Amory Lovins
BIZTOS ENERGIA
Amikor először ismerkedtem Fritz Schumacher eszméivel - akinek
az életéről és munkásságáról itt megemlékezünk -, akkoriban hallottam egy
Indiában élő amerikai nő esetéről. Ez az asszony asztalost hívott, hogy
ablakkeretet csináltasson. Adott az asztalosnak egy vázlatot, de az túl
hűségesen követte a rajzot, és elrontotta a munkát. Amikor az asszony
veszekedni kezdett vele, hogy miért nem használta a józan eszét,
az asztalos nagy méltósággal kihúzta magát, és így felelt: "A józan ész,
asszonyom, Isten adománya; nekem csak szakismereteim vannak".
"Csak szakismeretei voltak": jó sírfelirata lehetne ez annak a civilizációnak, amely
még nem tanulta meg, hogy az ipari beruházások gazdaságtana nem lehet
egyetlen alapja a humánus állami politikának, s nem is olyan fontos
kritérium mint a társadalmi és erkölcsi értékek. Most azonban a politikai
gondolkodás repedésein kezd beszivárogni ez a felismerés, melyet velünk
született józan eszünknek köszönhetünk, és amelyet megerősítenek az olyan
elrettentő példák is, amilyen a Concorde repülőgép. Már nem fogadjuk el
minden kritika nélkül azt a dogmát, hogy amit technikailag meg tudunk csinálni, azt
érdemes is megcsinálni, vagy ahogyan Francis Bacon mondta: "Alapítványunk célja
az okoknak, a dolgok titkos mozgásainak a megismerése, valamint az, hogy
kiterjesszük az ember birodalmának határait egészen addig, hogy minden
lehetséges dolgot megvalósítsunk." Az összes lehetséges dolog kezd túl
drágává és veszélyessé válni számunkra, semhogy ne kellene válogatnunk.
Ahogyan veszít mitikus erejéből ez a technikai imperatívusz, úgy kezdjük
újra felfedezni a Prédikátor bölcsességét: "Aki szereti a pénzt, az soha nem
kap elég pénzt, és aki szeret szerezni, annak sohasem elég a jövedelme. Ez is
hiábavalóság" (Préd. 5,9). Kezdjük észrevenni, hogy hiába sikerül
felerősítenünk és felgyorsítanunk az áruk és szolgáltatások áramlását (a
velük járó bajokkal, ártalmakkal és radikális monopóliumokkal együtt), ez nem
jelenti, hogy elégedettségben, örömben vagy belső gazdagodásban van
részünk. És azt is látjuk, hogy egy olyan gazdaság, amelynek hajtóerői a
kapzsiság, a fösvénység, az irigység, a torkosság, a bujaság és a kevélység
- tehát a restség kivételével a hét halálos bűn, ahogyan Lewis Mumford
emlékeztet rá -; egy ilyen gazdaság nem képes elősegíteni azt a belső átalakulást,
amelyre kulturális hagyományunk szellemében törekednünk kell.
A célok és eszközök mindent átfogó újraértékelése hatással
van az energiavitára is, amely korunknak talán központi politikai kérdése.
Három éve Tennessee-ben a nukleáris kutatóközpontban a következő feliratú
jelvényt láttam valakin: "A TECHNIKA A VÁLASZ! (De mi volt a kérdés?)". Ám
ez a meghökkentően sokatmondó közlés nem is volt akkora képtelenség Oak
Ridge-ben, mint gondolhatnánk, hiszen végső soron minden jó mérnöki
munkának is a kérdés definiálása a kiindulópontja - e feladat
fontosságát rendkívül világosan megmutatta Schumacher. A buddhista
gazdaságtanról írott esszéjének központi gondolata az eszközökkel való
takarékosság klasszikus mérnöki kritériuma. Ezért, ha az energiapolitikában
a buddhista gazdaságtan alapelveit követjük, akkor a nyugati gazdaság - amint
majd igyekszem kimutatni - képes lesz gondoskodni magáról.
Mo Udall kongresszusi képviselő nemrég arról
számolt be, hogy Dél-Kaliforniában az út mentén a következő feliratot
látta egy hatalmas hirdetőtáblán: "Fizetni fogtok bűneitekért! - 2. levél
a korinthusiakhoz vagy valami ilyesmi". Alája pedig ezt írta valaki: "Akik már
fizettek, kérjük, ne törődjenek ezzel a figyelmeztetéssel." Nos, az
energiapolitika terén még nem fizettünk. Az olcsó olaj özöne csaknem
tönkretett bennünket, mivel csak a közeli jövőre gondoltunk. Megkésve
azonban kezdjük megtanulni, hogyan boldogulhatunk jobban a józan
eszünkre támaszkodva. Engedelmükkel tehát és Schumacher szellemében - aki
"ragályos" érdeklődést tanúsított a távolabbi jövő iránt, amelyben, Keynes
jóslatával ellentétben, remélhetőleg "nem leszünk mindnyájan halottak" - az
energiakérdést szeretném megvizsgálni, és abban szeretnék az Önök segítségére lenni,
hogy az erőforrások kapcsolatos társadalmunk problémáinkat illetően bizakodó
álláspontra jussanak. Olyan álláspontra, amelyben - miként azt az energiakérdés
kapcsán tizenöt országban tett utazásaim alkalmával tapasztalhattam - sokan
értenek egyet, és amelyhez máris sokan tették hozzá a maguk gondolatait.
Hogy körvonalazzam ezt a konszenzust,
felvázolok két feltételezett utat, amelyen a következő ötven
évben energiarendszerünk haladhat. Ezek az utak nem pontos előrejelzések
vagy javaslatok. Bár számszerűleg realisztikusnak tartom őket, mégis inkább arra
valók, hogy gondolatok kvalitatív modelljéül szolgáljanak. Brit és
amerikai példák keverékét fogom felhasználni, ez azonban nem korlátozza a
modell érvényét, hiszen a világnak körülbelül ötven különböző pontján
végeznek ilyen jellegű vizsgálatokat, és a már rendelkezésünkre álló
eredményekből világosan kiderül, hogy mutatis mutandis ugyanazok az elvek
érvényesek lényegében mindenütt.
Sokféle forrásból fogok meríteni. Az alaptételt Soft Energy Paths: Toward
a Durable Peace című könyvemben fejtettem ki (Pelican, 1977). Ha valóban el akarnak
mélyedni az irodalomban, az Egyesült Államok néhány szenátusi bizottsága egész
csinos paksamétát állított össze (Alternative Long-Range Energy Strategies,
2 kötet, USGPO, 1978), amely könyvem mintegy három tucat nyomtatásban
megjelent kritikája közül, a három legutolsó kivételével, valamennyit tartalmazza,
az én válaszaimmal együtt. Van néhány még frissebb szakcikk is. Mivel mindez
rendelkezésre áll, előadásomban igyekszem ellenállni annak a kísértésnek, hogy
belemerüljek a csábító szakmai részletekbe, s ehelyett inkább néhány alapvető
fogalmat állítok a középpontba.
A legutóbbi évekig a fejlett országok ipari és kormányköreiben mindenütt
szilárdan egyetértettek abban (s ennek az egyetértésnek a maradványai ma is
megvannak), hogy ami az energiát illeti, a jövőnek olyannak kell lennie, mint
amilyen a múlt volt, csak fokozott mértékben, és hogy az energiaprobléma egyszerűen
azt jelenti, hogyan lehet szert tenni több hazai energiára, hogy ki lehessen elégíteni a
várható szükségletet - ám az energiaszükségletet homogén, összesített számoknak
tekintették. "Ennyi és ennyi energiára lesz szükségünk összesen X évben" - mondták,
de nem törődtek a szükséglet struktúrájával, nem kérdezték, hogy sajátosan
milyen fajta energiára és milyen célból lesz rá szükség. E felfogás fő
elemeinek összefoglalása az Egyesült Államok vonatkozásában a következőket
jelenti: Kimerítésből nyert erő politikája ez, amelynek értelmében
a kimeríthető tüzelőanyagokat erőltetjük, ahogy csak tudjuk - a szenet, a
kőolajat, a földgázt és az urániumot -, és egyre hatalmasabb, összetettebb
és egyre inkább központosított üzemekben alakítjuk át ezeket a legkívánatosabb
energiaformákká (folyékony üzemanyagokká és elektromossággá).
Ez a politika azonban több oknál fogva nem működhet. Az okok
közül némelyek a technikai kivitelezéssel kapcsolatosak, mások
politikaiak, megint mások gazdasági jellegűek, és rögtön nyilvánvalóvá
válnak, ha felvetjük a kérdést: "Mennyi tőkét kell befektetnünk ahhoz,
hogy naponta egy hordó kőolaj hő-ekvivalensével növeljük az
energiaszolgáltatást?" A választ nagyon egyszerűen úgy foglalhatom össze,
hogy miközben áttérünk a hagyományos "közvetlen fűtőanyagú" rendszerekről
(amelyeken gazdaságaink alapulnak) az óceánból vagy a sarkvidéken
kitermelt, illetve szintetikusan előállított kőolajra és földgázra, a
tőkefelhasználás mintegy tízszeresére növekszik; amikor pedig áttérünk ezekről
a rendszerekről a központosított elektromos rendszerekre, villamos
erőművek és vezetékhálózatok beiktatásával, akkor a tőkefelhasználás
ismét mintegy tízszeresére növekszik. Mintegy százszorosára növekszik
tehát a tőkefelhasználás, és a Perzsa-öböl országain kívül ez lehetetlenné
teszi minden jelentősebb ország számára e magas szintű technológiák oly
nagy mértékű felhasználását, hogy az a kőolaj és földgáz helyettesítéséhez
elegendő legyen. E technológiák egyszerűen annyira drágák, hogy olyan eljövendő
technológiáknak nevezhetjük őket, amelyek felett máris eljárt az idő.
Ennek ellenére a "durva energiastratégia", ahogyan a
következőkben nevezni fogom, növekedésének nagy részét éppen ezekre a
rendszerekre alapozza; ezért nem meglepő hogy e politika első tíz éve az
Egyesült Államokban több, mint ezermilliárd (1012)
mai dollárba kerülne, aminek a háromnegyedét az elektromos rendszerre kellene
költeni. (Ehhez egészen közel eső értéket kapunk Nagy-Britannia esetében is.)
Mellesleg, ez az ezermilliárd dollár azt jelentené, hogy az ország az összes szabad
beruházásainak nem az egynegyedét fordítaná az energiaszektorra, mint
most, hanem közel háromnegyedét. Ha valahogyan sikerülne megvalósítanunk
ezt, annyi pénzünk se maradna, hogy előállítsuk azokat a dolgokat,
amelyeknek mindezt az energiát fel kellene használniuk. Minél
messzebbre jutunk ezen az úton, annál súlyosabbá válik a teher.
Ezek a hatalmas beruházások annyi elektromos áramot szolgáltatnának, hogy
belefulladnánk (valójában már most is jelentékeny kapacitásfölöslegeink vannak),
ám az elektromosság csak nagyon lassan és tökéletlenül helyettesíti az olajat és a
földgázt, kiváltképp a közlekedésben, s így hosszabb távon még mindig
szűkében volnánk ezeknek; az Északi-tengerben levő lelőhelyek kiaknázása
után milyen lehetőségeink vannak még az olaj- és földgáztermelés
növelésére? Ami ennél is rosszabb: e hatalmasan megnövekedett
energiamennyiségnek több mint a fele, amint később látni fogják, sohasem
jut el a végső felhasználókhoz, mert elvész az energia átalakítása és elosztása
közben, minthogy egyre kevésbé hatékony a fűtőanyaglánc egésze.
