Fritz Schumacher
BÉKE ÉS ÁLLANDÓSÁG
A modern kor uralkodó meggyőződése
hogy a béke legbiztosabb alapja az egyetemes jólét lehetne. Arra ugyan
hiába keresnénk történeti bizonyítékokat, hogy a gazdagok békeszeretőbbek
lennének, mint a szegények, de hát erre azt lehetne mondani, hogy sohasem
érezték biztonságban magukat a szegényekkel szemben; hogy erőszakosságuk
félelemből táplálkozott; és hogy a helyzet meglehetősen másként alakulna,
ha mindenki gazdag lenne. Miért is menne háborúba a gazdag ember? - hiszen semmit
sem nyerhet. Nem a szegények, a kizsákmányoltak, az elnyomottak azok, akik nyerhetnek,
hiszen ők csak a láncaikat veszíthetik? Ha valaki a béke útját akarja járni, szól az
érvelés, annak a gazdagságra kell törekednie.
Ennek a napjainkban uralkodó hitnek szinte ellenállhatatlan a vonzereje.
Azt sugallja ugyanis, hogy minél gyorsabban jut hozzá az ember egy áhított dologhoz,
annál biztosabb, hogy valami mást is megszerez vele. Ez kétszeresen
vonzó, hiszen teljesen megkerüli az egész etikai kérdést: nincs szükség
lemondásra vagy áldozatra, épp ellenkezőleg! A béke és a bőség útjára a
tudomány és a technika vezet bennünket, csak arra van szükség, hogy ne
viselkedjünk ostobán, irracionálisan, ne vágjunk a saját húsunkba. A
szegényeknek és elégedetleneknek így szól az üzenet. ne zavarjátok el, ne
vágjátok le türelmetlenül a tyúkot, amely a megfelelő időben minden bizonnyal
aranytojást tojik a ti számotokra is! A gazdagoknak pedig így: legyetek
okosak, s olykor támogassátok a szegényeket, mert ezen a módon
lehettek még gazdagabbak!
Gandhi megvetéssel emlegette a "tökéletes
rendszer álomképét, ahol majd senkinek sem kell jónak lennie". De nem épp
ezt az álmot válthatjuk-e valóra a tudomány és a technika csodálatos
vívmányaival? Miért keresünk olyan erényeket, melyek talán
örökre elérhetetlenek az ember számára, amikor mindössze tudományos
racionalitásra és technikai ismeretekre van szükségünk?
Gandhi helyett nem inkább századunk egyik legnagyobb hatású közgazdászára,
a nagy lord Keynesre figyelünk-e? 1930-ban, az egész világ gazdasági válsága közepette ő
indíttatva érezte magát, hogy elgondolkodjon "unokáink gazdasági kilátásain",
és arra a következtetésre jutott, hogy talán nincs is messze
az az idő, amikor mindenki gazdag lehet. Akkor majd "ismét többre tartjuk
a célokat az eszközöknél, és a jóságot a hasznosság elébe helyezzük".
"De vigyázat!" - folytatja Keynes. "Mindennek még nincs
itt az ideje. Még legalább száz évig el kell hitetnünk magunkkal és
mindenki mással, hogy a becsületes becstelen, és a becstelen becsületes,
mivel a becstelenség hasznos, a becsületesség pedig nem. Még egy ideig
a kapzsiság, az uzsora és az óvatosság lesznek legfőbb isteneink, mert
csak ők vezethetnek ki bennünket a gazdasági szükségszerűség alagútjából
a napvilágra."
Ezt negyven éve írta le Keynes, és azóta persze
meglehetősen felgyorsultak az események. Talán még hatvan évet sem kell
várnunk az egyetemes jólét eléréséig. Mindenesetre Keynes üzenete elég
világos: Vigyázat! Az etikai megfontolások nemcsak hogy lényegtelenek, de
igazából akadályok is, mivel "a becstelenség hasznos, a becsületesség pedig
nem." Még nincs itt a becsületesség ideje. A mennybe vezető út rossz
szándékkal van kikövezve.
Vizsgáljuk meg ezt az állítást! Az állítás három
részre bontható.
Vizsgálatomat nyilvánvalóan ezzel a kérdéssel kell kezdenem: jut-e
elegendő mindenkinek? Itt rögtön komoly nehézséggel kell megbirkóznunk: mi
az, hogy "elég"? Ki mondja meg? Bizonyára nem a közgazdász, aki a
"gazdasági növekedést" tartja a legfőbb értéknek, és így nincs fogalma
az "elég"-ről. Vannak szegény társadalmak, amelyek nélkülöznek; de hol az
a gazdag ország, amelyik azt mondja: "Álljunk meg! Már elég gazdagok
vagyunk". Nincs ilyen.
De tegyük félre az "elegendő" fogalmát, és
inkább elégedjünk meg annyival, hogy feltárjuk, hogyan növekszik a Föld
természeti erőforrásai iránt a kereslet, miközben mindenki csak arra
törekszik, hogy többet birtokoljon belőlük. Minthogy nem
foglalkozhatunk az összes erőforrással, azt javaslom, hogy figyelmünket
összpontosítsuk a központi szerepet játszó tüzelőanyagokra.
