AZ ÉN KITELJESEDÉSE ÉS AZ ÖKOLÓGIA
Beszélgetés Theodore Roszakkal
- A nyolcvanas évek küszöbére érkezve Ön szerint milyen
fölösleges terhektől kellene megszabadulnunk? A sokat "dédelgetett"
feltevésekre, mítoszokra és várakozásokra gondolok most
elsősorban.
- Némely előítéletünket - amilyen például a
végtelen anyagi gyarapodás és a korlátlan gazdasági növekedés mítosza -
kezdjük levetni. Ki kell józanodnunk az ipari termelés okozta mámoros
állapotunkból; s el kell gondolkoznunk az élet egyéb értékein.
- Rilke, a költő azt mondta, hogy csak
akkor kaphatunk kérdéseinkre feleletet, ha megéljük magukat a válaszokat.
Addig pedig ne féljünk megélni a kérdéseket. Bizonytalan korunk valóban a
kérdések megélésének korszaka volna?
- Kétféle szükséglet kényszerítő erejét érezzük egyidejűleg: egyik
belülről, a másik pedig kívülről fakad. A bensőnkből eredő szükségletek,
amelyek személyes önállóságra és önmagunk megvalósítására sarkallanak, lényegileg
környezetünk hasonló, méltánylást és mérsékletet követelő szükségleteinek
kifejeződései.
- Némelyek szerint ez ködösen hangzik.
- Szerintem csöppet sem. Bolygónk elhanyagolt szükségletei a
miénkhez hasonló módon orvosolhatók; a dolgok arányos kisebbítése,
lelassítása, demokratizálása és decentralizálása révén.
- A hatalom újfajta meghatározásáról beszél?
Bizonyos tekintetben igen. Megszoktuk, hogy a
hatalom alapjául a tömegek vagy az osztályok szolgálnak. Az utolsó két
évszázad forradalmai és reformpolitikája mindig a tömegcselekvés formáját
öltötte, s a dolgok ennek keretein belül nyertek meghatározást. Az efféle
politikával az a baj, hogy az embereket mint egyéneket nem tiszteli
igazán. Én olyan politikáról beszélek, amely az emberek egyéni
sajátosságait, egyedülálló jellegét teljes változatosságában
figyelembe vevő bánásmód mellett kötelezi el magát. A mai társadalom
minden téren az emberek "eltömegesítését", nemzetekbe, piacokba való
tömörítését mozdítja elő. A nyugati társadalmakban azonban erősödő spontán
ellenállás mutatkozik ez iránt, egyre többen akarják kifejezésre juttatni
egyedülálló mivoltukat.
- Mi a véleménye azokról a társadalomkritikusokról, akik - mint például
Cristopher Lasch - arra a megállapításra jutnak, hogy az önfelfedezésért folyó küzdelem
valójában "beteges narcizmus", "öntetszelgés", és az "én-évtizedről" beszélnek?
- Semmi betegeset nem látok abban, hogy az emberek
magukra akarnak találni. Tengernyi könyvet írtak századunkban erről.
Gondoljon James Joyce Ifjúkori önarcképére (Portrait of a Young Man)
- ez egy fiatalember küzdelméről, a nemzet, az egyház és a család által ráruházott
különféle én-burkoktól való megszabadulásáról szól. Miért lenne öntetszelgés az, ha
valaki nekivág, hogy meglelje saját énjét? Bátorság kell ahhoz, hogy egy
nő szembeszegüljön a megmerevedett szokásokkal és kimondja: "Ez nem nekem
való". Mert az ilyen magatartásnak ára van. Bátorság kell ahhoz, hogy egy
testi fogyatékos ember kijöjjön az utcára, és azt mondja: "Elég volt az
elrejtőzésből. Itt vagyok, és egyenlő részt követelek magamnak a világból."
Ha akarom, értelmezhetem persze mindezt a lehető legízléstelenebbül, és elvethetem, mint
bármi mást. Ebben az esetben azonban a legsekélyesebb fogalmakban
gondolkodnék, és ugyan miért tenném ezt? Hacsak nem azért, mert célom
éppenséggel az, hogy elbátortalanítsam, megfutamítsam őket. Miért
"öntetszelgés", ha valaki kijelenti, hogy nem hajlandó továbbra is
meghazudtolni saját magát? Ez az egész fejlett világ egyik legjelentősebb
mozgalma. Az embereket pedig csak kegyetlen elnyomással lehet jogaiktól
megfosztani. Úgy vélem, ugyanolyan komoly dolog ez, mint az
egyenlőségért folytatott, immár kétszáz éve tartó küzdelem, melyet sokan
fölháborítónak és érthetetlennek találtak annak idején. Milyen értelemben
követel a szegény, a színes bőrű, a nő egyenlőséget? A követelés nem
egyszerűen az egyenlőség, hanem az egyedülállóság elismerésére vonatkozik.
