| A NÉPBALLADA-KUTATÁS TÖRTÉNETE | TARTALOM | TÉMÁK | 
FEJEZETEK
A legtöbb európai népnek egyetlen igazi, hagyományos énekelt-verses elbeszélő műfaja van, ez a ballada. Vele egy időben és különösen utána sokféle többé-kevésbé hagyományos vers tűnt fel a népek hagyományában, amelyek több-kevesebb vonásban hasonlítanak a balladára. Ilyenek a késő feudális epikus énekek az angoloknál, skandinávoknál; ilyenek nálunk a helyi események jól-rosszul megénekelt elbeszélései, amelyek itt-ott balladai fordulatokat használnak fel, de egy kis területen, esetleg egyetlen faluban élnek rövid életet; valamint ilyenek a legendák már jobban folklorizált, mégsem igazán népköltészeti alkotásai. Ezeket is sokszor balladáknak nevezik, és a balladák közé sorolják a gyűjteményekben. Magunk azonban csak a műfaj tipikus darabjaiból vonjuk el a ballada meghatározását, és csak azokat vonjuk be tárgyalásunkba. (A továbbiakban mindig összefoglaló munkám – Vargyas 1976 – címeivel és típusszámaival jelölöm a balladákat, ahol az érdeklődő további adatokat és bizonyítást talál.) Lássunk mindenekelőtt egy példát (1. Az elégetett házasságtörő. Vargyas 1976: II. 1. sz.) a ballada tipikus sajátosságaira:
| – Menj el uram, menj el, aj ki Kolozsvárra, | 
| Aj ki Kolozsvárra, apám udvarába, | 
| Hozd el onnan, hozd el a nagy vég vásznakat, | 
| A nagy vég vásznakat, s ingyen kapott gyolcsot! | 
| 5 – Ne menj apám, ne menj, aj ne menj hazól ki: | 
| Anyámasszony bizony Barcsait szereti! | 
| – Hallod asszony, hallod, mit ebeg e gyermek?! | 
| – Ne hidd, édes uram, – részeg az a gyermek! | 
| Aval elindúla az asszony szavára, | 
| 10 Az asszony szavára, aj ki Kolozsvárra. | 
| Mikor fele utját elutazta volna, | 
| Csak eszibe juta küssebb gyermek szava. | 
| Ahajt megfordula, hazafelé tére, | 
| Hazafelé tére, hazájába ére. | 
| 15 – Nyiss ajtót, nyiss ajtót, asszony-feleségem! | 
| – Mingyár nyitok, mingyár, édes jámbor uram! | 
| Hadd vessem nyakamba viselő szoknyámat, | 
| Hadd kössem előmbe az előruhámat! | 
| – Nyiss ajtót, nyiss ajtót, asszony-feleségem! | 
| 20 – Mingyár nyitok, mingyár, édes jámbor uram! | 
| Hadd húzzam lábomba fejelés csizmámat! | 
| Hadd kössem fejemre viselő ruhámat! | 
| – Nyiss ajtót, nyiss ajtót, asszony-feleségem! | 
| Aj, mit tuda tenni, ajtót kelle nyitni. | 
| 25 Add elé, add elé a nagy láda kólcsát! | 
| – Nem adom, nem adom a nagy láda kólcsát: | 
| A szomszédba jártam, kerten átalhágtam, | 
| A nagy láda kólcsát ottan elhullattam, – | 
| Hanem megtaláljuk szép piros hajnalkor, | 
| 30 Szép piros hajnalkor, világos viradtkor! | 
| Ahajt csak bérugá gyontáros ládáját, | 
| Végig lehasítá az egyik oldalát: | 
| Csak kihengeredék Barcsai belőle, | 
| – Aj, kapja a kardját, fejit vevé vélle. | 
| 35 – Hallod feleségem, hallod asszony, hallod: | 
| Három halál közzül, melyiket választod? | 
| Avagy azt választod, hogy fejedet vegyem, | 
| Vagy selyem hajaddal házat kisöpörjem, | 
| Avagy azt választod: reggelig virasztasz, | 
| 40 Hét asztal vendégnek vígon gyertyát tartasz?! | 
| – Három halál közzül én is azt választom: | 
| Hét asztal vendégnek vígon gyertyát tartok. | 
| – Inasom, inasom, én küssebb inasom, | 
