Ivan Illich
LAIKUSOK FORRADALMA
A TÁRSADALMI DÖNTÉS HÁROM DIMENZIÓJA
Hogy hová vezetett az önálló gazdálkodás elleni háború, azt legjobban az úgynevezett
"fejlődés" tükrében láthatjuk. Az 1960-as években a "fejlődés" olyan rangra tett
szert, amely vetekedett a "szabadságéval" és az "egyenlőségével". A gazdagok
kötelessége és feladata lett más népek fejlődéséről gondoskodni. A
fejlődést építési programként írták le - fehérek és feketék, sárgák és
rézbőrűek mind "nemzetépítésről" beszéltek, s tették ezt minden pironkodás
nélkül. E társadalmi tervezés közvetlen célja az volt, hogy bevigyék gépek
és berendezések kiegyensúlyozott rendszerét egy olyan társadalomba, amely
ezekkel az eszközökkel még nem volt felszerelve: hogy több iskolát, több
modern kórházat, nagy kiterjedésű autópályákat, új gyárakat, energiatermelési és -átviteli
hálózatokat építsenek, s egyidejűleg kinevelték azt a lakosságot, amely igényli
és kezelni is tudja ezeket az eszközöket.
Ma már naivnak látszik ez a tíz évvel ezelőtti erkölcsi imperatívusz, s ma már
kevés gondolkodó fő van, aki ilyen instrumentalista képet alkotna magának a kívánatos
társadalomról. Két ok változtatta meg az emberek gondolkodását; először is, a
nem kívánt külső mellékhatások (az úgynevezett externáliák) felülmúlják a
hasznot. Az iskolák és kórházak olyan adóterheket rónak a társadalomra,
amilyeneket egyetlen gazdaság sem tud elviselni. Az autópályák által
létrehozott alvóvárosok tönkreteszik a városi és falusi tájat. A
Sao Paolo-i műanyagvödrök könnyebbek és olcsóbbak, mint amelyeket
hulladék vasból készít a nyugat-brazíliai bádogos. De az olcsó műanyag
először is megfosztja a megélhetéstől a bádogost, azután a műanyaggyártásnál
keletkezett füstök újmódi kísértetként lebegnek a táj fölött és sajátos nyomot
hagynak a környezeten. A régi mesterség megsemmisítése és ezek a mérgek
elkerülhetetlen melléktermékek, amelyeket még sokáig nem fog sikerülni
kiküszöbölni semmiféle ördögűzéssel. Az ipari hulladékok befogadására alkalmas temetők
egyszerűen túl sokba kerülnek, többe, mint amennyit a vödrök érnek. Gazdasági tolvajnyelven: az
"externális költségek" nemcsak a műanyagvödör-gyártásból származó
nyereséget múlják felül, hanem a gyártási folyamat során kifizetett béreket is.
Ám ezek a növekvő externáliák csak az egyik tételt alkotják
azon a számlán, amelyet a fejlődésért fizetnünk kell. A fejlődés visszája a negatív
termelékenység. Az externáliák olyan költséget jelentenek, amelyek "kívül" esnek"
a fogyasztó által fizetett áron - olyan költségeket, amelyeket a fogyasztónak vagy másoknak,
vagy későbbi nemzedékeknek kell viselniük. A negatív termelékenység
viszont az az újfajta csalódás, amely éppenséggel a megvásárolt áru
használata "folytán" éri a fogyasztót. Ez a belső, negatív termelékenység - a
modern intézmények elkerülhetetlen velejárója - állandó frusztrációt okoz
azoknak a szegényebb rétegeknek, amelyek valamennyi intézmény klienseinek
többségét alkotják. Ezt a frusztrációt igen erősen átélik, de ritkán fogalmazzák meg.
A gazdaság valamennyi ágazata létrehozza a maga sajátos és paradox
ellentmondásait. Szükségképpen mindegyik épp az ellenkezőjét valósítja
meg annak, amiért létrehozták. A közgazdászok, akik egyre jobban értenek
ahhoz, hogy meghatározzák a külső mellékhatások
pénzben kifejezett költségét, eme negatív belső hatásokkal nem tudnak mit
kezdeni, és nem tudják mérni a kényszerűségből igénybe vett szolgáltatások
klienseinek elkerülhetetlen frusztrációját, ami nem egyszerűen a szolgáltatás
ára. Az iskolarendszer a legtöbb ember számára bizonyítvánnyal
igazolt lealacsonyítássá változtatja át a genetikai különbségeket; az intézményesített
egészségügy olyan szolgáltatások iránt ébreszti fel az igényeket, amelyek már távolról sem
hasznosak, és nem is megvalósíthatók, ezenkívül aláássa azt az organikus ellenálló képességet,
amelyet a józan ész egészségnek nevez; a közlekedés, amely a nagy többség
számára a csúcsforgalom idejére korlátozódik, növeli azt az időmennyiséget, amelyet
az egyén a közlekedés rabságában tölt, továbbá csökkenti a szabadon választott
mozgékonyságot és a különböző helyek kölcsönös megközelíthetőségét. Az
oktatási, egészségügyi és egyéb jóléti hatóságok klienseinek többsége számára
ténylegesen elérhetetlenné tették azt a célt, amiért e programokat indították és
finanszírozták. Az intézményesített frusztráció - amely a kényszerűségből történő fogyasztás
következménye - párosul a külső mellékhatásokkal. Szükségessé teszi a hulladékeltakarító és
javító szolgáltatások termelésének növekedését, ami elszegényíti, sőt, tönkreteszi az
egyéneket és közösségeket, s legsúlyosabban a legalsó osztályokat sújtja. A frusztrációnak, az
önálló képességek elsorvasztásának és tönkretételének sajátosan modern
formái minden szavahihetőségüktől megfosztják azokat, akik a kívánatos társadalom
fő ismérvének a működésre kész termelőkapacitás nagyságát próbálják
feltüntetni.
A legirigyeltebb kiváltság ma már nem az, ha valaki hozzá tud
jutni valamilyen új "szükséglet-kielégítéshez", hanem ha meg tudja magát védeni a
fejlődés káros hatásaitól. Befutott embernek számít, aki nem a
csúcsforgalom idején közlekedik, aki elit iskolába járt, aki nem
kórházban, hanem otthon hozza világra gyermekét. Ritka és speciális tudás
birtokosának tekintik azt, aki betegségében meg tud lenni orvos nélkül;
szerencsés és gazdag, aki tiszta levegőt szívhat, és semmiképpen sem
szegény, aki maga építi fel saját vityillóját. Ma az alsóbb osztályokat
azok alkotják, akik kénytelenek fogyasztani azokat az árucsomagokat és
szolgáltatásokat, amelyeket önjelölt gyámjaik nyújtanak nekik; a
kiváltságosok pedig azok, akik megtehetik, hogy visszautasítsák
ezeket. Új szemlélet kristályosodott tehát ki az utóbbi évek folyamán: az a
felismerés, hogy az ökológiai korlátok miatt igazságos fejlődés
nem valósítható meg, sokunkkal megértette, hogy ha lehetséges is volna igazsággal párosuló
fejlődés, akkor sem kívánnánk már a magunk számára, és nem javasoljuk másoknak sem.