- Hogyan tükrözi Amerikában a jelenlegi politikai atmoszféra az általánosabb
irányvonalakat?
- Sok olyan régi érték hat még ma is, amely
lényegében a félelem, a harag és a gyűlölet szülötte. Vannak még ilyen
"gombok", mint például a "hazafiság", és vannak olyan politikusok is, akik
meg is nyomják ezeket. A kritikusok közül némelyik képtelen
igazán elhinni, hogy az újfajta személyiségérték az úgynevezett
"átlagember" számára elérhető. Bírálatukat minduntalan meglehetősen
furcsa, különc, felső-középosztálybeli típusokra összpontosítják. De ha az
ember felszolgálónőkkel, vasmunkásokkal, vagyis "átlagemberekkel"
elegyedik szóba, valamennyiük mondandója ugyanaz: "A munkám lélektelen
robot, nem hagyja, hogy az legyek, aki tulajdonképpen vagyok". Nem éreznek
felelősséget a munkájuk iránt, egyszerűen "lelépnek". Sért a munka - de
mit? A személyiségüket. Az üzleti világban mindenki tisztában van vele,
hogy a termelékenység azért hanyatlik, mert a munkaerkölcs elenyészőben
van, és nemcsak nálunk. Mert az emberek mélységesen
elidegenedtek.
- Elképzelhető, hogy kultúránk új erkölcsi arculatot ölt?
- Igen, amennyiben az "erkölcsi jó" követelménye az egyén önmagához
való jogával lesz egyenértékű. Szokatlan erény ez az újfajta öntudatosság. A társadalmak
mindig és mindenütt kiosztották a szerepeket - a nők legyenek nők, a férfiak pedig
férfiak, az öregek maradjanak meg öregeknek, a gyerekek gyerekeknek, a fogyatékosok
pedig bújjanak el mások szeme elől. Csakhogy az emberek nem hajlandók a nekik
kiosztott szerepeket eljátszani többé.
- A Person/Planet-ben azt írja, hogy a jelenlegi, válságos történelmi
helyzetben valamennyiünk számára, akik - úgyszólván - a férfiuralom "frankensteini"
kultúrájába süllyedtünk, a női értékeken keresztül vezet a teljességhez az
út. Hogyan jutott erre a következtetésre?
- Ez a kérdés eleme a természetről, a földről és bolygónkról kialakult elképzelések
megváltozását taglaló okfejtésnek. A nyugati tudományt kezdetei óta
kényszerítő, férfias értékek hatják át. Most, hogy ez az egész
hiedelemrendszer megrendült, az ember arra számít, hogy egy merőben más
természetfelfogás iránti nyitottság van kialakulóban. Az ökológiai mozgalom támogatói
kezdenek sokkal érzékenyebb, személyesebb, nemesebb és méltányosabb
fogalmakban gondolkodni. Az idők egyik jele éppen a tudomány elveszett
feminin jellegének visszahódítására irányuló erőfeszítés. A férfias jelleg túltengése
több női érzékenységgel volna ellensúlyozható. Ezen túlmenően lehetőség
nyílik arra, hogy a fogalomköröket teljesen meghaladjuk, fölismerve, hogy
egyetemes tulajdonságokkal rendelkezünk. Igyekszem nem erőltetni a
"férfias" és "nőies" fogalmak alkalmazását, mert ahhoz a szerencsétlen
felosztáshoz tartoznak, amelyen túl kell lépnie az embernek, hogy
kibontakoztathassa saját egyéniségét.
- Ha a természet valóban tükröt ad elénk, igaz-e az, hogy a Földet és a
mindenséget kutatva voltaképpen az emberi tudat kategóriáit tárjuk föl?
- Azt hiszem, talán jobb, ha most ezt hagyjuk. Kényes egyensúly
van a tudat világot megjelenítő tükrözési módja és a világ létezési módja között.