Ha ezt a hatalmas tőkemennyiséget olyan dolgokba fektetnénk, amelyeknek a
felépítése mintegy tíz évet vesz igénybe, akkor ezzel csak fokoznánk az
inflációt, bizonytalanná tennénk pénzügyi szempontból a
közszolgáltatásokat és növelnénk a munkanélküliséget, mivel lekötnénk és
mozdulatlanságra ítélnénk a tőkét ahelyett, hogy mozgásban tartanánk.
Csakugyan, minden egyes nagy erőmű, amelyet felépítünk, mintegy 4000 új
munkahelytől fosztja meg a gazdaságot egyszerűen azzal, hogy az összes
többi szektortól elvonja a tőkét, amelyre szükségük volna.
Úgy látszik tehát, hogy ez a megközelítés nem megoldaná, hanem
inkább súlyosabbá tenné gazdasági problémáinkat. És egyszersmind súlyos
politikai problémákat is okozna. Hogy az energiaszektorba kerüljenek
ezek az erőforrások, ahhoz erős központi hatalomra lenne szükség.
Ez komoly változást jelentene azokban az országokban, ahol az
energiaszektor finanszírozásában még játszik valamilyen szerepet a piaci
gazdaság (Nagy-Britannia nem tartozik közéjük). Ha egyszer felépítettük
ezeket a nagy és bonyolult rendszereket, szükségünk lesz majd ugyanilyen
nagy és bonyolult bürokratikus hatóságokra is, hogy működtessék ezeket, és
megmondják, ki mennyi energiát kaphat és milyen áron.
Mivel központosított rendszerekről van szó, ezek az átviteli hálózatok,
csővezetékek és vasútvonalak ellenkező végükön más embercsoportoknak
juttatják az energiát, és megint más embercsoportokra hárítják az energia előállításának
társadalmi költségeit vagy mellékhatásait. Megismétlődik a régi történet,
amikor az energiát New York, London, Los Angeles kapja, miközben a
mellékhatások Wyomingot, Alaszka északi lejtőit, Appalachiát, a
Shetland-szigeteket, a Beauvoir-völgyet, Tornesst vagy bármelyik angliai
bányavárost sújtják - a példákat tetszés szerint szaporíthatjuk. Ezt az
elrendezést nagyszerűnek tartják az energialánc egyik végén, de
igazságtalannak a másikon, és ennek következtében több ipari országban máris
"energiaháborúk" dúlnak: súlyos politikai összeütközések ezek az energiatermelő
üzemek helyét kijelölő hatóságok és a politikailag többnyire gyenge
mezőgazdasági lakosok között, akik nem akarnak olyan övezetben
élni, amelyet a nemzet feláldoz azok kedvéért, akik az elosztási rendszer
másik végén helyezkednek el.
E központosított rendszerek továbbá erősen sebezhetők: könnyen
széteshetnek akár véletlen baleset, akár szándékos szabotázsakciók
következtében. Különösképpen érvényes ez az elektromos hálózatra,
amelyet egy pár ember ki tud kapcsolni. Ha nem akarjuk, hogy
kikapcsolják, akkor szigorú társadalmi ellenőrzést kell bevezetnünk, mivel
ez a fajta sebezhetőség alapvetően megváltoztatja a hatalmi egyensúlyt a
kicsiny és a nagy társadalmi csoportok között. Ezenkívül nagyon nehéz
politikai döntést hozni olyan technológiákról, amelyek szokatlan,
vitatott, ismeretlen, sőt, talán megismerhetetlen veszélyekkel járnak, a
kormányok pedig, amelyek ilyen döntéssel kerülnek szembe, annak a kísértésnek
lesznek kitéve, hogy elitista technokráciával helyettesítsék a demokratikus
döntéshozatalt. Ez nincs ellenére a szakembereknek, később viszont a legitimitás
megszűnéséhez vezethet. Mindezen belpolitikai problémák fölött ott lebeg
a nukleáris háborúnak és a nukleáris erőszaknak a súlyosabb fenyegetése,
minthogy a szakemberek előrejelzései szerint néhány évtizeden belül több
tízezer bombával egyenértékű stratégiai anyag (például Windscale-ből
származó plutónium) kering majd kereskedelmi árucikk gyanánt ugyanabban a
nemzetközi közösségben, amely sohasem volt képes megakadályozni a
heroinkereskedelmet.
DRÁGA ENERGIA
Az az energiaprobléma e megközelítésének ezek az egyszerű, közvetlen,
mondhatni "elsőrendű" mellékhatásai. Ezek viszont a maguk részéről egymással is
kölcsönhatásba lépnek, hogy új, bonyolultabb kölcsönhatásokat eredményezzenek,
amelyek együttesen azt sugallják, hogy az olcsó és bőséges energia, ami e politikának a
célja, valójában egyáltalán nem is olcsó; drágán fizetünk érte minden más
területen. Hadd térjek ki röviden erre az érvre, mert gyakran hajlamosak vagyunk
túlságosan elszigetelten kezelni az energiát. A példa kedvéért Amerikáról fogok
beszélni, de úgy vélem, nem nehéz megtalálni a brit analógiát sem.
Tegyük fel, az amerikaiak továbbra is úgy gondolják, hogy az
energiának olcsónak kell lennie, s ezért továbbra is több tízmilliárd
dollárral támogatják évente az adóbevételből, hogy olcsónak lássék. Ekkor
továbbra is sokat elpocsékolnak belőle, és sok olajat hoznak be, ami
természetesen nem válik javára a dollárnak meg a nemzeti függetlenségnek,
de még rosszabb Európának és Japánnak, mert versenyezniük kell, és
egyenesen katasztrofális a harmadik világ számára, amely nem tud
versenyezni ezért az olajért. Ezt általában el is ismerik, de menjünk
kissé tovább. Amerikának szert kell tennie arra a pénzre, amivel az olajat
kifizetheti, s erre hagyományosan három fő eszköze volt. Az első a hazai
árukészletek csökkentése, ami növeli az inflációt. A második: fegyverek
exportálása, ami szintén az inflációt növeli, ráadásul destabilizáló és
erkölcstelen. Egy másik lehetőség: nagy mennyiségű búza és szójabab
exportálása. Ez megemeli az élelmiszerárakat, teljesen felborítja a közép-nyugati
földvásárlási piacot, s arra ösztönzi az amerikai farmereket, hogy
szipolyozzák ki a termőföldet és a talajvizet. Azután a búza egy részét
eladják az oroszoknak, majd pedig beruházásaik egy részét a
mezőgazdaságból átdobják a hadiiparba, úgyhogy az amerikaiaknak ekkor
növelniük kell katonai költségvetésüket. Ennek inflációs hatása van.
Egyébként is ezt kell tenniük, hogy megvédjék az olajszállító tengeri
útvonalakat, és hogy megvédjék az izraelieket azokkal a fegyverekkel
szemben, amelyeket előzőleg ők maguk adtak el az araboknak - amiből az
következik, hogy a Közép-Keleten a fegyverkezési verseny megfékezésének
legjobb eszköze az amerikai háztetők jó hőszigetelése.
Mivel a búza és a szójabab, az olajimport miatt, fontosnak látszik a külkereskedelmi
egyensúly szempontjából, az amerikaiak úgy érzik, hogy kénytelenek egyre
energia-, víz- és tőkeigényesebb kemizált mezőgazdasági termelést
folytatni, ami tönkreteszi a természetes létfenntartó rendszerek egy
részét. Kénytelenek egyre több műtrágyát, rovarirtó- és gyomirtó szert
használni, egyre többet öntözni, a tengervizet sótlanítani, miközben a
talaj fokozatosan kiég, értéktelenné válik, elviszi a szél és a víz
(Közép-Nyugaton évente és acre-enként kilenc tonna termőtalaj vész
el). Kit érdekel? Amikor tíz százalék a kamatláb, akkor ötven év múlva
úgyis alig ér majd valamit a föld.
Közben a városokban, mivel az energia olcsónak látszik, energiával
helyettesítik az embereket, mégpedig túlságosan is nagy mértékben: az
embereket fekete dobozok váltják fel. A közgazdászok ezt nevezik "a termelékenység
növekedésének"; ezen a munka termelékenységét értik, közelebbről azok
munkájának a termelékenységét, akiket még nem helyettesítettek gépekkel (a többiek
nem számítanak). Majd azt mondják: még több kell ezekből az energia- és
tőkeigényes fekete dobozokból, hogy fokozódjék a gazdasági növekedés,
amelyre, mint mondják, azért van szükségünk, hogy munkát adhassunk
azoknak, akiket éppen ez a folyamat tett munkanélkülivé. Mindenesetre
nyilvánvaló, hogy ha fekete dobozokkal helyettesítjük az embereket, akkor
fokozzuk a szegénységet, az egyenlőtlenséget, az elidegenedést és a bűnözést;
majd pedig megpróbálunk pénzt költeni olyan dolgokra, mint az egészségügy és
a bűnözés megfékezése, csakhogy nem tudunk, mert a pénzt már elköltöttük az
energiaszektorra, amely előidézi a munkanélküliséget és azokat a
társadalmi bajokat, amelyeket orvosolni akartunk.
Otthon a politikai helyzet kezd mindinkább hasonlítani a hadiállapothoz, miközben
megpróbáljuk megvédeni magunkat a saját magunk által előidézett veszélyektől. Külföldön
az olaj- és urániumkartelleket erősítjük. Nem törekszünk ésszerű
fejlesztési célokra, valójában abban versenyzünk kereskedelmi
partnereinkkel, hogy ki tudja a harmadik világnak a legtöbb atomreaktort,
fegyvert és inflációt "exportálni". Ezek a dolgok méltán fokozzák nemzetközi
téren a bizalmatlanságot, otthon pedig az elégedetlenséget, ami további
gyanakváshoz és elnyomáshoz vezet. Közben elégetjük mindezeket a
fosszilis tüzelőanyagokat, s ezzel annyi széndioxidot juttatunk a levegőbe, hogy az
már veszélyezteti a föld klimatikus egyensúlyát, ettől viszont a part menti
mezőgazdaság függ, például a monszunövezetben, mint amilyen India, és az
amerikai Közép-Nyugaton, ahol néhány évtized múlva mindenki exportált
élelmiszeren fog élni. S eközben mindenütt bombákat helyezünk el.
Ha most Önök azt kérdezik, hogyan fognak kölcsönhatásba lépni egymással ezek a
mellékhatások, milyenek lesznek a harmadrendű hatások, és milyen lesz a
világ, amelyben ezek után élniük kell, akkor úgy vélem, aligha
kívánnának ebben a világban élni. És ha nincs más alternatíva - mint ahogy
ennek a felfogásnak a hívei hirdetik -, akkor az emberiségre valóban sötét
jövő vár. Bármit csinálnánk is, semmi értelme nem volna. Az egyetlen
valóban hasznos mesterség az lenne, ha megtanulnánk, hogyan lehet valami
nagyon mély gödröt ásni, belebújni, és behúzni az ajtót magunk
után.
