Wendell Berry
LÓ ÉS EKE
Öt évvel ezelőtt, amikor 12 acre-ről körülbelül 50 acre-re bővítettük
farmunkat, rájöttünk, hogy eljutottunk addig a határig, amit a rendelkezésünkre álló
felszereléssel még meg lehet művelni. Felszerelésünk lényegében egy kerekes
talajművelő gép és egy Gravely kerti traktor volt; kölcsönöztünk egy traktort és egy
kaszálógépet, hogy lenyírjuk néhány acre-nyi legelőnket. Úgy gondoltuk, hogy lesz
25 acre legelőnk, 3 acre takarmányföldünk, egy darabon irtással megtisztítjuk a földet,
a kivágott fát pedig elvisszük tűzifának. Egy ideig arra gondoltam, hogy veszek egy
használt 8N-es Ford traktort, de végül is egy pár ló mellett döntöttem.
Több okom van rá, hogy örüljek ennek a döntésnek. Az
egyik: ez indított arra, hogy a mezőgazdasági technika fejlődését
részletesebben és figyelmesebben gondoljam át, mint eddig. Kamaszkaromban
megtanultam, hogyan kell lófogattal dolgozni, azután megtanultam, hogyan kell
használni a traktorral vontatott felszereléseket, amelyek lényegében az összes ló-
és öszvérfogatot felváltották a II. világháború után az országnak
ebben a részében. Most - saját történelmemnek mintegy a felénél -
megfordultam, és visszatértem a régi úthoz.
Vásárlással és kölcsönzéssel összeszedtem azt a felszerelést, amelyre
az induláshoz szükségem volt: kocsit, trágyaszóró gépet, kaszálógépet, tárcsát, egy
egysoros kultivátort a kerthez, összeillő egyes és kettős hámfákat,
hámokat stb. E gépek többsége már évek óta ott hevert, használatlanul. Rendbe
hoztam és elkezdtem használni őket. Mindez 1973-ban történt. Az azóta eltelt
évek folyamán jó néhány más, lóvontatású szerszámot vettem, magamnak és
másoknak is. Jelenlegi gépparkom tartalmaz egy ekét, egy két ló vontatta
kultivátort és egy sorvetőgépet, amelynek átalakításán éppen most dolgozom.
Miután megjavítottam és használni kezdtem ezeket az öreg
masinákat, lassanként rájöttem, milyen jó tervezésűek, milyen tartósak, és
milyen jól lehet velük dolgozni. Amikor a gyártó vállalatok módosították,
hogy traktorral lehessen használni őket, nem tették sokkal tökéletesebbé
sem a gépeket, sem az általuk végzett munka minőségét. (Valójában a traktor
vontatta kultivátor sokkal kevésbé rugalmas és érzékeny eszköz, mint
lóvontatású elődje). Fejlődésük csúcspontján kitűnőek voltak az
öreg, lóvontatású szerszámok. A traktor megjelenése lehetővé tette a
gazdának, hogy több munkát végezzen, de nem jobbat. És - amint tudjuk -
van egy pont, amelyen túl a több kezd rosszabb lenni. A mezőgazdaság
gépesítése réges-rég túljutott ezen a ponton - véleményem szerint valószínűleg
akkor, amikor a ló erejét a traktor erejével váltotta fel. Az energia
megnövekedése lehetővé tette, hogy egy munkás hatalmas földterületet tudjon
megművelni, de az ország igen nagy árat fizetett a "hatékonyság" növekedéséért.
1946-tól 1976-ig 30 millióról 9 millióra csökkent a mezőgazdasági
népesség, mivel kevesebb emberre volt szükség; e milliók gyors
beáramlása a városokba rendkívül súlyossá tette a jelenleg
"urbanizációs válságnak" nevezett problémakomplexumot, a föld pedig
attól szenved, hogy nélkülözi az eltávozott családok gondoskodását. Egy új eszköz
megjelenése tehát nagy jelentőségű és súlyú kulturális esemény lehet. Ha
egyszer megértettük ezt, nem lehetnek többé naiv illúzióink a technikai
haladásról. Hogy "milyen a jó szerszám?", azt nem kérdezhetjük meg többé
anélkül, hogy egyidejűleg ne tudakolnánk azt is: "Milyen jól működik?" és
"Mi a hatása?"