A nagyobb jólét magasabb tüzelőanyag-fogyasztást
jelent - efelől nem lehetnek kétségeink. Jelenleg igen nagyok a fejlettségbeli
különbségek a világ szegény és gazdag országai között, és ez világosan
kimutatható a tüzelőanyag-fogyasztásban is.
"Gazdagnak" tekintjük mindazon országok népességét, ahol az egy főre jutó
átlagos tüzelőanyag-fogyasztás szénegyenértékben mérve 1966-ban meghaladta
az egy tonnát; "szegénynek" pedig azokat az országokat, ahol a fogyasztás
ennél alacsonyabb (mindvégig az ENSZ-adatok szerint):
1. táblázat (1966)
|
|
|
|
|
|
|
Népesség (millió fő) |
|
|
|
|
|
|
Tüzelőanyag-fogyasztás |
|
|
|
|
|
|
Egy főre jutó tüzelőanyag-fogyasztás |
|
|
|
A "szegény országok" egy főre jutó átlagos tüzelőanyag-fogyasztása mindössze 0,32
tonna - a "gazdagoké" ennél körülbelül tizennégyszer nagyobb -, és nagyon sok
"szegény" van a világon: e szerint a definíció szerint "szegény" a Föld lakosságának
csaknem hetven százaléka. Ha a "szegények" egyszer csak ugyanannyi tüzelőanyagot
használnak fel, mint a "gazdagok", a világ tüzelőanyag-fogyasztása egy csapásra
megháromszorozódna.
Ez persze nem fordulhat elő, minthogy mindenhez
idő kell. És az idő múlásával mind a "gazdagok", mind a "szegények"
igényei nőnek, és közben a számuk is növekszik. Csináljunk csak egy gyors
becslést. Ha a "gazdag" országok népessége 1,25, a "szegényeké" pedig 2,5
százalékos ütemben növekszik évente, akkor 2000-re a világ
népessége 6,9 milliárdra nő - ez a szám nem különbözik jelentősen a mérvadó
előrejelzésektől. Ha mindezzel párhuzamosan az egy főre jutó
tüzelőanyag-fogyasztás a "gazdag" országokban évi 2,25 százalékkal, a
"szegényekben" pedig évi 4,5 százalékkal nő, a következő számokat érjük el
2000-re.
2. táblázat (2000)
|
|
|
|
|
|
|
Népesség (millió fő) |
|
|
|
|
|
|
Tüzelőanyag-fogyasztás |
|
|
|
|
|
|
Egy főre jutó tüzelőanyag-fogyasztás |
|
|
|
A világ összes tüzelőanyag-fogyasztása az 1966. évi
5,5 milliárd tonna szénegyenértékről a 2000. évre 23,2 milliárd
tonnára emelkedik - ez több mint négyszeres növekedés, aminek a
felét a népességnövekedés, a másik felét az egy főre jutó
fogyasztás emelkedése váltaná ki.
Ez a fele-fele megoszlás elég érdekes. De a "gazdagok" és "szegények"
közötti megoszlás még érdekesebb. A világ tüzelőanyag-fogyasztásának
teljes növekedése 5,5 milliárdról 23,2 milliárd tonna szénegyenértékre
- azaz 17,7 milliárdos növekedése - úgy oszlik meg, hogy
közel kétharmad rész jut a "gazdagokra", és csak alig több, mint egyharmad
a "szegényekre". A harmincnégy éves időszak alatt a világ
425 milliárd tonna szénegyenértéket használ fel, melyből a "gazdagokra"
321 milliárd - vagyis 75 százalék -, a "szegényekre" pedig 104 milliárd.
Vajon nem helyezi-e mindez igen érdekes megvilágításba a helyzetet?
Ezek a számok természetesen nem jóslatok: talán "feltételes
előrejelzéseknek" nevezhetnénk őket. Nagyon visszafogott népességgyarapodást
feltételeznek a "gazdagok", és ennél kétszer nagyobbat a "szegények" esetében.
Itt a "gazdagok" és nem a "szegények" teszik a nagyobb rombolást - ha
egyáltalán "rombolásnak" nevezhetjük ezt. Ha a "szegények"
kategóriájába sorolt népesség csak olyan ütemben növekedne, mint azt a
"gazdagoknál" feltételeztük, ez alig hatna a világ teljes
tüzelőanyag-szükségletére: valamivel több, mint 10 százalékos csökkenést
okozna. Ha viszont a "gazdagok" úgy döntenek - amit nem tartok
valószínűnek -, hogy az egy főre jutó jelenlegi tüzelőanyag-fogyasztásuk
már épp elég magas, és gátat vetnek a további növekedésnek, tekintve, hogy
fogyasztásuk már így is tizennégyszer nagyobb, mint a "szegényeké" - ez valóban
jelentős változást hozna. A 2000. év teljes tüzelőanyag-szükséglete -
a "gazdag" népesség feltételezett növekedése mellett is - több, mint
egyharmaddal csökkenne.
