordulni miattuk az ország misztériumaitól.
A tanítást, amely az ország feltétlen elsőbbségét
hirdeti minden más lehetséges kötelezettséggel
vagy feladattal szemben, megerősíti az új perikopa
is, amelyik az utolsó a meghívás-elbeszélések
trilógiájában (61-62. v.).
Ezúttal az érvelési mód a földművelés
világából származik, de nem túlzottan
világos. A szántás Palesztinában kemény
munka volt: a szántás végzőjét arra
késztette, hogy minden erejével munkaeszközére
ügyeljen, tekintetét ne fordítsa jobbra vagy balra,
s még kevésbé hátra, mert ezzel testi épségét
kockáztatta. Az ország, ha komolyan vesszük, felemészti
az egész embert és minden energiáját. A családtagoktól
búcsúzás nem azt jelenti, hogy az ember gyorsan elköszön
tőlük, hanem azt, hogy velük marad az utazással
kapcsolatos problémák megbeszélésére,
a végeláthatatlan örökösödési
kérdések vagy viták tisztázására.
Az ország választása nem lehet alku tárgya,
és nem vitatható meg senkivel, a családtagokkal sem,
hanem egyedül csak Istennel. A hazatérés tehát
nem csupán udvariassági látogatás, hanem azt
jelenti, hogy az ember vitára bocsátja meghívását,
belevonja döntésébe érzelmeit, vágyait,
és hagyja, hogy ezek befolyásolják. Ezzel azonban
mindent kockára tesz. Hátratekinteni ebben az esetben annyi,
mint elveszíteni az érdeklődést a már
megtett lépés iránt. Ám az országnak
előnyt és elsőbbséget kell élveznie
minden mással szemben (62. v.).
[1]
A szamaritánusok «tisztátalan» fajhoz tartoztak,
akik az asszír deportáció után helyben maradt
izraeliták (Kr. e. 721.; vö. 2 Kir 17, 24-41) és a Keletről
áttelepített népek keveredéséből
származtak.
[2] Vö.
1 Kir 18, 20-24; 18,38.
[3] Vö.
O. Glombitza, Die christologische Aussage des Lukas in seiner Gestaltung
der drei Nachfolgeworte: Lukas IX, 57-62, in NT 13 (1971), 14-23.;
H. G. Klemm, Das Wort von der Selbstbestattung der Toten, in NTS
16 (1969-70), 60-75. o.
Tartalomjegyzék |
Előző oldal |
Következő oldal |
Bibliográfia |