Roppant bonyolult kölcsönhatásban állnak egymással.
- "Feminista" szemmel nézve hogyan látja a "férfi alkotta"
környezetet? Mi aggasztja leginkább a városok kapán?
- Úgy gondolom, hogy sztereotip férfias
előítélettel megvert tudományunk és technológiánk változtatásra szorul.
Hatásukra alakult ki századunk folyamán a nagyvárosok imperializmusa. Ez
tette általános érvényűvé a növekedést, s már kezd kiküszöbölni minden más
kulturális formációt, hogy egyetlen és kizárólagos civilizációként a
városi ipari kultúra maradjon fenn. Ami azt illeti, nagyon is közel járunk már
ehhez. Az egész világ a városi mentalitás befolyása alatt áll.
Háborítatlan ősvadon már sehol sincs a földkerekségen.
- És Alaszka?
- Alaszka sorsa felől Fairbanksben, az állami, és Washingtonban, a
szövetségi fővárosban határoznak. Nem a vadon fogja eldönteni, hogy a kanadai
rénszarvas kipusztuljon-e vagy sem - a természet nem képes már megóvni önmagát,
emberek hatoltak a belsejébe, leigázták, olyanok pedig nem élnek azon a földön, akik
meg tudnák oltalmazni. A vadon manapság valamiféle nemzeti parkot jelent, amelyet
szét lehet szaggatni, ki lehet irtani, ha a legközelebbi nagyváros érdekei
így kívánják. Jacques Cousteau mutatott rá, hogy a nyílt tengereket ma már
mindenütt kátrány és nyersolaj szennyezi, jelezve, hogy az ipari nagyváros
terjeszkedésének már ez az elem sem vethet gátat. Nehéz ésszel felérni,
hogy ennek az állapotnak alig száz éve még nyoma sem volt. A szédítő ütemű
változások ökológiai szempontból csakis az egyensúly felborításához
vezethetnek. Sehogy sem akarózik beismernünk, hogy a nagyvárosok
hódító-terjeszkedő gazdasága rablógazdálkodás alatt tartja Földünket,
semmibe véve annak tűrését. Létezik kisvárosi életforma és falusi
életmód is. A családi gazdaságok megint más lehetőséget jelentenek. Hát
nem képtelenség az az állítás, mely szerint alig több, mint egy évszázadnyi erőteljes
urbanizáció után végleg eldőlt, hogy minden más nem kívánatos - sőt, lehetetlen?
- Hogyan fogunk hozzá a modern nagyváros visszaszorításához?
- Mindenekelőtt tudatára kell ébrednünk annak, hogy a városlakók többsége nem
akar ott élni, ahol él. Ha ez nem lenne igaz, a városbirodalom leépítése csalóka ábránd
volna csupán. Ám a legtöbb ember odakényszerül, részint a munkaalkalmak, részint a
nagyváros kulturális uralma miatt. Ezért támad a látszat, hogy az élet
csupán a nagyvárosokban gazdag, biztonságos és izgalmas.
- De vannak emberek - mint Ön és én -, akik nagyvárosban
születtek és nőttek fel és még mindig ott élnek. A Person/Planet-ben Ön
is nyíltan beismerte, hogy nem szívesen költözne le egy isten háta mögötti birtokra.
- Kétségkívül vannak "elvárosiasodott" embertársaink. Ám hagyományosan - vagyis
öt-hét évezredre visszatekintve - a városi emberek, azok tehát, akik autentikusan választják
a városi életet, az emberiség elenyésző kisebbségét alkották. S gyanítom, ma sincs ez
másképpen. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az, amit a legtöbben
manapság városinak kénytelenek tekinteni, valójában kertvárosi - a
felduzzadt szuburbia kizárólag annak köszönheti létét, hogy az emberek
minél távolabb akarnak kerülni a városközpontoktól. A helyzet kulcsa a
földreform. Ha minden hely megfelel lakhatás céljára a toronyházak
kivételével, akkor fölmerül a kérdés, vajon hol akad számukra élettér? A
lakosság városi területeken való összezsúfolódásához a telekpolitika
segédkezet nyújtott az utóbbi száz év folyamán, elősegítette a föld
felvásárlását és különféle gazdasági célokra való felhasználását. Ennek
következtében az emberek elhagyták a vidéket, a földet, s tarthatatlanná
vált az apró családi birtokok gazdálkodó életmódja. Az események ilyen
alakulása tehát nem a technikai fejlődésnek vagy valamilyen természeti
körülménynek, esetleg tudományos törvényszerűségnek tulajdonítható, hanem
egyszerűen az adópolitikának. A kis családi gazdaságok roppant
termelékenyek lehetnek. Létfenntartás tekintetében alighanem ez a
leghatékonyabb életforma - de csak akkor, ha nem fojtja meg a telek- és
adópolitika. Egyszóval úgy látom, hogy a deurbanizációt
földreformmal kell összekapcsolni.