De a legfontosabb észrevételünk egy
kérdés: jogos-e az a feltételezés, mely szerint a világ
tüzelőanyag-fogyasztása képes elérni 2000-ben az évi 23 milliárd
tonnás szénegyenérték-szintet, ami a közbeeső harmincnégy évre mintegy 425
milliárd tonnányi szénegyenérték felhasználást jelent? A jelenleg ismert
szilárd tüzelőanyag-készletek ismeretében ez elég valószínűtlennek tűnik,
még akkor is, ha feltesszük, hogy a világ összfogyasztásának egynegyedét
vagy egyharmadát a jövőben atomerőművek biztosítják.
Világos, hogy a "gazdag" országok rablógazdálkodást folytatnak a Föld
viszonylag olcsó, könnyen elérhető és korlátos tüzelőanyag-készleteivel.
Folyamatos gazdasági növekedésük egyre mértéktelenebb keresletet támaszt,
s ez könnyen azzal az eredménnyel járhat, hogy az olcsó és könnyen elérhető tüzelőanyag
drágává és szűkössé válik, még mielőtt a szegény országok elérnék a
jólétnek, a műveltségnek, az ipari fejlődésnek és a tőkefelhalmozásnak azt
a szintjét, amely lehetővé teszi számukra, hogy a hagyományos
tüzelőanyagokat jelentősebb mértékben más energiaforrásokkal
helyettesítsék.
A feltételes előrejelzések természetesen nem
bizonyítanak semmit. A jövőbeli dolgok kipróbálása semmiképp sem
lehetséges, és bölcs az a megállapítás, hogy a jóslatok - különösen a jövőre vonatkozó
jóslatok - eléggé megbízhatatlanok. Józan megítélésre van szükség. Feltételes előrejelzéseink
végül is ehhez adnak információkat. Mindenesetre számításaink egy nagyon fontos
tekintetben alábecsülik a probléma nagyságát. Nem felel meg a valóságnak
az, hogy a világot egyetlen egységként kezeljük. A tüzelőanyag-források
nagyon egyenlőtlenül oszlanak el, és a kínálat csökkenése - bármilyen
csekély legyen is - azonnal, teljesen új vonalak mentén osztja meg a
világot, azokra, akiknek van és azokra, akiknek nincs. A különösen
előnyös helyzetben levő területek, mint a Közel-Kelet és Észak-Afrika ma
még alig elképzelhető mérvű irigységet fognak kiváltani, míg más, nagy
tüzelőanyag-fogyasztó területek - Nyugat-Európa és Japán - az általános örökös
nem túlságosan irigylésre méltó helyzetébe kerülnek. Ez aztán az igazi
konfliktusforrás!
Minthogy semmi sem bizonyítható be a jövőről - még
olyan közeli jövőről sem, mint a következő harminc év -, bármikor előfordulhat,
hogy elhessegetünk igazán vészjósló problémákat azzal a
megfontolással, hogy majd csak történik valami. Lehetséges, hogy
mérhetetlen, soha nem hallott nagyságú olaj-, gáz- vagy széntartalékokat fedeznek
fel. Az sem törvényszerű, hogy az atomenergia felhasználásának az összes
szükséglet egynegyedére vagy egyharmadára kell korlátozódnia. A probléma
így áthárítható egy másik szintre; de ekkor sem fog megszűnni.
A tüzelőanyagok jelenlegi mértékű felhasználása - feltéve, hogy nincsenek
leküzdhetetlen akadályai a szükségletek kielégítésének - példátlan mértékű veszélyt
jelentene a környezetre nézve.
Vegyük az atomenergia kérdését.
Egyesek szerint a világ viszonylag koncentrált urániumkészlete nem
elégséges egy valóban jelentős nukleáris programhoz - olyan méretű programhoz,
amely jelentősen befolyásolná a világ tüzelőanyag-helyzetét, s amelyben nem
milliós, hanem milliárdos nagyságrendű szénegyenérték-tonnákkal kell
számolnunk. De tegyük fel, hogy ezek az emberek tévednek. Elég urániumot
fedeznek majd fel; ezt összegyűjtik a világ legtávolabbi részeiről,
elviszik a legnépesebb területekre, és erősen radioaktívvá teszik. Nehéz
elképzelni ennél nagyobb biológiai veszélyt, nem beszélve arról a
politikai veszélyről, hogy ennek a szörnyű anyagnak egy egészen kis részét
valaki felhasználhatja nem teljesen békés célokra is.
Másfelől, ha fantasztikus, új kőszénlelőhelyeket fedeznének fel, ami szükségtelenné tenné
az atomenergia-termelés fokozását, ott lenne a minden eddigi mértéket
meghaladó hőszennyezés problémája.
Bármi is legyen a tüzelőanyag,
amennyiben a fogyasztás négyszeres, majd ötszörös, sőt hatszoros
lesz - nem tudunk elfogadható választ adni a környezetszennyezés kérdésére.