Tíz évvel ezelőtt hajlamosak voltunk a politikai szférában hozott
társadalmi döntéseket különválasztani a szakemberekre bízott műszaki
döntésektől. Úgy gondoltuk, hogy a társadalmi döntéseknél a célokat, a
technikaiaknál az eszközöket kell inkább szem előtt tartani. Nagyjából szólva, a
kívánatos társadalomról kapcsolatos döntések egy jobbról balra tartó skálán
helyezkedtek el: itt kapitalista, odaát szocialista "fejlődés". A "hogyan" kérdését
átengedtük a szakembereknek. De a politikának ez az egydimenziós modellje
most már a múlté. Azon kívül, hogy "ki mit kap", ma két új döntési terület is
a laikusok ügye lett: egyrészt az alkalmas termelési eszközök laikus
megítélésének jogosultsága, másrészt a növekedés és a szabadság közti
viszony kérdése. Ennek eredményeképp a döntéseknek három, egymástól
független kategóriája alakult ki, amelyek a politikai döntések három,
egymásra merőleges tengelyét alkotják. Az x tengelyre teszem a társadalmi hierarchiával, a
politikai hatalommal, a termelőeszközök tulajdonával és az erőforrások
elosztásával kapcsolatos kérdéseket, amelyek tekintetében rendszerint
jobboldali és baloldali alternatívákról szoktak beszélni. Az y tengelyre teszem
azokat a döntéseket, amelyek a "durva" és "szelíd" technikák (hard and soft
technologies) közti választással kapcsolatosak, ám e kifejezések
jelentését nem korlátozom csupán az atomenergia igenlésére vagy
elutasítására, hanem sokkal tágabb értelemben használom: a szelíd és durva
technikák alternatívája nemcsak az árukat, hanem a szolgáltatásokat is érinti.
A döntések harmadik típusát a z tengelyre helyezem. Itt nem
kiváltságokról és nem is különféle technikákról van szó, hanem magának az emberi
kielégülésnek a természetéről. A két véglet jellemzésére Erich Fromm
kategóriáit fogom alkalmazni. A tengely alsó végére azt a társadalmi
szervezetet teszem, amely a birtoklásban, a felső végére pedig azt, amely
a létezésben keresi a kielégülést. Alul van tehát az árukban
bővelkedő társadalom, ahol a szükségleteket egyre inkább a szakemberek által
megtervezett, előírt, és irányításukkal előállított árucsomagokkal és
szolgáltatásokkal azonosítják. Ez a társadalmi eszmény az emberiség ama felfogásának
felel meg, amely szerint az emberiség a határhasznosság szempontjait
követő egyénekből áll: tehát annak a felfogásnak, amely Mandeville-től kezdve Smithen és
Marxon át Keynesig fejlődött, és amelynek jellemzésére Louis Dumont a homo oeconomicus
kifejezést alkalmazta. A z tengely másik végére azoknak a
társadalmaknak a változatos sokaságát helyezem, amelyekben a
létezés az önálló tevékenységek különféle formái körül szerveződik meg. A maga módján
minden ilyen társadalom csak kétkedve tekinthet a növekedés
"jótéteményeire". Ezekben az új társadalmakban, amelyekben modern eszközök
könnyítik meg a használati érték létrehozását, csak oly mértékben értékelik az árucikkeket
és egyáltalán az ipari termelést, amilyen mértékben azok erőforrások vagy a szükségletre
történő termelése eszközei. Ezért a társadalmi eszmény a homo habilis, ami
azt jelenti, hogy különböző egyének különbözőképpen értenek ahhoz,
hogy megbirkózzanak a valósággal, s ennyiben a homo habilis ellentéte a
homo oeconomicusnak, akinek szabványosított szükségletei vannak.
Ezekben a társadalmakban az emberek számára - akik függetlenségüket és a saját
életformájukat választják - nagyobb örömöt jelent megcsinálni és
elkészíteni a dolgokat közvetlen használatra, mint birtokolni a rabszolgák vagy gépek
munkájának termékeit. Ezért itt szükségképpen szerény méretű minden kulturális terv.
Amennyire csak lehet, az önellátás felé haladnak az emberek, maguk állítják
elő, amit csak tudnak, feleslegeiket elcserélik a szomszédaikkal, és
- amennyire csak lehet -, kerülik a bérmunka termékeit.
A mai társadalom formáját az határozza meg milyen döntések születnek nap
mint nap e három független tengely mentén. És egy politikai berendezkedés hitele
attól függ, hogy milyen mértékű a közösség részvétele a döntésekben mindhárom
tengelyen. Egy-egy társadalom nemzetközi hatását remélhetőleg az fogja
meghatározni, hogy a maga egyszeriségében mennyire szép. A
gazdasági mutatók versenyét az esztétikai és etikai példa
váltja fel. Más út nincs. A kereskedelmi reklám módszerével nem
terjeszthető el az életmód, amelynek jellemzője az egyszerűség, a szerénység, és
amelyet kemény munkával teremtenek meg kis méretek között. Szegény és gazdag társadalmak a
történelemben először kapnak egyenlő esélyeket. De ahhoz, hogy ez így
legyen, előbb meg kell változnia annak a jelenlegi gondolkodásmódnak, amely
csak a fejlődés szempontja szerint szemléli az északi és déli országok közti viszonyt.
Felül kell vizsgálnunk egy másik, korunkban nagy
tekintélynek örvendő társadalmi célt is: a teljes foglalkoztatottságot.
Tíz évvel ezelőtt egyszerűbbek voltak a fejlődéssel és a politikával kapcsolatos
állásfoglalások; a munka szemléletét a szexizmus és bizonyos naivitás határozta meg. A
munkát azonosították azzal, hogy valaki alkalmazásban volt, presztízzsel járó
állásokat pedig csak férfiak kaptak. A munkahelyen kívül végzett, úgynevezett
"árnyékmunka" elemzése tabu volt. A baloldal a primitív reprodukció
maradványának tekintette, a jobboldal pedig szervezett fogyasztásnak, s
mindenki egyetértett abban, hogy a fejlődéssel ez a munka el fog tűnni. A
küzdelem célja az volt, hogy több legyen a munkaalkalom, hogy egyenlő munkáért
egyenlő bért kapjon mindenki, hogy magasabb bért fizessenek minden munkára,
s ez a küzdelem a politika és a közgazdaságtan érdeklődésén kívül eső, rejtett
zugba szorított vissza minden olyan munkatevékenységet amelyet az ember nem a
munkahelyén végzett. Újabban a feministák - bizonyos közgazdászokkal és
szociológusokkal együtt - elkezdték vizsgálni a meg nem fizetett értéket,
amellyel az emberek - elsősorban a nők - hozzájárulnak az
ipari gazdaság működéséhez. Ezek az emberek a "reprodukcióról" mint a termelés
kiegészítőjéről beszélnek. De a legnagyobb hangjuk azoknak az állítólagos
radikálisoknak van, akik arról szónokolnak, hogyan lehet új
módon hagyományos munkaalkalmat teremteni, hogyan lehet új módon elosztani a
rendelkezésre álló munkalehetőségeket, és hogyan lehet átváltoztatni fizetett munkává a
házimunkát, a nevelést, a gyermekgondozást és a bejárást a munkahelyre és vissza.