- A legtöbben azt válaszolják erre, hogy "harmadik világbeli" megoldást
javasol egy "első világbeli" problémára.
- Szó sincs róla. A földreform egyetemes szükséglet. Az a látszatkeltés, hogy a
földreform csak a harmadik világban lehet időszerű, merő propagandafogás. A
földreformot itthon kell elkezdeni. Társadalmunkban minden gazdasági érdek a föld
tulajdonviszonyaival, elosztási rendszerével függ össze.
- Nem valamiféle thoreau-ian idillikus életszemlélet ez, amely
egyszerűen a kertvárosba való menekülés történetének új fejezete lehet?
- A fennálló gazdasági és társadalmi körülmények között
illúzióknál többet aligha nyújthatunk. Így hát az emberek
hangzatos nevű kertvárosokat kapnak, s elmondhatják, hogy "Tölgy-völgyben"
vagy "Kiesfalván" laknak - no meg ormótlan bevásárlóközpontokat. Vagyis
illúziókat. Én pedig arról beszélek, hogy ha alkalom és igény van
valamire, váltsuk is valóra azt. Legyen lehetőségük az embereknek a valós
választásra. Aztán lássuk, mi történik.
- Egyetért-e azzal, hogy a nagyvárosok ugyanolyan ósdi, múltbeli emlékké
válnak majd a következő civilizációban, mint amilyen a szfinx napjainkban?
- Nem egészen. Úgy vélem, a város útja is járható: nem szabad lemondanunk
róla. Vannak elvárosiasodott emberek. Mindig voltak kereskedők, kézművesek, értelmiségiek,
akiket magához vonzott, összegyűjtött a város. Ők az igazi, a "hivatásos" városlakók. Jómagam
olyan kulturális laboratóriumként képzelem el az igazi várost, ahol új eszméket, értékeket és
életformákat próbálunk ki. Egy laboratórium viszont ne legyen bolygóméretű.
Mert ha tönkremegy, vele pusztul a Föld is. Előbb-utóbb az egész világot
egyetlen roppant méretű városbirodalommá változtatjuk át. És ez a folyamat
ökológiailag káros. A várost egyik lehetőségként kell fenntartani, de
emberhez méltóan, nem pedig milliókkal telezsúfolva.
- Több ízben hangsúlyozta, hogy a nagyság ártalmas mind az
egyénre, mind a bolygóra nézve, de ugyanakkor azt is vallja, hogy a
"kicsi" nem föltétlenül "jó". Miből indul ki a nagyság problémakörének
nem-mennyiségi megközelítésében?
- Ez bizonyos fokig kvantitatív kérdés. Képtelenség mindig előre meghatározni, hogy milyen az
eszményi méret. Ugyanaz a közös ellenség fenyegeti az egyént és a világot
egyaránt. Mérhetetlenül fontos tehát felismernünk, hogy a lépték önmagában
véve probléma, teljesen függetlenül - mondjuk - a tulajdonviszonyoktól és
az irányítástól, és sokkal égetőbb azoknál. Az ipari társadalmakat gyötrő
gondok egy része kifejezetten a mérettel függ össze. Az ipari rendszer a
hatalmi és tulajdonviszonyok mélyreható változására fittyet hányva
továbbra is kitermeli magából ugyanazokat a gondokat. Nem szűnik meg a
szennyeződés, és az erőforrások továbbra is elapadnak.