A tüzelőanyagok kérdését csak példaként hoztam fel egy nagyon egyszerű állítás
szemléltetésére: míg a közgazdászok, fizikusok, vegyészek és mérnökök
szempontjából a gazdasági növekedésnek nincsenek világos korlátai, addig a
környezettel foglalkozó tudományágak szemszögéből a növekedés
szükségképpen akadályokba ütközik. Az az életfelfogás, amely a
jólét egyoldalú hajszolásában látja beteljesedését - egyszóval: az
anyagiasság -, nem illik ebbe a világba, mivel teljesen idegen tőle az
önmérséklet elve, holott az őt körülvevő környezet szigorúan korlátos.
Környezetünk máris figyelmeztetni igyekszik bennünket, hogy bizonyos
feszültségek tűrhetetlenek. Egy problémát "megoldunk", s a
megoldás tíz másik problémát szül. Mint Barry Commoner professzor hangsúlyozza: az
újabb problémák nem véletlen baklövések, hanem a technikai siker velejárói.
Egyesek itt majd megint ragaszkodni akarnak ahhoz, hogy
ezeket a kérdéseket kizárólag az optimizmus és pesszimizmus kettőssége szerint vitassuk
meg, és hivalkodnak optimizmusukkal, miszerint "a tudomány meg fogja
találni a kiutat". Szerintem ebben csak akkor bízhatunk, ha tudatos és
alapvető irányváltozás következik be a tudományos erőfeszítések terén. A
tudomány és technika az elmúlt száz évben úgy fejlődött, hogy a veszélyek
gyorsabban nőnek, mint a lehetőségek. Erről még lesz mondandóm később.
Számtalan tény bizonyítja már, hogy a természet nagy
önszabályozó rendszere bizonyos szempontból és meghatározott pontokon
egyre inkább elveszíti egyensúlyát. Túl messzire vezetne, ha most
megpróbálnám összegyűjteni ennek a bizonyítékait. Az Erie-tó állapota -
amire többek között Barry Commoner professzor is felhívta a figyelmet - épp
elegendő lehet figyelmeztetésnek. Egy-két évtized, és az Egyesült Államok
többi belső vízrendszere is mind hasonló állapotba kerülhet. Más szavakkal az
egyensúly felbomlása akkor már nemcsak bizonyos területeket fog érinteni,
hanem általánossá válik. Minél tovább engedjük ezt a folyamatot, annál
nehezebb lesz visszafordítani, ha ugyan el nem hagytuk már azt a pontot,
ahonnan már nincs visszatérés.
Úgy véljük tehát, hogy a korlátlan
gazdasági növekedés eszméje, amely szerint mind többet kell termelni
mindaddig, amíg mindenki el nem jut az áhított gazdagságig, legalább két
ponton megkérdőjelezhető: hogy elegendőek-e hozzá a legfontosabb természeti
erőforrások; és hogy a környezet emellett, vagy ezzel együtt, meg tud-e
birkózni a várható emberi beavatkozás következményeivel? Ennyit a dolog
fizikai és anyagi részéről. Nézzünk most néhány nem anyagi
szempontot!
Kétségtelen, hogy az emberi természethez
szorosan hozzátartozik a személyes gyarapodás vágya. Keynes a már idézett
tanulmányában azt mondja, hogy még nincs itt az ideje, hogy "visszatérjünk a
vallás és a hagyományos erkölcs biztonságos alapelveihez, mely szerint a
fösvénység bűn, az uzsora vétség, a pénzimádat pedig megvetésre
méltó dolog."
Keynes szerint a gazdasági haladás csak úgy valósulhat meg,
ha az ember felhasználja az önzés erős ösztönét, amelynek a vallás és a
hagyományos bölcsesség szerint ellent kellene állnunk. A modern gazdaságot a
pénzimádat őrült szenvedélye hajtja előre, szabadjára engedi az
ember tobzódó irigységét - és ezek nem mellékes vonások, sikeres
terjeszkedésének ezek az igazi forrásai. Csak az a kérdés. hogy ezek a tényezők
hosszú távon is hatékonyak-e, vagy önmagukban hordják a pusztulás csíráit?
Amikor Keynes azt mondja, hogy "a becstelenség hasznos, a becsületesség
nem", ez olyan ténymegállapítás, ami lehet, hogy igaz, lehet, hogy nem;
rövid távon elfogadhatónak tetszhet, és kiderülhet, hogy hosszabb távra
már nem igaz. Mi is az igazság?