Ilyen követelésekkel szembesítve, a teljes foglalkoztatottság mint társadalmi cél éppoly kétes
értékű, mint a fejlődés. Új szereplők kerülnek rivaldafénybe, akik
magának a munkának a természetét teszik kérdésessé. Ezek az iparilag
szervezett munkát - akár meg van fizetve, akár nincs - megkülönböztetik a
megélhetés olyan fajta megteremtésétől, amely kívül esik az ipari foglalkoztatásnak,
valamint a szakemberek gyámkodásának területén. Az ő elgondolásaik vetik
fel a fő kérdéseket a függőleges tengelyen. Elfogadjuk-e, avagy elvetjük-e
azt az emberképet, amely szerint az ember a növekedés megszállottja: ettől függ, hogy
sajnálatos balszerencsének vagy hasznos lehetőségnek, átoknak vagy jognak
tekintjük-e a munkanélküliséget, vagyis a valódi szabadságot arra, hogy
bértől és/vagy fizetéstől mentesen, szabadon dolgozzunk.
Az árutermelésen alapuló társadalomban az alapvető szükségleteket a bérmunka
termékeivel elégítik ki, s ez egyformán vonatkozik a lakásépítésre és az oktatásra, a közlekedésre és a
gyermekek világra hozatalára. Az a munkaetika, amely ezt a társadalmat mozgatja, igazolja
a bérért vagy fizetésért történő munkavállalást, és lenézi azokat, akik a maguk lábán próbálnak
megállni. A bérmunka térhódításának azonban más eredménye is van: két,
egymással ellentétes tevékenységre osztja fel a meg nem fizetett munkát. Sokszor leírták
a meg nem fizetett munkának a bérmunka térhódításával együtt járó összezsugorodását,
de következetesen figyelmen kívül hagyták, hogy közben létrejött a munkának egy új típusa
is: az ipari munkának és szolgáltatásoknak a meg nem fizetett kiegészítése.
Azt a fajta munkát, amely az árutermelő gazdaságok szolgálatában végzett kényszermunkának
vagy ipari rabszolgaságnak tekinthető, gondosan meg kell különböztetni az önellátás körébe
tartozó munkáktól, amelyek kívül esnek az ipari rendszeren. Ha nem tisztázzuk és nem
alkalmazzuk ezt a megkülönböztetést, akkor a represszív, ökológiailag szabályozott jóléti
társadalomban elterjedhet a szakemberek által irányított, meg nem fizetett
munka. Legnyilvánvalóbb példa erre a nők rabszolgasága a háztartás szférájában.
A házimunkát nem fizetik. De a házimunka nem is önellátó tevékenység abban az
értelemben, ahogyan a nők által végzett munka nagy része az volt, mikor az egész háztartás
jelentette azt a környezetet és azokat az eszközöket, ahol és amelyekkel
az asszonyok a férfiakkal együtt előteremtették a családnak szinte az egész
megélhetését. A modern házimunka ipari áruk által meghatározott szabványosított
tevékenység, amely a termelést segíti elő, és amelyet a nemükre jellemző módon
végeztetnek a nőkkel, hogy a szülés, a regenerálódás és a bérmunkás
motiválásának szerepébe kényszerítsék őket. A házimunka - amint erre a
feministák rámutattak - csupán annak a nagy méretű árnyékgazdaságnak egyik
kifejeződése, amely a bérmunka térhódításának szükségszerű
kiegészítéseként mindenütt kialakult az ipari társadalmakban. Ez az "árnyékgazdaság"
- a tényleges gazdasággal együtt, amelynek kiegészítése - lényeges alkotóeleme
az ipari termelési módnak. Léte felett azonban éppúgy elsiklottak a közgazdasági
elemzők, mint az elemi részecske hullámtermészete felett a fizikusok a kvantumelmélet
előtt. Ha pedig azokat a fogalmakat alkalmazzák rájuk, amelyeket a formális gazdasági
szektorra dolgoztak ki, akkor ezek vagy eltorzítják, vagy meg sem ragadják a releváns
tényeket. Következetesen nem veszik észre a nem fizetett tevékenység két fajtája, a
bérmunkát kiegészítő "árnyékmunka", valamint a bérmunkával versengő és vele szemben
álló, önálló tevékenység közti valóságos különbséget. Ekkor, ahogy kezdenek egyre
ritkábbá válni az önellátó tevékenységek, a házimunkával analóg jelleget ölt
valamennyi nem fizetett tevékenység. A növekedés szolgálatában álló munka
elkerülhetetlenül a tevékenységek szabványosításához és a szakemberek által történő
irányításához vezet, akár meg vannak fizetve e tevékenységek, akár nincsenek.
A munkának más fajta felfogása uralkodik ott, ahol a közösség életmódjának
középpontjában az önellátó gazdálkodás áll. Itt arra törekszenek, hogy a
fejlődést visszájára fordítsák, hogy a fogyasztási cikkeket a személyes
cselekvés, az ipari eszközöket pedig az úgynevezett konviviális eszközök
váltsák fel. (A "konviviális" eszközöket Ivan Illich Tools for conviviality című
könyvében a következőképpen határozza meg: konviviális eszközök azok, amelyek
lehetővé teszik az emberek autonóm és kreatív érintkezését egyrészt egymással,
másrészt a természeti környezettel. - A fordító megjegyzése.) Itt egyaránt hanyatlásnak
indul a bérmunka és az "árnyékmunka", mivel termékeiket, az árukat és a szolgáltatásokat
elsősorban eszközként - mindig alkotó tevékenység eszközeként -, és nem célként,
kötelességtudó fogyasztás megvalósulásaként fogják fel. Itt többre becsülik a
gitárt a hanglemeznél, a könyvtárat az iskolánál, a ház mögötti konyhakertet az
élelmiszer-áruházban történt vásárlásnál. Itt minden munkás személyes ellenőrzést
gyakorol termelési eszközei felett, s ez határozza meg valamennyi vállalkozás kis
horizontját, ami szükséges feltétele a közösségi termelésnek és annak,
hogy minden munkás egyénisége kibontakozzék. Ez a termelési mód
létezhet a rabszolgaság, a jobbágyság és a függőség egyéb viszonyai között
is. De csak akkor virágzik, csak akkor szabadulnak fel a benne rejlő energiák,
s csak akkor éri el a megfelelő és klasszikus formáját, ha a munkás a
birtokosa eszközeinek és erőforrásainak, amelyekkel szabadon rendelkezik:
csak akkor tud remekelni a kézműves. E termelési mód csak azokon a határokon
belül tartható fenn, amelyeket a természet ír elő a termelés és a
társadalom számára. Itt a hasznos tevékenységre lehetőséget adó munkanélküliséget
becsülik sokra, a bérmunkát pedig csak megtűrik, bizonyos határok között.
A fejlődés alternatíváját könnyebben elutasítják azok, akik
1949. január 10-én már felnőttek voltak. E szó mai jelentésével legtöbben
ezen a napon találkoztunk először, amikor Truman elnök bejelentette Negyedik Programját.