A JÓ SZERSZÁM GYORSABB ÉS JOBBÁ TESZI A MUNKÁT
Alapszabályként azt mondhatnánk, hogy az a jó
szerszám, amely lehetővé teszi, hogy gyorsabban és jobban dolgozzunk, mint
azelőtt. A lóvontatású szerszámok mindkét követelménynek eleget tettek
akkorra, mikor a gépgyárak abbahagyták gyártásukat. Nézzük például az
International High Gear No. 9. típusú kaszálógépet. Ez a lóvontatású
kaszálógép kétségtelenül jobb, mint bármelyik korábbi, hasonló
rendeltetésű eszköz, a kaszától kezdve bármely más gépig, amit az
International gyártott. Eddig a pontig gyorsan vágni és jól vágni - két
oldala volt ugyanannak az éremnek. Ezen a ponton túl lehetett ugyan
növelni a munka gyorsaságát, de nem lehetett javítani a
minőségét.
Nekem is van egy ilyen kaszálógépem. Egy alkalommal
ugyanakkor kaszáltam vele a legelőmön, amikor az egyik szomszédom is
dolgozott a traktoros kaszálógépével; frissen vágott rétemről átmentem a
másik rétre, amelyet éppen akkor kaszáltak le traktorral; és habozás nélkül
kijelenthetem, hogy a traktor gyorsabban végzi ugyan el a munkát, de nem
végzi el jobban. Úgy vélem, ugyanezt mondhatjuk el voltaképpen az összes
többi gépről: az ekékről, a kultivátorokról, a boronákról, a
sorvetőgépekről, a szedőgépekről, a szórógépekről stb. A
szabványos lóvontatású szerszámok kifejlődésével a minőség is javult és
a gyorsaság is növekedett; utána viszont csak a gyorsaság nőtt.
Ráadásul a gyorsaság növekedése a gondosság csökkenéséhez vezetett. Erről
könnyen meggyőződhetünk a saját szemünkkel. De bizonyítja ezt maguknak a
mezőgazdasági gépeket gyártó vállalatoknak a tanúsága is. Íme, idézet az
egyik legnagyobb vállalat reklámkiadványából: "Ma már többsoros
ültetőgépeink vannak, amelyek gyorsan levágnak egy-egy növényfajtát, és egyetlen
nagy suhintással leszórják a magot, a trágyát, a rovar- és a gyomirtó szert."
Ám jó munkát nem lehet végezni "bevágásokkal" és "nagy suhintásokkal".
Ez a nyelvezet és ez a viselkedés a westernfilmek kelléktárából
származik, de semmi köze sincs a jó földművesség ismert elveihez.
Milyen a nyelvezete egy olyan embernek, aki jól ért a mezőgazdasági munkához? Íme, a
régi idők angol gazdájának és lovasának, Harry Groomnak a szavai, ahogyan
George Ewart Evans The Horse in the Furrow (Ló a barázdában) című
könyvében olvashatjuk: "Ma mindenütt nagy a kapkodás. A kocsmában hallani,
hogy egy fiatal kölyök azt mondja: »Ma 30 acre-t csináltam.« De össze sem
túrta, nemhogy megcsinálta volna. Vegyük például a hengerlést. Két mérföld
egy óra alatt épp elég egy hengernek vagy egy boronának. Minél lassabb a
hengerlés, annál jobb. Ha gyorsan hengerel valaki, a rögök nem törnek
szét, hanem csak jobban benyomódnak. Ma minden a gyorsaság: ugrás föl a
traktorra, és keresztül a földön, mintha valami terepverseny-pálya
volna. Ezt látjuk, amikor egy gazda átvesz egy új birtokot: nekimegy és rögtön
vetni kezd, egyenest a könyv után. Ha viszont egy régi gazda vett új
birtokot, és valaki körbesétálta vele a földet és megkérdezte: »Mit fog
vetni itt és itt?«, akkor kissé furcsán nézett az emberre, mert
eleinte semmit sem készült vetni. Egy darabig csak várt, és figyelte,
milyen a föld; először kipróbálta a földet. A jó gyakorlati ember várt egy pár
hétig, kóstolgatta a földet a lába alatt. Járkált rajta, a cipőjén
keresztül érzékelte, és mielőtt bármit vetett volna bele, megnézte, jó
állapotban van-e; csak akkor fogott neki a vetésnek, amikor már tudta,
mire alkalmas a föld."
