Hosszúfalvi oláhok, és a curia. | TARTALOM | Zajzon. |
A Tatrangba vezető út a folyam balpartján halad, s hidon vezet át a folyam jobb partján szép regényesen fekvő Tatrangba; de mielőtt a községbe belépnénk, vizsgáljuk névadó folyóját. A Tatrang vizéről mindenekelőtt megjegyzem, hogy nagyon szeszélyes folyó, mely havasok szabad szülöttje levén, nem igen tűri a mederbe szoritást, fiatal zabolátlansággal ömleng az most itt majd amott, a mint áradatai által lesodort kavics zuhanyával régi medrét betöltve, ujat ás magának.
Hogy régen is ily természetű volt, azt egy fennebb Prázsmár leirásánál közlött okmányból látjuk, mely szerint az 1480-ban nem mostani medrében, hanem egészen más irányban Prázsmár felé folyt. Jelenleg a XV. században követett irányát elhagyva a tulajdonképi Szászföld kikerülésével Hosszúfalutól egyenesen északnak tör s a Hétfalu hármát és az egykor ezekkel rokon eredetű, politikailag is együvé tartozó Bodola, Nyién és Márkos területet folyja körül s különiti el a szászok területétől. A brassaiak a mint Hétfalut kiragadták a vármegye kötelékéből s törvény és jogellenesen Brassó vidékéhez csatolták, a mint annak népét fejedelmi és országgyülési számos végzések ellenére szabad várkatonákból századokon át gyötrött jobbágyaikká tették, ugy megkisérlék a terjeszkedési vágyaiknak határt vonó Tatrang folyó áthidalását is a hétfalusiaktól elvett erdőségek könnyebb hasznositása, és a szintén erőszakosan lefoglalt zajzoni fürdő könnyebb megközelithetése czéljából. A hidépités elhatároztatott, a szászokra boldog emlékezetű Bach-korszak beamterei kirendelték a népet, s ezek ingyen munka erejével egy pompás 400 lépés hosszú hidat emeltek Tatrang (falu) irányában a szilaj folyó rohanó árja fölé; de a havasok e büszke és szabad szülöttje nem oly könnyen engedte magát megnyergeltetni mint a szegény elhagyatott hétfalusiak; hanem korlátoltatása feletti haragjában tartalék kavics halmazát felszedte s 1865-ben egy áradásával rohamra indította zugó habjai által sodort e projectileit, s az ember büszke művét az oly sok munka és pénzbe került tatrangi hidat* , derekában átszakítá, egy másik rohamával az egyik hidfőt sodorta el. S most áll bár a kitatarozott hid, de átszakított helyeinek ingadozó rozzantsága mutatja, hogy tartós életre nem számithat. Most miután a Tatrang folyót ismerjük, lépjünk át roskadozó hidján a hasonnevű faluba, mely az áradozó folyótól szük helyre szorittatva annak jobb partján hosszú-keskenyen nyulik el, s ott elég helyet nem találva, az itt Tatrangba szakadó Buskapatak hegyek közé benyomuló völgyébe is kiterjeszkedik. A falu ezen patak menti részét Patakszernek nevezik. Ugy látszik, hogy Tatrang a négyfalunál későbben alakult, mert az 1366-ki okmányban, melyben amazok előfordulnak, Tatrang nincsen említve s igy valószinünek tetszik, hogy vagy a meglévőknek egy gyarmata, vagy egy későbbi székely betelepülés alapitá a folyam partján, melytől nevét nyerte. 1427-ben mint a Szent-Mihály egyház egyik leányközsége emlittetik. Ulászló 1500-ki zálogokmányában Tatrankfalwa* , egy 1513-ki esperesi rendeletben Tataranck* . Bethlen Gábor 1625-ki adománylevelében Tathrángh néven fordul elő; a szászok Tatrangennek, az oláhok Terlundsánnak nevezik. Kezdetben mint mindenütt, ugy hazánkban is papokban nem volt oly nagy bőség mint most, s azért az egyházközségek nagy terjedelmüek voltak, ugy hogy néha egész környék népe egy-egy központi egyházba járt imádkozni; igy volt ez a barczasági magyar falukkal is, melyek mind a Sz.