Úgy vélem, elég bizonyítékunk
van már, hogy kimutassuk: ez a megállapítás nagyon közvetlen,
gyakorlati értelemben hamis. Ha rendszeresen kiművelünk olyan emberi hibákat,
mint a kapzsiság vagy az irigység, ez óhatatlanul az
emberi értelem bukásához vezet. Ha egy embert a pénzéhség és az irigység vezérel,
elveszíti a tisztánlátás képességét - azt, hogy a dolgokat annak lássa,
amik, a maguk valóságában és teljességében -, és így sikerei kudarcokká
válnak. Ha az egész társadalmat megfertőzik ezek a hibák, esetleg
bámulatba ejtő dolgokat érünk el, de egyre inkább képtelenek leszünk a
mindennapi lét legelemibb problémáinak a megoldására. A bruttó nemzeti
jövedelem gyors növekedését csak a statisztikusok mérik; az
ember maga azonban nem ezt tapasztalja, őt nyomasztja a növekvő
frusztráció, elidegenedés, a bizonytalanság stb. Hamarosan a bruttó
nemzeti jövedelem sem emelkedik már, és nem a tudomány vagy a technika
hibájából, hanem azért, mert a társadalmi együttműködés hiánya bénítólag hat -
ami kifejezésre jut az emberek kiábrándulásában, nemcsak az elnyomott,
kizsákmányolt, hanem a különösen kivételezett rétegekben is.
Még sokáig sopánkodhatnánk a magasabb vagy alacsonyabb társadalmi rangú
emberek irracionalitásán és ostobaságán: "Bárcsak az emberek észrevennék, mik
is a valóságos érdekeik!" De vajon miért nem veszik észre? Talán azért,
mert értelmüket elhomályosítja a kapzsiság és az irigység, vagy inkább
azért, mert szívük mélyén tudják, hogy nem ezek az igazi érdekeik. Van
erre egy forradalmi mondás: "Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem Isten igéivel".
Ezen a téren megint nem "bizonyíthatunk" semmit. De
elképzelhető-e, hogy a gazdag társadalmak súlyos társadalmi betegségei merőben
átmeneti jelenségek, melyeket egy erős kormány - ha képesek vagyunk
egyáltalán összehozni egy valóban erős kormányt -
gyökerestől kiirthat akár a tudomány és technika erőteljes bevonásával,
akár a büntetőrendszer radikálisabb igénybevételével?
Én úgy gondolom, hogy a
béke alapja nem lehet a mai értelemben vett egyetemes jólét, mert ez a
jólét csak az emberi természet olyan ösztöneinek segítségével érhető el - ha
egyáltalán elérhető-, mint a kapzsiság és az irigység, ami lerombolja az
értelmet, a boldogságot és a derűt, vagyis az emberi békességet. Meglehet,
a gazdagok jobban őrzik a békét, mint a szegények, de csak akkor, ha
tökéletesen biztonságban érzik magukat - és ez önellentmondás! A
jólét nem független attól a rendkívül nagy kereslettől, ami a világ
korlátozott nyersanyagforrásai iránt mutatkozik; s ez óhatatlanul
szembeállítja a gazdagokat - nem elsősorban a (gyenge és védtelen) szegényekkel,
hanem a többi gazdaggal.
Röviden azt mondhatjuk: az ember ma
túlságosan okos ahhoz, hogy képes legyen bölcsesség nélkül életben
maradni. Senki nem munkálkodik igazán a békéért, amíg nem kezd azon
munkálkodni, hogy visszaállítsa jogaiba a bölcsességet. Az az állítás,
hogy "a becstelenség hasznos, a becsületesség pedig nem", szöges
ellentétben áll a bölcsességgel. Az a remény, hogy a jóságra és erényre
való törekvést elhalaszthatjuk arra az időkre, mikor már elértük az általános
jólétet, és hogy a jólét egyoldalú hajszolásával - anélkül,
hogy lelkiismereti és erkölcsi kérdésekkel foglalkoznánk - elérhetjük, hogy béke legyen a
Földön: ez a remény valótlan, tudománytalan és
irreális. A bölcsességnek a közgazdaságból, a tudományból és a
technikából való kizárása olyan dolog volt, amit egy rövid időre talán
megengedhettünk magunknak, mindaddig, míg viszonylag sikertelenek voltunk;
most azonban, mikor kezdünk nagyon eredményessé válni, központi helyre
lépnek a szellemi és erkölcsi igazság kérdései.
Közgazdasági szempontból a bölcsesség központi fogalma az állandóság.
Tanulmányoznunk kell az állandóság gazdaságtanát. Közgazdasági szempontból minden
dolog értelmetlenné válik, ha nem számíthatunk arra, hogy ezek a dolgok - anélkül, hogy abszurd
következményekhez vezetnének - hosszú távon fennmaradhatnak. A "növekedésnek" lehetnek korlátozott
céljai, határtalan, általános növekedés azonban nem lehetséges. Több mint
valószínű, hogy - mint Gandhi megmondta - "a Föld javai elegendőek ahhoz, hogy
minden ember szükségleteit kielégítsék, de arra már nem, hogy mindenkinek a kapzsiságát
kiszolgálják". Az állandóságnak nincs sok köze ahhoz a mohó
beállítottsághoz, mely azon lelkendezik, hogy "ami apáink idején luxus
volt, ma már természetes szükségletté vált".
A szükségletek szaporítása és bővítése
ellentmond a bölcsességnek. És ellentétben áll a szabadsággal és a
békével is. A szükségletek mindenfajta növekedése azzal jár, hogy az
ember növekvő mértékben kiszolgáltatottá válik számára ellenőrizhetetlen, s ezért
növekvő egzisztenciális félelmet keltő külső erőknek. Csak a szükségletek visszafogása
gyengítheti igazán a feszültségeket, amelyek végső soron viszályt és a háborút
hoznak.
