Kezd Találatok
Ez a dokumentum a Magyar Elektronikus Könyvtárból származik. A szerzői és egyéb jogok a dokumentum szerzőjét/tulajdonosát illetik (amennyiben az illető fel van tüntetve). Ha a szerző vagy tulajdonos külön is rendelkezik a szövegben a terjesztési és felhasználási jogokról, akkor az ő megkötései felülbírálják az alábbi megjegyzéseket. Ugyancsak ő a felelős azért, hogy ennek a dokumentumnak elektronikus formában való terjesztése nem sérti mások szerzői jogait. A MEK üzemeltetői fenntartják maguknak a jogot, hogy ha kétség merül fel a dokumentum szabad terjesztésének lehetőségét illetően, akkor töröljék azt a MEK állományából. Ez a dokumentum elektronikus formában szabadon másolható, terjeszthető, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használható. Minden más terjesztési és felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni. Amennyiben a műben és annak borítóján fel van tüntetve valamelyik Creative Commons licenc, akkor az abban megengedett felhasználási formák nem engedélykötelesek. A Magyar Elektronikus Könyvtár elsősorban az oktatási/kutatási szférát szeretné ellátni magyar vagy magyar vonatkozású, szabad terjesztésű elektronikus publikációkkal. A MEK projekttel kapcsolatban az e-mail címén lehet információkat kapni és kérdéseket feltenni. A központi szolgáltatás URL címe: https://mek.oszk.hu
This document comes from the Hungarian Electronic Library (abbr. MEK). The copyright and other privileges are owned by the author/owner of the document (if he/she is known). If the author or owner expressly specifies conditions regarding the distribution and usage somewhere in this text, then those terms overrule the limitations stated below. Furthermore he or she is responsible for that too, that the distribution of this document in electronic form doesn't hurt some other person authorship rights. The MEK administrators reserve the right to withdraw the document from the MEK collection, if any doubt appears about the free distribution of this document. This document can be freely copied and distributed, but you can use it only for personal purposes and non-commercial applications, without modifying it, and with proper citation to the original source. Every other form of distribution and utilization requires a permission from the author/owner. If the document and its cover page contains a Creative Commons licence, then it grants the forms of free use. The Hungarian Electronic Library project's aim is to provide the academic circles with public domain e-publications in Hungarian or with relevance to Hungary. You can get information and ask questions about the MEK project at the e-mail address. The URL of the central service is: https://mek.oszk.hu
Tartalom

Tartalom

LILLA. ÉRZÉKENY DALOK
Az én poézisom természete
A rózsabimbóhoz
Az eleven rózsához
A Duna Nimfája
Tartózkodó kérelem
Az alvó Lilla felett
A tanúnak hívott liget
Az esküvés
Alku
Lillám szácskája
A tihanyi echóhoz
Az estvéhez
A pillangóhoz
A reményhez

ANÁKREONI DALOK
A búkergető
A boldogság
Keserédes
A szeplő
Az eltávozás
A Hafiz sírhalma

ÓDÁK
D. Földi sírhalma felett
Fillishez
Parasztdal
Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz
A magánossághoz
Szegény Zsuzsi a táborozáskor

MAROSVÁSÁRHELYI GONDOLATOK

A LÉLEK HALHATATLANSÁGA
I. Rémítő s vidító kétségek
II. Okoskodások, érzések
III. Népek. (Reveláció, filozófia nélkül)
IV. Bölcselkedők. (Filozófia, reveláció nélkül)
V. Keresztyénség. (Filozófia is, reveláció is)

DOROTTYA vagyis A DÁMÁK DIADALMA
Előljáró beszédje az előbeszédnek
Előbeszéd
Első könyv. Ebédig
Második könyv. Estvélig
Harmadik könyv. Éjfélig
Negyedik könyv. Hajnalig
Jegyzések a Dorottyára