-Mihály egyház filiáji voltak, később azonban, a mint a faluk fejlődni és népesedni kezdettek, a leányközségek elválnak, és önállókká lesznek. Igy Hunyadi János idejében 1440–50 közt Pürkereczen kőkeritéssel övezett templom épült, mely nem sokára anyaegyházává lett a szomszéd faluknak, Zajzon, Tatrang sőt jó darabig Bodola és Nyiénnek is. 1513-ban egy szűz Mária tiszteletére szentelt kápolnát épitének a tatrangiak, melyre az engedélyt az évi apr. 10-én Máté Czeydeni (feketehalmi) pap és a barczai káptalan decánja oly feltétellel adta meg, hogy a polkaritz-i (pürkereczi) Mária Magdolna egyháznak – melyhez a tataranck-iak (igy) is tartoztak – praejudiciumára ne legyen, dézmát, egyébb járulékot a pürkereczi lelkésznek adják (tehát a dézma ekkor is a magyar lelkésznek járt), ki tartozik egy hóban kétszer Tatrangon isteni tiszteletet tartani, mással csak a pürkereczi lelkész engedélye mellett lehet Tatrangon misét szolgáltatni; a gyenge, beteges embereknek tartozik a szentséget a tatrangi kápolnában kiszolgáltatni* . Ezen kikötések azonban nem sokáig biztositák a pürkereczi egyház féltett előjogát, mert, bár a fennebbi rendelet szerint a pürkereczi pap kötelezve volt hónaponként kétszer Tatrang kápolnájában isteni tiszteletet tartani, mindazon által Tatrang 1686-ban már elvált és önálló egyházközséggé lett* . Az elváláskor Tatrang első papja budai Ilyés János (szász budai Ilyés ügyvédnek fia) lett, ki előbb brassai, azután krizbai iskolamesterséget viselvén, a magyar nyelvet annyira elsajátitotta, hogy a tatrangi papságra vitethetett. Az ujonnan keletkezett egyházközségnek fő donátora Drauth György brassai főbiró volt, ennek lehet számos más adományai mellett azt is köszönni, hogy a nemes patronatus a tatrangi uj papnak saját pecsétje alatt kelt levélben fundátiót tett, mely szerint a Brassónak jövedelmező tatrangi nagy malomból örök időkre terjedőleg évenkint 10 köböl buzát és annyi szaladot rendelt* . Tatrang papjai ez alapitvány értelmében huzták is a kikötött gabona mennyiséget egészen 1849-ig; ekkor megtagadtatván akkori lelkész Bednersz György éltére a brassai consistorium meghagyta, 1860-ban történt halálával azon ürügy alatt, hogy a tatrangiak többé a város jobbágyai nem levén, a patronátusi kegyességet nem tartozik gyakorolni, kereken megtagadta* . Ezen sophisma azonban nem sok nyomatékkal birt, mert a tatrangiak átlátták, hogy a mit az alapitók örökösön hagyományoztak, s mit százados vételjog szentesitett azt ily frivol ürügy alatt visszavenni nem lehet s azért miután többszörös kérelmezés sikertelen volt, pert akartak inditani. Brassó átlátta, hogy rövidet fog huzni, kiküldötte azért inspectorát, kijelenté, hogy a város kész az adományozott gabona járulékot nem a papnak, hanem az ecclesiának visszaadni, ha a falu a malomgát körüli munkálatokat ingyen átvállalja; a lelkész eléggé kikelt ez ellen, óvást tett; de a lekenyerezett előljáróság aláirta, s most az ecclesia papja a 20 köböl gabonát nem mint alapitványt hanem mint a gátkötés munkadiját kapja. Im csak ezen egyszerű ügyből is megitélhetni, hogy Brassó e néppel szemben mint mindig ugy most is jogtiprással jár el a mi még feketébb szint mutat ha felemlitjük, hogy a malmot is melynek most gátját a tatrangiakkal ingyen csináltatja, a falu tulajdona volt egykor, s attól erőszakkal foglalta el Brassó* , melynek az oda épitett hétkövű műmalom most roppant jövedelmet hoz.
Én Tatrangon legelőször is az 1513-ban épült kápolna után néztem, azonban ennek helyén egy szép uj templomot találtam, melynek tornyán nincsen kereszt, a mint az a többi barczasági magyar templomokon szokásos, hanem csak gömb mint az a székelyföldi protestánsoknál divatos* . A régi kápolnát meg nem találván a sok tekintetben érdekes egyházi jegyzőkönyvben nyomoztam átalakulása történelmét, hol erre vonatkozólag ezt találtam bejegyezve: 1757-ben templom épitésért folyamodtak a tatrangiak, mert a régi kápolna kicsiny és romladozott volt. Glos Péter brassai nagypap az engedélyt elhalasztá addig mig a visitatióra, a papi javak egybeirására és az addig hiányzott egyházi jegyzőkönyvek és anyakönyvek meginditására Hétfaluba kiküldött biztosok: Szeli József hosszúfalvi és Bartha Márton brassai lelkészek eziránti munkálatukat és jelentéseiket beküldik; de ezek Tatrangra nézve elkéstek mert megjelenésük előtt 1758. jun. 20-nak éjjelén a parochia átellenében gonosz kéz által élesztett tűz támadt, a mely a falu fele részét, templomot, haranglábot, papi lakot és iskolaházat elhamvasztott, s a visitátorok mindezeknek csak siralmas puszta helyére találtak* .