Nem azért van ez
így, mert a rendszer irányítói nyerészkedők, hanem mert nagyobb maga a
rendszer, semhogy a saját javát szolgálhatná. Ha egyszer túllépjük a kritikus
pontot a méretarányok tekintetében, a hatalmi és tulajdonviszonyoktól
teljesen függetlenül nehézségek jelentkeznek. A működtetés méretarányai
eleve kudarcra ítélik még a legjobb szándékú törekvéseket is, mivel a
bürokratikus előírások és szabályok, valamint az elburjánzott hivatali
rangsor a nagyság szükségszerű kísérőjelenségei. A személyes autonómia
kivívása és az egészséges földi ökológia megteremtése a méretek arányos
csökkentése nélkül elképzelhetetlen. A kis méret tehát parancsoló
szükségszerűség. De nem elegendő. A kapitalizmus legocsmányabb
megnyilvánulásai között tartjuk számon a maroknyi alkalmazottat
foglalkoztató munkásnyúzó kisüzemeket, az "izzasztókat". Másfelől nemigen
lehetünk humanisták a már csak a méreteik miatt is letaglózó
intézményekben, ahol mindenki meghatározott szabályok szerint viselkedik.
A méretek csökkentésekor meg kell győződnünk róla, hogy az emberi értékek
irányába haladunk-e.
- Tud-e példákat felhozni az imént említett, ijesztő
nagyságú intézmények sikeres lefaragására?
- Számos kísérlet történt mostanában az egészséges léptékű működtetés, más
szóval az önigazgatás megvalósítására. Az építőiparban, valamint az oktatásban
próbálkoztak reformokkal, minden esetben a rendszer működésének rugalmasabbá
tételét és a demokratikus irányítást tűzve ki célul. Tartok tőle, hogy inkább kísérletezni
akarnak, mint eredményeket. Következésképpen ez még a jövő zenéje. De akiknek van
fülük a hallásra, azok tudják, hogy ez merőben újfajta politikai irányzat volna.
Kiindulhatunk abból, hogy egyéb értékeket emelünk a
termelékenység és a fogyasztás fölé. Talán a személyes szabadságot és a
részvételt. Kezdhetjük annak kimondásával, hogy "az emberek boldogsága
előbbre való a végletekig hajtott termelékenységnél". Ha azt szeretnénk,
hogy a társadalmi futószalagok demokratikus irányítás alá kerüljenek,
tudomásul kell vennünk, hogy leállásuk olykor elkerülhetetlen. Ha viszont
magas szintű termelékenységre törekszünk, akár a fáraók ókori Egyiptomához
is visszatérhetünk, rabszolgaságra kárhoztatva a munkaerőt, piramisok
végtelen sorát emelve. Szerintem odáig fajultak a dolgok, hogy teljesen
jogosult ez a hangnem. Némely dolgok még a hatékonyságnál és az
összterméknél is fontosabbak.
- A család azon intézmények egyike, amelyek - Ön szerint - jelentőségükhöz
képest csekély szerepet játszanak. Mondana néhány szót az éppen kialakulóban lévő
családformák egyikéről-másikáról és arról, hogy a "helyzeti hálózatok" miért
nem pótolhatják a vérségi-családi kapcsolatokat?
- A szituációs hálózatok (a "kibővített családok") több tucatnyi, olykor rengeteg
emberből tevődnek össze. Még csak a tulajdonképpeni család halovány másának sem
merném nevezni őket. Ha azonban egy egészségesebb társadalmat tudnánk teremteni,
megkaphatnánk azt a biztonságot és állandóságot az elemi családtól - ettől az új
családformától -, amit jelenleg nem képes nyújtani. Az egész jóléti társadalmat
azzal a céllal hozták létre, hogy valamiképpen pótolják a biztonságérzetet, amit az
emberek régebben a családban találtak meg. Ám a roppant méretű, elszemélytelenedett
közigazgatási gépezet felállítása csak ártott a családnak. Egy sor "szituációs hálózat" a
család pótlékának szerepét hivatott betölteni, ám ezek, lényegükből fakadóan egyívású
emberek csoportosulásai, míg a családban sokféle, különböző nemű és korú ember él
együtt. A természetes család tarkasága, változatossága pótolhatatlan. Hogy miképpen
lehetne újjáépíteni az autentikus családot, ez roppan súlyos probléma.
- Amint írja, az ártatlanságérzet mindinkább aláássa bűntudattól
áthatott jelenlegi kultúránkat. Miben látja az ártatlanságérzet megnyilvánulását?