Elismerjük, hogy a földművelés módszereiről mindig
sokat lehet vitatkozni, az azonban tagadhatatlan, hogy az első idézet a
gondatlan földművelésről szól, a második pedig a földművelésnek olyan
módjáról, amely gondossággal - tudással, hozzáértéssel és szeretettel -
párosul. A kettő közti különbség egyszerűen annyi, hogy a második azt
nézi, hol és hogyan használják a gépet, míg az első csak a gépet nézi.
Az első annak az embernek a szempontja, aki légkondicionált kabinban ül
magasan fenn a traktoron, amit egy hirdetés "hektár-faló állatnak" becéz. A
második azé az emberé, aki a szabad levegőn dolgozott, a határban, közel a
földhöz, aki a föld állapotát figyelte, miközben keresztüllovagolt rajta, aki törődött
vele és gondolkodott róla.
A MODERN TECHNIKA NEM MEGTAKARÍTJA A MUNKÁT, HANEM HELYETTESÍTI
Ha harmincöt évvel ezelőtt voltak olyan szerszámaink, amelyek lehetővé tették, hogy
gyorsabban és jobban végezzük el a mezőgazdasági munkát, mint azelőtt, akkor miért
választottuk azt, hogy tovább menjünk és többé ne javítsuk, hanem csak egyre nagyobbakká és
egyre gyorsabbakká tegyük őket? Úgy vélem, azért történt ez, mert már akkor
megengedtük, hogy nem megfelelő emberek nem megfelelő válaszokat adjanak azokra
a kérdésekre, amelyeket a tökéletesített lóvontatású gépek vetettek fel. Ezek a gépek -
akárcsak az utánuk következők - munkamegtakarító gépek voltak. A mai
"hektár-falókhoz" képest ódivatúnak látszanak, de mikor megjelentek a
piacon, nagyon megnövelték annak a munkának a mennyiségét, amelyet egy
munkás egy nap alatt el tudott végezni. És így az elé a döntő kérdés elé
állítottak minket: mit nevezzünk munkamegtakarításnak?
Úgy neveztük meg - illetve hagytuk, hogy úgy nevezzék meg helyettünk -,
mintha semmi köze sem volna az emberi meggondolásokhoz, mintha a
"megtakarítandó" munka nem emberi munka volna. Bizonyos
mezőgazdasági szakemberek kifejezésével, úgy döntöttünk, hogy a
technikát "a munka helyettesítőjének" tekintjük. Ami azt
jelenti, hogy egyáltalán nem "megtakarítani" akartuk a munkát, hanem
helyettesíteni, az embereket pedig, akik egykor végezték, a ki akartuk
szorítani. Sohasem kérdeztük meg, mi történjék a "megtakarított" munkával;
hagytuk, hogy a "munkaerőpiac" gondoskodjék róla. Nem tettük fel azokat a
súlyosabb kérdéseket sem, hogy milyen értéket tulajdonítsunk az
embereknek, a munkájuknak és a földnek. Úgy tetszik, hogy ráhagyatkoztunk
egy olyan technikai fejlődés menetére, amely látszólag éppoly
megfellebbezhetetlen, mint a természeti törvény, és amely messze többre
értékeli a gépek fejlődését az emberek fejlődésénél.
És így nyilvánvalóvá válik, hogy az a "hüvelykujj-szabály", amelyet fent adtam
a jó szerszámról, önmagában nem elég. Ha nem emberséges és egészséges
társadalmi cél irányítja használatát, akkor még az olyan szerszám is
járhat rossz következményekkel, amellyel gyorsabban és jobban lehet
dolgozni. Egy szerszám megjelenése tehát nem csupán kulturális esemény;
történelmi válaszút is egyben - olyan pont, amelynél két lehetőség közül
kell választaniuk az embereknek: extenzívebbé vagy intenzívebbé váljanak-e, a mennyiség
vagy a minőség, a sebesség vagy a gondoskodás érdekében használják-e a
szerszámot.