(Az Egyesült Államok akkor ad gazdasági segítséget a fejlődő országoknak, ha
azok megkönnyítik a magántőke behatolását. - A fordító megjegyzése.) Csak ettől
a naptól kezdtük a "fejlődés" szót emberekre, országokra és
gazdasági stratégiákra alkalmazni. Azóta valósággal elárasztottak
bennünket a fejlődéselméletek, amelyek kulcsfogalmaiból - "növekedés",
"utolérés", "modernizáció", "imperializmus", "dualizmus", "függés",
"alapvető szükségletek", "a technika átadása", "világrendszer", "autochton
iparosodás", "ideiglenes szétkapcsolás" - ma már a furcsaságok egész
gyűjteményét lehetne összeállítani. Mindegyik rohamnak két szakasza
volt. Először mindig a gyakorlati emberek jelentek meg, akik a szabad
vállalkozás és a világpiacok fontosságát hangsúlyozták, azután léptek
színre a politikusok, akik ideológiáról és forradalomról beszéltek. A
teoretikusok tonnaszámra gyártották a recepteket - és a karikatúrákat
egymásról. S e papírhegyek teljesen eltakarták a közös feltevéseket, amelyekben
mindnyájan egyaránt hittek. Most viszont itt az ideje, hogy kiássuk azokat
a rejtett axiómákat, amelyeken maga a fejlődés fogalma alapul.
A fejlődés fogalma, lényegében véve, azt jelenti, hogy az általános hozzáértést és a
szívesen végzett önellátó tevékenységet felváltja az áruk használata és
fogyasztása; a munka minden más fajtája felett egyeduralomra tesz szert a bérmunka;
a szükségleteket azonosként fogják fel azokkal a javakkal és szolgáltatásokkal, amelyeket szakemberek
irányításával állítanak elő tömegtermeléssel; végül, újjászervezik az egész környezetet
oly módon, hogy a tér, az idő, az anyagok és a tervezés mind az
árutermelést és a tömegfogyasztást részesítik előnyben, miközben megfosztják
rangjuktól vagy megbénítják azokat a tevékenységeket, amelyek használati
értékek előállítására irányulnak és közvetlenül elégítenek ki szükségleteket. S
elkerülhetetlennek és jónak ítélik mindazokat a homogén, világméretű
változásokat és folyamatokat, amelyek ebben az irányban hatnak. A nagy
mexikói festők drámaian jelenítették meg a tipikus alakokat, még mielőtt
a teoretikusok felrajzolták volna a fejlődés színpadát. Falfestményeiken az
eszményi férfit a munkaruhában gépe mögött
álló munkás vagy a fehér köpenyben mikroszkópja fölé hajló tudós testesíti
meg. Ez a férfi vág alagutat a hegyeken át, vezet traktort, fűt hatalmas
kazánokat. A nők csak megszülik, táplálják és tanítják. Éles
ellentétben az önellátó azték gazdálkodással, Rivera és Orozco az ipari
munkát mutatja be az élethez és az élet lehetséges örömeihez szükséges
javak egyetlen forrásaként.
Ám napjainkban fakulni kezd az ipari
ember eszménye. Gyengülnek a tabuk, amelyek eddig védelmezték. A bérmunka
örömét és méltóságát magasztaló szólamok üresen konganak. Kiderült, hogy a
munkanélküliség - ezt a kifejezést 1898-ban alkalmazták először az állandó
jövedelemmel nem rendelkezők megjelölésére - a valódi életkörülménye
az emberek többségének az egész világon, még az ipari fellendülések idején is. (...)
Különböző csoportok különféleképpen próbálnak szembeszállni a fejlődéssel.
Egyedül Németországban több ezer csoport kísérletezik - s mind másképp - az ipari
létezés alternatívájának kialakításával. Hasonló a helyzet Olaszországban vagy
Franciaországban is. E csoportokban egyre többen vannak azok, akik munkáscsaládból
származnak. Legtöbbjük számára már semmi méltóságot nem jelent az, hogy
bérmunkával keressék meg a kenyerüket. Ahogy a Dél-Chicago-i nyomornegyedek
lakói mondják, megpróbálják "kikapcsolni magukat a fogyasztásból".
Az Egyesült Államokban legalább négymillióan élnek ilyen fajta kicsiny és erősen
differenciált közösségekben, és legalább hétszer annyian vannak azok, akik
egyénileg próbálnak társakat keresni választott értékeik megvalósításához. Ez utóbbiak
közé tartoznak a nőgyógyászat alternatíváját kereső asszonyok; az iskola
alternatíváját kereső szülők; a vízöblítéses WC alternatíváját kereső
házépítők; s itt kell megemlíteni azokat a kísérleteket, amikor bizonyos csoportok
a "bejárás" és "ingázás" elvetésével a környéken próbálják előteremteni megélhetésüket,
s az üzletközpontok kikapcsolásával közvetlenül szervezik meg a cserét egymás között.
Trivandrumban, Dél-Indiában láttam a legsikeresebb példáját annak, hogy
megtalálják egy sajátos árufajtának, az intézményes oktatásnak az alternatíváját, és
felszabaduljanak a tőle való függés alól. Ezerhétszáz faluban könyvtárakat
létesítettek, egy-egy könyvtárban legalább ezer kötettel. Ez a minimális
felszerelés, ami ahhoz kell, hogy egy falu teljes jogú tagja legyen a Kerala Shastra
Sahitya Parishad hálózatának, és csak addig őrizheti meg tagságát, amíg évente legalább
háromezer kötetet kis is kölcsönöznek. Nagy örömömre szolgált látni, hogy legalább
Dél-Indiában sikerült az iskolákat a falvak által finanszírozott, falusi
könyvtárak kiegészítőivé változtatni, miközben másutt a könyvtárak
általában csak a tananyag lerakatai, amelyek hivatásos tanárok irányítása
alatt működnek. Az indiai Bihar államban pedig működik egy "Medico International"
elnevezésű szervezet, amely alulról kiinduló kezdeményezés az egészségügy "laicizálására",
de nem a "mezítlábas doktor" kínai csapdájának utánzása, hiszen a "mezítlábas doktort" Kínában
az irányított egészségügy országos hierarchiájának legalsó lakójává fokozták le.
E gyakorlati kísérleteken kívül a fejlődés ellenzői igénybe
vesznek jogi és politikai eszközöket is. A múlt évben (1979-ben) Ausztriában népszavazást
tartottak egy már felépített atomerőmű üzembe helyezéséről, s a szavazók abszolút többsége
megtagadta az engedélyt a törvényhozást politikailag kézben tartó Kreisky kancellártól.
A politikai befolyásolás hagyományosabb módjain kívül az állampolgárok egyre gyakrabban
alkalmazzák a népszavazás eszközét, és egyre gyakrabban fordulnak bírósághoz, hogy
tiltó tervezési megkötéseknek vessék alá a termelési technikákat. Európában "zöld" jelöltek
már választásokat kezdenek nyerni. Amerikában az állampolgárok jogi eszközökkel
megakadályozzák autóutak és duzzasztógátak építését. Tíz évvel ezelőtt senki sem látta
előre a politikai magatartásnak ezt a megváltozását, s a hatalmon levők
közül sokan még ma sem ismerik el e magatartás törvényességét. Mindezek
az alulról kiinduló kezdeményezések és akciók a metropoliszokban nem csupán a legújabb
tengeren túli fejlesztési programokkal szállnak szembe, hanem a hazai haladás sokkal
lényegesebb és gyökeresebb eszméjével is.