- Az egész keresztény ethosz, amelyről beszélek, magában foglalja az én érvényre
juttatását. A hajlandóságot annak kimondására, hogy "én saját magam akarok lenni és
senki más" - mégpedig a bűntudat teljes hiányával. Társadalmunkban az embereket
kínzó önvád tetemes hányada nem a valódi erkölcsi kudarcok, például a csalás,
rosszindulat vagy kegyetlenség következménye. Merem állítani, hogy az
emberek lelkét terhelő "bűn" többnyire abból a fajtából való, amit azért
zúdítanak az egyénre, mert nem tett eleget a vele szemben támasztott
várakozásoknak, a neki tulajdonított énnek. Mert nem olyan fiú vagy lány,
illetve férj vagy feleség, mint amilyennek a szülei akarták, illetve a
házastársa szeretné. Valahányszor nem felel meg az ember ennek a
"konfekció-énnek" és túllép rajta, kénytelen magát bűnösnek érezni. S ez a
legsúlyosabb teher. Az utóbbi nemzedékek tapasztalatai szerint rengeteg
ember mindinkább hajlandó áthágni a neki tulajdonított személyiség szűkös
határait, miközben nem érzi emiatt vétkesnek magát.
Ugyanez a helyzet a testi fogyatékosoknál. Korunk egyik legmegkapóbb mozgalma ez.
A testi fogyatékos kimerészkedik az utcára, megmutatja magát, mintha csak így
szólna: "Ilyen vagyok. Más, mint a többiek, de nem vagyok hajlandó
szégyenkezni emiatt. Hozzá akarok jutni én is mindenhez a világon." Ez
lehetne a fogyatékosok igazi jelszava: "hozzájutni". "Fel szeretnék
szállni a buszra, a villamosra, be a liftbe. Jogom van mentegetőzés nélkül
élni. Hosszú nemzedékeken át tengődtem bűntudatosan, amiért "szabálytalan"
vagyok. És röstellnem kellett magam. Valóban forradalmi fejezet nyílt az
emberi erkölcsök történetében. Ám az ártatlanságérzet sokakat
erősen nyugtalanít. Az új erkölcsi látóhatárért meg kell harcolnunk.
Két-háromszáz évvel ezelőtt rengetegen vallották, hogy az egyenlőség
szégyenletes. Mindenki maradjon szépen a maga helyén. Ám az emberek
továbbra is egyenlő esélyeket és a törvény előtti egyenlőséget követeltek,
s ez a korszak vaskalaposainak szemében egyszerűen erkölcstelenségnek
látszott: "Micsoda önzés egyenlőséget követelni!" Ez a mozgalom
mindenkinek szabadságot hoz. Senki sem válhat egyéniséggé embertársai
rovására. A személyiség páratlan volta lényegénél fogva nem versengő
jellegű. Senki semmit nem veszíthet ezen, hacsak előítéleteit,
közhelyszerű nézeteit nem. Ezt kell megértenünk például a nőmozgalom
kapcsán. A nők sem akarnak mást, csak az én érvényre juttatásának jogát;
nem női sablonok, hanem önmaguk akarnak lenni.
- És ez egyúttal felszabadítja a férfiakat is?
- Úgy van. A férfiaknak férfisablon jutott. Az imént részletezett jelenség
korántsem önző jellegű. Hozzáteszem: az "ön" szócska használata kultúránkban
fölöttébb problematikus - önérdek, önhittség, öntetszelgés,
önzés. De ezen túlmenően az ön-höz, illetve az én-hez kifejezetten pozitív
jelentés is tapad - amikor én azt szeretném, hogy te maradéktalanul azzá
váljál, aki lehetsz, te pedig azt kívánod, hogy én maradéktalanul az
legyek, akivé válhatnék. Ez valamennyiünk javát szolgálja.
- Ön alkotta meg az "új szerzetesség" kifejezést. Mit ért ezen a fogalmon?
- A kolostori közösségek példáját meghatározott
okból idéztem föl. Azon rendkívül jelentős történelmi előzmények sorából
való, amelyek arra engednek következtetni, hogy az egyéniség, a környezet
tisztelete és az életöröm egyetlen harmonikus egészbe rendezhető. Úgy
tetszik, a múlt szerzetes közösségei ilyesféle összhangot teremtettek.
Egyrészt mély vágy élt bennük az egyéni üdvözülésre, beteljesedésre;
ahogyan nem nélkülözhették a visszavonult szemlélődésre és elmélkedésre
alkalmas környezetet sem. Határtalanul tisztelték az egyéniség jogait. A
szerzetesrend ugyanakkor az egyenlők közössége volt. Derűs és rendkívül
maradandó közösségi formának bizonyult.