| Hozzad elé, hozzad a nagy vég vásznakat, | 
| 45 A nagy vég vásznakat, ingyen kapott gyolcsot! | 
| Fejinél kezdjétek, talpig tekerjétek, | 
| A sok ingyen gyolcsot fejire kössétek! | 
| Fejinél kezdjétek, talpig szurkozzátok, | 
| Talpánál kezdjétek, végig meggyujtsátok! | 
| 50 Fejihez állítok egy oláh furulyást, | 
| Lábához állítok egy cigán hegedűst – | 
| Fujjad, oláh, fujjad az oláh furulyát, | 
| Huzzad, cigán, huzzad a cigán hegedűt, | 
| Fujjátok széltibe, huzzátok ízibe: | 
| 55 Mostan hadd vigadjon feleségem szive! | 
| (Udvarhelyszék; MNGy I. 149) | 
E műfaj egyik legfeltűnőbb sajátsága a rövidség. A fenti ballada 55 sorban mondja el egy házasságtörés és a szörnyű büntetés történetét. Ez általában jellemző a balladára: néha még 20 sorban is el tud mondani egy hatásos történetet, de 100 sornál többet ritkán találunk legjellemzőbb darabjaiban. Ezt másik sajátságának köszönheti: tömör, kihagyásos fogalmazásának. A ballada mindig csak a legfontosabb mozzanatokat adja elő, a lényegteleneket, amelyek nélkül is megértjük az eseményeket, elhagyja. Példánkban nem tér ki rá, hogy a férj keresgéli az elbújt szeretőt, s végül rájön, hol lehet; mindjárt {5-280.} a megtalálással folytatja a jelenetet. A legfontosabb jelenetek a szereplő személyek közti összeütközések; ezért a ballada drámai formában adja elő az eseményeket, többnyire a szereplők szájából hangzik el minden, vagy párbeszéd, vagy monológ formájában. Példaszövegünkben már a problémát is három személy egymáshoz intézett szavai világítják meg. S az egész költeményben 11 elbeszélő sor van, amely harmadik személyben mondja az eseményeket, a többit mind a szereplők szavaiból tudjuk meg. S amit megtudunk: a balladai történetek mindig emberek közti összeütközések, emberi viszonyokból fakadó tragédiák vagy emberek komikus viselkedése. A szereplőket mindig lélektani helyzetekben ábrázolják: amint félelmében megzavarodva próbál naiv kibúvókhoz folyamodni, mint a rajtakapott asszony, aki kétségbeesetten halogatná az ajtónyitást meg a láda kulcsának átadását, vagy a férj bosszújának kitörése a végső parancsokban.
A ballada két fontos sajátsága viszont nem figyelhető meg példánkon: hogy mindig énekelt és mindig strofikus a formája. Nem mintha eredetileg nem lett volna ez is énekelt és strofikus, de az egykori gyűjtő nem jegyezte fel. Könnyű volna ugyan helyreállítani a strófákat: minden két-két sor egy versszak, kivéve a 43–45. sorokat, ahol egy szövegsor a megismételt dallamsorra mehetett, s a versszak három sorból állt. Ez igen közönséges a balladai előadásban. Hogy mégis meghagytuk az eredetileg közölt formában, azért van, mert nem tudjuk: 4 × 6-os vagy 4 × 12-es sorokból álltak-e versszakai, s lehettek többször is ismétlései. A föl nem jegyzett dallamot pedig semmi módon nem tudjuk pótolni.
Összegezve tehát: a ballada énekelt strófákban előadott rövid, tömör történet, többnyire egyetlen fő jelenetre koncentrálva, amely emberi összeütközéseket ad elő, a szereplőket lélektani helyzetekben, drámai jelenetekben ábrázolja, lehetőleg párbeszédekkel és monológokkal.
| A NÉPBALLADA-KUTATÁS TÖRTÉNETE | TARTALOM | TÉMÁK |