Választásról beszélve nyilvánvalóan feltételezem, hogy
a technika fejlődése nem megfellebbezhetetlen és irányíthatatlan; hogy
a "haladás" és a "munkaerőpiac" nem olyan megváltoztathatatlan, mint a
természeti törvény, hanem egy gazdaságnak a mozzanatai; és hogy egy gazdaság
bizonyos értelemben mindig "irányított" gazdaság, amelyet a munkából,
a földből és a nyersanyagokból származó javak bizonyos fajta
elosztását célzó szándék irányít. Ha helyesek ezek a feltevések, akkor
szabadságunkban áll egyfajta történelmi feltételezéssel élni,
aminek a célja természetesen nem a "történelem megváltoztatása" vagy
"újraírása", hanem a technikák közti választás kérdésének bizonyos
fokú tisztázása.
HA MEGBECSÜLTÜK VOLNA A HAGYOMÁNYOS ÉRTÉKEKET
Tegyük fel tehát, hogy 1945-ben egy
százalékkal többre értékeljük a farmokon és farmközösségeiken folyó emberi
életet, mint a "gazdasági növekedést" és a technikai haladást. És tegyük
fel, hogy a családok, a farmok, a kis- és nagyvárosok egészségét ahhoz
hasonló elszántsággal és erőbedobással karoljuk fel, mint amivel a "katonai és
ipari komplexumot" építettük ki. Tegyük fel más szóval, hogy valóban
komolyan gondoljuk, amit mi magunk és legtöbb vezetőnk mindig is mondott,
és megpróbáljuk az életünket valóban azokhoz a hagyományos értékekhez
igazítani, amelyeket szavakban mindig is vallottunk.
Ebben az esetben, úgy vélem, elfogadhattunk volna bizonyos gépesítési és gazdasági
korlátokat. Megtehettük volna, hogy a javított lóvontatású eszközöket vagy
akár az utánuk következő traktorral használható kisebb berendezéseket ne a
munkások helyettesítésére, a gondosság és a hozzáértés csökkentésére,
hanem a termelés intenzívebbé tételére, a gondosság, a hozzáértés és a szabad idő
növelésére, valamint a kedvtelések és a közösségi élet lehetőségeinek
bővítésére használjuk. Más szóval: a technikának emberi vagy demokratikus
méretre korlátozásával megtehettük volna, hogy a megtakarított munkát
ugyanazokon a helyeken használjuk fel, ahol megtakarítottuk.
Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a "munka" (labour) nagyon nyers, ipari
kifejezés, amely a hatalmas gazdasági intézményekhez, az embertelenné tett
technikához és a városi-ipari társadalom elvont társadalmi viszonyaihoz
illik. Ilyen körülmények között a "munka" alig jelent többet két emberi
mennyiség összegénél: a munka - emberi energia plusz emberi idő, s ezt
nevezzük "munkaórának". De minél inkább közelítjük ezt a "munkát" (labour)
a munkához mint művet létrehozó tevékenységhez (work), s minél kisebbé
és meghittebbé tesszük a munkakörülményeket, annál tágabbá,
bonyolultabbá és gazdagabbá tesszük a munka jelentését. A gyári munkánál a
munkások csak munkások, emberi energia egységei, amelyek
"munkaórákat" fejtenek ki egy, idegenek által kijelölt feladat elvégzésével.
Ha viszont a saját háztartásukban vagy műhelyükben dolgoznak, akkor a
munkások sohasem csak munkások, hanem inkább emberek, rokonok és
szomszédok. Azoknak dolgoznak, akik között vagy akikkel
dolgoznak. Ezenkívül egyre inkább bebizonyosodik, hogy a munkások
függetlensége fordított arányban van azoknak a körülményeknek a méretével,
amelyek között dolgoznak. Azaz: a gyári munkások munkáját a gyár szabja meg,
míg a háziasszonyok, kisiparosok vagy kisgazdák munkáját saját
erkölcsiségük és intelligenciájuk irányítja. Lehet, hogy a
társadalom egésze a szervezeti hatékonyságot és a nagy méret
gazdaságosságát tekintve veszít valamit, ha a munkások függetlenül és
otthon dolgoznak. De nyereségre tesz szert bizonyos nehezen kvantifikálható
értékek tekintetében azoknak a munkásoknak a beteljesedett embersége révén, akik
most már nem csupán a "munkaórák" szerződésben kikötött mennyiségét adják
bele a munkájukba, hanem olyan minőségeket is, mint a függetlenség, az
intelligencia, a józan ész, a büszkeség, a becsvágy, a megfontoltság, a
szeretet, a tisztelet.