UTÓSZÓ

Fülszöveg



Utószó

Jóbarátaitól elhagyva, kora legkiválóbb embereitől félreismerve, költői önérzete büszke föllángolásában Csokonai Vitéz Mihály (1773-1805) azt a kijelentést tette, hogy a XX. század számára irt. Az idő elérkezett, s ha azt kérdezzük magunktól, mit jelent számunkra Csokonai költészete, először is alapos válogatást kell tennünk művei között. Bármennyire a messze jövőbe irányult a költő tekintete, nem kerülhette el, hogy a kor áldatlan viszonyai között annyi engedményt ne tegyen közönségének, amennyi sokszor épen az éhenhalástól megmentette. Költeményei között sok a személyes vonatkozású, a pártfogók kegyének szóló, s ez késztetett bennünket arra, hogy egy helyütt eltérjünk kiadásunk egyik alapelvétől, hogy t. i. válogatunk, de semmit nem csonkítunk, s ezt épen a leghatalmasabb alkotásánál, a LÉLEK HALHATATLANSÁGÁ-nál kellett megtennünk; ez tudvalevőleg egy előkelő úriasszony halottas búcsúztatójának készült s el kellett hagynunk az aktuális vonatkozású befejező részleteket, még pedig azért, mert a költemény csak így hat, mint művészi kerek egész és filozófiailag zárt egység. Annál teljesebben, összes bevezetéseivel és legapróbb jegyzeteivel együtt közöljük azonban Csokonai kómikus eposzát, a DOROTTYÁT, ugyanabból az esztétikailag igazolható okból: amint a terhelő, aktuális részletek elhagyása csak emelheti a komoly és filozófiai irányú költemény összhatását, úgy a tréfás kis eposz kómikus benyomásának a fokozását a legkisebb apróságok, az elavult célzások, fura megjegyzések nagy mértékben elősegítik.

Egyébként, ami e válogatás után Csokonai munkáiból megmaradt, az nemcsak önmagában jelenti az abszolút művészi értéket, hanem a magyar költészet fejlődésében is egy olyan fokot képvisel, melynél magasabbra csak Vörösmarty vitte egy negyedszázad múlva. Csokonai alkotó tehetsége főként a magyar költői nyelv fejlesztésében nyilatkozott meg. A nyelvben, mint a bánya sötétjében a faragatlan márványtömbök és nyers ércek, minden jövendő nagy műremek lehetősége megvan (hiszen ezek alapjában véve meglevő elemeknek eddig nem sejtett kombinációi és variációi); a költőnek, a nyelv bányászának, ezt a dús anyagot nemcsak ki kell aknáznia, hanem megformálnia s ezzel a későbbi nemzedékek közkincsévé tennie. Vannak költők, akiknek nagysága nem ezen a téren nyilatkozik meg, akik mesterei ugyan a nyelvnek, de inkább új eszmék, új műformák megteremtésével váltak ki, így például Petőfi. Csokonai nem az utóbbiak közül való; bár a maga kora költői és művelődési törekvéseinek a színvonalán áll, mégis elsősorban mint a nyelv művésze, a magyar nyelv eddig nem sejtett szépségeinek a fölfedezője érdemli meg figyelmünket. Ő tört először széles ösvényt azon a területen, melyet utána mind hatalmasabb országúttá, népek útjává tágítottak Vörösmarty, Arany és Babits Mihály. Akik a modern magyar költészet iránt nem elfogult idioszinkráziával viseltetnek, s érzik és igazolni is tudják, hogy ez a költészet a közvetlenül megelőző korszak tehetetlen epigónjaival szemben épen az igazi, nagy magyar hagyományt képviseli, azok meg fognak bennünket érteni, ha azt állítjuk, hogy Csokonai a kiinduló pontja annak a nagy föllendülésnek, mely egyrészt Petőfin és Tompán keresztül Adyig, másrészt Vörösmartyn és Aranyon keresztül Babitsig vezet. Amit a költő álma csak sejtetett, az a XX. században csakugyan megvalósult; nemcsak értjük a műveit, hanem értékelni tudjuk a jelentőségét is, hála a legújabb irodalmi föllendülésnek.

Budapest, 1921 július havában.
Király György

MEK-08510

Lilla ; Anakreoni dalok ; Ódák ; Marosvásárhelyi gondolatok ; A lélek halhatatlansága ; Dorottya : Anthologia Csokonai Vitéz Mihály költeményeiből / Csokonai Vitéz Mihály ; illusztrátor Kozma Lajos

    vers(ek), elbeszélő költemény ; magyar

    (Kner-klasszikusok ; 4.)

    Illusztrált.

    eredeti kiadvány: Lilla ; Anakreoni dalok ; Ódák ; Marosvásárhelyi gondolatok ; A lélek halhatatlansága ; Dorottya : anthologia Csokonai Vitéz Mihály költeményeiből / [utószó Király György] ; [a fametszésű könyvdíszeket Kozma Lajos rajzolta]
    Gyomán : Kner, 1921
    (Kner-klasszikusok ; 4.)

      Klasszikus magyar irodalom
      magyar irodalom, 18-19. sz.

    MEK-be került: 2010-07-14
    URL: https://mek.oszk.hu/08500/08510

    Jogi közlemény: Nem jogvédett