- De lemondtak a boldogulásról és a javakról...
- Igen. Az egészséges, nem versengő jellegű lelki élet iránti igényt juttatták
érvényre. És a közösségen belül szigorú egalitarizmus uralkodott. A
kolostori közösségek szinte kivétel nélkül oly életrevalónak bizonyultak,
hogy nemegyszer emberöltőkön át fennmaradtak, kiegyensúlyozott és hatékony
életformát kínálva a zűrzavaros világban. Nem éheztek és nem pusztították
a környezetet. A találékony, egyszerű és szerény életmód nevezetes példái.
Azt bizonyítják, hogy a lelki fejlődés és a köznapi szükségletek
harmonikus egysége kézzelfogható lehetőség.
- Mennyiben hasonlít a mai ember élménye őseink "pusztaság-élményéhez"? Milyen
mértékben igaz, hogy a modern társadalom sivataga az újjászületés helye,
korunk pedig annak ideje?
- Tudnivaló, hogy a nyugati kultúra a pusztákon és a sivatagban született.
A keresztény megújulási hullám a sivatagból indult el; az emberek megváltás után
áhítoztak. S mert ez a szükséglet valódi volt, új kultúra született. Azt hiszem,
napjainkban mind többen mennek keresztül olyasféle élményen, mint amilyen atyáink
pusztaságélménye volt - a nagyvárosok vadonában. Magukra hagyatott lények,
holott társak után sóvárognak. Azután esetleg sikerül kitörniök ebből az
állapotból a közösségi lét felé.
- Elmondhatjuk-e ugyanezt az új vallásos érzület rohamos terjedésével
kapcsolatban?
- Igen. Az új vallási mozgalmak kavargó tömkelegében számos irányzat az
idők jelének tekinthető. Noha a jelenség rendkívül vegyes: hibbant, silány dolgok
keverednek benne az igaz, őszinte, fogékony és komoly szolgálattal. Ezért
türelmesnek kell lennünk. Számtalan kudarcra ítélt és néhány sikerrel kecsegtető
törekvés jelentkezik egyszerre. Nem hiszem, hogy a haladás a központosító
törekvésekben, valamely társadalmi osztályban vagy éppenséggel a
nacionalista mozgalmakban testesülne meg. Túlzottan nagy méretű,
arcnélküli és jellegtelen mindahány.
- El fognak-e öregedni az új intézmények?
- Föltétlenül. Az utópikus kísérletek egyik legfontosabb sajátsága éppen az, hogy amint már
nem elégítik ki hiánytalanul az igényeket, bomlani kezdenek, majd
elenyésznek. Mai roppant méretű intézményeink viszont - sajnos - mintha
csak örök életűek volnának. Agyonütni sem lehet őket.
- Mi a biztosítéka annak, hogy az ipari társadalom széthullása
teremtő módon fog végbemenni? Vajon nem vezet-e súlyos katasztrófához?
- Nincs biztosíték. A 70-es évek vége mélységesen kiábrándult, sok sebet okozó
korszak az én szememben, kiváltképp intellektuális tekintetben. Az emberek a bomlásról és a
hanyatlásról szóló ijesztő történetekkel traktálták egymást. A kiábrándultság manapság
divat. Szerintem ennek semmi értelme. Könyveimben, amelyeknek megvannak a
maguk árnyoldalai, negatív vonatkozásai, mindig igyekeztem hangsúlyozni a
már jelen lévő alkotó és reményt keltő lehetőségeket - noha ostobaság
lenne azt állítani, hogy ezek a lehetőségek meg is fognak valósulni,
pusztán azért, mert fölmerültek.
De előmozdíthatjuk az értékek átplántálását, tisztázását annak reményében,
hogy valami jó és hasznos van kibontakozóban. Elég volt az örökös tagadásból.
Szikrányira sincs már szükségünk. Hamis képest fest az, aki azt állítja, hogy mindeme
törekvések hátterében csupán üzleti érdek húzódik meg. Ostobaságra vall kárhoztatni az
éhezőt pusztán azért, mert valaki silány ételt ad neki. Az éhség az élet elkerülhetetlen
velejárója. Marasztaljuk el azokat, akik hitvány étellel szolgálnak, de méltányoljuk az
étvágyat. Jómagam is erre törekszem - méltányolni az idők éhségét az új értékekre és
az új kezdetekre.