Az állandóság gazdaságtana megköveteli a tudomány és a
technika orientációjának alapvető megváltozását; ki kell nyitniuk kapuikat
a bölcsesség előtt, vagyis be kell azt építeniük saját struktúrájukba. Az
olyan tudományos vagy technikai "megoldások", melyek mérgezik a
környezetet, rombolják a társadalom struktúráját és lealacsonyítják magát
az embert is - ezek a megoldások lehetnek akármilyen kifinomultak vagy első pillantásra
bármennyire vonzóak, nem hasznosak. A minden eddiginél nagyobb gépek,
a gazdasági hatalom ezzel együtt járó, minden eddiginél nagyobb
koncentrációja és a környezettel szembeni, minden eddigit meghaladó mértékű erőszak nem a
haladást képviseli, hanem a bölcsesség megtagadása. A bölcsesség új igényeket
támaszt a tudománnyal és a technikával szemben: legyen szerves, szelíd,
erőszaktól tartózkodó, elegáns és szép. A béke, ahogy mondani szokták,
egy és oszthatatlan - hogyan lehetne hát felépíteni a gátlástalan tudomány
és az erőszakos technika alapjain? Magát a technikát kell
forradalmasítanunk, hogy olyan újításokhoz és gépekhez jussunk, melyekkel
visszafordíthatók lesznek a mindannyiunkat fenyegető, pusztító
erők.
Mit is kívánunk igazából a tudósoktól és a
mérnököktől? Olyan módszereket és eszközöket, amelyek:
E három feltétel teljesülése erőszakmentes világot teremt és olyan
viszonyt ember és természet között, amely garantálja az állandóságot. Ha közülük egyet is
elhanyagolunk, a dolgok szükségképpen rosszra fordulnak. Vegyük őket
sorra. Olyan módszerekre és eszközökre van szükségünk, amelyek elég
olcsók ahhoz, hogy gyakorlatilag mindenki számára hozzáférhetők legyenek.
Miért feltételeznénk, hogy tudósaink és mérnökeink nem képesek ilyeneket
kifejleszteni? Ez volt Gandhi legfőbb gondja: "Szeretném, ha országunk
néma milliói egészségesek és boldogok lennének, és
lélekben nagyra nőnének. ... Ha szükségünk van gépekre, biztosan
lesznek gépeink. Minden olyan gépre szükség van, ami megkönnyíti minden
ember munkáját, de nem lehet helyük olyan gépeknek, amelyek egy maroknyi
csoport kezében összpontosítják a hatalmat, és a tömegeket egyszerű
gépkezelőkké változtatják, ha éppen nem teszik munkanélkülivé
őket."
Tegyük fel, hogy az lesz az újítók és a mérnökök elismert
feladata, amit Aldous Huxley feltételezett: olyan eszközökhöz juttatják az
egyszerű embereket, amelyekkel "hasznos és jelentőségteljes munkát
végezhetnek, függetlenné válhatnak főnökeiktől, és így saját maguk lesznek
önmaguk munkaadói, vagy önkormányzattal rendelkező szövetkezeti
munkaközösségek tagjaiként saját szükségletükre vagy a helyi piacra
termelhetnek. ... Ez új irányt szab a technikai haladásnak, melynek következtében
egyenletesebb lesz a lakosság területi eloszlása, decentralizálódik a földtulajdon és a
termelési eszközök tulajdona, valamint a politikai és gazdasági hatalom."
Huxley szerint azonban ennek további előnyei is lennének: "az emberek élete
humánusabbá válhatna, megvalósulna a valódi önkormányzati demokrácia
magasabb foka, és megszabadulnánk végre a felnőttoktatásnak attól az
ostoba és ártalmas formájától, melyet a tömegfogyasztási cikkek termelői a
hirdetéseken keresztül valósítanak meg".[1]
Ha a módszerek és a gépek olyan
olcsók, hogy bárki számára elérhetők, ez azt is jelenti, hogy
költségeik meghatározott arányban kell hogy álljanak azon közösség jövedelmi
színvonalával, amelyben felhasználják őket. Arra a
következtetésre jutottam, hogy az egy munkahelyre jutó átlagos
tőkebefektetés felső határát egy képességei teljében levő, ambiciózus ipari
munkás évi keresete szabja meg. Ez azt jelenti, hogy ha egy ilyen munkás
évi átlagban mondjuk 5000 dollárt keres, akkor munkahelyének létrehozása
nem kerülhet többe 5000 dollárnál. Amennyiben a ráfordítás ennél lényegesen magasabb, a
szóban forgó társadalom komoly nehézségekbe sodródhat: ilyen a gazdaság és
a hatalom indokolatlan összpontosulása egy kiváltságos kisebbség kezében;
ilyen a társadalom perifériájára szorult és beilleszkedni nem képes emberek
növekvő és egyre veszedelmesebbé váló problémája; ilyen a "strukturális"
munkanélküliség, a túlságosan gyors urbanizáció következtében létrejövő torz
népességeloszlás, az általános frusztráció, az elidegenedés, az egyre nagyobb
méreteket öltő bűnözés és így tovább.