Ebben a kritikus pillanatban a történésznek és a filozófusnak az a feladata, hogy
a források megmutatásával kibogozza azt a folyamatot, amely a nyugati szükségletek
kialakulásához vezetett. Csak így érthetjük meg, hogy ez a látszólag annyira felvilágosult
eszme hogyan eredményezhetett ilyen szörnyű kizsákmányolást. A szükségletekbe vetett
hit mögött a haladás fogalma rejlik, amely 2000 éve jellemzője a nyugati gondolkodásnak, s
amely a klasszikus Róma bukása óta meghatározza a Nyugat viszonyát a kívülállókhoz.
A különböző társadalmak nemcsak transzcendens isteneikben tükröződnek vissza, hanem
abban a képben is, amelyet a határaikon túl élő idegenekről alkotnak
maguknak. A Nyugat exportálta a "mi" és az "ők" merev, az ipari társadalomra
jellemző szembeállítását. Önmagunknak és másoknak ez a
sajátságos felfogása ma már elterjedt az egész világon, s ez a tény az Európából
kiinduló egyetemes küldetés győzelmét jelenti. A fejlődés újrafogalmazása csak
újból megerősítené a Nyugat uralmát a formális gazdaság szerkezete felett azáltal,
hogy szakmai gyarmatosításnak vetné alá az informális szektort otthon és külföldön
egyaránt. Hogy elkerüljük ezt a veszélyt, először meg kell értenünk ennek a fogalomnak
a hat lépésből álló metamorfózisát, amely jelenleg "fejlődésként" szerepel.
Minden közösség jellegzetes magatartást tanúsít az
idegenekkel szemben. A kínaiak például nem tudnak anélkül beszélni az idegenekről
és a dolgaikról, hogy ne illetnék őket valami lealacsonyító jelzővel. A
görög számára az idegen vagy vendég, aki a szomszédos poliszból
érkezett, vagy barbár, aki nem teljes értékű ember. Rómában a barbárok
tagjai lehettek a városnak, de az idegenek asszimilálását Róma sohasem
tekintette szándékának vagy küldetésének. Csak az ókor végén, a nyugati
egyház megjelenésével kezdenek az idegenre úgy tekinteni, mint szükséget
szenvedő lényre, akit be kell vonni a közösségbe. A nyugati társadalomnak
lényegi alkotóeleme lett az idegennek erkölcsi teherként való felfogása; amit
Nyugatnak nevezünk, nem jött volna létre e nélkül a külvilágra irányuló
egyetemes küldetés nélkül.
Az idők folyamán változott és mindig más és más
formát öltött a kívülállónak segítségre szoruló lényként való felfogása. Az ókor vége felé a
barbár átváltozott pogánnyá - ezzel megkezdődött a második szakasz a
"fejlődés" felé vivő úton. A pogány a meg nem keresztelt ember volt, akit
azonban a természet arra rendelt, hogy keresztény legyen. Az egyházon
belül levők kötelessége volt, hogy a keresztség által bevonják a pogányokat a
kereszténység közösségébe. A korai középkorban Európa
legtöbb népe meg volt keresztelve, ha esetleg nem is tért meg
valamennyi. Azután megjelentek a mohamedánok. A gótoktól és a szászoktól
eltérően a mohamedánok hívő monoteisták voltak, akik buzgón imádkoztak, s
ellenálltak a térítésnek. Ezért ki kellett találni az idegenek leigázásának és
oktatásának a keresztségen kívüli további indokait. A pogány
átváltozott hitetlenné, s a metamorfózisok sorában ez jelenti a
harmadik szakaszt. A középkor vége felé ismét megváltozott az
idegenről alkotott kép. A mórokat elűzték Granadából, Kolumbusz áthajózott
az óceánon, a spanyol korona pedig átvette az egyház sok funkcióját. A humanista
civilizáció tevékenységét veszélyeztető vadember képzete váltotta fel
a hitet fenyegető hitetlen képzetét. Az is ekkor történt először,
hogy gazdasági jelentésű fogalmak szerint írták le az idegent. A szörnyetegekkel,
majmokkal és vademberekkel foglalkozó tanulmányokból tudjuk, hogy ez idő
szerint az európaiak úgy látták: a vadembernek nincsenek szükségletei. E
függetlenség nemességet kölcsönzött neki, de egyben a kudarc fenyegetését is
jelentette a kolonialista és merkantilista politika számára. Hogy szükségleteket
lehessen tulajdonítani a vadembernek, előbb át kellett változtatni
bennszülötté, s ez jelenti az ötödik szakaszt. A spanyol bíróságok,
hosszas mérlegelés után, úgy döntöttek, hogy legalábbis az Újvilágban élő
vadembernek van lelke, s ennélfogva emberi lénynek számít. A
bennszülöttnek, a vademberrel ellentétben, vannak szükségletei, de
eltérőek a civilizált ember szükségleteitől. Szükségleteit meghatározza az
éghajlat, a faj, a vallás és a gondviselés. Adam Smith még foglalkozik a
bennszülött szükségleteinek rugalmasságával. Amint Gunnar Myrdal
megjegyezte, mind a gyarmatosítás igazolásához, mind a gyarmatok
igazgatásához szükség volt a csak a bennszülöttekre jellemző szükségletek kigondolására.
Négyszáz éven keresztül a fehér ember vállalt kötelessége volt biztosítani a bennszülöttek
számára a kormányzást, az oktatást és a kereskedelmet.
Valahányszor a Nyugat új álarcba bújtatta az idegent,
eldobta a régit, mert felismerte benne önmagáról alkotott régebbi
felfogásának karikatúráját. A természettől fogva keresztény lelkű pogány át
kellett, hogy adja a helyét a makacs hitetlennek, hogy a kereszténység
megindíthassa a keresztes hadjáratokat. A vadembert azért kellett
megteremteni, hogy igazolni lehessen a világi, humanista nevelés
szükségességét. Az öntelt gyarmati uralom bevezetése lehetetlen lett volna a
bennszülött fogalma nélkül. De a Marshall-terv megszületésének idejére -
amikor a multinacionális vállalatok javában terjeszkedtek, s határtalan
ambíciókkal dolgoztak a nemzetközi szervezetekhez tartozó pedagógusok,
terapeuták és tervezők - a bennszülöttek szükségleteinek korlátozottsága akadályozni
kezdte a növekedést és haladást. A bennszülötteknek át
kellett változniuk "gyengén fejlett" népekké, s ezzel elérkeztünk a
kívülállóról vallott nyugati felfogás jelenlegi, hatodik fázisához. Így
a dekolonizáció egyben az áttérés folyamata lett: a dekolonizáció
nem más, mint a nyugati önfelfogásnak, a homo oeconomicusnak, illetve
legszélsőségesebb formájának, a homo industrialisnak az elfogadása
az egész világon, s az összes szükségleteknek árukkal történő definiálása. Húsz év
sem kellett ahhoz, hogy kétmilliárd ember "gyengén fejlettnek" nyilvánítsa
magát. Élénken emlékszem az 1963. évi riói karneválra, az utolsóra a
junta hatalomátvétele előtt. A "fejlődés" volt a díjnyertes szamba motívuma,
s a táncosok a "fejlődés" szót kiáltozták, miközben a zene hangjaira
ugráltak.