A SZELÍD ENERGIASTRATÉGIA
Úgy vélem azonban, hogy másképp is megközelíthetjük az
energiaproblémát, s ezáltal sokkal vigasztalóbb következtetésekre jutunk. Ezt
a megközelítést "szelíd energiastratégiának" fogom nevezni.
Az amerikai változatnak három fő alkotóeleme van, amelyeket rendre ki
fogok fejteni, nevezetesen: 1) sokkal hatékonyabban kell felhasználnunk
az előállított energiát; 2) az energiát egyre nagyobb mértékben
úgynevezett "szelíd technológiákkal" kell előállítani, melyeket azonnal
megismertetek; 3) és az átmenet idején okosan fel kell használnunk
a fosszilis tüzelőanyagokat.
Hangsúlyozni szeretném, hogy e két energiastratégiát nem az különbözteti meg,
hogy mennyi energiát használunk fel, és nem is az, hogy milyen technikai
berendezéseket alkalmazunk, hanem elsősorban az, hogy a két stratégiának
nagyon különböző strukturális és politikai következményei vannak. Nem
annyira a technikai eszközöknek, mint inkább a politikai gazdaságtannak a
különbségéről van szó, és erre majd még vissza is térek.
E két energiastratégiában az energiaprobléma mibenlétének is két teljesen
különböző felfogása fejeződik ki. A "durva" stratégia azon a feltételezésen alapul,
hogy minél több energiát használunk, annál jobban élünk, s így eszközből céllá
lép elő az energia, miközben a "szelíd" stratégia, a buddhista gazdaságtan
szellemében, nem a siker, hanem az eredménytelenség mértékének tekinti azt,
hogy mennyi energiát használunk fel társadalmi céljaink eléréséhez - mint ahogy ha el
akarnánk utazni egy bizonyos helyre, akkor az ehhez szükséges közlekedés
mennyisége nem annak a mértéke lenne, milyen jó dolgunk van, hanem azt
fejezné ki, hogy nem sikerült ésszerű településszerkezetet kialakítanunk,
amelyben már eleve közel vagyunk oda, ahová el akarunk jutni. Az az
energiaprobléma tehát, amelyet a "szelíd" stratégia meg akar oldani, nem
abban áll, hogy hogyan lehet több energiát előállítani a tervezett homogén
szükségletek kielégítésére. A "szelíd" stratégia a másik vége felől
közelíti meg a problémát, és azt kérdezi: melyek a végső felhasználás heterogén
szükségletei (vagyis: mi az a sok különböző feladat, amit az energia segítségével
megkísérlünk elvégezni?) És: hogyan végezhetjük el ezeket a feladatokat a
legkevesebb energiával, amit minden egyes feladathoz a leghatékonyabb
módon szolgáltatunk? Ha elsősorban arra figyelünk, hogy mi a feladat és mi a
legalkalmasabb eszköz a feladat elvégzéséhez (márpedig minden jó mérnöki munkának
ez az alapja), akkor - amint rögtön láthatják - tökéletesen más képünk lesz arról, hogy
milyen fajta új energiaforrásoknak van egyáltalán értelmük.
Vizsgáljuk most meg a "szelíd" stratégia három alkotóeleme közül az elsőt,
nevezetesen a "végső felhasználás hatékonyságának" kérdését: mennyi munkát
csikarhatunk ki minden egyes energiaegységből, amely rendelkezésünkre áll.
A műszaki adatok erre vonatkozólag azt mutatják, hogy a gyakorlatban körülbelül
megkétszerezhetjük ezt a hatékonyságot a századfordulóra, a következő huszonöt év
alatt ismét megkétszerezhetjük, és ezek után még mindig maradnak lehetőségek a
hatékonyság növelésére kisebb technikai módosítások által, vagyis olyan intézkedések
által, amelyek a szokásos kritériumokkal mérve most gazdaságosak, mai vagy
éppenséggel 100 évvel ezelőtti technikát használnak, és nem gyakorolnak lényeges
hatást az életformára. Olyan egyszerű módszerek tartoznak ezek közé, mint hogy a
lakóházakon betömjük a négyzetméternyi lyukakat, hőszigetelést alkalmazunk,
újra felhasználjuk az épületekben és az iparban keletkező "hőhulladékot",
az egyes ipari folyamatokban együtt járó gőztermelődést felhasználjuk villamos
energia előállítására (ko-generálás), növeljük a villamos- és benzinmotorok
hatásfokát, és így tovább. Véleményem szerint a teljes energiaszükséglet görbéje
hosszú távon süllyedő tendenciát mutat. Ennek az az oka, hogy amikor a lassan
elhasználódó tőkejavak újra előállításához érünk, mint amilyenek az épületek, akkor
az energiafelhasználás hatékonyságát gyorsabban tudjuk növelni, mint ahogy az
növekszik, amit az energiával csinálunk. Személy szerint az a véleményem, hogy a
gazdasági növekedés klasszikus eszméje teljes értelmetlenség, bárhonnan is vizsgáljuk
meg; mégis hogy ezt a vitát egyúttal elkerüljem, indulunk most ki a gazdasági
növekedés feltételezéséből. Az alábbiakban feltételeztem a bruttó nemzeti termék (GNP),
a jólét, az igazságosság és (az Egyesült Államok esetében) a népesség gyors növekedésére
vonatkozó ortodox előrejelzések érvényességét. A reális bruttó nemzeti termék durván
háromszoros növekedésével számoltam ebben a periódusban. Az életmódban, a
településszerkezetben, a politikai szervezetben vagy a bruttó nemzeti termék összetételében
semmi lényeges változást nem tételeztem fel. Ha Önök történetesen úgy vélik, hogy
a mai értékek és intézmények nem tökéletesek, akkor nagyon helyesen teszik, ha technikai és
társadalmi változásoknak valamilyen együttesét vetítik a jövőbe, ami jelentékenyen
megkönnyíteni a végső felhasználás hatékonyságának növelését, én azonban most nem
éltem ezzel a feltételezéssel. Kínosan ügyeltem arra, hogy különválasszam személyes
értékítéleteimet az elemzés alapjául szolgáló feltételezéseimtől.
Valójában nagyon erősen alábecsültem annak tisztán technikai lehetőségét, hogy hogyan
lehet kevesebb energiával többet végezni. Ennek szemléltetésére készítettem egy kis szociológiai
táblázatot, amely azt mutatja, hogy különböző emberek véleménye szerint az Egyesült Államoknak
mennyi energiára lesz szüksége a 2000. évben, "quad"-ban mérve (1 quad = 1 kvadrillió, vagyis
1015 BTU; BTU = British Termal Unit, amely
252 gcal-lal egyenértékű energiamennyiség - a fordító megjegyzése). Jelenleg az Egyesült
Államok körülbelül 75 quad-ot használ fel évente, azaz a világ teljes energiatermelésének
egyharmadát, Nagy-Britannia pedig mintegy 9 quad-ot. Ezeket az előrejelzéseket
aszerint csoportosítottam, hogy melyik évből és kitől származnak. Valamelyik
Huxley mondta: minden ismeretnek az a sorsa, hogy eretnekségként kezdi és
babonaként fejezi be pályafutását. Ennek megfelelően nagyjából középen
helyeztem el a közfelfogást tükröző adatokat, legszélen pedig a szélsőségesen
eretnek becsléseket, amelyeket általában még csak tudomásul sem vesznek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Régen, az olajembargó előtt, magamfajta emberek azt hangoztatták, hogy
a 2000. évben Amerika egész szépen ki tudna jönni 125 quad-dal. John
Holdren kollégám a Berkeley egyetemről 100 quad alatti becslésével a
szélsőségesen eretnek becsléseken is túltett merészség dolgában. A Sierra
Club eretnek módon 140, az Atomenergia Bizottság (AEC) a közfelfogással
összhangban 160, a Belügyminisztérium és a Szövetségi Energiaügyi
Bizottság (FPC) pedig mintegy 190 quad-ra becsülte Amerika 2000-ben
várható energiaszükségletét. Azután jött az embargó, és megjelent a Ford
Alapítvány Energiapolitikai Tervezete (EPP), melynek 100 quad-os prognózisát
nem vették ugyan komolyan, de komolyan vették kisebb technikai újítások
bevezetésére alapozott, 124 quad-os becslését, mivel alacsonyabb volt az
Energia Kutatási és Fejlesztési Hivatal (ERDA) 140-es és az erőműipar (EEI)
160 quad-os becslésénél. Majd 1976-ban a Foreign Affairs című
folyóiratban azt állítottam, hogy bőven elég lenne 95 quad; előadásokon
viszont azt fejtegettem, hogy a hatékonyság növelésére közben kidolgozott
eljárások bevezetésével 75 quad is elég lenne, miközben von Hippel és Williams,
a Princeton egyetem kutatói igen megbízható számítások alapján 89 quad-ra
tették a várható szükségletet. Addigra az ERDA 140-ről 124-re csökkentette a
maga becslését (mert közben felfedezték az energia-megtakarítás egyszerű
technikai eszközeit), az EEI pedig 160-ról 140-re (mert közben felfedezték
az árrugalmasságot.
Itt tartunk most, és egy wisconsini kutató, John Steinhart 33 quad-os
szükségletről beszél a 2050. évvel kapcsolatban. A National Academy of
Sciences Conaes elnevezésű egészen friss keletű és igen megalapozott
tanulmánya 63, 77, illetve 96 quad-ra becsüli az energiaszükségletet 2010-re.
Dr. Alvin Weisberg, a nukleáris energia atyja most már megelégszik 101 quad-dal,
Ralph Lapp pedig (a nukleáris energia szószólója, aki úgy véli, hogy az
energiafelhasználás szorosan követi a bruttó nemzeti termék alakulását) most már
beéri 124-gyel. Táblázatunk alapján előrejelzéseket is tehetünk. Az Egyesült
Államok Energiaügyi Minisztériuma éppen most tette közzé legutóbbi előrejelzését
a 2000. évre vonatkozólag. Mérsékelten magas olajárak alapul vételével a várható
szükséglet: 95 quad, vagyis éppen az az érték, amelyet egyszerűen kinevettek
két évvel ezelőtt, amikor én publikáltam ezt az eredményt a Foreign Affairs-ben.
Most már ez az általánosan elfogadott prognózis. Az alacsony olajárakkal számolt
becslés pedig 123 quad (amelyet én a "Babona" rovatba teszek, mivel ehhez
természetfeletti beavatkozások kellenek).
Szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy táblázatunk úgynevezett diagonális
mátrix: amint láthatják, két évenként minden egyes adat a következő oszlopnak eggyel
lejjebb levő sorába kerül. És a csökkentés lehetőségei még egyáltalán nem merültek
ki. Csak most jöttünk rá például arra, hogy körülbelül megháromszorozhatjuk a teljes
energiafelhasználás hatékonyságát, ha energiatakarékos nyersanyag-politikát
folytatunk. Eddig viszont nem tudtunk erről. Így a fenti számok közül nem is
tartalmazza egyik sem ezt a felismerést. Mindent egybevetve tehát: valóban
hatalmas lehetőségeink vannak rá, hogy több munkát végezzünk a rendelkezésünkre
álló energiával. Ez pedig egészen más megvilágításba helyezi azt a kérdést, hogy milyen
eredményeket - és milyen hamar - érhetünk el a "szelíd technológiával".