A második követelmény a kismértékben való
alkalmazhatóság. A "méret" problémájáról Leopold Kohr professzor
írt csillogóan és meggyőzően. Nyilvánvaló, hogy ez a probléma szorosan
összefügg az állandóság gazdaságtanával. A kisméretű műveletek -
számuktól függetlenül - általában kevésbé károsak a természeti
környezetre, egyszerűen azért, mert a természet regeneráló erőihez képest
viszonylag kicsi a hatásuk. Ebben rejlik a kis méretek ésszerűsége, ha mást
nem is nézünk, csak az emberi tudás szűkös és hiányos voltát, amely sokkal inkább
támaszkodik a kísérletezésre, mint a megértésre. A legnagyobb veszély
változatlanul a részleges tudás könyörtelen nagybani alkalmazásából
fakad. Ezt napjainkban az atomenergia, az új agrokémia, a közlekedési
technika és számtalan más dolog alkalmazásaiban látjuk.
Igaz, néha a kis közösségek is komoly eróziós pusztulást okozhatnak
- általában tudatlanságból -, de ez szinte elhanyagolható mértékű a kapzsiságtól, irigységtől
és hatalomvágytól vezérelt hatalmas vállalkozások pusztító hatásához
képest. Nyilvánvaló, hogy a kisebb egységekbe szerveződött emberek
több figyelmet fordítanak saját kis területükre vagy a természeti kincsekre, mint
az arc nélküli vállalatok vagy a megalomániás kormányok, amelyek azzal
áltatják magukat, hogy az egész világegyetem az ő kincsesbányájuk.
Talán a harmadik követelmény a legfontosabb: a módszerek
és eszközök hagyjanak tág teret az emberi alkotókészségnek. Az utóbbi
száz évben senki nem beszélt erről a témáról olyan kitartóan és
figyelmeztetőleg, mint a római pápák. Mivé lesz az ember, ha a termelési
folyamat "száműzi a munkából emberi mivoltunknak még a nyomait is, és
teljesen mechanikus tevékenységgé alakítja azt?" A munkás a szabad lény
torzképévé válik.
"A fizikai munka - mondotta XI. Pius -, melyet a
Gondviselés a bűnbeesés után a test és lélek épülésére rendelt, sok
tekintetben az eltévelyedés eszközévé vált; míg az élettelen anyag
értékesebbé válva kerül ki a gyárból, az emberek ott lezüllenek és
lealacsonyodnak."
Ez a téma megint oly nagy, hogy éppen
csak érinthetem. Mindenekelőtt a munka valódi filozófiájára van szükség,
amely nem embertelen robotként fogja fel a munkát - amilyenné valójában
vált, s amit minél hamarabb töröljön el az automatizáció -, hanem valami
olyannak, amit "a test és a lélek épülésére rendelt a Gondviselés". A
család után a munka és a munka révén létrejövő emberi kapcsolatok alkotják
a társadalom igazi alapjait. Ha az alapok egészségtelenek, hogyan lehetne egészséges
a társadalom? És ha a társadalom beteg, hogyan tudja elhárítani a békét
fenyegető veszélyt?
"A háború ítélet - ahogy Dorothy L. Sayers mondta
-, mely akkor éri a társadalmakat, mikor huzamosabb ideig olyan
elvek irányítják életüket, amelyek túl hevesen ütköznek össze a mindenséget
igazgató törvényekkel..."[2]
Ne gondoljuk, hogy a háború irracionális katasztrófa! Háború akkor
tör ki, mikor a hibás gondolkodás és életvezetés elviselhetetlen helyzetet
teremt. Gazdasági szempontból életmódunk legfőbb hibája, hogy rendszeresen
teret engedünk a pénzsóvárságnak és az irigységnek, és ezzel a teljesen
tarthatatlan vágyak hosszú sorát hívjuk életre. A kapzsiság bűne
szolgáltat ki minket a gépek hatalmának. Ha nem a kapzsiság - melyet még
az irigység is erősít - lenne a modern ember tanítómestere, hogyan
fordulhatna elő, hogy az anyagiasság szenvedélye a már elért magas életszínvonal
mellett sem mérséklődik, sőt épp a leggazdagabb társadalmak törekednek a
legkíméletlenebb módon gazdasági előnyök szerzésére? Mivel magyarázhatnánk akkor, hogy
a világon mindenütt a gazdag társadalmak vezetői azok - akár magánvállalkozások,
akár kollektív vállalatok rendszerébe szerveződnek ezek a társadalmak -,
akik semmit sem hajlandók tenni a munka humanizálásért?