Az egy főre jutó magas energiafogyasztáson és a
szakemberek mindenre kiterjedő gondoskodásán alapuló fejlődés a
legártalmasabb a Nyugat misszionárius törekvései között. Olyan terv ez,
amelyet egyrészt a természet feletti emberi uralom ökológiailag megvalósíthatatlan
koncepciója, másrészt az az antropológiailag hibás törekvés kormányoz, hogy
specializált szolgáltatások színhelyéül szolgáló steril kórtermekkel helyettesítsék a kultúra
fészkeit és zugait. A kórházak, amelyek okádják magukból az újszülötteket és nyelik
el a haldoklókat, az iskolák, amelyek azért vannak, hogy munka előtt, mellett
és után elfoglaltságot adjanak a munkanélkülieknek, a toronyházak, ahol tárolják
az embereket a bevásárlóközpontok között tett útjaik előtt és után, a
garázsokat összekötő autóutak: mindezek együtt sajátos összképet eredményeznek,
amelyet a fejlődés múló dáridója tetovál bele a tájba. Ezek az
intézmények - amelyeket csecsemőmódra tartott embereknek terveztek,
olyanoknak, akiket életük végéig cuclisüvegből táplálnak, s tolóágyon
gurítanak a kórházból az iskolába, onnan a hivatalba, onnan a
stadionba - most már kezdenek éppoly bizarrul hatni, mint a katedrálisok,
azzal a különbséggel, hogy ezeket nem oldozza fel semmiféle esztétikai kellem.
Ökológiai és antropológiai realizmusra van most
szükség - és óvatosságra. A "szelíd technika" népszerűvé vált jelszava
kétértelmű, a jobboldal és a baloldal egyaránt kisajátítja. A szelíd
technika éppúgy alapjául szolgálhat valamilyen fogyasztói paradicsomnak,
mint a független tevékenységek sokféleségének. A "szelíd" alternatíva könnyen
eredményezheti odahaza a gondoskodó társadalomnak, külföldön pedig a
misszionárius törekvésnek valamilyen új változatát. Amory Lovins
például azt állítja, hogy jelenleg a további növekedés lehetősége a szelíd
technikára való gyors áttéréstől függ. Véleménye szerint csak így lehetséges, hogy
a most következő 20-30 év alatt a gazdag országokban megduplázódják, a szegény országokban
pedig megháromszorozódják a reáljövedelem. Csak a fosszilis
tüzelőanyagokról a napenergiára való áttéréssel lehet annyira csökkenteni
a termelés külső mellékhatásait, hogy hasznos célokra lehessen fordítani azokat az
erőforrásokat, amelyeket jelenleg hulladékok előállítására és eltakarítására
pazarlunk el. Egyetértek. Ha azt akarjuk, hogy növekedés legyen, akkor
Lovinsnak igaza van; a szélturbinák biztonságosabb befektetéseket jelentenek, mint az
olajtermelő fúrótornyok. A szelíd technikák és energiaforrások a hagyományos
jobboldal és baloldal számára, a demokratikus menedzserek vagy az
autoritárius szocialista bürokraták számára egyaránt annak igazolására szolgálnak, hogy
kiterjesszék bürokráciáik hatáskörét, továbbá az árukkal és szolgáltatások
szabványosított előállításával elégítsék ki a bővülő szükségleteket".
A Világbank a szolgáltatásokra alkalmazza ezt az érvet. Csak akkor lehet az
oktatást beépíteni a szakmatanulásba, ha az ipari termelés munkaigényes, kevésbé
hatékony formáit választjuk. Hatékonyabb üzemek súlyos és igen költséges mellékhatásokkal
járnak azért, mert formális oktatási rendszert tételeznek fel, és lehetetlenné teszik a
munkahelyen történő szakmatanulást.
Az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization) jelenleg nagy súlyt
helyez a megelőzésre és az egészségügyi nevelésre, hogy ki-ki maga tudjon vigyázni az
egészségére. Csak így lehet egészségessé tenni a lakosságot, s lemondani azokról a
költséges gyógyászati eljárásokról, amelyeknek az eredményei bizonyítatlanok ugyan, ám
mégis ezek teszik ki az orvosok munkájának nagy részét. Napjainkban úgy látszik, hogy a
18. század liberális, egyenlőségelvű utópiája - amelyet a 19. század szocialistái is átvettek
és az ipari társadalom eszményének nyilvánítottak -, csak a szelíd technikák
segítségével és önerőből valósítható meg. (...)
A szelíd technikák és energiaforrások a jobb- és baloldal számára, a demokráciák vagy a diktatúrák számára egyaránt azokat az eszközöket jelentik, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az áruk és szolgáltatások szabványosított előállításával ki lehessen elégíteni a bővülő "szükségleteket".
Tehát a szelíd stratégia vezethet a konviviális társadalom felé, amelyben az
emberek úgy vannak felszerelve eszközökkel, hogy a maguk erejéből csinálják
meg mindazt, ami a létfenntartásukhoz szükséges vagy gyönyörűséget szerez
nekik; vagy vezethet egy olyan társadalomhoz, amelyben új módon érvényesül az
árucikkektől való függés, és amelyben a teljes foglalkoztatottság mint cél
a fizetett vagy nem fizetett tevékenységek politikai irányítását jelenti.
Hogy a "fejlődés" és a "teljes foglalkoztatottság" új formáit eredményezi-e
a "baloldali" vagy "szelíd" stratégia, vagy pedig valami egészen
másfajta társadalmat, az attól függ, milyen alternatívát választunk a
z-tengelyen a "birtoklás" és a "létezés" között.
Láttuk, hogy valahányszor kitágul a bérmunka szférája, mindannyiszor megnő
árnyéka, az ipari jobbágyság is. Mind a bérmunka, a termelés uralkodó
formája, mind pedig a házimunka, a bérmunka meg nem fizetett kiegészítésének
eszményi típusa olyan tevékenységi formák, amelyekhez hasonlót nem ismer
sem a történelem, sem az antropológia. E tevékenységi formák csak
akkor virágzottak ki, amikor az abszolutista állam, később pedig az ipari állam
lerombolta az önellátó gazdálkodás társadalmi feltételeit. Akkor kezdenek terjedni,
amikor társadalmilag vagy jogilag lehetetlenné válnak a változatos,
kicsiny, laikus közösségek; és olyan világot hoznak létre, amelyben az
egyének egész életükben az oktatástól, az egészségügyi szolgáltatásoktól, a
szállítástól és azon többi árucikktől való függésben élnek, amelyekkel az
ipari intézmények etetőgépei látják el őket.