Nyilván hamarabb érhetünk el velük eredményeket, mint ahogy akkor gondoltuk,
amikor a tervezett energiaszükségletek a csillagos éghez közeledtek.
SZELÍD TECHNOLÓGIÁK
1. Tucatnyi szelíd technológia létezik, de ezeket nem tekintjük univerzális csodaszereknek; hanem mindegyiket arra használjuk, amire a legalkalmasabbak.
2. A szelíd technológiák megújíthatóak: nem kimerülő tüzelőanyagokkal működnek, hanem a nap, a szél, a víz, a mezőgazdasági és erdei hulladékok, valamint más megújítható anyagok működtetik őket.
3. E technológiák viszonylag egyszerűek, és a felhasználó szempontjából áttekinthetőek. De ettől még lehetnek technikailag nagyon ötletesek és bonyolultak - olyanformán, mint ahogy a zsebszámológépem is bonyolult. Ez a készülék a legfejlettebb technológia gyümölcse. Nem tudom egész pontosan, hogy mi történik a belsejében; nem hiszem, hogy tudnék csinálni egyet, de nekem mint felhasználónak nem is ez a fontos, hanem csak az, hogy e készülék - Schumacher kifejezésével - szerszám, és nem gép. Én rendelkezem vele, nem ő rendelkezik velem. Nem valami titokzatos kolosszus, amely távolból fenyeget, és amelyet valamilyen, szakemberekből álló papság tart hatalmában, hanem olyasmi, ami úgy működik, ahogy én akarom. Nagyon szeretem a zsebszámológépemet. Minden reggel áldozatot mutatok be neki.
4/5. A szelíd energia-technikák a végső felhasználás szükségleteit tekintetbe véve
alkalmas méretekben, alkalmas fajtájú energiát szolgáltatnak.
Mivel fő érveim e kétféle alkalmassággal kapcsolatosak, hadd fejtsem ki
ezt most bővebben is. Kezdjük a méret kérdésével.
Gyakran halljuk, hogy az energiarendszereknek igen
nagyoknak kell lenniük ahhoz, hogy kifizetődőek legyenek, és a közvetlen építési
költségeket tekintve a nagy méretek gyakran csakugyan tényleges megtakarítást
eredményeznek. Ám a nagy méretekkel ugyanilyen valós pazarlások is együtt
járnak, amelyet eddig egyszerűen nem vettünk számításba. Ha például
egy nagyobb és erősebben központosított gáztermelő üzemet,
elektromos erőművet, kőolaj-finomítót vagy bármit építünk, akkor meg kell
fizetnünk azt a nagyobb és költségesebb elosztási hálózatot is,
amely eljuttatja az energiát a szétszórtan elhelyezkedő fogyasztókhoz. Ez
a folyamat az Egyesült Államokban már ott tart, hogy egy átlagos fogyasztó
1972-ben villanyszámlájának csupán 29%-át költötte az energia tényleges
megvásárlására, 71%-át pedig az energia eljuttatásáért kellett kifizetnie.
Ez a központosítás gazdaságtalansága.
Másodszor, bizonyos mennyiségű energia elvész útközben. Harmadszor, ha
úgy tudnánk erőműveket előállítani tömeggyártással, mint ahogyan autót gyártunk, akkor
az erőművek legalább tízszerte kevesebbe kerülnének, mint jelenleg, erre azonban nincs
lehetőségünk, mivel az erőművek túl nagyok. Ugyanez nehezíti meg a melléktermékként
keletkező hő értékesítését is - azaz olyan totális energiarendszerek kiépítését, amelyekkel
sok pénzt lehetne megtakarítani. Negyedszer, a nagy mérettel együtt járó pazarlásnak van
néhány közvetlen formája is, amelyek jól láthatók sok újabb nemzetközi vizsgálatból.
Lássunk egy tipikus példát. (Amerikai példát választottam, mert itt a görbék nagyon
szemléletesek.) Az alábbi görbe az Egyesült Államokban az utóbbi két évben
megrendelt összes hőerőművek felét mutatja.
Jól látható, hogy amilyen mértékben növekszenek az üzemek, ugyanolyan mértékben
nő az az időhányad is, amelyben az üzemek nem működtek: ez a hányad 10%-ról 35%-ra
ment fel, mégpedig olyan műszaki okok következtében, amelyek nem fognak megváltozni.
Valójában a helyzet még ennél is rosszabb, mert ha egy ilyen 1000 megawattos erőmű
elromlik, az meglehetősen kellemetlen. Olyan ez, mint mikor egy elefánt megdöglik a
szobánkban, és ezért kell, hogy legyen egy ezer megawattos tartalékelefántunk, amely
készen áll rá, hogy kivonszolja a tetemet. Ez a tartalékkapacitás
rendszerint egyszerűen csak ott ül és zabálja a kamatot, ami nagyon drága.
Tegyük fel, hogy egy ilyen óriáserőmű helyett több kisebb,
pár száz megawattos erőművet építünk (amelyek még mindig nagyok). Mivel több van
belőlük, nem valószínű, hogy mind egyszerre fog elromlani, s így nem lesz
szükség olyan nagy tartalékkapacitásra. Ha tehát csupán az erőművek
méretét csökkentjük ilyen mértékben, máris egyharmadára csökkenthetjük az új
kapacitást, miközben a szolgáltatás megbízhatósága változatlan marad.
Nagyszerű! Máris megtakarítottunk 150 millió fontot. Ha pedig, mondjuk, 10
megawattos alegységekre térnénk át, akkor ismét egyharmadára
csökkenthetnénk az új kapacitás nagyságát.
A nagy erőművek közvetlen gazdaságtalanságát tehát megbízhatatlanságuk és
az emiatt szükséges nagy tartalékkapacitás okozza. Vannak azonban közvetett hatások
is, amelyek a fenti diagram alsó görbéjéről olvashatók le. Ez a görbe azt mutatja, hogy
különböző nagyságú üzemekben mennyi tőkét kell befektetnünk adott mennyiségű
tőkét kell befektetnünk adott mennyiségű új áramfejlesztő-kapacitás létesítéséhez.
A nagy méret gazdaságosságának klasszikus elmélete szerint a görbének balra
haladva meredeken emelkednie kellene, csakhogy furcsa mód épp az ellenkezője
történik, mivel ténylegesen kevesebbe kerül egy kilowattnyi új kapacitás
létesítése egy kis erőműben, mint egy nagyban. Ez feltehetően azért van így,
mert a kis erőművet annyival gyorsabban fel lehet építeni, hogy ilyenkor
sokkal kisebbek a kamatterhek, kevésbé érződnek a költségek
emelkedésének és az állami rendeletek változásának a hatásai, valamint az
építkezés idő előtti átadásából adódó problémák. A gyors technikai és
társadalmi változások korában a kis erőművek építése rugalmas és kis
kockázattal járó beruházás.
A nagy méret gazdaságtalanságának vannak még érdekesebb tényezői is,
amelyeket eddig szintén figyelmen kívül hagytunk. Itt vannak például
mindazok a politikai költségek, amelyekről az imént beszéltem, és amelyek joggal
meghatározzák az energiával kapcsolatos döntések meghozatalának módjait.
(Kiemelhetném, mellesleg, a sebezhetőség nemzetbiztonsági problémáját:
semmi értelme sincs fegyveres erőket fenntartani, amikor egy pár ember
nyugodtan besétálhat, és egyszerűen kikapcsolhat bennünket, mint ahogy jelenleg
ez a helyzet.) A nagy erőművek a környékükön társadalmi és szennyezési
problémákat okoznak. Ez nagyon megnehezíti a tervezést. Nehéz helyet találni.
Ha pedig az illetékes hatóság végre talál helyet, akkor ott annyi kapacitást akarnak
összezsúfolni, amennyit csak lehet; ettől az üzem még rosszabb szomszéd
lesz, mint amilyen különben lett volna, ezért még nehezebb lesz megtalálni
a következő helyet, és a költségek exponenciálisan emelkednek. Már
alaposan benne vagyunk a csapdában. És ilyenkor valóban nagy baklövéseket
lehet csinálni.
Támogatjuk az oligopóliumokat, mivel a kis
vállalatok nem tudnak nagy gépeket gyártani. Az emberek nagy többségének
szükségletei szempontjából alig van jelentősége annak, amit csinálunk. A
műszakiak személyes felelőssége megszűnik, amikor a politikai döntések a
nagy megbízó testületek kezébe kerülnek. És ahogyan Friedman Dyson
rámutatott: a nagy méretű technológiák kevésbé érdekesek és túl nagyok
ahhoz, hogy játszani lehessen velük, ennélfogva az ilyen technológiák
ritkábban hoznak újításokat, mint a kisebb és egyszerűbb technológiák, amelyekkel
sok ezermester kísérletezhet.
Úgy vélem, mindezek a hatások valóságosak és fontosak: ha viszont Önök
csak azt akarják számításba venni, ami könnyen mérhető és megszámlálható (és attól
tartok, sokan gondolkodnak így), akkor az említettek közül valószínűleg csak az első
öt tényezőt kívánják számításba venni. Én itt csak az első kettőt fogom kiszámítani,
a költségeket és az energia elosztásánál keletkező veszteségeket, majd pedig egy
kis gazdaságossági kalkulációt végzek.
Ami engem illet, rendes és egészséges
technokrata szellemben nevelkedtem, ezért mindig azt tételeztem fel, hogy
a szelíd technológiák szépek ugyan, de többe kerülnek. Néhány évvel ezelőtt
viszont óvatos gazdasági számításokba kezdtem, és összehasonlítottam azoknak a
tényleges berendezéseknek a tényleges költség- és teljesítményadatait,
amelyeket jelenleg meg lehet vásárolni, és mindegyik fajtából gondosan a
legjobb technológiát választottam, hogy mindegyikkel szemben méltányos legyek.
Meglepetésemre azt találtam, hogy a szelíd technológiák ténylegesen olcsóbban végzik
el ugyanazt a feladatot, mint a durva technológiák. Lássuk például, hogy mennyi tőkét
kell befektetni olyan új és teljes energiarendszerek felépítéséhez, amelyek naponta
egy hordó olajjal egyenértékű energiát szolgáltatnak a végső fogyasztónak:
Energia rendszer |
időpontja |
(hordó) nap |
energia formája |
|
|||
hagyományos közvetlen fűtőanyagok |
|
2-3000 |
fűtőanyag |
sarkvidéki v. partmenti kőolaj, gáz |
|
10-25 000 |
fűtőanyag |
szintétikus benzin (szén/olajpala) |
|
40 000 |
üzemanyag |
széntüzelésű hőerőművel |
|
170 000 |
elektr. |
atomerőművek |
|
235 000 |
elektr. |
|
|||
új típusházak |
|
0-3000 |
hő és elektr. |
a pazarlás durva formáinak megszüntetése, hatékonyabb háztartási készülékek |
|
0-5 000 |
hő és elektr. |
a hővisszanyerő rendszerek többsége |
|
5-15 000 |
hő |
hatékonyabb motorok |
|
20 000 |
elektr. |
hő-újrafelhasználás épületekben |
|
30 000 |
hő |
|
|||
széntüzelésű fluidizált-ágyas turbina, távfűtéssel és hőszivattyúkkal |
|
30 000 |
hő |
áramfejlesztés ipari folyamatok melléktermékeként (kogenerálás) |
|
60 000 |
elektr. és hő |
|
|||
fűtés naprendszerrel (passzív módszer) |
|
0-20 000 |
hő |
lakónegyedek fűtése és melegvízellátása napenergiával, újrafelhasználással |
|
20-40 000 |
hő |
ugyanez egyetlen lakóház esetében |
|
50-70 000 |
hő |
300o-os ipari hő előállítása napenergiával |
|
120 000 |
hő |
szerves hulladékok átalakítása alkoholokká és fűtőolajjá biokonverzióval |
|
10-25 000 |
üzemanyag |
mikro- és vízierőművek |
|
30-140 000 |
elektr. |
áramfejlesztés szélturbinával |
|
70-185 000 |
elektr. |
áramfejlesztés fényelektromos úton |
|
110 000 |
elektr. |
A táblázat felső részén jól látható a durva technológiák meredeken emelkedő
tőkeszükséglete; összehasonlításul pedig feltüntettem, hogy általában mennyivel
kevesebb tőkebefektetés kell ahhoz, hogy az energiafelhasználás hatékonyságának
növelésével naponta megtakarítsunk egy hordónyi olajat. De lássuk a
szelíd technológiákkal.
