15. CSAPÓSZENTGYÖRGY | TARTALOM | 17. CSEKELAKA |
1291-ben Chegez néven jelentkezik az okiratokban. (C. Suciu: Dicţionar istoric.) 1441-ben Chegez, 1661-ben Chegezi (uo.) formában fordul elő.
Reformáció előtti, tehát középkori templomáról egykori falfestményei tanúskodhatnának. Ezeket, sajnos, eltüntették, de éppen az erre vonatkozó intézkedésekből tudjuk, hogy léteztek. Ugyanis a XVII. század végén intézkednek, hogy a templomban lévő „régi pápás képeket” tüntessék el. (Kelemen: Művészett. I. 246., 118. jegyz.) Addig megvédte őket a régi patrónusok és a korábbi nemzedékek kegyelete.
1673-ban, a romladozásnak indult templom felújításakor a régi stílusjegyek teljesen eltűnnek. Ekkor kerülhetett sor a falfestmények bemeszelésére is.
Mai kőkerítését 1649-ben építették. (Orbán: Székelyföld. V. 195.)
A reformáció előtt, a középkorban a falu katolikus. A reformáció idején a falu és temploma református, 1594-től pedig mint unitárius szerepel az oklevelekben. (Orbán: i.m. V. 185.)
Századunk elején unitárius anyaegyház (Helységnévtár. 1913.)
15. CSAPÓSZENTGYÖRGY | TARTALOM | 17. CSEKELAKA |