A közgazdaságtudomány az ipari korszak e két, egymást kiegészítő
tevékenysége közül eddig csak az egyikkel foglalkozott. A gazdasági
elemzés középpontjában a munkás mint munkabért kereső termelő állt. A
közgazdaságtan reflektorfényén kívül estek és árnyékban maradtak azok
az ugyancsak árucikkektől függő tevékenységek, amelyeket az alkalmazásban nem
állók végeznek. Nagyvonalúan nem törődtek azzal, amit a nők
vagy gyermekek csinálnak, vagy amivel a férfiak foglalkoznak "munkaidőn"
kívül. Most azonban rohamos változásnak vagyunk tanúi. Kezdik felismerni a
súlyát és a jellegét is annak a kiegészítésnek, amelyet a nem fizetett tevékenységek
tesznek hozzá az ipari termeléshez, A munka történetének és antropológiájának
terén végzett feminista kutatások után immár lehetetlen tudomásul
nem venni azt a tényt, hogy a munkának a nemek közötti megosztása az
ipari társadalomban sokkal mélyebb különbséget eredményez férfi- és női
munka között, mint bármely más, ismert társadalomban. A 19. században a
"haladottabb" országokban a nők is megjelentek a bérmunka piacán: azután rájuk is
kiterjesztették a választójogot, megnyíltak előttük az iskolák, és egyenlő
jogokat szereztek a munkában. Mindezeknek a "győzelmeknek" a hatása épp
az ellenkezője volt annak, amit a közfelfogás tulajdonít nekik. Az
"emancipáció" furcsamód csak növelte a kontrasztot a fizetett és a
nem fizetett munka között; megszüntetett minden kapcsolatot a nem fizetett
munka és a saját szükségletre történő termelés között. Az emancipáció úgy alakította
át a nem fizetett munka szerkezetét, hogy az utóbbi újfajta szolgai munkává
lett, amely elkerülhetetlenül a nőkre hárul.
A nemek közötti munkamegosztás egyáltalán nem új; minden társadalomban vannak olyan
feladatok, amelyek vagy az egyik vagy a másik nemre hárulnak. Előfordulhat
például, hogy a szénát férfiak kaszálják, nők gereblyézik, férfiak szedik
össze, nők rakják fel a szekérre, férfiak szállítják haza, nők adják a
teheneknek és férfiak a lovaknak. De akárhogy kutatunk is más társadalmakban,
sehol sem találunk a maihoz hasonló munkamegosztást: sehol sem találunk két olyan
munkafajtát, amelyek közül az egyikért jár fizetés, a másikért nem, az
egyiket termelésnek tekintik, a másikat újratermelésnek és fogyasztásnak,
az egyiket nehéznek tartják, a másikat könnyűnek. az egyikhez kell
szakképzettség, a másikhoz nem, az egyik nagy társadalmi presztízst
kölcsönöz a munkavégzőnek, a másik csak "magánügy". Az ipari termelési
módban mindkettőnek egyformán alapvető jelentősége van. A kettő abban
különbözik, hogy a fizetett munkából a munkaadó közvetlenül kiszedi
az értéktöbbletet, míg a nem fizetett munka által hozzátett érték csak
a bérmunkán keresztül jut el hozzá. Sehol sem találunk rá példát, hogy két
ennyire különböző munkaforma révén ugyanúgy hozzák létre és fölözik le
az értéktöbbletet minden egyes családban. A munkahelyen kívül
végzett. fizetetlen munkának és a munkahelyen végzett, fizetett
munkának a megkülönböztetése elképzelhetetlen lett volna olyan
társadalmakban, ahol az egész ház keretéül szolgált, amelyben
lakói jórészt elvégezték és elkészítették mindazt, ami a megélhetésükhöz
kellett. Bár sok társadalomban megtalálhatók a bérmunkának és árnyékának
nyomai, a bérmunka egyikben sem válhatott a munka alaptípusává és a nemek
közti munkamegosztás alapszimbólumává. És mivel nem létezett a munkának
ez a két típusa, nem hárult a családra sem az a feladat, hogy egyesítse ezeket az
ellentéteket. A család - lett légyen akár két generációs ("nukleáris")
kiscsalád vagy akármilyen fajta nagycsalád - a történelemben sehol sem
szolgált arra, hogy összekapcsolja a munkának két, egymást kiegészítő,
de egyszersmind egymást kizáró fajtáját, melyek közül az egyik a férfira,
a másik a nőre hárult. A család által szétválaszthatatlanul összekapcsolt, de
mégis ellentétes tevékenységi formáknak ez a szimbiózisa egyedül az
árutermelésen alapuló társadalomra jellemző. Most már látjuk, hogy
elkerülhetetlen következménye ez a fejlődésre és a teljes foglalkoztatottságra való
törekvésnek. És mivel nem létezett a munkának ez a két fajtája, a nemi
szerepeket sem határozták meg ilyen véglegességgel, nem tulajdonítottak
különböző természetet a férfinak és nőnek, a család pedig nem alakul
át a kettő összekapcsolására szolgáló kötőanyaggá.
Az ipari munka történetének feminista elemzése eltávolítja tehát
a közgazdaságtan vakfoltját: a homo oeconomicus sohasem volt
semleges nemű; a homo industrialis kezdettől fogva kétnemű volt:
vir laborans, azaz dolgozó férfi és femina domestica, azaz
háziasszony. Minden társadalomban, amely a teljes foglalkoztatottság célja
felé haladt, a foglalkoztatottsággal együtt gyorsan növekedett az árnyékmunka
is. És az árnyékmunka minden korábbi eszköznél alkalmasabbnak bizonyult
arra, hogy lealacsonyítsa azt a tevékenységi típust, amelyet mindenképpen
a nőknek kell végezniük, s közben pártfogolta azt a tevékenységi típust,
amely kiváltságos helyzetet biztosított a férfiaknak.
A legutóbbi időben érvényét vesztette a termelési és fogyasztási
funkciók ortodox megkülönböztetése. Ellentétes érdekű csoportok hirtelen
közügyet csináltak a nem fizetett munkából. A közgazdászok árnyékárakkal
látják el mindazt, ami az "informális" szektorban történik. Kiszámítják, hogy
mennyit tesz hozzá a vevő a sütemény értékéhez azzal, hogy kifizeti és
hazaviszi; hogy mennyibe kerül a párválasztással járó fáradozás; hogy
mennyivel olcsóbb a kocogás a szívsebészetnél.
Háziasszonyok fizetést követelnek a házimunkáért,
mégpedig annyit, amennyit éttermekben és hotelekben fizetnek
hasonló szolgáltatásokért. A tanárok szakképzett, de meg nem fizetett
gyermekfelügyelőknek tekintik az anyákat akik otthon segítenek a gyermekeknek a házi
feladat elkészítésében. Hivatalos jelentések arról beszélnek, hogy bizonyos
alapvető szükségleteket csak akkor lehet úgy kielégíteni, ahogy a szakemberek
megszabják, ha laikusok is elő tudják állítani ezeket a szolgáltatásokat kellő hozzáértéssel, de
fizetés nélkül. Ha továbbra is a növekedés és a teljes foglalkoztatottság lesz a
cél, akkor az 1980-as években a "fejlődés" legújabb formája a fegyelmezett
- de nem pénzbeni jutalmazással motivált - laikusoknak a szakemberek
által történő irányítása lesz. Az árnyékgazdaságban folyó élet helyett én a
laikus munka eszményét javaslom, vagyis azt az életformát, amelyet a
z-tengely felső végénél helyeztünk el: olyan nem fizetett tevékenységeket,
amelyek biztosítják és tökéletesítik a megélhetést, de teljességgel
lehetetlenné teszik, hogy a formális gazdaságra kidolgozott fogalmakkal elemezzék őket.