Tegyük fel, hogy van egy házunk. A legolcsóbb, leggyorsabb és legegyszerűbb
dolog, amit tehetünk vele, hogy állig bebugyoláljuk: betömjük rajta a négyzetméternyi
lyukakat, hőszigeteljük, bevakoljuk, esetleg hőcserélőket szerelünk fel az elhasznált
levegő és víz hőtartalmának hasznosítására, hogy ily módon hőt nyerjünk vissza és ne
kelljen mindig nulláról indulnunk. Ezek a változtatások meglehetősen költségesek; egy
régi, különálló, rosszul szigetelt ház esetében valószínűleg egy-kétezer
fontot is kitesznek ezek a kiadások, de még mindig olcsóbb megcsinálni, mint meg
nem csinálni ezeket a változtatásokat. Ezek a módszerek még az olcsó északi-tengeri
földgázhoz viszonyítva is határozottan versenyképesek. Ha a legtöbb
helyen megcsináljuk ezt - beleértve Nagy-Britannia legnagyobb részét is -, akkor
jóformán nem is lesz már szükségünk hőre. A lakóházunk hőszükséglete a
jelenleginek egytizedénél is kisebb lesz. Ez érvényes Franciaország nagy
részére, Nagy-Britannia pedig határesetet alkot. Ha valakinek mégis hőre van
szüksége, mert például északon él, akkor vajon mi a legolcsóbb módja e
hő előállításának? A legolcsóbb dolog a napenergiával történő fűtés passzív
módszere, például az, hogy egy üvegházat állítunk fel a házunk déli
oldalán. Ezt a módszert nagyon eredményesen alkalmazzák olyan helyeken, mint Norvégia
középső része, Alaszka déli és középső része, Montana, Wyoming - vagyis olyan
vidékeken, ahol sokkal zordabb az éghajlat, mint bárhol Nagy-Britanniában.
Ez a módszer legalább olyan eredményes, mint ha kollektorokat alkalmaznánk,
és sokkal kevesebbe kerül. A második legolcsóbb mód: városrészek
vagy egész települések fűtése a aktív napenergia-hasznosítással (oly módon,
hogy napelemekkel - kollektorokkal - vizet melegítünk fel, majd pedig
hatalmas, hőszigetelt tartályokban tároljuk a forró vizet, amely így a
hideg évszakokban végig rendelkezésünkre áll). A harmadik legolcsóbb dolog
az, ha külön a saját házunkat látjuk el olyan berendezéssel, amely aktív napenergia-hasznosítással
szolgáltat hőenergiát. Érdekes azonban, hogy ez a meglehetősen bonyolult
napenergia-hasznosító rendszer fele annyi tőkebefektetést sem igényel, mint az a
nagyon hatékony, nukleáris meghajtású hőszivattyú, amellyel ugyanez a ház szintén
fűthető lenne. És kevesebbe kerül annál is, ha ugyanennek a háznak a fűtése céljából
egy szintetikus gázelőállító berendezést és egy kazánt építenénk. És ez így van, akár
magas vagy alacsony hőmérsékletű hőenergiáról, akár járművek meghajtására szolgáló
folyékony üzemanyagról, akár elektromos energiáról van is szó: bár a szelíd
technológiák nem olcsóak, azért még mindig olcsóbb alkalmazni őket, mint
nem. Lehetnek olcsóbbak vagy drágábbak a jelenlegi olajnál és gáznál
(némelyek közülük azok, mások drágábbak), de nem is ez a fontos, hanem
az, hogy sokkal olcsóbbak bármi másnál amivel egyébként kellene
helyettesíteni a jelenlegi olajat és gázt.
Amikor ugyanabba a táblázatba foglalom mindezeket a költségeket - a
szükséges tőkebefektetések nagyságát, illetve az energiaszolgáltatás árát -, akkor
szándékosan nem megyek bele abba a gyermeteg játékba, amelyet a kormányzat
oly szívesen játszik az energiaköltségekkel. Ők ugyanis azoknak a dolgoknak a
költségeit, amelyeket szívesen felépítenek, egymással szeretik összehasonlítani:
így például a szintetikus benzin-előállító üzemeket a különféle elektromos erőművekkel. Ha pedig
azok a dolgok kerülnek szóba, amelyekért hagyományosan nem lelkesednek
annyira - mint amilyen a napenergiával történő fűtés -, akkor ezeknek a
költségeit nem a velük versenyben levő durva technológiákkal hasonlítják össze,
hanem a történetileg olcsó és erős állami támogatást élvező olajjal és
gázzal, holott ezek kimerülőben vannak, és a szóban forgó technológiákat
éppen ezek helyettesítésére szánjuk! Ezért a szelíd technológiáktól a
gazdaságosság olyan fokát követelik meg, amelytől a durvák messze
elmaradnak. Konkrétabban: az Egyesült Államokban az Energiaügyi
Minisztérium habozás nélkül elveti - mert gazdaságtalannak tartja - a
napenergiával történő fűtés költségesebb fajtáit, amelyeknél egy hordó
olajjal egyenértékű hő több, mint 15 dollárba kerül, és éppígy elveti a
szerves hulladékokból történő alkohol-előállítást, minthogy ennek az ára
hordónként meghaladja a 25 dollárt. Ugyanakkor a Minisztérium az
adófizetők zsebéből olyan költséges technológiák támogatását javasolja,
amilyen a szintetikus benzin-előállítás hordóegyenértékenként 30-40 dollárért, illetve
az elektromos áramfejlesztés hordóegyenértékenként 100 dollárért. Ez
nyilvánvalóan az erőforrások gazdaságtalan elosztását eredményezi.
Valójában egymással kellene összehasonlítanunk összes beruházási
lehetőségeinket - és nem azt kellene tennünk, hogy némelyeket egymással hasonlítunk,
össze, másokat pedig az olcsó olajjal és gázzal. Ha így teszünk, akkor azt találjuk, hogy
messze a hatékonyság növelése a legolcsóbb; azután következnek az átmeneti
és szelíd technológiák; a központosított elektromos rendszerek pedig
még hőszivattyúkkal is messze a legdrágábbak.
Ez nem jelenti azt, hogy ha nem építünk fel egy olyan
monstrumot, mint a tornessi erőmű, akkor más módot kell találnunk arra,
hogyan juttathatunk el a fogyasztókhoz nagy mennyiségű elektromos energiát.
Valójában nem ez a kérdés. Igazából az érdekel bennünket, hogy hogyan tudnánk
legjobban elvégezni a végső felhasználásnál jelentkező feladatokat, amelyeket az
olajjal és gázzal végeztünk volna el, ha elsősorban azok álltak volna
rendelkezésünkre. Ezzel el is jutottunk a szelíd technológiák definíciójának
ötödik és legfontosabb részéhez: nevezetesen, hogy azt az alkalmas fajtájú
energiát kell szolgáltatniuk, amelyre az előttünk álló feladathoz éppen
szükség van. Mire kell nekünk valójában az energia?
Vegyük például Nagy-Britanniát. Az energiafelhasználás jelenlegi szintjén az ország
energiaszükségletének 66%-ára hő alakjában van szükség, és ennek 55%-a
olyan hő, amelynek hőmérséklete a víz forráspontja alatt van. Az energiaszükséglet
további 26%-át a járművek üzemeltetésére szolgáló szállítható,
folyékony üzemanyagok teszik ki. A teljes energiaszükségletnek csupán
8%-át alkotják azok a különleges használati módok, amelyekhez valóban
nélkülözhetetlen az elektromosság, és amelyeknél érdemes is ezt a nagyon
speciális, kiváló minőségű és drága energiafajtát használni. Ha ma valaki
rendel egy elektromos erőművet, az általa szolgáltatott áramnak az a mennyisége,
amellyel egy hordónyi olaj fűtőértékével egyenlő hőt lehet előállítani, több mint
100 dollár lesz, ami hétszerese az olaj pillanatnyi világpiaci
árának, és az illető még szerencsés, ha valóban elő tudja állítani
ennyiért. Nem valószínű, hogy valaki olyan fűtőanyaggal kíván fűteni
vagy vizet melegíteni, ami hordónként több mint 100 dollárba kerül. Ha
viszont arra használnánk ezt az energiafajtát, hogy elektronikus
műszereket, vetítőgépeket, lámpákat, motorokat, háztartási gépeket,
olvasztókemencéket, elektrokémiai berendezéseket, ívhegesztő készülékeket,
villanyvasutakat, vagyis olyan dolgokat üzemeltessünk vele, amihez valóban
kell az elektromosság, akkor hajlandók lennénk
megfizetni érte ezt az árat. Csakhogy ezek a különleges használati módok -
amelyek a teljes energiaszükségletnek mindössze 8%-át alkotják - már réges-rég
biztosítva vannak. Ennél már most sokkal több elektromos energia áll rendelkezésünkre:
Nagy-Britanniában 14-15%, s ez az arány a jövőben még tovább fog növekedni.
Ez a többletelektromosság - amely nem éri meg a pénzt, amibe kerül - már most is
arra a sorsra jut, amelyre majd még több elektromosság jut, ha még több
elektromosságot állítunk elő: nevezetesen arra, hogy célszerűtlenül fűtésre
és hűtésre használják alacsony hőmérsékleten. Ilyen feladatok elvégzésére
elektromosságot használni annyi, mintha erdőtűzzel akarnánk tojást sütni, vagy
villanyfűrésszel vajat vágni. Ez otromba, drága, nehézkes, veszélyes, és árt a villanyfűrésznek.
Más szóval: energiaproblémánk túlnyomórészt -
92%-ban - a hőnek és a szállítható, folyékony üzemanyagoknak a problémája.