A lehető legkonkrétabban mondva ki a
dolgot: ha a falusi közösségek képesek lettek volna rá, hogy a szó igazi
értelmében munka megtakarítására használják a legjobb lóvontatású
szerszámokat, akkor a megtakarított időt és energiát először is arra
használhatták volna, hogy azt biztosítsák maguknak, amit a technikai haladás
sohasem adott meg nekik: szabad időt. Másodszor, felhasználhatták volna gazdaságaik
fejlesztésére: a talaj dúsítására, az erózió megakadályozására, a víz megtartására,
jobb és tartósabb kerítések és épületek létesítésére; felhasználhatták volna arra, hogy
erdészettel és a rajta alapuló mesterségekkel foglalkozzanak; hogy gyümölcsösöket,
szőlőket, gyümölcstermő cserjéket telepítsenek; hogy zöldségtermelő kertészeteket
létesítsenek; hogy javítsák a legelőket, az állattenyésztést, az
állatgondozást, és fejlesszék a helyi állattenyésztésen alapuló
üzemeket; hogy kibővítsék, változatosabbá tegyék és elmélyítsék a családi
gazdaságokat. Harmadsorban, felhasználhatták volna arra, hogy kiterjesszék
és tökéletesítsék a közösségek egészségéhez és szépségéhez szükséges
specializált mesterségeket: az ácsmesterséget, a kőművességet, a
bőrmegmunkálást, az asztalos mesterséget, a fémművességet, a fazekasságot
stb. Negyedszer, felhasználhatták volna a családi élet és
a gyermekek otthoni oktatásának javítására, és így elejét lehetett volna
venni az óriási nehézségeknek és kiadásoknak.
Ha ezt az utat kővettük volna, akkor valószínűleg elháríthattuk vagy
jelentékenyen enyhíthettük volna a jelenlegi energiahiányt és munkanélküliséget is.
A városok nem volnának túlzsúfoltak; kisebb volna a bűnözési arány, és
kevesebben azok, akik szociális juttatásokból élnek; az ipari termelés
minőségi színvonala pedig valószínűleg magasabb volna.
Tudatában vagyok annak, hogy éppen ez az a gondolkodásmód, amelyet
a technikai evolucionisták "nosztalgikus vágyálomnak" minősítenek és elutasítanak. E
gondolatokkal azonban nem azt akarom ajánlani, hogy "térjünk vissza a
múltba", hanem egyszerűen a múlt bírálatának szánom őket. Bírálatom pedig
azon a feltételezésen alapul, hogy a múltban volt és most is van
választási lehetőségünk arra nézve, hogy hogyan és mire használjuk a technikát.
Véleményem szerint ez a választás teljes egészében attól függ, hogy hajlandók
vagyunk-e korlátozni a kívánságainkat, valamint a kielégítésükre szolgáló
technika fajtáját és méreteit. Ha nem vagyunk hajlandók rá, akkor
választásunk sincs: egyszerűen el kell viselnünk mindent, aminek a
megvalósítható voltát a technika szakemberei felfedezik.
A technikai evolucionisták természetesen nem ismerik el, hogy van ilyen
választási lehetőség - kétségtelenül azért nem, mert viszolyognak munkájuk
erkölcsi korlátozásától, márpedig e választásból éppen az következne.
Romantikus hangvétellel beszélnek arról, hogy az ember rendeltetése az, hogy
egyre nagyobb és nagyobb, s egyre bonyolultabb és bonyolultabb gépeket használjon.
Vagy az ellenkező utat választják, és a darwinizmus "fog-és-karom"-nyelvén
beszélnek. "Az én életelvem - mondja Earl Butz volt mezőgazdasági miniszter:
alkalmazkodni vagy meghalni".
Ami engem illet, ugyanannyira lelkesedem az
alkalmazkodás elvéért, mint Butz. Csupán ott tér el a véleményünk,
hogy minek kell alkalmazkodnia. Ő úgy véli, hogy nekünk kell
alkalmazkodnunk a gépekhez, hogy az embereket kell rákényszeríteni arra, hogy
megfeleljenek a technikai követelményeknek. Én viszont úgy vélem, hogy a
gépeknek kell alkalmazkodniuk hozzánk - hogy szolgálják emberi
szükségleteinket, ahogyan azokat történelmünk, örökségünk és legnemesebb
reményeink formálták.