Laikus tevékenységeknek nevezem ezeket, mivel nincs egyetlen más
közkeletű kifejezés sem, amely tehetővé tenné megkülönböztetésüket abban a
szférában, amelyet egymástól annyira elütő terminusokkal jelölnek, mint az
"informális szektor", a "használati érték" vagy a "társadalmi reprodukció"
szférája. (A "laikus" szóval az angol "vernicular" szót fordítjuk, amelynek
etimológiájáról és jelentéséről I. Illich a következőket írja: "A 'vernaculus'
latin szó angol megfelelőjét - 'vernacular' - csak annak a nyelvnek a megjelölésére
használjuk, amelyet fizetett nyelvtanár közreműködése nélkül sajátítunk el.
Rómában a 'vernaculus' szót i.e. 500 és i.sz. 600 között minden olyan képességre
és értékre alkalmazták, amely házilag készült vagy jött létre, amely a közföldekről
származott, és amelyet az ember oltalmazhatott és védelmezhetett, noha nem
vette, és nem is adta el a piacon. Javaslom, hogy elevenítsük fel ezt az egyszerű
szót, s ami laikusok által megvalósítható - 'vernacular' - azt állítsuk szembe az
árucikkekkel és árnyékukkal." - A fordító megjegyzése.) E szó
lehetővé teszi, hogy különbséget tegyünk az árnyékgazdaság bővülése és fordítottjának,
a laikus tevékenységek területének bővülése között.
Az alternatívák harmadik dimenziójában a döntő kérdés a házilag
végezhető, valamint a - fizetett és nem fizetett - ipari munka közötti
feszültség és egyensúly, Ez a kérdés különbözik a politikai jobboldal és baloldal,
illetve a szelíd és durva technika közti választás kérdésétől. Az ipari munka -
akár fizetség ellenében, akár másképp kényszerítik ki - nem fog eltűnni.
De mikor a fejlődés, a bérmunka; és ennek árnyéka kezdi bekebelezni a
házilag végezhető tevékenységeket, akkor felmerül a kérdés, hogy a kettő közül
melyiket illeti meg a viszonylagos elsőbbség. Szabadon választhatjuk
egyrészt a hierarchikuson irányított, szabványosított munkát, amely lehet
fizetett vagy fizetetlen, magunk választotta vagy ránk erőltetett; avagy
ragaszkodhatunk ahhoz a szabadságunkhoz, hogy megválaszthassuk a saját
szükségleteink kielégítésére végzett, egyszerű, de összehangolt tevékenységek mindig újonnan
kitalált formáit, amelyeknek kimenetelét a bürokraták nem láthatják előre, amelyeket
a hierarchiák nem vonhatnak irányításuk alá, és amelyeknek célja egy közösség közös
értékeinek megvalósítása.
Ha növekszik a gazdaság, amit a szelíd alternatíva lehetővé tesz, akkor
még gyorsabban kell növekednie az árnyékgazdaságnak is, a laikus tevékenységek területe
pedig tovább hanyatlik. Ebben az esetben növekszik a munkahelyek ritkasága, a
munkanélkülit pedig azokkal a hasznos tevékenységekkel foglalkoztatják, amelyeket
az informális szektorban szerveztek meg újonnan. Munkanélküli férfiak abban az
úgynevezett kiváltságban fognak részesülni, hogy azokat a termelést elősegítő, nem fizetett
tevékenységeket végezhetik, amelyeket figyelmesen a "gyengébb nem" részére jelöltek ki
már akkor, amikor a 19. században "házimunkaként" bukkantak fel. (Egyébként
a "gyengébb nem" kifejezést is akkor használták először, mikor az önellátó
tevékenységek helyett az ipari jobbágyságban határozták meg a nők
feladatát.) A szeretet kedvéért történő "gondoskodás" elveszíti nemhez
között jellegét és államilag irányíthatóvá válik.
Ha ez az alternatíva valósul meg, akkor a nemzetközi fejlődés
marad az osztályrészünk továbbra is. A tengeren túli országok informális szektorainak
fejlesztésére szánt technikai segélyek annak az eljárásnak felelnek meg, ahogyan nemi
különbségekre való tekintet nélkül odahaza háziasítják - fizetés nélkül - a
munkanélkülieket. Repülőtereken és konferenciákon már most is hemzsegnek azok
az újfajta szakemberek, akik a "Csináld magad!" mozgalom különböző irányzatait
képviselik, vagy éppen a szélturbinák elterjesztésén fáradoznak. A fejlesztési bürokráciák
végső reménye az árnyékgazdaságok fejlődése.
Azok a másként gondolkodók, akiket említettem, szembeszállnak mindezzel,
s küzdenek a szelíd technika olyan felhasználása ellen, amely összezsugorítaná a
házilag végezhető tevékenységek szféráját, és növelné a szakemberek hatalmát az
informális szektorban folyó tevékenységek felett. Ezek az új élharcosok a technikai
haladásban egy olyan új értékfajta megvalósításának lehetséges eszközét látják, amely nem a
tradicionális és nem is az ipari társadalom értéke, mindazonáltal racionálisan választott
érték, amelynek tartalma a saját szükségletre történő termelés. Életük igényes
szépérzéküket, az öröm sajátos élményét és csoportjuk jellemző életfelfogását
tükrözi vissza, több-kevesebb sikerrel, olyan életfelfogást, amelyet más csoportok
megértenek ugyan, de nem osztanak feltétlenül. Rájöttek, hogy a modern szerszámok
lehetővé teszik a megélhetést oly tevékenységek által, amelyek megengedik a
kibontakozó életformák sokféleségét, az embereket pedig mentesítik az alól a
lélekölő robot alól, amely régebbi korokban velejárója volt az önellátó gazdálkodásnak. Azért a
szabadságért küzdenek, hogy életükben tágíthassák a laikus tevékenységek körét.
A példák sokasodnak Travancore-tól Walesig, és hamarosan felszabadíthatják
a lakosságnak azt a többségét, amelyet mostanában ejtett rabul a butító, undorító
és bénító meggazdagodás modern rögeszméje. Ehhez azonban teljesülnie kell
két feltételnek. Először, nem a homo industrialis, hanem a homo habilis
emberképe kell megformálja azt az életmódot, amely az emberek és eszközök közti
újfajta viszonyon alapul. Másodszor, az árutermeléstől független életformát egyetlen kis közösségre
sem szabad ráerőltetni, hanem minden kis közösségnek magának kell kialakítania. Azok a
közösségek, amelyek az önálló laikus munkát állítják életük középpontjába,
a vonzó példán kívül más egyebet nem nagyon nyújthatnak egymásnak. De egy
szegény társadalom példája, amely laikus munkatevékenységekkel valósítja meg az önellátó
gazdálkodás modern formáját, vonzó kell, hogy legyen azoknak a gazdag társadalmakban
élő munkanélküli férfiaknak, akik feleségükkel együtt ma az egyre bővülő
árnyékgazdaságban folyó társadalmi reprodukció szerepére vannak kárhoztatva.
Ahhoz viszont, hogy ne csak éljünk új módon, hanem ragaszkodjunk is ehhez
a szabadsághoz, az kell, hogy világosan felismerjük azt, ami a homo
oeconomicus emberképét megkülönbözteti minden más emberfajtáétól.
Ennek pedig legalkalmasabb útja a történelem tanulmányozása.