Erre a problémára egyszerűen nem ésszerű válasz a még több elektromosság,
mert túl lassú és túlságosan is drága. Ennélfogva teljesen értelmetlen
dolog azon vitatkozni, milyen fajta elektromos erőművet építsünk (márpedig
napjainkban jórészt ezek a viták alkotják az "energiapolitikát"); olyan
ez, mintha azon vitatkoznánk, milyen pezsgőt vegyünk mikor kizárólag csak
vízre van szükségünk, és mást meg sem engedhetünk magunknak. És
mégis ez az értelmetlen igyekezet határozza meg energetikai beruházásaink
és kutatásaink háromnegyedét. Valami nincs itt rendben. Klasszikus példája
ez annak, amikor az eszköz nincs arányban a feladattal. Csakugyan: ha az
Egyesült Államok hatékonyan használná az elektromosságot, úgy, hogy annak
költségei meg is térüljenek (itt csak a szokásos módon definiált gazdasági
racionalitást tételezem fel, s nem számolok az életforma változásaival), akkor
a jelenleg felhasznált elektromos energiának az egynegyedével vagy egyötödével
is tudná biztosítani a jólét jelenlegi színvonalát. Az elektromos energiának ezt a mennyiségét
elő lehetne állítani a jelenleg létező vízierőművekkel, valamint további kis méretű vízierőművekkel és
szélenergiával úgy, hogy hőerőművekre egyáltalán nem is volna szükség. Ez
a kis gondolatkísérlet is mutatja, mennyire távol vagyunk attól az
eszményi gazdasági hatékonyságtól, hogy csakis olyan fajtájú energiát
állítsunk elő, amilyent a szóban forgó feladat speciálisan igényel.
Ha ezt csinálnánk, jórészt kiküszöbölhetnénk az energia további átalakításával járó
költségeket és veszteségeket; ha pedig minden egyes feladathoz a megfelelő
nagyságrendben állítanánk elő az energiát, akkor kiküszöbölhetnénk az energia elosztásából
adódó költségeket és veszteségeket, mert az energia már eleve ott
volna, ahol szükség van rá. A durva energiastratégiánál a veszteségnek ez a
két fajtája, az átalakításból és az elosztásból eredő veszteség határozza
meg a növekedést. Vagyis ezek okozzák azt, hogy az elsődleges fűtőanyagok
mennyisége messze túlszárnyalja azt az energiát, amely ténylegesen eljut
hozzánk, és amelyet a végső felhasználók értékesítenek. A kettő közti különbség,
amely jóformán az egész növekedést kiteszi, voltaképpen veszteség, amelyből
egyáltalán semmi hasznunk sincs. A szelíd stratégiánál viszont jórészt kiküszöböljük
ezeket a veszteségeket azzal, hogy minden egyes feladathoz épp a megfelelő
fajtájú energiát állítjuk elő.
Így a szó szoros értelmében kevesebbel többet végzünk. Az utóbbi időben,
kiváltképp a legutolsó egy-két évben rendkívül gyors technikai fejlődés ment végbe -
többnyire függetlenül a hivatalos kutatásoktól -, melyek eredményeként nagyon sokféle
szelíd technológiát dolgoztak ki. Az Annual Review of Energy éppen most
megjelent 3. kötetében egy cikkben kimutattam (477-517. o., 1978), hogy azok a szelíd
technológiák, amelyek szerte a világban már kereskedelmi forgalomban vannak vagy most
kerülnek bele, és amelyek megfelelnek a brit körülményeknek, már most bőven elegendők
a végső felhasználásánál jelentkező valamennyi energiaszükségletünk kielégítésére.
Amikor azt mondom, hogy már most elegendő szelíd energia áll rendelkezésünkre, akkor
nem gondolok olyan dolgokra, amelyek még nincsenek meg (mint amilyenek az olcsó,
napenergiával működő fényelemek, habár némelyek úgy vélik, hogy ezek már megvannak;
az idén volt már a kezemben egy ilyen fényelem, amely Cambridge közelében készült és
nagyon ígéretesnek látszott). Ezek a dolgok meg fognak jelenni, mielőtt egyáltalán tudnánk,
mit kezdjünk velük. Itt azonban nem tételezek fel egyetlen ilyen dolgot sem, mert
elektromosságból máris a sokszorosát állítjuk elő annak a mennyiségnek, amelyet kifizetődő
előállítani. Amikor tehát azt mondom, hogy elegendő szelíd technológia áll rendelkezésünkre,
akkor csupán az olyan, jelenleg elérhető technikák legjobb fajtáira gondolok, mint a
napenergiával történő fűtés aktív és passzív módszere, az ipari célokhoz szükséges hő
előállítása, folyékony üzemanyagok előállítása szerves hulladékból jó hatásfokú
járművek hajtására (mellesleg, ezek az üzemanyagok elegendőek lennének az
egész brit közlekedési szektor működtetéséhez), elektromosság előállítása vízi energiával
és a szélenergia felhasználása (áramfejlesztésre, hőszivattyúzásra, vízszivattyúzásra vagy
gépek hajtására alkalmas sűrített levegő előállítására). Ha valamennyi kategóriában a jelenleg
létező legjobb módszert választjuk, és mindegyiket arra használjuk amire a
legalkalmasabb, akkor kiderül, hogy a szelíd technikákból több is van,
mint amennyi kell. Lesznek majd még jobb technikáink is, de már most is van annyi,
hogy boldoguljunk velük.
S bár a szelíd technikák már megvannak, mégis hosszú idő
kell még ahhoz, hogy mindegyik el is jusson a maga helyére.
Ötven esztendő is eltelhet addig, mert az energiarendszer
nagyon nagy, és átalakítása nehézkes dolog. Ezért minden bizonnyal időt kell
nyernünk - ha tetszik, hidat kell építenünk - oly módon, hogy az
átmenet idején hatékonyan, takarékosan és a környezetet nem szennyezve
fosszilis tüzelőanyagokat használunk fel, mégpedig úgy, hogy az energiarendszerbe
majd bekapcsolhassuk a szelíd technológiákat, ha megjelennek. Ennek szép
példájával találkozhatunk Jönköpingben, Svédországban. Egy távfűtőrendszer működik
itt fluidizált-ágyas vízmelegítővel, amely a levegő minőségével kapcsolatos
legszigorúbb követelményeknek is eleget tesz, habár tisztítórendszer nélkül magas
kéntartalmú szenet éget el. Ezt a berendezést lehet fűteni majd bármilyen olajjal,
gázzal, fával, tőzeggel, hulladékkal, és energiaügyi tanulmányokkal is (nekem ez tetszik
benne a legjobban). Ezenkívül a távfűtés hálózatát alkotó hőszigetelt forróvízcsöveket úgy
tervezték, hogy később könnyen át lehessen majd alakítani olyan fűtési rendszerré,
amely a napenergiával felmelegített forró vizet egy központi tárolóból kapja, amely
a vizet több évszakon át melegen tartja. Ez a kommunális fűtés csupán fele annyiba
kerül, mint ha külön-külön fűtenénk minden egyes épületet, s már most is felveszi a
versenyt a hordónként 8 dollárba kerülő olajjal: nagyon jó üzlet ez.
Úgy vélem, hogy ilyen módszerekkel, továbbá valamilyen egész szerény és
mértékletes szénbányászati porgrammal (amely a bányászok néhány nemzedéke után
fokozatosan megszűnne) kiküszöbölhetjük az olaj- és gázproblémát,
befejezhetjük az olajbányászatot az Északi-tengeren, a még létező kőolaj-
és földgázkészletek egy részét pedig benne hagyhatjuk a földben, ahol nem történhet
semmi baja. Mindez nem úgy történnék, hogy tabula rasát csinálnánk, hanem onnan
indulnánk el, ahol vagyunk: mostantól fogva különféle dolgokat csinálnánk,
s a célszerűtlen berendezéseket a normális elhasználódás útján selejteznénk ki.
Nem semmisítenénk meg a nagy technológiákat, hanem azt mondanánk, hogy
ezeknek fontos szerepük volt, amelyet már betöltöttek, és hogy felhasználhatjuk
a már meglevő nagy rendszereket (mint amilyen az országos elektromos
hálózat) anélkül, hogy tovább szaporítanánk őket - érvünk egyszerűen
ennyit mond ki. Semmiképpen sem technikaellenes program ez; úgy vélem,
e program nagyon izgalmas - de másféle és némelyeknek szokatlan - technikai
feladat elé állít minket: az elé a feladat elé, hogy olyan dolgokat
csináljunk, amelyek nem komplexitásukban, hanem egyszerűségükben
ötletesek. Hogy mire gondolok ezzel, azt jól szemlélteti a következő példa.
Az Egyesült Államokban a repülőmérnökök készítettek Ohio-ban egy
rendkívül drága és ügyetlen szélerőgépet. 10 000 font körüli összeget
költöttek egy elektronikus műszerekből álló számítógépes rendszerre,
amelynek az a rendeltetése, hogy amikor a szélerőgép kezd túlságosan "berezonálni", akkor
leállítsa, hogy a gép szét ne essen. Azok a dán mérnökök, akik a gedseri malmot
építették néhány évtizeddel ezelőtt, sokkal elegánsabban oldották meg ugyanezt a
problémát. Ennek a szélerőgépnek a tornyában egy lapos, tányérszerű
alkatrész van, benne pedig egy nagy acélgolyó. Ha az egész berendezés kezd
túl erősen rázkódni, akkor a golyó lassan kiugrik a tányérból, leesik, és a hozzáerősített
huzal megránt egy kapcsolót. Ez sokkal magasabb rendű mérnöki munka.
E két energiastratégia szembeállításával - miként
emlékezhetnek rá - az volt a célom, hogy következtetések levonására
alkalmas gondolati modellt dolgozzak ki. Lássuk tehát a két stratégia összehasonlítását.
Említettem már, hogy a szelíd stratégia tőkeigénye kisebb; ezenkívül itt a
készpénzáramlás is gyorsabb, mert az ehhez tartozó berendezéseket gyorsabban
fel lehet építeni, ezek gyorsabban megtérülnek, így többet végezhetünk a működő
tőkének egy bizonyos mennyiségével. Továbbá, a szelíd stratégia nem
csupán olcsóbb, hanem gyorsabb is, mint a durva stratégia: vagyis minden befektetett
font több energiát, pénzt és munkaalkalmat jövedelmez és gyorsabban. Ennek
három fő oka van. Először, azoknak a dolgoknak az építési ideje, amelyekre a
szelíd stratégiánál van szükségünk, napokban, hetekben vagy hónapokban, és
nem évtizedekben mérhető. Másodszor, ezek a dolgok sokkal nagyobb piacon
értékesülnek: ezeknek a piacát háztartások tízmilliói alkotják, nem pedig egy
tucatnyi közszolgáltató üzem. És harmadszor: a szelíd stratégia több tucat
összetevőből áll, ezek mindegyikének bevezetését más és más problémák
akadályozzák, amelyek azonban jórészt függetlenek egymástól. A kis méretű
vízi erőműveknél szabályozási problémák vannak, a napenergiával történő fűtés
passzív módszerét az nehezíti meg, hogy át kell nevelni az építészeket és
kivitelezőket, de az ilyen és hasonló problémák függetlenek egymástól.
Ezért úgy képzelhetjük el a dolgot, hogy több tucat meglehetősen lassan
kibontakozó eljárás összegeződése hoz majd - a komponensek nagyon nagy
száma miatt - rendkívül gyors össznövekedést. Ez egyáltalán nem ugyanaz,
mint ha kevés számú monolitikus technikánk volna, amelyek ugyanazokba az
akadályokba ütköznek egyszerre mindenütt.