A kegyes szivű, istent tisztelő tatrangiak daczára annak, hogy magok is hajlék nélkül maradtak, még ez évben hozzá fogtak templomuk kiigazitásához. 150 frt a községben gyült, Háromszékről gabonát küldöttek, miből égett bort főzve, pénzzé tették; a barczai magyar faluk is adakoztak, Brassó 60 frttal járult, s miután a község az anyagokat meghordotta, a régi templom falait kiigazitották, megnyujtották, befedték s 1761-ben tornyot is emelvén, Deák György papságában teljesen bevégezték. Ezen templomra igen sokat áldozott Tsabai-Szász Mihály nevű gazdag ember, ki a stukaturát is maga költségén csináltatta meg. Ezen második templom idővel szintén kicsinynyé válván ugy épült helyére 1820-ban a mostani díszes egyház.”
Ezen jegyzőkönyvi bejegyzések szerint a Pürkerecztől való elvállás óta 20 papja volt Tatrangnak, kik mind be vannak oda jegyezve. A jegyzőkönyv I k. 135-ki lapján a papok jövedelme fel levén jegyezve, a többek közt azon érdekes adatot találjuk, hogy „szabadsága van minden váltság és fizetés nélkül minden marháit a falu csordájába legeltetni, Economiája minden regia contributiotól immunis” és ismét tovább „Belső személyekhez illő szabad halászat és vadászattal birnak a papok.” A halászat és vadászat regalé szokott lenni, s mivel a tatrangiak arról ily szabadon rendelkeznek, arra mutat, hogy Brassónak ezekbe semmi beleszólási joga nem volt. Tatrang fejlődési történelmére is igen fontos adataink vannak. Igy Honterus 1544-ki visitatiójakor a pürkereczi ecclesiához tartozó három faluban* csak 59 cselédes gazda volt* 1762-ben az özvegyeken kivül Tatrangon csak 130 gazda volt. Most a 130 gazdából 3074 lélekre szaparodott Tatrang népessége, a melynek 2/3-da magyar, 1/3-da oláh. Tatrang nem csak a régi korban, hanem ujabb időben is szenvedett tüzvész által, nevezetesen 1848. karácson szombatján a brassai szászok és hétfalusi oláhok reá ütvén a hétfalusi magyarokra, Tatrangon a legiszonyatosabban garázdálkodtak, hatot az el nem menekültek közül felkonczoltak, mindent mi értékes volt elraboltak, s azután a falut mindkét végén felgyujtva 130 gazdának minden épületét porrá égették* . A polgárharcz dulásait ma már eltüntette a lakosok szorgalma s Tatrang egyike a hétfalu díszesebb és előrehaladottabb községeinek, hol a nevelésügy is igen emelkedett szinvonalon áll; első iskolaháza 1847-ben, a második és harmadik 1861–62-ben épült, a negyedik osztály bérlett helyiségben van jelenleg elhelyezve, mert Tatrangon – a mint a Hétfaluban mindenütt az eset – négy külön osztály van, itt azonban a négy osztálynak négy külön tanitója is van, a mi nem minden községben fordul elő; a bevégzett négy osztály után még két évig ismétlő iskolába járnak a növendékek, és igy 6 évig tart a köteles tanfolyam; hogy Tatrang fiatalsága nem kerüli az iskolát, azt már az is tanusitja, hogy jelenleg a négy osztályba 330, az ismétlőbe 104 tanitvány ár, a mi valóban igen szép eredmény* . Tatrang is 1869-ben iskoláit községiekké tette s évenkint 625 frt államsegélyben részesül.
Tatrangnak borvize (savanyuviz) is van, a mely ugyan azaonos lehet a hegy túlsó oldalán felfakadó zajzoni ásványos vizekkel, mert Tatrang és Zajzon közt csak a Szakadát képezi a választó falat, a Szakadát pedig nem más mint egy térbe kiszökellő hegyfok, mely az egymás keblére siető Tatrang és Zajzon folyók között emelkedik; de a végzet útjaiba állni nem akarván, csak hamar lelapul, hogy a két ikerfolyó összeömlésének tért engedjen* ; Tatrangról tehát nem kell mást tennünk, mint a Szakadát végfokát megkerülnünk, s azonnal egész pompájában előttünk lesz a Zajzon vize torkolatjába behuzódott zajzoni fürdő és Zajzon községe.
Hosszúfalvi oláhok, és a curia. | TARTALOM | Zajzon. |