Elég annyit mondani, hogy ezáltal az "életszínvonal"
csökkenhet, máris elzárkóznak minden vita elől. Hogy a lélekölő,
értelmetlen, gépies, monoton és ostoba munka olyan támadás az emberi
természet ellen, ami szükségképpen ábrándokba menekülést vagy agressziót
eredményez és hogy nincs az a "kenyér és cirkusz", ami ezt a veszteséget ellensúlyozná
- ezeket a tényeket senki sem cáfolja és senki sem ismeri el, inkább a
hallgatás megtörhetetlen összeesküvése veszi őket körül, mivel tagadni
nyilvánvalóan értelmetlen lenne őket, a beismerésük viszont azt
jelentené, hogy a modern társadalmak legfőbb tevékenységét az emberiség
elleni bűntettnek nyilvánítjuk.
A bölcsességet olyannyira figyelmen kívül hagytuk - valójában
elvetettük -, hogy az értelmiségiek nagy részének
halvány fogalma sincs e szó értelméről. Ennek köszönhető, hogy úgy
próbálják a betegségeket gyógyítani, hogy a kiváltó okokat erősítik. Azt a betegséget,
melyet a bölcsességnek az okosságra való felcserélése okozott,
valószínűleg a legokosabb kutatás sem fogja meggyógyítani.
De mi is valójában a bölcsesség? Hol található? És ez a bökkenő: olvasni olvashatunk
a bölcsességről számos helyen, de igazából csak magunkban találhatunk rá! Hogy
fellelhessük, először önmagunkat kell megszabadítanunk az olyan
tanítómesterektől, mint a kapzsiság és az irigység. A felszabadulást
követő nyugalom - még ha csak pillanatokra is - olyan felismerésekhez juttat a
bölcsességről, amelyek semmilyen más módon nem szerezhetők meg.
Ez a megvilágosodás észrevéteti velünk, mennyire üres és milyen mélységesen
elfogadhatatlan az az élet, melyet elsősorban az anyagi jólét hajszolásának
áldoznak, a lelki javakat figyelemre sem méltatva. Ez az életforma
szükségképpen egymás ellen uszítja az embereket és a népeket, mivel az emberi
igények végtelenek, a végtelen pedig csak a lélek birodalmában elérhető,
az anyagi világban nem. Az embernek kétségkívül fölül kell emelkednie
ezen az egyhangú "világon"; a bölcsesség ebben mutat utat számára; bölcsesség
nélkül az ember egy szörnyeteg gazdaságot épít, amely lerombolja a
világot, és olyan fantasztikus kielégülést keres, mint a Holdra
szállás. Ahelyett, hogy életszentségével győzné le a világot,
felsőbbrendűségét jólétével, hatalmával, tudományával és minden
elképzelhető "hivalkodásával" igyekszik bizonyítani.
Ezek a háborúhoz vezető igazi okok. A béke alapjait letenni mindaddig illúzió marad,
amíg ezeken a dolgokon nem változtatunk. Kétszeresen bizonytalan a béke, ha olyan gazdasági
alapokra helyezzük, melyek a kapzsiság és fösvénység módszeres gyakorlására támaszkodnak,
mert ezek azok az erők, amelyek igazán konfliktusokba sodorják az embereket.
Hogyan foghatnánk egyáltalán hozzá hogy
lefegyverezzük a kapzsiságot és az irigységet? Talán úgy, hogy mi magunk leszünk
kevésbé pénzsóvárak és irigyek, talán úgy, hogy ellenállunk a kísértésnek és nem hagyjuk,
hogy a fényűzés megszokott szükségletünkké váljon; talán azzal, hogy felülvizsgáljuk igényeinket,
nem egyszerűsíthetők, nem csökkenthetők-e. De ha nincs erőnk mindehhez, legalább annyit
tehetnénk, hogy nem örvendezünk az olyan gazdasági "fejlődésnek", amely
nyilvánvalóan nem az állandóság alapjaira épül, és legalább valamelyest
támogathatnánk azokat, akik - nem félve attól, hogy sarlatánnak bélyegzik őket - az
erőszakmentességért küzdenek: a természetvédőket, a környezetvédőket, a vadállomány
védőit, a szerves mezőgazdaság szószólóit, a kistermelőket és hasonlókat.
A tetteknek egy morzsája is többet ér, mint egy szakajtóra való elmélet.
Ahhoz persze igen sok tettre van szükség, hogy lerakjuk a
béke gazdasági alapjait. De honnan gyűjtsünk erőt, hogy folytatni tudjuk a
küzdelmet az ijesztő egyenlőtlenségek ellen? Vagy még inkább: honnan
legyen erőnk, hogy legyőzzük saját magunkban a kapzsiság, az irigység, a
gyűlölködés és az élvhajhászás kísérteteit?
Azt hiszem, Gandhi megadta a
választ: "El kell ismernünk a testtől különböző lélek létezését és
változtathatatlan természetét; s nem elég, ha elismerjük, fel kell emelkednünk
az eleven hit magasságáig. Az erőszakmentesség végső soron csak azoknak
jut ki, akik élő hittel hisznek a Szeretet Istenében."
Jegyzetek
[1] Pyarelal, Towards
New Horizons (Új horizontok felé). Novajivan Publishing House, Ahmedabad, 1959.
[2] Dorothy L. Sayers, Creed
or Chaos (Hit vagy káosz). Methuen, London, 1947.