Ugyanezen oknál fogva a technikai kudarc kockázata is
sokkal kisebb, mivel több tucat meglehetősen egyszerű és ismert működésű
dolog között oszlik meg: nem úgy, mint amikor mindent egy-két kockára teszünk,
mint amilyenek a szintetikus benzin-előállító üzemek és a tenyésztő reaktorok,
amelyek még nem léteznek, és vagy működnek majd, vagy nem. A szelíd
stratégia sokkal kedvezőbb hatással van a környezetre, és a fontos klimatikus
problémák tekintetében (mint amilyen a széndioxid-probléma) javítja az esélyeinket
azzal, hogy egyszerűen véget vet a fosszilis tüzelőanyagok elégetésének
(amit oly sürgősen meg kellene tennünk, ahogy csak lehet).
A szelíd stratégia nemcsak a városi és ipari társadalmaknak felel meg, hanem
összhangban van a modern fejlődési koncepciókkal is.
A NITROGÉN MŰTRÁGYA ELŐÁLLÍTÁSÁNAK KÉT MÓDJA INDIÁBAN
Az egyik lehetőség az, hogy építünk egyetlen nyugati típusú műtrágyagyárat.
A másik pedig az, hogy építünk 26 ezer falusi méretű gázüzemet. Ezek együttesen is
kevesebb tőkebefektetést igényelnek (kínai technológiával körülbelül fele annyit); nem
növelik a külföldi tartozásokat; százszorta több munkaalkalmat teremtenek egy olyan
országban, ahol munkaerő-fölösleg és tőkehiány van; és ahelyett, hogy energiát fogyasztanának,
oly bőségesen termelnek metánt, hogy az elegendő a főzés, a világítás, a vízszivattyúzás teljes
energiaszükségletének kielégítésére - márpedig Indiában ma ezek alkotják a teljes
energiaszükséglet felét. Jelenleg viszont az történik, hogy a tehéntrágyát nyitott
tűzhelyekben elégetik, és - a hő nagy részével együtt - elszáll az összes nitrogén
füst alakjában, az emberek pedig megvakulnak. A kis gázüzemek segítségével viszont
az eredetinél jobb minőségű trágyát, és ráadásul tiszta és hatékony fűtőanyagot is
kapunk. Ezenkívül kilépünk abból az ördögi körből, amelyet a tűzifahiány, az
erdőirtás és a talajerózió egymáshoz kapcsolódó láncszemei alkotnak. Indiai
viszonyok között ez nyilvánvalóan nagyon hatásos eszköze a fejlődésnek - ezért
létesített Kína az utóbbi hat évben mintegy ötmillió ilyen biogáz üzemet.
A szelíd stratégia egy másik fontos geopolitikai következménye az,
hogy eszközt ad a fő atomhatalmak kezébe olyan nemzetközi légkör kialakítására,
amely kedvez az "atomtalanításnak" (vagyis annak, hogy a nemzetek lemondjanak az
atomenergia felhasználásáról). Ebben a légkörben az éretlenség jelének fogják tartani,
ha egy nemzet atomreaktorokat vagy atombombákat kíván birtokolni. Ezt az eszközt, úgy
vélem, az hozza létre, hogy az atomenergia-ipar a bedöglés felé tart. Az alábbi figyelemre
méltó diagram azt mutatja, hogy különböző időpontokban mennyire becsülte az amerikai
kormány a 2000. évre már üzembe helyezendő nukleáris kapacitás nagyságát.
Lineáris extrapolációból láthatjuk, hogy ez év végén a görbének el kell érnie
a nulla pontot. Valójában a görbe valahol 0 és 120 milliárd watt között fog megállni
(az előbbi azt az esetet jelenti, ha leállítják az üzemet, az utóbbi azt, ha nem). Vagyis:
ha a reaktorrendelések nettó arányszáma csodálatos módon nullára emelkedne (ez a
szám ugyanis az Egyesült Államokban az utóbbi négy év folyamán egyre inkább negatív
volt), akkor az Egyesült Államok nukleáris kapacitása (amely az egész világ teljes
kapacitásának a fele) a 2000. évben a jelenleg felhasznált energiának kevesebb mint
3%-át fedezné (vagyis egy szinten lenne a tűzifával). Nos, azt mondhatná erre valaki,
hogy ez helyi politikai sajátosság: mindnyájan ismerjük azokat a problémákat, amelyek
az erőművek telepítését szabályozó rendeletekből fakadnak. Ezért elkészítettem ugyanezt
a diagramot Kanadára, ahol egyáltalán nem állnak fenn ezek a problémák - a kormány
ott épít reaktorokat, ahol csak akar (úgy, ahogyan mostanáig az amerikai kormány is
tehette). A Kanadára vonatkozó diagram olyannyira azonos volt az Egyesült Államokra
vonatkozóval, hogy ha a kettőt egymásra helyeznénk, akkor meg sem tudnánk
különböztetni őket. Ez arról tanúskodik, hogy itt a piac hatásáról van szó:
olyan technológia ez, amely menthetetlenül alulmarad a piaci erők támadásaival
szemben. (Adam Smith rajongói azt mondhatnák, "ismét lesújt a láthatatlan ököl").
Csakugyan: ha elkészítjük ezt a diagramot Nagy-Britannia,
Franciaország, Németország, Japán vagy bármely más jelentékeny ipari
ország esetében, lényegében ugyanezt az ábrát kapjuk, mégpedig ugyanazon
alapvető gazdasági okok következtében. Ez azt jelenti, hogy az atomenergia
az olajforrások kimerülése előtt csak abban az esetben lesz számottevő
tényező, ha az állami költségvetésből hatalmas mértékű és folytonos támogatást
fog kapni, hogy egyáltalán életben maradjon. Erre azonban semmi kilátás sincs,
mert egyszerűen túl nagy pénzösszegről van szó.
Tegyük fel, hogy ebben a politikai helyzetben a brit és az amerikai kormány
három dolgot csinál. Először is, tegyük fel, hogy kijelentjük: bármennyire
szeretjük is az atomenergiát, még jobban szeretjük a piacot, és ezért
elfogadjuk a piac ítéletét; nem tartjuk fenn állami támogatással ezt a
technológiát; szépen kijelöljük, hogy mikorra kívánunk véget vetni ennek a
balszerencsés eltévelyedésnek; de egyszersmind megpróbáljuk a piacot
hatékonyabbá tenni, hogy az atomenergia-ipar erőforrásai gyors ütemben
átvándoroljanak a szelíd energiastratégiához tartozó szektorokba (ahogyan
ez már jelenleg is történik), minthogy ennek több értelme van.
Másodszor, tegyük fel, hogy önként és feltétel nélkül segítséget fogunk nyújtani
bármely más országnak, amely követni kívánja a példánkat - azt a példát,
amelyet máris sokan várnak tőlünk. Harmadszor, tegyük fel, hogy mindezeket
az erőfeszítéseket megpróbáljuk összekapcsolni a kölcsönös stratégiai
fegyverzetcsökkentés sokkal lassabban és sokkal nehezebben megoldható
feladatával, és úgy tekintjük ezeket, mint ugyanannak a problémának
egymással összefüggő részeit, melyeknek a megoldásai is összefüggnek. Ezért
többé nem mondjuk azt - például -, hogy a mi részünkről hazafias dolog, ha
atombombáink vannak, India részéről viszont ugyanez felelőtlenség.
Természetesen senki sem szavatolhatja, hogy teljesen sikeres lesz
ez a három komponensből álló program, melynek célja az atomfegyverek további
elterjedésének megállítása. Ám a leszereléssel foglalkozó körökben kezd egyre
erősebbé válni az a meggyőződés, hogy ennek a programnak minden más
megközelítésnél több esélye van a sikerre, és hogy bármely eredményes
atomsorompó-politikának az a feltétele, hogy törődjünk bele az atomenergia-ipar
összeomlásába minden olyan országban, ahol ennek ki kell állnia a piac
próbáját, sőt, konstruktív módon építsünk erre az összeomlásra.
A POLITIKAI KÖVETKEZMÉNYEK
Az utolsó összehasonlítás - amellyel foglalkozni kívánok a két energiastratégiával
kapcsolatban, és amely a kettő közti különbséget igazán meghatározza - a politikai
összehasonlítás. Mindkét stratégia súlyos és nagyon eltérő természetű politikai problémákkal jár
együtt. A durva stratégiánál főképp olyan problémák lépnek fel, mint a centralizáció,
a sebezhetőség, a technokrácia, az igazságtalanság és az autarkia. A szelíd stratégia
problémája a pluralizmus: hozzá kell szoknunk ahhoz a gondolathoz, hogy százmillió döntésen
keresztül valósítjuk meg azt, amit egyébként néhány, a Whitehallból (London) központilag
irányított nagyszabású program által valósítottunk volna meg; hozzá kell szoknunk ahhoz a
gondolathoz, hogy ha egy olyan kényes és bonyolult problémáról van szó, mint az
energiaprobléma, akkor egy ilyen nagy és változatos országban a központi igazgatás inkább a
problémához, és nem a megoldáshoz járul hozzá. A központi vezetők egy része
számára fájdalmas alkalmazkodás lesz ez. De úgy vélem, nincs olyan energiaprogram,
amely mentes volna a társadalmi problémáktól. A választásunk arra korlátozódik csupán,
hogy milyen természetű problémákat részesítünk előnyben. Nem ebédelhetünk ingyen -
csak néhány ebéd olcsóbb, mint a többi. És a szelíd stratégiával együtt járó
társadalmi problémák, úgy vélem, sokkal inkább kezelhetők, s ahogy
előre haladunk ezen az úton, e problémák nem nehezebbé, hanem könnyebbé
válnak. Azt állítom: oly nagyok a szelíd stratégia társadalmi és gazdasági
előnyei, hogy ha hagynánk megmutatkozni őket, akkor jóformán magától
megvalósulna ez a stratégia az adott piaci és politikai mechanizmus által.
Három fő feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy meginduljon ez a folyamat.
Először is, főképp megyei és helyi szinten, el kellene törölni azokat az
intézményes korlátokat, amelyek akadályozzák a hatékonyságot és a szelíd
technológiákat: ezek közé tartoznak az elavult építészeti előírások; a kölcsönügyletekre
vonatkozó elavult rendelkezések, az olyan építészeti díjszabási rendszerek, amelyek
elősegítik a pazarlást; a közszolgáltató művek korlátozó intézkedései; az igazságtalanságok
a tőkéhez való hozzájutás területén; az ösztönzők megosztása építők és vevők,
illetve tulajdonosok és bérlők között (miért tömné be a tulajdonos a réseket az
ablakok körül, amikor a bérlő fizeti a fűtési számlát?); a rendelkezésre álló
eszközökre vonatkozó megfelelő tájékoztatás hiánya. Nehéz problémák
ezek, de ha nem vagyunk elég okosak ahhoz, hogy megoldjuk őket, akkor egész bizonyosan
nem leszünk elég okosak azoknak a még súlyosabb intézményes problémáknak a
megoldásához sem, amelyek már most kezdik leállítani az egész durva
stratégiát. Másodszor: nem szabadna többé oly sok pénzt kiadni arra,
hogy becsaphassuk magunkat és elhitessük magunkkal, hogy a hagyományos fűtőanyag és energia
oly sokkal olcsóbb, mint amilyen ténylegesen. Senki sem tudja, hogy mekkora ez az
összeg Nagy-Britanniában, de az Egyesült Államokban körülbelül
százmilliárd dollárt tesz ki adók és ártámogatások formájában. A helyzet
odáig fajult már, hogy Kaliforniában az állam 55%-os adóhitelt ad azoknak,
akik napenergiát alkalmaznak, ez a kedvezmény azonban nem veheti fel a versenyt azzal
a jóval nagyobb szövetségi adókedvezménnyel, amelyben a szövetségi kormány részesíti
az alaszkai földgáz-kitermelést. Tehát a napenergia-fűtésből indulunk ki, amely
olcsóbb, mint a földgáz, azután nagy erőfeszítések árán mindkettőt
támogatásban részesítjük, s mire a dolog végére érünk, a földgáz látszik olcsóbbnak.
Harmadszor, fokozatosan és méltányosan meg kellene valósítanunk, hogy a
nem megújítható, elhasználható fűtőanyagokért - és általában az elhasználható
erőforrásokért - annyi költséggel terheljük meg magunkat, amennyibe a
helyettesítésük fog kerülni hosszabb távon. Ha elmulasztjuk ezt, akkor
ezzel körmönfont módon voltaképpen a gyermekeinket lopjuk meg.
E három feltétel közül egyiket sem lesz könnyű megvalósítani: de
úgy vélem, könnyebb lesz megvalósítani, mint meg nem valósítani őket. Ha
ügyesen fogunk hozzá, a szelíd stratégiának nagy politikai vonzereje lehet, mert
a durva stratégiától eltérően egyszerre nyújt előnyöket csaknem valamennyi
érdekcsoportnak. Ez bizony jó hír a politikusoknak. A szelíd stratégia, például,
munkalehetőségeket kínál a munkanélkülieknek, tőkét a bankoknak (egyébként a tőke
többnyire az energiaszektorba kerül, és a bankok sohasem látják viszont),
megtakarítást a fogyasztóknak, új üzleti lehetőségeket a kisvállalkozásoknak és a
nagy korporációknak, tisztább környezetet a környezetvédőknek, nagyobb
nemzetbiztonságot a katonáknak, izgalmas technológiákat az e világban élőknek,
lelki megújulást a vallásosoknak, világbékét és igazságot azoknak, akik az
egész Föld sorsáért aggódnak, az energia terén függetlenséget az
elszigetelődni vágyóknak, radikális reformokat a fiataloknak, hagyományos
erényeket az öregeknek, állampolgári szabadságjogokat a liberálisoknak,
helyi autonómiát a konzervatívoknak. Ez a stratégia bevallottan nincs
összhangban néhány óriásintézmény rövid távú érdekeivel, mely intézmények,
úgy vélem, még nem fogták fel a szelíd stratégiában rejlő lehetőségeket,
és ezért tévesen fenyegetést látnak benne. De nincs ellenére, hanem nagyon
is megfelel politikai természetüknek.
A szelíd stratégia egy csapásra megoldja azokat az ideológiai vitákat is, amelyek
jelenleg akadályozzák az energiapolitika kialakítását. Az utóbbi másfél
esztendőben tanúi lehettünk az Egyesült Államok szenátusában folyó
szócséplésnek, ahol mindenki azt mondta, hogy mielőtt egyáltalán
nekiláthatnánk valamilyen országos energiapolitika kidolgozásának, előbb
abban kell egyet értenünk, hogy melyiket választjuk: az árat vagy a központi
irányítást, a kapitalizmust vagy a szocializmust, Hamiltont vagy
Jeffersont; hogy milyen szerepet szánunk az olajtársaságoknak, és
milyennek szeretnénk látni társadalmunkat a jövőben. Egyetlen ilyen
kérdésben sem értettünk soha egyet és nem is fogunk - nagyon unalmas volna
az élet, ha egyetértenénk -, de ha ezt tesszük az energiapolitika feltételévé, akkor
hamarosan meg fogunk fagyni. A szelíd stratégiánál viszont az efféle nézeteltérések
elvesztik jelentőségüket, mert ha valaki a hagyományos gazdasági racionalitásnak
a híve, és csakis azzal törődik, hogy a számára legolcsóbb megoldást válassza,
akkor máris nekiláthat és felszerelheti a napenergiával való fűtéshez szükséges
napelemet, mert olcsóbb felszerelnie, mint nem. Ha munkás valaki, akkor
azért teszi, mert ez több és jobb munkaalkalmat biztosít számára, mint
az elektromos erőművek építése. Ha környezetvédő, akkor azért teszi, mert
nem árt a környezetnek; ha a társadalmi átalakulás híve, akkor azért, mert a napelem
autonómiát ad; de a lényeg az, hogy mindegyik esetben ugyanarról a napelemről
van szó. Nem kell előzetesen vagy utólag egy véleményen lennünk abban a tekintetben,
hogy miért szereltük fel. Szinte mindenki egyetért abban, hogy kívánatos
takarékoskodni az energiával és szelíd technológiákat alkalmazni: hogy
ezen az úton kell haladnunk. Az energiapolitikát illetőleg semmi másban
nincs egyetértés, és kétlem, hogy valaha is lesz. Alighanem azt kell tehát
tennünk, hogy felmérjük azokat a kis dolgokat, amelyekben egyetértünk,
mert ezek is elegendőek, és akkor majd elfelejthetjük mindazt, amiben
nem értünk egyet, mert azok már amúgy is fölöslegesek. Eddig még sohasem
próbáltuk olyan energiapolitikát kidolgozni, amelyben majdnem mindenki
egyetértett volna, most azonban ideje hozzálátnunk.
És úgy vélem, már csak kevés időnk maradt erre, mert
jóllehet mindkét stratégia végtelenül sokféle változatban valósulhat meg,
azért bizonyos értelemben mégis kizárják egymást. Nem azt értem ezen -
mint ahogy némelyek gondolják -, hogy technikailag összeférhetetlenek
a durva és a szelíd technológiák, ugyanis nem összeférhetetlenek. Technikailag
semmi akadálya sincs annak, hogy a napenergiát összegyűjtő kollektorokat
szereljünk fel egy nagy hőerőműre - ettől esetleg még jobban is működik az
utóbbi. Sőt: a szelíd energiastratégiánál durva technológiáknak egy
bizonyos csoportjából kellene kiindulnunk, és ötven vagy hetven év múlva
szelíd technológiáknak egy másik csoportjánál kellene kikötnünk, miközben a kettő
egymás mellett létezne, és egymáshoz viszonyított súlyuk fokozatosan
változna, aszerint, ahogy az egyik fajta technikát kivonjuk a forgalomból
és a másikkal helyettesítjük. Ez az átmenet azonban egy olyan társadalmi
és politikai közegben megy végbe, amely háromféleképpen is
összeférhetetlenné teszi a két utat. Az első a kulturális összeférhetetlenség.
Röviden szólva: e két világ közül bármelyik megnehezíti,
hogy a másikat elképzeljük. Jó példa erre a jelenlegi helyzet: itt
szaladgál körülöttünk sok-sok ember, akik az energiaproblémának csakis azt
az egyetlen megközelítését tudják elképzelni, amelyet az utóbbi harminc
évben ők maguk alkalmaztak - s ennek oka éppen ez a kulturális
meghatározottság. Másodszor, e két stratégia a szervezeteknek,
törvényeknek, szokásoknak és politikai cselekvésformáknak sokaságát
hozza létre, amelyek mind akadályozzák a másik stratégiát - mint ahogy az
olcsó olaj korszakából ránk maradt intézményes korlátok ma arra késztetnek
bennünket hogy az eddigi úton járjunk, egyre inkább, és ne a másikon. Harmadszor, ezek a
stratégiák versengenek egymással az erőforrásokért. A nagyon igényes durva
technológiákra fordított minden font sterling, minden tonna olaj, minden
kicsiny munka, ügyesség és politikai cselekvés olyan erőforrás,
amelyet már nem használhatunk fel arra, hogy a szelíd stratégia feladatait
oly sürgősen végezhessük el, hogy a részek össze is álljanak valami egésszé
- nem mindegy ugyanis, hogy mikor végezzük el ezeket a feladatokat.
Ebben az értelemben az atomerőművek és a szintetikus benzin-előállító üzemek
nem csupán fölöslegesek, hanem pozitív akadályt is jelentenek: mivel annyi erőforrást használnak el,
oly messzire tolják ki a jövőbe a szelíd stratégia kezdetét, hogy mire nekiláthatnánk,
addigra a szó szoros értelmében el fog égni az a fosszilis tüzelőanyagokból álló híd,
amely átvinne bennünket a szelíd technológiákhoz.
Ezért a kellő gyorsasággal választanunk kell e két
átfogó stratégia közül, még mielőtt az egyik kizárja a másikat, vagy
mielőtt az atomfegyverek elterjedése mindkettőt kizárja. Fel kell tennünk
a kérdést, hogy hová akarunk eljutni ötven év alatt, majd pedig visszafelé
haladva meg kell néznünk, hogyan juthatunk el oda zökkenők nélkül, de
nem szabad tovább folytatnunk az erőművek ötletszerű építését. Takarékosan
arra kell használnunk a viszonylag olcsó tüzelőanyagokat és az olcsó
pénzt, amelyre általuk teszünk szert, hogy tőkét gyűjtsünk, s abból valósítsuk
meg az átmenetet - amilyen gyorsan csak lehet - azokhoz a végső
energiatechnológiákhoz, amelyek nem valamilyen "energiatőke" felélésén
alapulnak (mint amilyen a fosszilis tüzelőanyagok véges készlete), hanem a
megújuló és mindig újból "befolyó" erőforrások "energiajövedelmére"
támaszkodnak. Mert ha egyszer elfogy az olcsó pénz és az olcsó tüzelőanyag,
többé nem lesz már lehetőségünk erre az áttérésre.
Az egész kérdés gyökere az emberi fajról és műveiről alkotott felfogás
különbözősége. Akiket elbűvölnek a technika káprázatos eredményei, azok azt
mondják, hogy ha hiszünk az emberi leleményességben (az övékben), akkor látni
fogjuk Prométheusz második eljövetelét, s ez olyan bőséget és szabadságot fog hozni,
amilyenről nem is álmodtunk. Mások azt mondják, hogy szerényebb terveket kell
készítenünk, nehogy a bőség és szabadság helyett soha nem látott
veszélyek és zsarnoki rendszerek köszöntsenek ránk, és hogy ha volna is
valamilyen tiszta és korlátlan energiaforrásunk, akkor sem volna meg bennünk
a kellő mértéktartás, hogy bölcsen használjuk, hiszen még azt sem
tanultuk meg, hogyan birkózzunk meg Prométheusz első eljövetelével. Ezek az
emberek voltaképpen azt mondják, hogy - először - az emberi lélek ősi problémáinak
megoldásához nem elegendő az energia, és hogy - másodszor - a hübrisznek, az
ember önistenítésének bűnét követik el azok a technikai szakemberek, akik azt állítják,
hogy képesek olyan rendszerek irányítására, amelyekben "nincs engedélyezve Isten
cselekvése" (Hannes Alfvén). Az energiapolitika, úgy vélem, alkalom arra is - és ez
az utolsó alkalom -, hogy felismervén az emberi eltervezés törékenységét, nagyobb
alázatot tanuljunk.